Kalla fakta

HojRevival

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
pytteliten vf400
Herre min jävul i helvete, vad fan menar de sjuka kräken? En skjuten i Afganistan av en svensk. Va då då? Skall han inte få försvara sig? Vem har gett honom ett vapen? Som jag ser det, så är det enda fel den mannen begått, det är att inte skjuta Bo Holmberg:arsele . Fy fan vilket scoopjägande, sinnesjukt, journalistkräk.
Nä, skicka ner fanstyget(Bo alltså) till de pyjamasklädda pajsarna och låt de släpa hans rövhål i gruset och bada honom i ättiksprit tills pitten skrumpnar.
Jag arg? Inte värre än Johan Rehborg.:tummenupp
Ursäkta mig, jag var bara tvungen att få ur mig det.:gnissla

Herre min jävul i helvete, vad fan menar de sjuka kräken? En skjuten i Afganistan av en svensk. Va då då? Skall han inte få försvara sig? Vem har gett honom ett vapen? Som jag ser det, så är det enda fel den mannen begått, det är att inte skjuta Bo Holmberg:arsele . Fy fan vilket scoopjägande, sinnesjukt, journalistkräk.
Nä, skicka ner fanstyget(Bo alltså) till de pyjamasklädda pajsarna och låt de släpa hans rövhål i gruset och bada honom i ättiksprit tills pitten skrumpnar.
Jag arg? Inte värre än Johan Rehborg.:tummenupp
Ursäkta mig, jag var bara tvungen att få ur mig det.:gnissla

Va?:va

Han åsyftar nog reportaget i Kalla fakta om svenska styrkan i Afganistan... De sköt tydligen någon där. Precis som vi gjort i Bosnien, Kosovo, Kongo (vid flertalet olika tillfällen), ja kort sagt de flesta ställen svensk trupp varit stationerad.
Shoot-back batalion är ju ett ganska roligt namn på svensk militär utomlands...

Sen kan man ju ifrågasätta att de tar upp det nu. Första svenska trippen till Kongo var ju rena "Harry Triggerhappylainen" resan.

skitreportage, tycker gott att lilla Gustav (Fridolin) kan ta och göra en vettig (och bra mycket mer aktuell...) dokumentär om hans kompisar som åker ner till köpenhamn för att demolera gator, privatpersoners bilar, misshandla polis osv. osv....

Vad jag har hört så var det NordBat i Bosnien under Ulf Henricsson som kallades så. Därför att de ofta sköt tillbaka helt enkelt.

Samtidigt som civilbefolkningen vad jag hört älskade svenskarna eftersom de upplevde att svenskarna faktiskt gick mellan och gav dem skydd även när det hettade till på allvar, vilket tydligen inte var helt självklart för alla förband som var där.

Även detta baserat på hörsägen, har inga egna fakta i målet.

Samtidigt som civilbefolkningen vad jag hört älskade svenskarna eftersom de upplevde att svenskarna faktiskt gick mellan och gav dem skydd även när det hettade till på allvar, vilket tydligen inte var helt självklart för alla förband som var där.

Även detta baserat på hörsägen, har inga egna fakta i målet.

Jag postade en tråd med en saxad berättelse från Bosnien för länge sen....läs om du inte gjort det tidigare.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58561

Såg inte hela reportaget men fastnade på en sak jag såg.

Chefen säger nått i stil med "No cassualties, main target down."
Vilket översätts till "Inga skador, målet LIKVIDERAT." Det hävdar jag är helt kasst.

(Varning för stavning)

Har du tips på litteratur eller artikel online kring det där?

Nope. Sveriges krigande i Kongo på 60-talet är mörkat ganska duktigt. Man får prata med folk som var där, om hur det egentligen var.
Tror det finns någon bok oxå.
Annars kan du åka förbi pansarmuseet utanför Skövde och höra prata lite med dem, de har lite koll. Särskilt han som ser ut som Lasse Kongo. (Tydligen den snubben som Robert G:son tog inspiration ifrån...)

Finns en bok som jag tror heter "Katanga", av Jonas Waern. Han var chef för den/ de första svenska bataljonerna i Kongo. Läsvärd!

Nope. Sveriges krigande i Kongo på 60-talet är mörkat ganska duktigt. Man får prata med folk som var där, om hur det egentligen var.
Annars kan du åka förbi pansarmuseet utanför Skövde och höra prata lite med dem, de har lite koll. Särskilt han som ser ut som Lasse Kongo. (Tydligen den snubben som Robert G:son tog inspiration ifrån...)

Jag har inte vägarna förbi Skövde närmsta tiden. :brynad
Varför är det mörkat? :5sure
Jag "halvkänner" faktiskt en som varit där, och det är rykten om vad han sagt hände som jag skulle vilja fördjupa mig lite i.

Det är absolut inte mörkat, däremot har det väl fallit i glömska när tiden gått och mer dramatiska händelser inträffat i världen. Kom just på att en herre vid namn Stig von Bayer (med reservation för stavning) har skrivit en del, tror han håller på med sina memoarer nu, och även hållit föredrag med bilder om Kongo-insatsen. Minns jag rätt var han med under hela tiden 61-64. fullt klart är att det var en otäck period.

Såg inte hela reportaget men fastnade på en sak jag såg.

Chefen säger nått i stil med "No cassualties, main target down."
Vilket översätts till "Inga skador, målet LIKVIDERAT." Det hävdar jag är helt kasst.

(Varning för stavning)

Det som hände var att det var en samlings insatts med bla svenska och amerikanska förband i actionen. De skulle leta upp, avväpna samt ta fast ledare och stridande i tallibanförbandet som sedan tidigare gett sig till känna, hota civilbefolkningen, uttalat hot om att försätt alla fientliga förband för sabotage och överfall.

Med hjälp av infiltratörer så lyckades förbandet lokalisera taliban ledaren och hans förband, inledde strid och tillslut även oskadliggöra ledaren.

No cass, main target down..betyder i klartext ..inga egna förluster , objektet oskadliggjort.

Det var för övrigt en ur Special Forces som lyckades ta ner "main target" , ingen svensk alltså.

Det som hände var att det var en samlings insatts med bla svenska och amerikanska förband i actionen. De skulle leta upp...
No cass, main target down..betyder i klartext ..inga egna förluster , objektet oskadliggjort.

Det var för övrigt en ur Special Forces som lyckades ta ner "main target" , ingen svensk alltså.

Jag känner till hur det gick till, bla för att jag känner en som var med. Men tycker fortfarande att dom har översatt det onödigt dramatiskt bara för att stödja sina egna teorier.

Lasse Kongo orginal jobbade på förrådet på P4, även känd som Batterimannen, lever tyvärr inte längre, dog på operationsbordet förra året...

För övrigt så var reportaget jävligt fattigt, det stod som sagt om händelsen på mil.se när det hände, så det är ingen hemlighet precis. Och svenska förband kommer alltid att skjuta tillbaka när vi blir beskjutna!

Historierna om CG Von Rosen måste ju läsas om man är intresserad av Kongoinsatser, en av 1900-talets största svenskar, en tvättäkta hjälte!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg