Kalibrera hastighetsmätare zx6r 05 ???

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej har en zx6r 05 som är kraftigt omdrevad och nu skall in på besiktning.
Hastighetsmatare visar på tok för mycket mot vad det går så min fråga är följande.

Går det att kalibrera om en orginalhastighetsmätare på en zx6r -05 och om så hur?

Lite halvpanik då jag skall besikta om några dagar

Kallibrering vet jag inget om, men inför besiktningen så har du tur så provkör de aldrig hojen..tror ändå du kan vara rätt lugnt,om de provkör så är det så kort sträcka så de noterar att den fungerar, sen om den skulle visa 55 när de kör i 40 så tar de nog inte större notis om alls, de har nog fullt sjå titta på vägen:)

Skall själv snart besiktiga, dags tvätta, byta aga, smörja upp och putsa lite:hihi

Last edited:
Man kan ju hoppas men den visar ju 100 när hojen rullar i 70km/h.

Fortfarande osäker på om jag slipper igenom med det.
Den är drevad med 60 bak där av det stora missvisandet.

Ingen annan som vet om det går att koppla in sig i hojen och ställa om mätaren så den visar rätt?

Extrem fulfix men tejpa upp mätartavlan och skriv märk ut rätt hastighet på rätt ställe. Vips så har du en fungerande hastighetsmätare som visar "rätt" hastighet. sen är det bara att rycka tejpen. :banana

hahaha hade jag lätt gjort om det inte var för att jag har digital mätare då

Montera en speedohealer, enkelt å perfekt så slippar du ju få massa extramil på mätaren å så e det ju trevligare om den stämmer oxå, kostar väl kring en tusing lätt att montera å kalibrera..

Smart grej även om den kostar lite för mycket..

Lite jobbigt att man skal behöva lägga så mycket för att klara en besiktning. För mig personligen så kvittar det ju så har beslutat att jag skall testa med orginalmätaren i morgon och hoppas på att dom släpper igenom mig.

Besiktiga hojen utan anmärkning och påpekande på hastighetsmätaren så ingen panik men skulle faktiskt va bra att ha om man få snuten i röven nån gång så man tackar och bugar för tipset

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back