Bild Kalender 2017. 1:a december Tonys Superbikecollection 1988-2002 en SUPER-ERA!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min Suzuki 1989 DUBBEL "R"

Suzuki GSX-R 750 RK 1989. En jäkelens vacker hoj det här.
En utav hojarna som skapar mycket snack på utställningar.
Det är så ofta jag bland bland besökare som fastnar jämte de blå-vita hojarna,
att de säger till kompisen sin eller mig att en sådan hade jag eller en kompis.
Motfråga! En dubbel "R" ? jo en sådan Suzuki, precis. Så kommer en liten story....
Har efter ett tag slutat att säga att denna är väldigt olik en vanlig 88:a-89:a
Är man inte märkes-nörd så vet man ju inte det. Det är ju en Succa värsting i allas ögon...
IMG_0010.jpgIMG_0015.jpgIMG_0022.jpg
IMG_0003.jpg IMG_0021.jpg
IMG_0019.jpg IMG_0020.jpg
Mvh Toyman
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min Suzuki 1989 DUBBEL "R"

Synonymer till kriminell: brottsling, förbrytare, lagbrytare, gärningsman, bov, skurk, gangster, bandit!

Kärlek till, häftiga fordon, fart, racing osv. Gör en till kriminell. Så den bördan får vi bära på våra axlar.

En lördag för längesedan, tidigt i oktober. Jag kör ner till garaget. Baxar fram Suzukin "RR" och tar ut den på gården. Vädret är gott. Kollar över den och varmkör den. Förväntansfull är jag men får vänta tills tidig söndagsmorgon.
Söndag morgon, upp tidigt. Sverige sover. Fram med utrustning och åker till garaget. Det är skitväder, blött och jättefuktigt. Det skulle ju klarna upp! Jag väntar och väntar. Men det är inte förrän att hela Sverige vaknar som jättedimman släpper. Jag som sett fram emot denna runda. Den blir inte utav. Rullar in hojen igen i gömmorna.

Hade dimman släppt betydligt tidigare, så hade jag åkt upp till tappen. Kollat luft och fyllt upp tanken. Gasat iväg söderöver och kört min kriminella runda, 12 till 15 mil? Sverige hade legat och sussat och jag hade vart hemma igen innan de satt sig till frukostbordet!
Om det hade hänt då hade jag vart "kriminell"! "RR" Ej besiktigad i tid = körförbud. Bara garageförsäkring! Utav-ställd hos transportstyrelsen! Förmodligen hade jag kört för fort också! :hihi

Nu är jag inte kriminell! JÄVLA DIMMA............. :mad:
IMG_3217 (1280x960).jpg IMG_3227 (1280x960).jpg
Mvh Toyman. En god Svensk medborgare. :tummenupp
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
:tummenupp Kriminell eller inte, dom där tidiga morgonrundorna innan trafiken har vaknat är bland det underbaraste som finns!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Du är bara för underbar Toyman! Det du beskriver tror jag många av oss gamlingar känner igen oss i. Vi vill bara njuta och använda våra sporthojar, utan att utsätta någon annan än dig själv för en risk. Underbara tidiga sommardagar då ingen är ute på vägarna. Liiite för hög hastighet i förhållabde till vad som står på skyltarna.....
Men så jävla underbart att få ge fullt på en raka och sen kasta hojen genom kurvorna med kraftiga nerlägg.
Så otroligt härligt att vara biker. Alla sinnen på max. En känsla av maximal koncentration och kontroll. Å så den där härliga känslan när man får till flytet med spårval, växel, gas, kroppsposition. Något som inte går att uppleva i en bil.
Och så är det ju ljudet! Life is beautiful on a bike!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du är bara för underbar Toyman! Det du beskriver tror jag många av oss gamlingar känner igen oss i. Vi vill bara njuta och använda våra sporthojar, utan att utsätta någon annan än dig själv för en risk. Underbara tidiga sommardagar då ingen är ute på vägarna. Liiite för hög hastighet i förhållabde till vad som står på skyltarna.....
Men så jävla underbart att få ge fullt på en raka och sen kasta hojen genom kurvorna med kraftiga nerlägg.
Så otroligt härligt att vara biker. Alla sinnen på max. En känsla av maximal koncentration och kontroll. Å så den där härliga känslan när man får till flytet med spårval, växel, gas, kroppsposition. Något som inte går att uppleva i en bil.
Och så är det ju ljudet! Life is beautiful on a bike!


