k4 gixxer 750, växel 6 hoppar ur

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
min k4 Gixxer hoppar 6an ur och går ner till 5an vid motorbroms.
Håller jag upp växel med foten så händer det aldrig.
Det är precis som inte lådan går in i "hacket" och stannar kvar där.

Hojen har gått 1000mil och förra ägaren körde raceväxlat, Han säger att han inte märkt av det.
KAN vara så att det räcker med raceväxel för att hålla kvar 6an av gravitationen på "spaken" ?!

Det är nämligen inte hårt jag behöver hålla emot för att 6an skall ligga kvar vid motorbroms.

Snälla snälla snälla. ge mig lite tips och ideer på vad som kan vara fel.
Jag är inte blyg för att meka men vill gärna ha lite ideer om vad jag skall riva först.

Jag har haft isär växellådor (och fått ihop dem ;) ) till Honda Mt5, Vespa 64a, FZ750 89a och visst kan det vara lite knåp men tar jag det lugnt och metodiskt så har det gått bra.

En knäpp ide om jag ändå måste riva lådan. Finns det nya/begagnade drev så man kan byta utväxling på 6an? Vill dreva ner (öka drevet bak) och ändå inte få idiot varv när man ligger i 130 på motorvägen med 6an i.
Vill alltså testa att göra 6an till något av en överväxel...
Men detta är alltså om jag ändå river hela lådan.
så jag vill ha svar på hur jag löser så 6an stannar i läget i första hand.

Tack för tips/mekråd.

/Richard

Last edited:
http://www.enduromx.com/forum/visainlagg.asp?inlagg=30&Status=visa

där snackas det om liknande fel.
Såg en annan tråd här på SH från en r1a där var det tydligen en fjäder som kunde jäklas också som man kom åt "utanpå" motorn vid framdrevet.

Ser det likadant ut på gixxern?

Du har nog en krokig skiftgaffel. Borde inte vara ingreppen på dreven på 6:ans växel även om det skulle kunna vara det.

85 % gaffel
15 % dreven

Såg att den varit bakväxlad av förra ägaren och då kan man nästan förstå att det blir lite våldsamt stampande på spaken.

Fanns problem med vissa R750 & 1000 att skruv nr 15 på bilden jag länkat till lossnar, men då känns vxl spaken oftast konstig och lös (typ samma fenomen som på tidiga R1 men då var det en fjäder som gick av).

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...l/GSX-R750/GroupID/281954/Group/GEAR_SHIFTING

Skruven kan kollas om du lutar hojen åt vänster (för att slippa tappa motoroljan) och skruvar bort motorkåpan utanför kopplingen.

Last edited:
Tackar för svaret!
Nu känns inte växel "spaken" lös på så vis men värt att börja med helt klart.

Fler ideer gott folk och hur mkt behöver man riva för att få "koll" på allt.

Dvs är det ner med motorn på en gång som gäller eller ser man en del underifrån efter att tagit bort typ "sumpen" ;)

Fanns problem med vissa R750 & 1000 att skruv nr 15 på bilden jag länkat till lossnar, men då känns vxl spaken oftast konstig och lös (typ samma fenomen som på tidiga R1 men då var det en fjäder som gick av).

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...l/GSX-R750/GroupID/281954/Group/GEAR_SHIFTING

Skruven kan kollas om du lutar hojen åt vänster (för att slippa tappa motoroljan) och skruvar bort motorkåpan utanför kopplingen.

De fanns även två skruvar som håller ett lager på plats (11) tror jag, och om någon av dessa skruvar lossnar så sätter de sig i växelstjärnan (9) och då kan du också få liknande fenomen att växlen hoppar ur osv. Sätter sig skruven där så får du inte i växlen ordentligt och då hoppar den ut. Och som tidigare sagt så kan ju ev. gafflar och drev ha tagit skada.

Tackar för infon. Hur "mkt" jobb är det att få en bild över gafflar o drev.
Räcker det med att höja upp hojjen och kika underifrån eller måste motorn ur i första anblicken?

De fanns även två skruvar som håller ett lager på plats (11) tror jag, och om någon av dessa skruvar lossnar så sätter de sig i växelstjärnan (9) och då kan du också få liknande fenomen att växlen hoppar ur osv. Sätter sig skruven där så får du inte i växlen ordentligt och då hoppar den ut. Och som tidigare sagt så kan ju ev. gafflar och drev ha tagit skada.

