Kalla fakta

HojRevival

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Smålänning för det mesta
Hoj
pytteliten vf400
Herre min jävul i helvete, vad fan menar de sjuka kräken? En skjuten i Afganistan av en svensk. Va då då? Skall han inte få försvara sig? Vem har gett honom ett vapen? Som jag ser det, så är det enda fel den mannen begått, det är att inte skjuta Bo Holmberg:arsele . Fy fan vilket scoopjägande, sinnesjukt, journalistkräk.
Nä, skicka ner fanstyget(Bo alltså) till de pyjamasklädda pajsarna och låt de släpa hans rövhål i gruset och bada honom i ättiksprit tills pitten skrumpnar.
Jag arg? Inte värre än Johan Rehborg.:tummenupp
Ursäkta mig, jag var bara tvungen att få ur mig det.:gnissla
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Herre min jävul i helvete, vad fan menar de sjuka kräken? En skjuten i Afganistan av en svensk. Va då då? Skall han inte få försvara sig? Vem har gett honom ett vapen? Som jag ser det, så är det enda fel den mannen begått, det är att inte skjuta Bo Holmberg:arsele . Fy fan vilket scoopjägande, sinnesjukt, journalistkräk.
Nä, skicka ner fanstyget(Bo alltså) till de pyjamasklädda pajsarna och låt de släpa hans rövhål i gruset och bada honom i ättiksprit tills pitten skrumpnar.
Jag arg? Inte värre än Johan Rehborg.:tummenupp
Ursäkta mig, jag var bara tvungen att få ur mig det.:gnissla

Va?:va
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125

Han åsyftar nog reportaget i Kalla fakta om svenska styrkan i Afganistan... De sköt tydligen någon där. Precis som vi gjort i Bosnien, Kosovo, Kongo (vid flertalet olika tillfällen), ja kort sagt de flesta ställen svensk trupp varit stationerad.
Shoot-back batalion är ju ett ganska roligt namn på svensk militär utomlands...

Sen kan man ju ifrågasätta att de tar upp det nu. Första svenska trippen till Kongo var ju rena "Harry Triggerhappylainen" resan.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
skitreportage, tycker gott att lilla Gustav (Fridolin) kan ta och göra en vettig (och bra mycket mer aktuell...) dokumentär om hans kompisar som åker ner till köpenhamn för att demolera gator, privatpersoners bilar, misshandla polis osv. osv....
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vad jag har hört så var det NordBat i Bosnien under Ulf Henricsson som kallades så. Därför att de ofta sköt tillbaka helt enkelt.

Samtidigt som civilbefolkningen vad jag hört älskade svenskarna eftersom de upplevde att svenskarna faktiskt gick mellan och gav dem skydd även när det hettade till på allvar, vilket tydligen inte var helt självklart för alla förband som var där.

Även detta baserat på hörsägen, har inga egna fakta i målet.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Samtidigt som civilbefolkningen vad jag hört älskade svenskarna eftersom de upplevde att svenskarna faktiskt gick mellan och gav dem skydd även när det hettade till på allvar, vilket tydligen inte var helt självklart för alla förband som var där.

Även detta baserat på hörsägen, har inga egna fakta i målet.

Jag postade en tråd med en saxad berättelse från Bosnien för länge sen....läs om du inte gjort det tidigare.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58561
 

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Såg inte hela reportaget men fastnade på en sak jag såg.

Chefen säger nått i stil med "No cassualties, main target down."
Vilket översätts till "Inga skador, målet LIKVIDERAT." Det hävdar jag är helt kasst.




(Varning för stavning)
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Har du tips på litteratur eller artikel online kring det där?