Tänk om bara några år! Samma tidiga morgon, ingen trafik, solen har precis börjat värma upp världen...

Jag kopplar loss laddsladden från hojen, rullar ut den på gården, trycker på startknappen och möts av ett lågt surrande ljud.
Vrider på rullen och samma surrande ljud öka lite och vi susar iväg på den tomma vägen, det enda som hörs är kedjan, däcken och vinden, vi kan skönja ljudet av en RC-bil någonstans därunder...

Framme vid favoritvägen så ger vi fullt och det enda som hörs är vinden, och i samma ögonblick hastighetsmätaren når 80km/h så bromsar hojen, hur mycket jag än vrider så kommer jag inte över 80...
Efter en stund lessnar jag på krypfarten och vänder tillbaka till motorvägen, där bryter elektroniken först vid 110 så jag får sträcka ut lite grann...

Efter att ha kört om några tidiga bilister så kommer jag tillbaka hem, rullar in hojen i garaget och ansluter sladden igen. Jag kastar ett öga på telefonen och ser att jag har fått ett meddelande från trafikverket, det är den sedvanliga bötesinbetalningen för att jag körde om de tidiga bilisterna på motorvägen, jag höll tydligen inte rätt avstånd...

Jag går in i huset, lägger hjälmen på hyllan och sätter mig framför tv:n...

:gnissla:)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
:arsele:huvet:brinnerup:död:3freak:gråta:zpy

The future is soon here........
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fan Niklas, efter att ha läst ditt inlägg blev jag tvungen att gömma knivar och rep för att inte göra något dumt...men sedan fick jag tröst och även en uppenbarelse när jag såg Tonys bilder på dubbelärren...! I det framtida Sverige kommer vi bikers inte längre att ha en kokare för läskedrycker, utan en som krackar bensin till våra pre-Euroklassade, pre-katalysator och pre-helfordonsgodkända hojar (eftersom OK sannolikt slutar sälja bensin senast 2030).
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min Suzuki 1989 DUBBEL "R"

Hyffsat ren. Dubbel "R" inte många kvar, very LIMITED.
1989... då var den inte som den vanliga GSX-R750K
P1280040.JPG P1280039.JPG
P1280044.JPG P1280045.JPG
P1280042.JPG P1280043.JPG
IMG_4213 (1280x960).jpg P1280041.JPG

Mvh Toyman
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fan Niklas, efter att ha läst ditt inlägg blev jag tvungen att gömma knivar och rep för att inte göra något dumt...men sedan fick jag tröst och även en uppenbarelse när jag såg Tonys bilder på dubbelärren...! I det framtida Sverige kommer vi bikers inte längre att ha en kokare för läskedrycker, utan en som krackar bensin till våra pre-Euroklassade, pre-katalysator och pre-helfordonsgodkända hojar (eftersom OK sannolikt slutar sälja bensin senast 2030).

Japp, och det är fan inte OK!
Redan 2016 så öppnade just OK sin första "drivmedelsfria station" inriktad mot "de som inte kör bil".
I Stockholm, så klart...

Själva bränslet bensin kommer kanske att vara tillgängligt över en övergångsperiod på typ 10 år eller så - i någon udda förpackningsform, till ett skyhögt pris. Tänk Aspenbränsle man får lägga upp på bandet bland andra varor, medans övriga kunder blänger snett på en, och de mest militant miljövänliga väser det andra tänker: "Mördare..."

Eller, varför inte försäljning via de nya, diversiferade sminkshopparna som kallas apotek?
Bensin i bruna, knubbiga 2-liters glasflaskor man handlar över disk. På så vis vore cirkeln sluten med en vacker blinkning åt de tidiga motoristerna; det var så man distribuerade och sålde bensin åt de tidiga pionjärer som redan sett in i framtiden och förstått hur allt skulle bli.

100 år, lite drygt. Så kort tid var det Comme il faut att köra förbränningsmotordrivet fordon.
VW-koncernen var en kraftig pådrivare i hur omvärlden såg på industrins möjlighet att lösa sina framtida svårigheter.
Vorsprung durch Betrug blev dieselbilens eftermäle.