Där ser man... Hoppas hoppas att det är så "enkelt" att det räcker att dra åt lite skruv då...

Blir värre och värre då skruven skruvar ut sig mer och mer, har själv varit ute för det problemer på en 750 -01a har även haft fjäderbrott på R1 98.

Last edited:
Tackar för infon. Hur "mkt" jobb är det att få en bild över gafflar o drev.
Räcker det med att höja upp hojjen och kika underifrån eller måste motorn ur i första anblicken?
Du måste ta ur motorn ur ramen, iaf på min 99'a sitter ett av motorfästena i ena halvan av lådan. Och det blir ett elände att försöka få ihop grejerna uppåner i ramen :ajjabajja

han kan ju börja med att kolla detaljerna under kopplingskåpan som första steg, finns där inget fel där är nästa steg att ta ur motorn.

Du måste ta ur motorn ur ramen, iaf på min 99'a sitter ett av motorfästena i ena halvan av lådan. Och det blir ett elände att försöka få ihop grejerna uppåner i ramen :ajjabajja

han kan ju börja med att kolla detaljerna under kopplingskåpan som första steg, finns där inget fel där är nästa steg att ta ur motorn.
Javisst, men för att kolla gafflar å drev så måste ju lådan isär :( Såna gånger vill man ha en kamera som man kan stoppa in i lämpligt hål och kolla inne i motorn utan att riva isär det :tummenupp

Japp. Pratade precis med Bike Trollhättan och han trodde på gaffel och när man ändå hade isär lådan var det lika bra att byta 6ans 2 drev.

De hade kanske möjlighet att gå in med kamera vid behov just som du föreslog.

Pris om jag kom med motorn lös var mellan tummen o pekfingret 8500:-
(aningens dyrt vill jag tycka om jag kommer med motorn löst. 10 arbetstimmar trodde han det skulle till)

De kunde provköra bågen för att få bättre känsla för vad det kunde vara också.

De hade ingen information på annan utväxling till 6an när man ändå hade isär den. Han menade på att det var pirat som gällde i så fall och om jag fattade rätt så var det googla på som gällde.

Det blir en dyr start av mc säsongen... grrrr

Javisst, men för att kolla gafflar å drev så måste ju lådan isär :( Såna gånger vill man ha en kamera som man kan stoppa in i lämpligt hål och kolla inne i motorn utan att riva isär det :tummenupp

Sa inte att det var så jag skulle göra. Men tack ändå ;)
Ville bara informera om vad Bike sa.

Att det är lättare att byta gaffel och drev än att i och ur med motron i ramen kan du väl ändå inte mena?

Enligt Bike vart fall tar det ju 10 timmar med motorn löst.
Och dem är ju så kallade proffs.

Inte fan tar det mig 4 timmar ur och 6 timmar i med en motor?
Med min fart skulle jag gissa på 2 timmar ur och 4 i.
Tar det då bara 4 timmar att byta gaffel och drev?

Vet att det är på spekuleringsnivå men vill bara veta vad jag KANSKE har att vänta mig. Än så länge står hojen intryckt i ett förråd så jag kommer inte göra något ingrepp på ett par veckor.
Men givet hoppas jag på de enklare felen...

Hittat en firma i England som kan göra nya kuggar för 2000:- i vilken storlek jag nu behagar. Enda problemet är att han behöver de 2 gamla kugghjulen för dem har inget cadat att gå efter till min båge. Skall jag ändå riva skiten så tänker jag testa detta. Kul att ha lite udda prylar ;)

Vore najz om man fick tag i 2 defekta kugghjul att skicka i förtur om man inser att man måste riva så man har dem nya i handen när man river.

Fast återigen sjävklart hoppas jag att jag slipper riva...

Tack för all hjälp vart fall och det verkar som de flesta är inne mest på gaffeln vart fall.

Varför ska du lämna in den innan du ens kollat grejen med skruvarna som föreslagits. Minimal ansträngning.
Sen är det väl mera bök att få i och ur motorn ur ramen än att byta skiftgaffeln och kanske drev. Så varför lämna in om du nu kan skiftnyckel lite grann.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år