Kabelskor gummiisolerade finns dom?

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Vet någon var man kan få tag i kabelskor som passar till originalhojars små rundstift & flatstift?
Det verkar som att det enda som finns att få tag i är de "gamla vanliga" plastklädda blågulröda varianterna: http://www.texit.se/produkter/kabelsko/isolerade-kabelskor/

Det borde väl finnas grejer som är lite mer tätisolerade och passa mot de gummiklädda som sitter på original?

Verkar finnas lite bättre helisolerade krympslangsklädda grejer utomlands: http://www.calcentron.com/Pages/elektralink/elektralink_sealed_crimp_connectors.php

Men det måste väl gå att få tag i nåt här hemma som passar mot originalgrejerna?
Trött på att klippa kablar...

Abkati och veidec har något liknande

Men de du visa verkade inte vara i gummi utan i plats..

Köp vanliga och en "riktig" krympslang så gör du dom själv.

Precis, jag har också letat efter gummiklädda kabelskor. Har bytt på såväl hoj som båtmotor och där sitter dom som original. Snyggt och vattentätt (?) men ersattes med gul/blå/röd kabelsko med eltejp eller krympslang runt.

har ni kollat elfa katalogen? annars tror jag vi har det i våra kataloger på jobb typ storel, elektroskandia, solar men jobbar man inte med det får man nog vara så glad att beställa på elfa.

Jag vill helst slippa klippa originalkablaget och inte krångla med krympslang.
Oftast är ju originalkabelskorna små gummiklädda rundstift. Jag vill helst ha nåt som passar mot dom.

Om inte annat så borde väl det finnas gummitätade varianter på sockerbit/kopplingslist? Så att när man måste klippa kablaget så kan man återmontera tex originalblinkers utan att varje gång behöva slakta inkrympningar & lödningar.

Jag använder Elfas rundstiftskabelskor som kommer färdiga med limimpregnerad transparent krympslang. Några av dessa kabelskor finns även på Biltema, dock har jag inte hittat rundstift hos BT. Så för mig blir det oftast Elfa.

4830675-01.jpg

/J
Oftast är ju originalkabelskorna små gummiklädda rundstift. Jag vill helst ha nåt som passar mot dom.

Om inte annat så borde väl det finnas gummitätade varianter på sockerbit/kopplingslist? Så att när man måste klippa kablaget så kan man återmontera tex originalblinkers utan att varje gång behöva slakta inkrympningar & lödningar.

Last edited:
.

Det är inge krången med krympslang. Därför jag skrev köp riktigt. En som kanske minskar 6ggr i storlek med lim i. Värmepicka, tändare, värmeljus eller vad du vill som tillför värme funkar kanon. Och du får en vattentät, helisolerad skrav.

Får du dessa att passa mot originalkabelskorna eller klipper du kablarna?

Jag har fått dem att passa mot en del japanska och engelska hojars rundstift, det är ju lätt att justera till honan om den har för stor eller för lite diameter.

Ok fint, jag ska köpa en laddning elfa rundstift och prova nästa gång.
Tex på utombordare finns det oftast helt täta kabelskor som är gummiklädda och riktigt ploppar när man drar isär dom. Hade varit fint att hitta nåt sånt.

Kör vanliga stift och sedan krympslang med lim så blir det garanterat tätt. Inte så kul att montera isär, men det är smällar man får ta.

Spruta vaselin i kontakterna så gör det inte så mycket om det blir lite fuktigt.
Lätt att montera isär och lätt att sätta ihop.

Krympslang blir inte så tätt som man kan tro, det kommer att oxidera ändå.
Vulktejp blir skapligt men ska det bli helt tätt så är det epoxykloss som gäller.

Har ett gäng sådanna som var köpta på Touring-butiken, men har sökt på deras artnummer utan att hitta något. Ringa och fråga kanske?

Sökte som en idiot efter liknande, men enda jag hittar var på z1enterprises.com.

Ser dock sjukt bra ut när man är klar.

Också nyfiken på var man hittar bra kontakter som tål vatten.

Har haft ett rent helvete i sommar med brunna ljuskontakter och elfel samt att så fort hojen kom på bana i regn så gick den knappt att starta efter varje pass :mad:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph