"Kalla" motstånd

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det motstånd att köpa som inte blir så förtvivlat varma så att man kan ha de utan extra isolering bland resten av kablaget?

Jag har naturligtvis bytt mina blinkers till diod diton vilket ju också medför att jag måste montera motstånd för att få tillbaka ett normalt tempo i blinkningarna. Jag kan inte byta blinkrelä eftersom detta sitter inuti instrumenteringen på min hoj.

På Elfa hade de bara motstånd som måste monteras på metall för att hålla temperaturen nere. Det vore ju skönt med motstånd som inte bränner upp resten av kablarna som ligger där bak...

Jag hade isolerade motstånd tidigare som jag köpte men dessa hade inte nog hög tålighet utan gick sönder.

Jag tänkte montera ett motstånd i varje blinkerskrets på 10Ohm/30W.
 
Last edited:
Det är nog det som är dilemmat. I och med att de tar upp en viss effekt utan att avge något annat än värme, så blir de varma. Enda sättet att få dem kallare är att leda bort värmen på något sätt - antingen genom kylflänsar, fläkt eller fartvind. Försöker man isolera dem så blir tåligheten och livslängden sämre pga överhettning så jag tror du får svårt att hitta det du söker, tyvärr...
 
Jag hade ett par motstånd på min gamla R1a som bestod av 2 st 10w lampor med pålödda kablar inslagna i aluminium från en colaburk och eltejp. detta paket låg löst under sadeln intill batteriet och ställde inte till med några värmeproblem.
billigast och enklast möjligt.
 
P=U*I, ohms lag kan man inte påverka - utan du blir tvingad att göra dig av med överskottsvärmen om du nu inte monterar ett Biltemarelä som inte bryr sig om vilken last du har monterad.
 
Men en diod borde ju inte kräva så mycket ström alls, vilket ger att effektförlusten över motståndet borde vara litet. Om motståndet blir väldigt varmt skulla jag gissa på att resistansen är för liten. Skaffa ett motstånd med högre resistans.

För att räkna ut vilken resistans som krävs behöver du veta två saker om dioden, spänningsfallet och önskad ström.

R= (14,8 - DiodensSpänningsfall)/DiodensÖnskadeStröm

Exempelvis om spänningsfallet är 0,7 Volt och den önskade strömmen är 80 mA:
R = (14,8 - 0,7) / 0,080 = 176 Ohm
 
andersbrink skrev:
2381920 P=U*I, ohms lag kan man inte påverka - utan du blir tvingad att göra dig av med överskottsvärmen om du nu inte monterar ett Biltemarelä som inte bryr sig om vilken last du har monterad.

Näe det är riktigt,
Jag hade ersatt 2*10W med 2*5W på varje sida alltså behövde jag trolla bort 10W.
Hur mycket värme blir det?
Jo just 10 Watt.
Dessutom blinkar det dvs motståndet eller i mitt fall lampan kallnar mellan varje blink.
Testa och håll i en blinkerslampa när den blinkar så skall du se att man bränner sig inte på den.
Det blir heller inte nåt problem med plast eller kablage som smälter om man gör som jag gjorde.
Dioder drar mindre så där behövs antagligen ett större motstånd och det blir mer värme. Men t.ex. R1an har 10W i blinkersen så mer än 20W kan det aldrig bli man måste trolla bort och det är inte heller så mycket värme med tanke på att det blinkar.
 
Jag har för mig att det var ganska högt W-tal på blinkerserna på 954:an men jag ska inte säga för mycket.

Jag köpte lödgrejer igår så nu är det bara att hålla tummarna för att jag inte ska bränna hela skiten. Wish me luck!
 
Last edited:
För att alla ska få sitt lystmäte så tänkte jag att jag skulle bidra för att ni ska kunna räkna ut vilket Ohm tal ni ska ha på motstånden, så har ni här ett exempel:

Om du vill ersätta den totala effekten 21W med totalt 10W så krävs det att du måste "lura" bort 11W. (21-10=11)

Ohms lag R=U²/P.

R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i detta fallet 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.

Alltså blir formeln 12²/11=R

12²=144
144/11=13.1

Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 13 ohm och tåla en effekt på 11W.

Det krävs alltså bara ett motstånd per sida, parallellt inkopplat tex med bakblinkersen för varje sida.
Tänk på att det krävs effektmotstånd. Watt talet skall motsvara den "borttrollade" effekten. (Dom blir varma så placera dem med förstånd på hojen)

Lycka till!
Eller som vi elektriker säger: Friskt kopplat, hälften brunnet!! Eller gör som Lucas, uppfinn ditt egna mörker.
 
sepahewe skrev:
2381938 Men en diod borde ju inte kräva så mycket ström alls, vilket ger att effektförlusten över motståndet borde vara litet.

Problemet är att blinkersreläet MÅSTE ha 42 watts belastning för att blinka i rätt hastighet. Det är enklare att koppla in ett biltemarelä än att bylsa med konstlaster.
 
andersbrink skrev:
2383454 Problemet är att blinkersreläet MÅSTE ha 42 watts belastning för att blinka i rätt hastighet. Det är enklare att koppla in ett biltemarelä än att bylsa med konstlaster.