:arsele:huvet:brinnerup:död:3freak:gråta:zpy

The future is soon here........

Ja, och de jävliga är att det är vi motorcyklister som själva kommer att påskynda utveckling mot NINs dystopi här ovanför.

När det på allvar kommer att rulla förarlösa fordon på våra vägar, mitt bland de vanliga männschokörda, så kommer det att vara just hojåkare som inte kan låta bli att på rent jävelskap köra in i de autonomas övervakningsaura för att sätta fyr på deras kontrollpaneler "på skoj". Gång på gång...

SMC och Fema kämpar just nu med att få inskrivet att de autonoma fordonen MÅSTE ta hänsyn till oss tvåhjulingar och på ett fullgott sätt uppmärksamma och hantera oss oskyddade som färdas i samma miljö som de förarlösa innan de ges tillåtelse att släppas ut i trafiken.
Tyvärr är det vi själva och vårt uppträdande som kommer att göra så tillverkarna på sikt tillåts skriva ut just oss ur logaritmen som säger vem som skall sparas och vem som skall köras över med mindre hänsyn än en tom läskburk som ligger och skramlar i blåsten på vägbanan.

Dödsstöten för oss motorcyklister kommer när vi börjar ge oss på och störa de fordonståg som kortkopplas genom sin elektronik till en lång enhet om 10, 20 eller fler fordon som rusar fram på motorvägen med sin gemensamma datakraft som Herre över framfarten.
Systemet kallas "platooning" och fältförsök pågar redan ute i trafiken.

Det som pågår inne i personpoddarna som ingår i fordonståget är däremot närmast cocooning där folk läser in sig inför sitt möte, umgås digitalt med någon annan någon annanstans eller bara sitter och hästesöver.

Att ge sig på och upplösa sådana fordonståg för att det är kul och för att man "kan" är det som på mycket kort tid kommer att förvisa oss bort ifrån de vägar vi redan betalt - detta eftersom en motorcykel och dess förares dåliga omdöme så tydligt ställs mot gruppen så mycket viktigare behov och krav.

Blev det ledsamt nu?
Förlåt Tony för att jag står och hystar in en hink regnvatten på din underbart mysiga brasa, men det var faktiskt Niklas som började. :)

Jag tror ni kan ta det. De läsare som är kvar i denna tråden är erfarna uvar som vet att det både Niklas och jag berättar om - Alatalo med - är en möjlig framtid som inte alls ligger långt borta, varken i tid eller teknik.

Faktum är att tekniken i många fall redan finns, det som bromsar är lagstiftning och medborgares inställning.
Det lobbas intensivt för att ändra på båda dessa, och frågan vi motorcyklister hela tiden måste ställa oss är:
Hur suger vi ut det gottaste ur motorcykeln under så lång tid som möjligt?

På något sätt tror jag att fuckyouwheelisar längs kortkopplade fordonståg är fel väg att gå...
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min Suzuki 1989 DUBBEL "R"

Puuusssssst, vart nervös en stund, att min Suzuki 1989 DUBBEL "R" skulle styras utav någon robot och annat med ettor och nollor!
Äntligen kom den där morgonen, och jag fick kört upp till tappen och fyllt upp tanken. Premiär. Ut på min runda utan hängslen och livrem. Jag fick bestämma själv. Inte ens skyltarna 50, 70 och 90 osv registrerades i något program och panikbromsade.... ingen programvara i hojen registrerade onormala rörelser ifrån chassiet och strypte till effekten. Syn, hörsel och känsla styrde handleden som via vajer lyfter trottlarna. Det är en söndag, sommar morgon. Tidigt. Sverige sover. Jag kan vara lite busig, kriminell och njuta, bestämma själv!
IMG_3217 (1280x960).jpg IMG_3218 (1280x960).jpg
IMG_8686 (1280x960).jpg IMG_8687 (1280x960).jpg
IMG_8690 (1280x960).jpg IMG_8697 (1280x960).jpg
IMG_8698 (1280x960).jpg IMG_8700 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min Suzuki 1989 DUBBEL "R"

