"Kalla" motstånd

Hej!

Detta kan fungera (det gjorde det för mig):
Kontakta din lokala BIKE handlare:

Bike
Box 9103
171 09 Solna
Gatuadress: Lundagatan 5, Solna
Tel: 08-44 66 980
Fax: 08-44 66 978

Säg vad du har för problem, och förhoppningsvis har dom sådana motstånd som jag köpte till min hoj. Motståndet kostade 99:- men det fungerar, iaf på min hoj och en polares. Både hojarna är av märket Suzuki men det kanske inte spelar så jätte stor roll, det är ju värt ett försök iaf istället för att labba och löda och ha sig. Bikes motstånd bestod av ett inkapslat motstånd med 3 kablar monterade på det. 1 kabel=jord, de 2 andra kablarna ska tjuva ström från vardera orginalblinkerskabel. Jag monterade endast 1 motstånd på mina bakblinkerskablar och det räckte. På Bike sa dom att det behövdes 2 motstånd men det är nog olika på olika hojar.

Testa!:tummenupp

MVH
Bobby
 
enhjuling skrev:
2385336 Har nog bara gjort det innan jag skall till bilprovningen....
Det var ett skämt :)
Håller med om att det bästa är ju om det fungerar som tänkt trots miniblinkers och då måste man nog labba med motstånd och inte byta reläet till ett lastoberoende.


Haha :D
Ibland är jag lite för insnöad på teknik och allvar *geek*

Precis. Några dagar innan besiktningen kollar man igenom hojen så att man känner sig lugn och fin. Som i morgon eller på lördag tex. Ska besiktiga Fazern på tisdag 7:10 och då är inga butiker öppna :D
 
andersbrink skrev:
2383454 Problemet är att blinkersreläet MÅSTE ha 42 watts belastning för att blinka i rätt hastighet. Det är enklare att koppla in ett biltemarelä än att bylsa med konstlaster.

Japp, biltemarelät är klockrent. Om lamporna är hela? Det kollas innan besiktningen :tummenupp
 
Nu blev jag lite osäker. Stämmer det verkligen att desto fler watt som jag ska ersätta med motstånd, desto mindre Ohm och desto högre watt ska motståndet ha?

Enligt formeln "144 / antalet watt som ska ersättas = Ohm på motståndet" blir det ju så att ju fler watt, desto lägre ohm på motståndet.

Mina originalblinkers är på 21w per styck. Ska jag ersätta en högerblinkers med motstånd så ska motståndet vara på 144/20= 7,2ohm/20W. Jag räknar med att dioderna drar symboliska 1W per blinkers. Ska jag däremot ersätta bägge mina högerblinkers så blir formeln 144/40= 3,6ohm/40W.

Har jag fattat det hela rätt eller är det jag som är galen? Jag har alltid trott att desto mer watt jag ska lura bort, desto högre borde resistansen i motståndet vara. Det motstånd jag hade tidigare visade sig vara på 3ohm/20 watt och det ersatte två blinkers per motstånd så det förklarar ju varför ett brann upp. Kanske ska göra det enkelt för mig och köpa motstånd på 3ohm/40watt?

Jag kom förresten på att jag borde kunna montera motståndet mellan kabeln som ger ström till blinkerserna och jorda motståndets andra kontakt mot batteriets minuspol, det borde väl i praktiken parallellkoppla motståndet med blinkersen?
 
andersbrink skrev:
2383454 Problemet är att blinkersreläet MÅSTE ha 42 watts belastning för att blinka i rätt hastighet. Det är enklare att koppla in ett biltemarelä än att bylsa med konstlaster.

MEN vissa hojar har kombinerat relä till hel/halvljus och blinkers och då är det enklare med motstånd.
Nyare Suzuki har det tex.
Jag har Kellermann's LED både fram och bak och måste då ha 8,2Ohms motstånd paralellt med varje blinkers. ELFA har inte såna så jag har ett 10 Ohms fram och ett 6 Ohms bak. Funkar kanonbra!
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top