Kallfronten slår till!

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Detta jävla skitsnack!

Jag bor i UMEÅ, Härom morgonen var det -22 när jag skulle till jobbet, jag körde över Umeälven som var öppen, det är några kilometer ut till havet som också är öppet.

Jag kollade luftfuktigheten i Lycksele (den närmaste vädersite jag hittade till Åsele, där det var -37 häromdagen) dom hade 92% luftfuktighet.
Det hade dom givetvis inte när det var -37, eftersom luften naturligtvis blir torrare när det blir kallt, men det är en naturlag och den gäller även söderut.

Folk som bor i södra sverige (men oftast stockholmare) jolmar på om att det är kallare söderut än i norrland för att det är så fuktig luft.

Skitsnack! Ni är mindre van vid kallt väder, klär er sämre och gnäller mer.

Det är hela förklaringen.
Njä, lite sanning ligger det nog i det, när jag flytta till sverige så var det från en plats där vintertemperaturen ofta ligger på -30 eller kallare så vanan vid låga temperaturer fanns nog.
+3 i göteborg upplevs som mycket värre än -20, mycket pga luftfuktighet och vind, har sällan frusit så mycket som jag gjorde den vintern, och då har jag ändå varit med om lokala temperaturer på ner mot -50(inofficiell mätare)

Detta jävla skitsnack!

Jag bor i UMEÅ, Härom morgonen var det -22 när jag skulle till jobbet, jag körde över Umeälven som var öppen, det är några kilometer ut till havet som också är öppet.

Jag kollade luftfuktigheten i Lycksele (den närmaste vädersite jag hittade till Åsele, där det var -37 häromdagen) dom hade 92% luftfuktighet.
Det hade dom givetvis inte när det var -37, eftersom luften naturligtvis blir torrare när det blir kallt, men det är en naturlag och den gäller även söderut.

Folk som bor i södra sverige (men oftast stockholmare) jolmar på om att det är kallare söderut än i norrland för att det är så fuktig luft.

Men om det är tex 10% luktfuktighet vid -10 och på ett annat ställe är det -10 och 99% luftfuktighet känns ju det senare stället bra mycket kallare eftersom vatten kyler ner kroppen snabbare än luft :)

Men om det är tex 10% luktfuktighet vid -10 och på ett annat ställe är det -10 och 99% luftfuktighet känns ju det senare stället bra mycket kallare eftersom vatten kyler ner kroppen snabbare än luft :)

Låt oss säga så här:

Jag har varit i stockholm på vintern, jag med min norrlandskalibrerade termometer brukar kunna gissa temperaturen minst lika bra som jag gissar den här hemma.

Känns det som -10 så är det -10, både i stockholm och här, men visst, vill folk i stockholm leka martyrer och hävda att -10 där är likvärdigt med -30 här så får dom göra det, det är fortfarande skitsnack!

Just nu:

Väder för Stockholm
−4 °C
Aktuellt: Lätt snö
Vind: Ö – 4 m/s
Luftfuktighet: 86 %

Väder för Umeå
−3 °C
Aktuellt: Snö
Vind: SV – 9 m/s
Luftfuktighet: 74 %
lör

Väder för Lycksele
−9 °C
Vind: SV – 1 m/s
Luftfuktighet: 91 %

Väder för Skellefteå
−6 °C
Vind: S – 4 m/s
Luftfuktighet: 86 %

Fuktigast luft och kallast i Lycksele, som är norrlands inland.

Last edited:
Låt oss säga så här:
Känns det som -10 så är det -10, både i stockholm och här, men visst, vill folk i stockholm leka martyrer och hävda att -10 där är likvärdigt med -30 här så får dom göra det, det är fortfarande skitsnack!

På många sätt och vis föredrar jag en Norrländsk vinter framför en Skånsk. Här nere blåser det ofta. Hög fuktigheten i luften gör att kylan upplevs som råare och den biter igenom alla kläder. Snön försvinner rätt omgående. Oftast är det barmark och ljuset absorberas. Visserligen är det fler ljusa timmar än norrut men snön gör att mörkret upplevs annorlunda. Min erfarenhet säger mig att kylan inte upplevs inte likadant i Norrland, Stockholmstrakten eller Skåne.

Det är en överdrift att säga att - 10 grader söderut är lika med - 30 grader norrut. Det är rent skitsnack. Ingen kan dock förneka att luftfuktighet, vind påvekar hur temperaturen upplevs.

Även varma sommardagar upplevs annorlunda söderut än norrut.

Last edited:
Detta jävla skitsnack!

Ni och ni, jag stormtrivs när det är kallt, jag får krupp när det är svettigt och varmt!

Men lik förbannat, fuktig luft upplevs kallare än torr, och blåser det så känns det kallare än när det är vindstilla. Precis som du skrev så är det torrare när det är kallt, mao blir det torrare i norrland än i skåne vintertid, mao upplevs kylan mindre norrut. Jag har tältat i -40 utanför Sollefteå, och det kändes helt ok, mycket trevligare än -2 och fuktig storm! :fakta

Titta lite på mitt inlägg längre upp.