Instämmer men jag har för mig att lagen säger att blinkfrekvensen skall ändras när en blinkerslampa/indikator går sönder så att man märker att den är trasig. Hur funkar det med ett Biltemarelä?
 
tuppjuck skrev:
2383799 Instämmer men jag har för mig att lagen säger att blinkfrekvensen skall ändras när en blinkerslampa/indikator går sönder så att man märker att den är trasig. Hur funkar det med ett Biltemarelä?

Om det skulle vara så, så kollas det ju emellertid varken av kalisen eller bilprovningen å andra sidan! :)

Dessutom är det så att om man som jag kör med motstånd (Badlander) och diodblinkers (lagliga) så är det ju ändå så att lasten från dioderna är försumbar jämför med den från moståndet. Så i mitt fall så ändras inte heller blinkfrekvensen om ngn av mina diodblinkers skulle gå sönder.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Hur blir det förresten med monteringen av motståndet i mitt fall när jag har blinkers integrerade i baklyset:

Det är nämligen bara en kabel som går in till varje blinkers och den ska kopplas till minuskabeln som kommer från reläet, det vill säga plussidan kopplas inte in. Det blir ju lite besvärligt att parallellekoppla motståndet med blinkersen om man bara har en sladd att koppla med.

Fast jag kanske ska koppla in motståndet mellan + och - som kommer från reläet och sedan dra - till respektive blinkers?

Jag ska försöka rita för att förtydliga:

Blinkersrelä
- +
I I
I I
Motstånd
I
I
Blinkers

Eller är det ett recept på kortslutning då all ström kommer att ta vägen via motståndet och sedan tillbaka genom pluskabeln?
 
Du beghvöer inte sätta motstånden på just bakre lamporna. Sätt motståndet på främre blinkers.. Så slipper du gräva kablar o skit där bak..
 
Muggen skrev:
2384003 Du beghvöer inte sätta motstånden på just bakre lamporna. Sätt motståndet på främre blinkers.. Så slipper du gräva kablar o skit där bak..

Så sant som det är sagt, det är nog jag som är lite trångtsynt i detta fall. Det får nog fan bli så, lite besvärligare att hitta metall att montera motstånden på men en slangklämma runt gaffeln kanske funkar. It ain't pretty but as long as it works...

Någon som vet förresten hur många W en original blinkerslampa på en CBR 954 är på?
 
Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2383809 Om det skulle vara så, så kollas det ju emellertid varken av kalisen eller bilprovningen å andra sidan! :)

Dessutom är det så att om man som jag kör med motstånd (Badlander) och diodblinkers (lagliga) så är det ju ändå så att lasten från dioderna är försumbar jämför med den från moståndet. Så i mitt fall så ändras inte heller blinkfrekvensen om ngn av mina diodblinkers skulle gå sönder.

Mvh
Jörgen

P'ciis, vem kollar? :va :D

Men det är just det som jag undrar över, oavsett om man kör med Biltemarelä eller ej så är just effektförbrukningen av dioderna försumbar i sammanhanget och då blir det ju lite svårt att upptäcka om någon av dem har pajat... öh... inte för att dioder brukar göra det så ofta, men jallifall :tomten
 
tuppjuck skrev:
2384075 P'ciis, vem kollar? :va :D

Men det är just det som jag undrar över, oavsett om man kör med Biltemarelä eller ej så är just effektförbrukningen av dioderna försumbar i sammanhanget och då blir det ju lite svårt att upptäcka om någon av dem har pajat... öh... inte för att dioder brukar göra det så ofta, men jallifall :tomten

Kontroll före körning gör väl du varje gång du skall ut och köra?
 
enhjuling skrev:
2384084 Kontroll före körning gör väl du varje gång du skall ut och köra?

Gör du?

Hur många gör det? Så länge jag har vanliga originalblinkers så gör jag inte det utan litar på att indikatorlampan skall blinka fortare när det går sönder en blinkerslampa.
 
Jörgen Karlsson skrev:
2383809Så i mitt fall så ändras inte heller blinkfrekvensen om ngn av mina diodblinkers skulle gå sönder.

Mvh
Jörgen
Fast motstånden är väl kopplat i serie med dioderna? Så pajar nu dioderna (vilket de nästan aldrig gör) så ändras ju blinkhastigheten.. Fast då krävs ju att det pajar både fram och bak..
 
tuppjuck skrev:
2384182 Gör du?

Hur många gör det? Så länge jag har vanliga originalblinkers så gör jag inte det utan litar på att indikatorlampan skall blinka fortare när det går sönder en blinkerslampa.

Har nog bara gjort det innan jag skall till bilprovningen....
Det var ett skämt :)
Håller med om att det bästa är ju om det fungerar som tänkt trots miniblinkers och då måste man nog labba med motstånd och inte byta reläet till ett lastoberoende.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top