Nope. Sveriges krigande i Kongo på 60-talet är mörkat ganska duktigt. Man får prata med folk som var där, om hur det egentligen var.
Tror det finns någon bok oxå.
Annars kan du åka förbi pansarmuseet utanför Skövde och höra prata lite med dem, de har lite koll. Särskilt han som ser ut som Lasse Kongo. (Tydligen den snubben som Robert G:son tog inspiration ifrån...)
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Finns en bok som jag tror heter "Katanga", av Jonas Waern. Han var chef för den/ de första svenska bataljonerna i Kongo. Läsvärd!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nope. Sveriges krigande i Kongo på 60-talet är mörkat ganska duktigt. Man får prata med folk som var där, om hur det egentligen var.
Tror det finns någon bok oxå.
Annars kan du åka förbi pansarmuseet utanför Skövde och höra prata lite med dem, de har lite koll. Särskilt han som ser ut som Lasse Kongo. (Tydligen den snubben som Robert G:son tog inspiration ifrån...)

Jag har inte vägarna förbi Skövde närmsta tiden. :brynad
Varför är det mörkat? :5sure
Jag "halvkänner" faktiskt en som varit där, och det är rykten om vad han sagt hände som jag skulle vilja fördjupa mig lite i.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Det är absolut inte mörkat, däremot har det väl fallit i glömska när tiden gått och mer dramatiska händelser inträffat i världen. Kom just på att en herre vid namn Stig von Bayer (med reservation för stavning) har skrivit en del, tror han håller på med sina memoarer nu, och även hållit föredrag med bilder om Kongo-insatsen. Minns jag rätt var han med under hela tiden 61-64. fullt klart är att det var en otäck period.
 

Gabor

Guest
Såg inte hela reportaget men fastnade på en sak jag såg.

Chefen säger nått i stil med "No cassualties, main target down."
Vilket översätts till "Inga skador, målet LIKVIDERAT." Det hävdar jag är helt kasst.




(Varning för stavning)

Det som hände var att det var en samlings insatts med bla svenska och amerikanska förband i actionen. De skulle leta upp, avväpna samt ta fast ledare och stridande i tallibanförbandet som sedan tidigare gett sig till känna, hota civilbefolkningen, uttalat hot om att försätt alla fientliga förband för sabotage och överfall.

Med hjälp av infiltratörer så lyckades förbandet lokalisera taliban ledaren och hans förband, inledde strid och tillslut även oskadliggöra ledaren.

No cass, main target down..betyder i klartext ..inga egna förluster , objektet oskadliggjort.

Det var för övrigt en ur Special Forces som lyckades ta ner "main target" , ingen svensk alltså.
 

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Det som hände var att det var en samlings insatts med bla svenska och amerikanska förband i actionen. De skulle leta upp...
No cass, main target down..betyder i klartext ..inga egna förluster , objektet oskadliggjort.

Det var för övrigt en ur Special Forces som lyckades ta ner "main target" , ingen svensk alltså.

Jag känner till hur det gick till, bla för att jag känner en som var med. Men tycker fortfarande att dom har översatt det onödigt dramatiskt bara för att stödja sina egna teorier.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nope. Sveriges krigande i Kongo på 60-talet är mörkat ganska duktigt. Man får prata med folk som var där, om hur det egentligen var.
Tror det finns någon bok oxå.
Annars kan du åka förbi pansarmuseet utanför Skövde och höra prata lite med dem, de har lite koll. Särskilt han som ser ut som Lasse Kongo. (Tydligen den snubben som Robert G:son tog inspiration ifrån...)

Lasse Kongo orginal jobbade på förrådet på P4, även känd som Batterimannen, lever tyvärr inte längre, dog på operationsbordet förra året...


För övrigt så var reportaget jävligt fattigt, det stod som sagt om händelsen på mil.se när det hände, så det är ingen hemlighet precis. Och svenska förband kommer alltid att skjuta tillbaka när vi blir beskjutna!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Historierna om CG Von Rosen måste ju läsas om man är intresserad av Kongoinsatser, en av 1900-talets största svenskar, en tvättäkta hjälte!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top