Det är kallare och fuktigar i norrlands inland just nu än i stockholm.

Lik förbannat tror jag att stoppar du en mikrofon under näsan på en lyckselebo i dag och frågar vad det är för väder svara han "he jer blia" eller "myggfritt"

Gör du samma sak i stockholm så får du svaret "Jaa, dee eee ju såååå kallt nu va, med luftfuktigheten och allt"

Själv har jag jobbat utomhus just dom här dagarna i kylan och snöblåsten. Ganska trevligt ändå. värre hade det vart om det inte vart snö.
Då hade det vart mörkt o jävligt... Snön gör det ljusare..
Så hellre 12 minus och snö än 0-gradigt och slask, när man jobbar ute.

Titta lite på mitt inlägg längre upp.

Det är kallare och fuktigar i norrlands inland just nu än i stockholm.

Lik förbannat tror jag att stoppar du en mikrofon under näsan på en lyckselebo i dag och frågar vad det är för väder svara han "he jer blia" eller "myggfritt"

Gör du samma sak i stockholm så får du svaret "Jaa, dee eee ju såååå kallt nu va, med luftfuktigheten och allt"
Jo, det kan helt säkert stämma! Just idag, men jag tror dom flesta föredrar -10 och torr stillastående luft framför -2 och blåsig fuktig luft ;) Iaf i blindtest... :rolleyes:

Sen kan det ju som sagt sitta lite i intryck och vana också. Farsan sa alltid att man skulle frysa in hösten och svettas in våren, så man vande sig. Ligger nog mycket i det. Den generelle tokholmaren är väl utomhus på riktigt en kvart i veckan, och så fort det blir under +15 åker Canada Goose-jackan fram. I norrland är man nog inte lika petig :)

Luftfuktigheten har mycket lite med temperaturupplevelsen att göra vid riktigt kall väderlek eftersom den kalla luften är i princip helt torr även om den relativa luftfuktigheten är 100%. Däremot har den mer relevans vid mildare temperaturer runt noll grader.

Näe, du bor för långt norrut, det är en annan fukt söderut...
Nej, men mättnadsånghalten sjunker ju när temperaturen sjunker.
Det är ju mycket fuktigare luft på sommaren, trots att luftfuktigheten anges till typ 15%, än på vintern när 90% är vanligt.

:hihi

Ligger en hel del i ditt påstående.

Bodde ett år i norrland (nåja:rolleyes:....Sundsvall iaf)

Det man lärde sig, när det kröp ner i minusgrader var att använda riktiga kläder. Sen var kylan inga problem.

Rätt kläder vid kyla är något som vi söderut är riktigt dåliga på...

Rätt kläder vid kyla är något som vi söderut är riktigt dåliga på...

Ja. Speciellt Tuggummituggande Canada Goose-bärande blondiner som inte knäpper jackan för att man ska se att dom har värsta dyraste tröjan under och har tunna tights och gnäller för att det är kallt.

Ja. Speciellt Tuggummituggande Canada Goose-bärande blondiner som inte knäpper jackan för att man ska se att dom har värsta dyraste tröjan under och har tunna tights och gnäller för att det är kallt.

Eller för att citera körskoleläraren på orten:

"Strumbyxor måste vara det varmaste plagg som finns, alla tjejer bär det på vintern"

Näe, du bor för långt norrut, det är en annan fukt söderut...

Efter en alldeles för lång vistelse i lapphelvetet på statens bekostnad så är det helt klart att det är skillnad på kyla och kyla. 0-gradit i Göteborg är en helt annan femma än 0-gradit i Boden exempelvis. Den som påstår nåt annat är välkommen till Götet en småblåsig vinterdag nere vid hamnen.

Däremot är det så att när det kryper nedanför 25 minus, då kvittar det vilken sorts kyla det är, torr eller fuktig. Då är det kallt.

0-gradit i Göteborg är en helt annan femma än 0-gradit i Boden exempelvis.

:fakta

Så många gånger man landat i Sthlm efter en vistelse i Boden och börjat frysa satan trots att det varit fem grader varmare i Sthlm än i Boden.
Den havsnära kylan biter värre än inlandskylan i lappträsk.

Sen hjälpte det förvisso inte att det var långt till havet när man gick ut på övning i 43 minusgrader. Enda trösten var att man nästan var acklimatiserad efter 8 månaders vistelse i eländet medan vi för just den övningen hade befäl under utbildning som upplevde minusgrader första gången den vintern.... :)
Befälen tog frivilligt på sig uppgiften att gräva alla värn! :hihi

Värst var det för den reservofficer som tvingades hem från sitt "Läkare utan gränser"-jobb i Afrika(35+) för att 24 timmar senare befinna sig i Bodens skogar (-43). :hihi

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph