Flamma77
Hojlös halvabstinent helveterinär.
gladh skrev:Kaffepress är en styggelse som borde ha utrotats för länge sedan.
gladh
Motivera!
Så kanske jag kan tala om för dig varför du har fel!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
gladh skrev:Kaffepress är en styggelse som borde ha utrotats för länge sedan.
gladh
Flamma77 skrev:Motivera!
Så kanske jag kan tala om för dig varför du har fel!![]()
Bingo skrev:Njae, inte hängt direkt. Men jag har varit inne och doftat på cigarrerna några gånger. Det är stil på det stället. Men vad gör en röding som du på ett ställe som det, btw![]()
gladh skrev:Filtret i pressen släpper igenom saker (garvsyror bland annat) som snällt stannar kvar i kaffefiltret samt att vattnet är i kontakt med kaffet hela tiden. Det skapar ett beskt kaffe som man borde använda för att avluta möbler snarare än att dricka.
gladh

Flamma77 skrev:Äsch då! Sååå länge ska ju inte kaffet dra?![]()
Jag märker ingen skillnad i beska. Det är ju ändå ganska illa även med bryggkaffe som stått på plattan ett tag...
Fördelar: Kaffefiltret tar inte slut. Tar ingen plats i mitt begränsade kök. Mobil. Kräver inte el. (Inte för att jag skulle få för mig att koka vatten utan el om det inte var riktig koffeinkris, men ändå...) Jag kan inte glömma den på när jag stressar iväg någonstans.
Använder du Melittas filter med 'aromporer' också?![]()
![]()
gladh skrev:...
2. bryggas till en latte hemma ( med en espressomaskin och ångad mjölk).
.....
Chrille skrev:Aldrig varit med om maken till kul grej.Kommer själv från mörkaste Bohuslän där kaffe är en social grej "Kom in så sätter jag på kaffe"... sen umgås man.
Min första kontakt med en espressomaskin fick jag vid ett köksbord för inte så länge sen. "Vill du ha kaffe till maten? -Ja tack..." med resultatet att värden inte hann äta frukost medan jag åt ackompajerad av ett evigt malande, rasslande, pysande och vispande....
Att koka kaffe i en sådan maskin ger mig flashbacks till en tid då Mecano-lådan brukades flitigt....
t-rex skrev:...
Bryggkaffe kan man kanske använda för att få i sig lite koffein, men skall man behöva lida för att få i sig drogerna ser jag inte poängen. Livet är helt enkelt för kort för att hälla i sig dåligt kaffe!
Chrille skrev:Det är därför man kokar det eller använder perkulator-brygg....
gladh skrev:Kaffet ligger och drar hela tiden det befinner sig i din press.
gladh skrev:Bryggkaffe ska inte stå och dra å plattan, det är en styggelse lika illa som de som på mitt kontor häller kaffet i termos, eller tar kallt bryggkaffe och ställer i mikron.
Kaffefilter är till för bryggare och bryggare använder man i nödfall, eller på jobbet för att man är tvungen.
gladh skrev:Bryggare är bättre än spis ur glömmningssynpunkt.
gladh skrev:Melittas aromporer har jag hittills bara sett på filter som är blekta. Det går bort. Om man ska använda sig av filter ska det vara oblekt.
gladh skrev:Kaffe ska:
1. köpas i formen av en espresso på ett riktigt fik.
2. bryggas till en latte hemma ( med en espressomaskin och ångad mjölk).
3. köpas i formen av kaffe på riktigt fik och då aldrig ur bryggkanna.
4. bryggas till en latte med italiensk espressokokare (spismodellen) och vispad mjölk.
5. bryggd i kanna hemma
6. bryggd i kanna på jobbet (sämmre kontroll över genomförandet än punkt 5)
7. kokat hemma hos föräldrarna
8. mikras efter att man torkat upp det från golvet med en wetex trasa.
9. pressas till en oaptitlig sörja i en bodum-something
detta är kaffets prioriteringsordning. Självklart så gäller färskmalet förutom punkten nio som man lika gärna kan använda småländsk mull i, då det smakar likadant.
gladh
Flamma77 skrev:Den är liten och jag gör lite ofta.
gladh skrev:![]()
Jag är bara obstinat och full i fan.![]()
gladh

Flamma77 skrev:Som vanligt då!
Jag tycker ju att du har rätt i stort sett jämt, så jag tar chansen till lite mothugg när jag får tillfälle.![]()
hmmm..... ja nåt iallafall tycker jag om
|
|
Custom Bike Show den 6e juni.
När Twin Club MC i Norrtälj... |
|
|
Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo
Mötets ordförande Anna Iwar... |
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride
Den 17 maj är det åter dags... |