Ska jag känna mig som en Hallick Sutenör! Nej snarare beskyddare.
Om det är en han/hon har jag inte riktigt koll på!
Vid 18 tillfällen har jag slängt ut "den" att beskådas utav andra!
Alltid fulldressed. Att känna, klämma och ta en "RIDE" är absolut förbjudet. Gud nåde....
Klart, för 10,000.- kanske det skulle vara möjligt med en heldag.... 6 timmar!
Å jag skulle hålla mig i bakgrunden!
Allt skulle inte vara tillåtet, ett race ihop med andra? Absolut inte! För detta behövs...
sex siffriga belopp,- Tar ju en stund att preppa för sådan njutning!
Men då hade ju jag blivit en Hallick och inte beskyddare

2 ggr på Göteborgs Motorshow, sportbilar Ferraris å så!
1 ggr Elmia på motorshow, väldigt blandat sällskap!
6 ggr på MC-fackmässa, visa upp sig för proffs!
6 ggr Ut på gården bara, visa upp sig för utvalda och främlingar!
2 ggr på gräsmattan utanför vackra Tjolöholms Slott i mixat sällskap!
1 ggr på konst-mässa Speed Art Design... lätt udda tillställning!
IMG_7275 (1280x960).jpg Skärmklipp GSX R750R 16.JPG
Skärmklipp GSX R750R 15.JPG Skärmklipp GSX R750R 14.JPG
IMG_2068 (960x1280).jpg Skärmklipp GSX R750R 10.JPG Skärmklipp GSX R750R 12.JPG Skärmklipp GSX R750R 18.JPG
titeln beskyddare måste jag vårda.
Mvh Toyman
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag hade för mig att den hade klapprande trottelgasare i någon version?

Vad skiljde från den vanliga R förutom kutsen?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag hade för mig att den hade klapprande trottelgasare i någon version?

Vad skiljde från den vanliga R förutom kutsen?

Årsmodell 1989. Tänkte med kalendern att jag inte skulle ge mig in i detta.... Skillnader på hojarna... men denna kopiering ifrån nätet låg nära till hands. Sedan så beroende på var man söker så är det mer eller mindre utförligt. Ibland fel/inte sant. Men alla de här hojarna har det globalt sett i MC-tidningsvälrlden skrivit mycket om. SuperBike var jättestort... å deras homologiseringsmodeller....

500 limited edition (some claim 1000) GSX-R750R ( the 'Double R') serving as ready-to-race platform was released to Japanese market. The newly redesigned engine reverted to the original long stroke (70 x 48.7mm) configuration. Crankcase, crankshaft connecting rods and clutch were among the critical areas receiving more attention necessary for the race duty. The 'Double R' also received new 40mm Slingshot carburetor and 4-into-1 exhaust pipe as well as close ratio gearbox, rear swing arm with sub frame, new aerodynamic fiber with large air intake duct, solo seating with race number box and 19 liter aluminium fuel tank as standard equipment. The dry weight measured, 187kg.
Type: GR79B
Engine type: R714
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Årsmodell 1989. Tänkte med kalendern att jag inte skulle ge mig in i detta.... Skillnader på hojarna... men denna kopiering ifrån nätet låg nära till hands. Sedan så beroende på var man söker så är det mer eller mindre utförligt. Ibland fel/inte sant. Men alla de här hojarna har det globalt sett i MC-tidningsvälrlden skrivit mycket om. SuperBike var jättestort... å deras homologiseringsmodeller....

Mmmmm, jag följde Superbike de här åren och en bra bit in på 90-talet. Det var ju liksom guldårldern i mc-racing så din samling får det att vattnas i munnen...:)

En kompis till mig tävlade på en -89 750 det året den kom. Han byggde om och trimmade efter alla konstens regler...slutade med en motor med ventilsallad efter vevstaksras...:gnissla:gnissla

Det var mest förgasarna jag reagerade på, att dubbel R hade undertrycksgasare som standard. På den tiden fick man ju trimma en del så alla stall bytte förmodligen ändå.
Urgixxern (1985) hade ju flatslides redan på standardmodellen.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag hade för mig att den hade klapprande trottelgasare i någon version?

Vad skiljde från den vanliga R förutom kutsen?

Jag hade för mig att den hade klapprande trottelgasare i någon version?

