Kall motor -svagt mellanregister

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
En gsx750f saggar rejält vid 5000 varv när den är kall.
Relaterat till detta, vad bör jag pyssla med i vinter?
Sökte efter de enkla lösningarna i teorin som t ex igensatt luftfilter men då skulle det väl bli tvärtom? Dvs den skulle gå bättre kall än varm.
Ska jag söka i bestyckningen? Nån luftningsslang? Strypning?
Tacksam för tips så man inte famlar i blindo i vinter.
Motorn går jämnt o bra när den är varm.

Postat i modellspecifika också men där är klent gensvar på inläggen.

Jag har samma sak på bilen med (trots multipoint-insprutning), jag misstänker att det beror på att bränslet kondenserar i insugskanalerna och på förbränningsrummets insida innan motorn nått vettig temperatur.

Jag har samma sak på bilen med (trots multipoint-insprutning), jag misstänker att det beror på att bränslet kondenserar i insugskanalerna och på förbränningsrummets insida innan motorn nått vettig temperatur.

Även om det är sommartemp i luften?
Hade hoppats på att någon skulle vara inne på strypningsteorin.
Strypningen på en sån här tar ner effekten 4 kw:tummenupp men den skulle kanske kunna ställa till det i ett specifikt intervall kanske

Även om det är sommartemp i luften?
Hade hoppats på att någon skulle vara inne på strypningsteorin.
Strypningen på en sån här tar ner effekten 4 kw:tummenupp men den skulle kanske kunna ställa till det i ett specifikt intervall kanske

På bilen märker jag av det året runt. Dock kan det ju vara något med den primitiva insprutningen som jäklas för mig, behöver ju inte ha med bensindroppar att göra.

Min maskin gick illa mellan 4800 - 7200 varv, mätt i bänk och det märktes också, drog dåligt på de varvtalen. Jag bytte emulsionsrör och nålar och då gick den bra igen. Den fick för mycket soppa vid de varvtalen. Den gick dessutom dåligt på låga varv, ryckigt i stadstempo. Innan den blev varm så gick den riktigt illa, fick dra ur den ordentligt en gång efter att den hade blivit varm så gick den skapligt.

som sagt hur hojen går när den e kall e ointressant,du ska ju inte belasta motorn när den e kall pga att spelen inte e rätt+ ev dåligt oljetryck.
hård belastning med kall motor sliter enormt på motorn.
justerar du in motorn så den går bra kall så går den garanterat inte bra varm.den måste vara varm för att kunna förbränna effektivt.:tummenupp

Eftersom du är säker på att symptomen i mellanregistret är relaterat till en kall motor är det bara bränsleblandningsrelaterat, dvs för klen blandning. Hade det varit ventilspelsrelaterat hade du haft stora problem att öht kunna starta den. Det tar 30 minuter att kolla ventilspelet och ytterligare 30 minuter att justera det.

Är det en gammal hoj som går för klent i mellanregistret är det förmodligen spruckna insugsgummin, tappade/spruckna synk-pluppar, avlagringar i lågfartsmunstycket/pilotjets, eller bara det att föregående ägare ville köra den så ekonomiskt som möjligt i varmare väder dvs ändrad trottelnålshöjd och/eller flottörnivå.

Eftersom du är säker på att symptomen i mellanregistret är relaterat till en kall motor är det bara bränsleblandningsrelaterat, dvs för klen blandning. Hade det varit ventilspelsrelaterat hade du haft stora problem att öht kunna starta den. Det tar 30 minuter att kolla ventilspelet och ytterligare 30 minuter att justera det.

Är det en gammal hoj som går för klent i mellanregistret är det förmodligen spruckna insugsgummin, tappade/spruckna synk-pluppar, avlagringar i lågfartsmunstycket/pilotjets, eller bara det att föregående ägare ville köra den så ekonomiskt som möjligt i varmare väder dvs ändrad trottelnålshöjd och/eller flottörnivå.

Såja, där kom det logiska svaret. Tack för tipsen :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard