k&N filter til bandit 600?

Ditt originalluftfilter klarar av att föda en motor som lämnar 145 hästar på bakhjulet så att byta till ett K&N gör varken till eller från - annat än problem med bestyckningen av förgasarna eftersom K&N ändrar lite på insugsvakumet.

Ska tilläggas att det är B6'ans luftburk/luftfilter som även sitter på B12'an original.
 
metal skrev:
var får man tag i k&n filter till en bandit 600? :confused:
Hej !!
Tja jag tror att Touringbutiken har bl.a, annars säljer säkert någon suzuki handlare det. K&N kan vara bra eftersom det går att rengöra dem och olja in dem, men någon effektvinst tror jag inte att man får.. Funderar själv på att skaffa ett till min FZS 600 eftersom det går att återanvända dem..
 
Men hojen borde låta lite goare från i alla fall, eller hur blir det på en radfyra?
 
Lyssna på Anders, det blir ingen vinst men troligen strul. originalfiltret ger all luft som B6:an kan äta även i trimmad form.
 
Luftfilterbyte var 1800 mil med rengöring emellan tror jag det är på B6an(i alla fall på B12). Köpte nytt orginalfilter i lördags till B12an för 238:-. Har för mig att ett KN kostar över 600 och då måste man köra mer än 3600 mil över de 1800 som orginalfiltret räcker till dvs hojen har då gått 5400 mil för att tjäna på det. Frågan är om man inte bytt hoj innan dess.
 
En kommentar till KN-filter och dess reningsförmåga:
Har nån av er tittat genom ett KN-filter mot en ljuskälla? Man ser rätt igenom "maskorna". Hur bra är då reningen?
Jaja, jag vet att man ska ha luftfilterolja (är en av de få som använder det :banana ) men ändå liksom...
 
Robban_C skrev:
En kommentar till KN-filter och dess reningsförmåga:
Har nån av er tittat genom ett KN-filter mot en ljuskälla? Man ser rätt igenom "maskorna". Hur bra är då reningen?
Jaja, jag vet att man ska ha luftfilterolja (är en av de få som använder det :banana ) men ändå liksom...

Jag har tom. läst i en del kataloger och så att dessa filter ska köras torra, men det borde ju bara vara positivt att olja in dom lite. (Inte för mycket som jag gjorde, för då korkar oljan igen små hål i förgasaren och hojen går rätt skumt! :rolleyes: )
 
Jag har läst att dom ska vara inoljade men det finns säkert olika varianter.
Oljemängd: Lagom är bäst? :)
 
Finns även filter som inte ska oljas in utan köras "torra". Men som sagt det är olika mellan olika filter, sköt dom så som det står när du köper ditt filter så ska du se att det funkar.
 
Om man orkar köra med K&N och oljar in dem lite rikligt sugs överflödet in vid första fullgaskörningarna. Sen när motorn är riktigt varm blir även luftfilteroljan varm när man ställt ifrån sig hojen - blir rätt kladdigt på motorn.
 
Anders R skrev:
Luftfilterbyte var 1800 mil med rengöring emellan tror jag det är på B6an(i alla fall på B12). Köpte nytt orginalfilter i lördags till B12an för 238:-. Har för mig att ett KN kostar över 600 och då måste man köra mer än 3600 mil över de 1800 som orginalfiltret räcker till dvs hojen har då gått 5400 mil för att tjäna på det. Frågan är om man inte bytt hoj innan dess.
Ok ! Har iofs för mig att det var mindre skillnad i pris mellan orginalfilter och K&N filter för min hoj. Dessutom skall man rengöra / byta filter med 600 mils intervall på yaman.. Inget hindrar att man gör det oftare ifall man har tvättbart filter..
 
Vad jag känner till har B6 -00 och B12 -01 exakt samma luftfilter 13780-31F00 a 238:- för ett orginal på AVA. Touringbutiken tar 688:- för ett KN artnr 66-0400.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top