Vad skiljde från den vanliga R förutom kutsen?

Visst var det väl ändå så att förgasare/insprut var en av de saker man inte fick ändra inom SBK-reglementet....
Jag har för mig att de senare GSXrérna i dubbelR-utförande ( kanske hette de SP !? ) in på -90talet hade trottelförgasare som du beskriver.
Jag tänker nu alltså före -96.
Den kortslagiga 1988-89 modellen vart ju ingen succé i WSBK och som jag minns det var den allmänna uppfattningen att borr/slagförhållandet var en bov i dramat- och så kan det ju såklart ha varit. Det finns på annat håll i internettet mycket skrivet om Kawas problem med att utnyttja zxréns med åren allt kortare slag. Jag tror att suzukis bristande effekt i WSBK 1988 kan ha haft med förgasarna att göra - och vill minnas att det någonstans skrivits om hur dubbelAnders och MotoSpeed skall ha hittat betydande vinster med , som du säger klapprande, trottelförgasare - detta borde väl i så fall ha varit under 1988 tänker jag och säkert finns det någon som kan bekräfta - eller avfärda historien. Fast de där trottelförgasarna fick man ju inte använda i WSBK.
Jag är ju rätt nördig själv och minns att jag tyckte det var konstigt redan då för snart 30 år sedan att DubbelRén bestyckades med vakumförgasare.

Nåväl - jag skall inte störa en fantastisk tråd med dåligt belagda grumliga minnen mera........
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
2018,SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002.
4:a. Söndag 28 01 2018

Nu har planen gått i lås, De 4 Japanerna i WSBK..... Hondas RC30, Yamahas OW01, Suzukis RR. Bara några månader efter att Suzukin kommit till mitt garage ( 03 2002 ) var sökandet på "G" igen. Bläddrade i alla gamla tidningar som var tillgängliga. I en annons ifrån någon säljtidning NR5 år 1999.... var en Kawasaki ZXR 750R 1991 med 1500 mil till SALU i Jönköping, säljare Mats "ägare2". Hojen bytte ägare direkt, till en Fredrik i samma stad. Hittade samma hoj igen i en annons NR3 år 2000.... säljare Fredrik "ägare3", samma stad och samma pris 52,000.-- men nu med 1900 mil på mätaren.
Ser i registerutdrag att hojen såldes till Linköping, den försvann direkt. Hittar den hos en Magnus i Malung. Den blev hans 03 år 2002. Så jag söker kontakt med honom efter sommaren 2002. I augusti 2002 vart jag upp till Malung med min pickup, han hade kört ner hojen till ett godsmagasin jämte järnvägen. Kollar hojen, provkör ej. Han hade kört den dit! Pengar i fickan hade man då! Betalar och vi puttar upp Ninjan på flaket. Minns att solen sken och säkert ett leende i mitt ansikte när jag åkte hem. Har skrivit på mina papper ytterligare + 500 mil. 2400 mil totalt. Jag är nu ägare "5". Med, mörkt kåpglas, miniblinkers, öppet avgassystem, ljudligt! Första gången Kawa NINJAN registrerades var 26 mars 1992. I:a ägaren hade hojen i 3 år...

Min! Kawasaki ZXR750R "K" 1991. ChassienummerZX750K000754
IMG_0005.jpg IMG_0027 (2).jpg
IMG_0016.jpg IMG_0029.jpg
IMG_0028 (2).jpg IMG_0030.jpg
Mvh Toyman
21990
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min! Kawasaki ZXR750R "K" 1991.

Oktober 2003. Minns inte riktigt varför den hamnade på verkstad. Men jag ville nog ha ut den i trafik. Varför jag inte servade/såg över den själv. Verkstadsbesök blev det. Där gaffeln ompackades, drivpaket byttes, Stor service. Hade sett att hojen såg lite skev ut bakifrån, tänkte att någon ramlat med den? Så jag bad dem rikta bakramen. Då upptäcker det att skevheten beror på ett missat lager när tidigare ägare haft isär svingen. Det var en SUR räkning..... 9660.--
IMG_0027 (1280x960).jpg IMG_1496 (1280x960).jpg
IMG_1498 (1280x960).jpg IMG_4201 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top