Kaffe

Vilket Kaffe är godast?

• Antal röstningar
    0
gladh skrev:
Kaffepress är en styggelse som borde ha utrotats för länge sedan.

gladh

Motivera!

Så kanske jag kan tala om för dig varför du har fel! ;)

Flamma77 skrev:
Motivera!

Så kanske jag kan tala om för dig varför du har fel! ;)

Filtret i pressen släpper igenom saker (garvsyror bland annat) som snällt stannar kvar i kaffefiltret samt att vattnet är i kontakt med kaffet hela tiden. Det skapar ett beskt kaffe som man borde använda för att avluta möbler snarare än att dricka.

gladh

Bingo skrev:
Njae, inte hängt direkt. Men jag har varit inne och doftat på cigarrerna några gånger. Det är stil på det stället. Men vad gör en röding som du på ett ställe som det, btw :va

Frågan är väl vad DU gör på järntorget?!? Detta kombinerat med försvaret av systembolagsdiktaturfasonerna ser inte bra ut...

Fast bra kaffe har (hade, jag hävdar fortfarande att de har tappat lite...) de. Nästan så man önskar att man kunde röka, de verkar ju ta sina cigarrer på allvar.

gladh skrev:
Filtret i pressen släpper igenom saker (garvsyror bland annat) som snällt stannar kvar i kaffefiltret samt att vattnet är i kontakt med kaffet hela tiden. Det skapar ett beskt kaffe som man borde använda för att avluta möbler snarare än att dricka.

gladh

Äsch då! Sååå länge ska ju inte kaffet dra? :va
Jag märker ingen skillnad i beska. Det är ju ändå ganska illa även med bryggkaffe som stått på plattan ett tag...

Fördelar: Kaffefiltret tar inte slut. Tar ingen plats i mitt begränsade kök. Mobil. Kräver inte el. (Inte för att jag skulle få för mig att koka vatten utan el om det inte var riktig koffeinkris, men ändå...) Jag kan inte glömma den på när jag stressar iväg någonstans.

Använder du Melittas filter med 'aromporer' också? :hihi :7peta

Flamma77 skrev:
Äsch då! Sååå länge ska ju inte kaffet dra? :va
Jag märker ingen skillnad i beska. Det är ju ändå ganska illa även med bryggkaffe som stått på plattan ett tag...

Fördelar: Kaffefiltret tar inte slut. Tar ingen plats i mitt begränsade kök. Mobil. Kräver inte el. (Inte för att jag skulle få för mig att koka vatten utan el om det inte var riktig koffeinkris, men ändå...) Jag kan inte glömma den på när jag stressar iväg någonstans.

Använder du Melittas filter med 'aromporer' också? :hihi :7peta

Kaffet ligger och drar hela tiden det befinner sig i din press.
Bryggkaffe ska inte stå och dra å plattan, det är en styggelse lika illa som de som på mitt kontor häller kaffet i termos, eller tar kallt bryggkaffe och ställer i mikron.
Kaffefilter är till för bryggare och bryggare använder man i nödfall, eller på jobbet för att man är tvungen.
Bryggare är bättre än spis ur glömmningssynpunkt.

Melittas aromporer har jag hittills bara sett på filter som är blekta. Det går bort. Om man ska använda sig av filter ska det vara oblekt.

Kaffe ska:
1. köpas i formen av en espresso på ett riktigt fik.
2. bryggas till en latte hemma ( med en espressomaskin och ångad mjölk).
3. köpas i formen av kaffe på riktigt fik och då aldrig ur bryggkanna.
4. bryggas till en latte med italiensk espressokokare (spismodellen) och vispad mjölk.
5. bryggd i kanna hemma
6. bryggd i kanna på jobbet (sämmre kontroll över genomförandet än punkt 5)
7. kokat hemma hos föräldrarna
8. mikras efter att man torkat upp det från golvet med en wetex trasa.
9. pressas till en oaptitlig sörja i en bodum-something

detta är kaffets prioriteringsordning. Självklart så gäller färskmalet förutom punkten nio som man lika gärna kan använda småländsk mull i, då det smakar likadant.

gladh

gladh skrev:
...
.....

Aldrig varit med om maken till kul grej.Kommer själv från mörkaste Bohuslän där kaffe är en social grej "Kom in så sätter jag på kaffe"... sen umgås man.

Min första kontakt med en espressomaskin fick jag vid ett köksbord för inte så länge sen. "Vill du ha kaffe till maten? -Ja tack..." med resultatet att värden inte hann äta frukost medan jag åt ackompajerad av ett evigt malande, rasslande, pysande och vispande....

Att koka kaffe i en sådan maskin ger mig flashbacks till en tid då Mecano-lådan brukades flitigt....

Chrille skrev:
Aldrig varit med om maken till kul grej.Kommer själv från mörkaste Bohuslän där kaffe är en social grej "Kom in så sätter jag på kaffe"... sen umgås man.

Min första kontakt med en espressomaskin fick jag vid ett köksbord för inte så länge sen. "Vill du ha kaffe till maten? -Ja tack..." med resultatet att värden inte hann äta frukost medan jag åt ackompajerad av ett evigt malande, rasslande, pysande och vispande....

Att koka kaffe i en sådan maskin ger mig flashbacks till en tid då Mecano-lådan brukades flitigt....

Sans och balans med snobberier och evinnerligt malande och vispande skall man naturligtvis vara försiktig med.

MEN, bryggkaffe har mycket lite att göra med en riktigt gjord latte eller cappuccino. Det är värt lite tid och kärlek...

Bryggkaffe kan man kanske använda för att få i sig lite koffein, men skall man behöva lida för att få i sig drogerna ser jag inte poängen. Livet är helt enkelt för kort för att hälla i sig dåligt kaffe!

t-rex skrev:
...
Bryggkaffe kan man kanske använda för att få i sig lite koffein, men skall man behöva lida för att få i sig drogerna ser jag inte poängen. Livet är helt enkelt för kort för att hälla i sig dåligt kaffe!

Det är därför man kokar det eller använder perkulator-brygg....

Chrille skrev:
Det är därför man kokar det eller använder perkulator-brygg....

självklart meckar man inte 10 latte hemma, då blir det kannan.
En schyst latte för två däremot är en förhöjd njutning.

man använder rätt verktyg vid rätt tilfälle.

gladh

Vanligt. Helst brygg. Svart, utan nått i.
Man ska inte behöva ha med sig en ordbok då man beställer kaffe.

:D

gladh skrev:
Kaffet ligger och drar hela tiden det befinner sig i din press.

Det blir inte liggande där länge! Den är liten och jag gör lite ofta.

gladh skrev:
Bryggkaffe ska inte stå och dra å plattan, det är en styggelse lika illa som de som på mitt kontor häller kaffet i termos, eller tar kallt bryggkaffe och ställer i mikron.
Kaffefilter är till för bryggare och bryggare använder man i nödfall, eller på jobbet för att man är tvungen.

Jo då, jag är med! Du har rätt men du är lite hård... :)

gladh skrev:
Bryggare är bättre än spis ur glömmningssynpunkt.

Jag har vattenkokare. Bäst.

gladh skrev:
Melittas aromporer har jag hittills bara sett på filter som är blekta. Det går bort. Om man ska använda sig av filter ska det vara oblekt.

'Aromporer' borde ju släppa igenom garvsyra...
Men det går bort. Rätt motivering borde dock vara. "Det är bortom töntigt och är en hög med skitsnack, att 'aromporer' överhuvudtaget skulle kunna göra någonsomhelst skillnad." :hihi

gladh skrev:
Kaffe ska:
1. köpas i formen av en espresso på ett riktigt fik.
3. köpas i formen av kaffe på riktigt fik och då aldrig ur bryggkanna.
4. bryggas till en latte med italiensk espressokokare (spismodellen) och vispad mjölk.
5. bryggd i kanna hemma
6. bryggd i kanna på jobbet (sämmre kontroll över genomförandet än punkt 5)
7. kokat hemma hos föräldrarna
8. mikras efter att man torkat upp det från golvet med en wetex trasa.
9. pressas till en oaptitlig sörja i en bodum-something

detta är kaffets prioriteringsordning. Självklart så gäller färskmalet förutom punkten nio som man lika gärna kan använda småländsk mull i, då det smakar likadant.

gladh

1. Självklart (eller som latte...)
2. Hade jag råd så... men va fan jag har inte pengar ens till en begagnad från ett konkat fik...
3. Det blir bättre om man gör det själv...även om man har press... än de flesta fikaställens bryggkaffe.
4. Sådan har jag råd med!
5. Jo då.
6. Det kan hända att mitt pressokaffe är godare.
7. Se punkt ovan
8. Mitt pressokaffe är godare än så! Även om trasan var ny!
9. Du är bara sur... :tungan

Övrig kommentar: Jag tror inte att du har rätt handlag med pressobryggaren för det märks väl skillnad på kaffesorter, minsann. :arsele :)

gladh skrev:
:va

Jag är bara obstinat och full i fan. :D

gladh

Som vanligt då! ;)

Jag tycker ju att du har rätt i stort sett jämt, så jag tar chansen till lite mothugg när jag får tillfälle. :tungan

Flamma77 skrev:
Som vanligt då! ;)

Jag tycker ju att du har rätt i stort sett jämt, så jag tar chansen till lite mothugg när jag får tillfälle. :tungan

Och jag älskar att...... :va hmmm..... ja nåt iallafall tycker jag om

Ja just det, kaffe tycker jag om :hej

gladh

Äh, kaffe köps på extrapris och bryggs genom såna filter som man köper i tvåhundrapack för femton kronor. Det är dessutom viktigt att man rengör bryggaren minst en gång vartannat år.

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen