Körteknik RR, instruktionsbok

Visst låter det bra att säga vad du säger men tänkt dig själv att du är rätt rutten på att köra på bana och det är miljoner intryck som ska filtreras ute på banan. Att då dessutom ha 800 sidor nyläst teori i huvudet som man ska försöka omsätta i praktiken är garanterat en god väg till katastrof.

Klart man ska ha grunderna i körteknik klara innan man ger sig ut i början, men lagomA (lagoma är i det här fallet ett adjektiv :) ) doser hävdar jag fortfarande är bäst.

Att memorera allt och försöka köra rätt i alla moment från början var inte vad jag tänkte på. Mer att t ex dra teorin om körställning innan man börjar, hur man ska förankra sig etc. Bättre läsa det innan och öva in rätt beteende än att köra "fel" och sen nå gränsen för körsättet och ändå tvingas ändra sig.

Herr Nilsson är en seriös gosse som senare tog stegeet upp till supermotarden. Han har även kommit topp 5 i något heat i 125cc cross VM. Han lämnar lite åt slumpen.

Har även upptäckt att det är bra att ha någon som säger åt en vad de ser när man kör. Ofta vet man vad man behöver utveckla men att nåogn säger samma sak gör det lite tydligare för en själv.

Hur ofta ber du en vän att kritisera ditt körpass för att hitta utv möjligheter?

"steget upp till supermotard". UPP????? Nja....:)

Visst är det bra att någon säger saker. Absolut. Men det är viktigt att det inte är vem som helst. Att fråga någon snabb i samma klass som en själv= BRA. Någon man liter på = BRA. Någon som är långsammare än sig själv= tveksamt; tar inte den riktigt på allvar.

Mikael Nilsson= värdelöst! "Du ska köra lite snabbare överallt!!"
TACK för tipset Micke!:tummenupp

Klart man ska ha grunderna i körteknik klara innan man ger sig ut i början, men lagomA (lagoma är i det här fallet ett adjektiv :) ) doser hävdar jag fortfarande är bäst.

Men när man kört fast, inte kommer vidare, står still, då kan det vara fint med lite input. något nytt. Man kan köpa ny hoj, byta klass... eller läsa en bok!:)

Last edited:
Stockagårds favorittips när det fattades 10 sekunder på personbästa. Piska attack i kropps-aset hade varit rätt medicin ;)

Jo... nu kanske jag tänkte någon som kommit åtminstone en liten bit mot snabba tider.... typ såna som du och jag!:krama

Jo... nu kanske jag tänkte någon som kommit åtminstone en liten bit mot snabba tider.... typ såna som du och jag!:krama

Vill bara flika in att det är helt ok att hänsynslöst attackera Stockagård nu när han har placerat hjälmen på hyllan för gott :)

Funkade ju för Carolina Kluft, hon var rätt framstående i sin sport.
Se vad pigg hon ser ut!

Bifogat

• carolina%20kluft.jpg
    carolina%20kluft.jpg
    30.1 KB · Visningar: 66
Personligen så ger jag inte så mycket för alla teoriböcker, CSS, SMC kurser osv.

Det är på tok för mycket focus på hur man ska sitta och bete sig på cykeln, och hur man SKA köra enligt nån expert...
Man ska ha tyngden på den foten, sitta på den skinkan, klämma med andra skinkan, hänga åt den sidan, klämma med den armbågen, titta med ena ögat mot apex, och andra ögat på utgången, lyssna med vänster öra, ha vikten på höger styrhalva, bromsa med två fingrar, ha vikten precis DÄR, och släppa en fjärt på rätt ställe samtidigt som man ska fokusera på växling, spårval, och bromspunkter.....

Det är ju bara hitta en skön position och nöta på.... Kör man fast eller behöver lite input, så fråga några snabbare förare och försök hitta tips och trix som du kan testa. Det finns inte ETT sätt att köra snabbt på, och om det var fel att göra på nåt annat sätt än CSS, SMC, mfl. så finns det sjukt många toppförare både nationellt och internationellt som inte borde köra så fort som dom gör....

Åk trial, cross och/eller enduro - gärna som mycket ung - så lär man sig massor om hur det är att ha mer effekt och broms än däcken kan överföra till marken och hur man måste ransonera gas/broms när man behöver fäste för att svänga.
Man vänjer sig också vid att hjulen kastar, spinner och sladdar och slipper panikreaktioner när det händer på asfalt.

Personligen så ger jag inte så mycket för alla teoriböcker, CSS, SMC kurser osv..........

Jag pratade med Andy på CSS för 5 års sen och vi diskuterade Bayliss. Han var bestämt av åsikten att Troy må vara ofattbart talangfull men då han har alltför många "fel" (enligt dem) i sin körstil så kommer han aldrig kunna bli RIKTIGT bra. Vi vet ju hur det gick där, och han ändrade inte körstil för att det skulle hända...

Jag pratade med Andy på CSS för 5 års sen och vi diskuterade Bayliss. Han var bestämt av åsikten att Troy må vara ofattbart talangfull men då han har alltför många "fel" (enligt dem) i sin körstil så kommer han aldrig kunna bli RIKTIGT bra. Vi vet ju hur det gick där, och han ändrade inte körstil för att det skulle hända...

det är ju bara BS.... att påstå att hans körstil inte var bra är bara att idiotförklara CSS då han hela tiden var top 10-3 i världen då han var aktiv och glänste till då och då med att slå dom bästa.... Suppo eller vad han heter sa i en intevjuv att Bayliss kunde blivit grym i motoGP om han tagit det lite lungnare och inte försökt för mycket på för kort tid. han sätter fortfarande löjligt snabba varv på tester:)

Visst är det bra att någon säger saker. Absolut. Men det är viktigt att det inte är vem som helst. Att fråga någon snabb i samma klass som en själv= BRA. Någon man liter på = BRA. Någon som är långsammare än sig själv= tveksamt; tar inte den riktigt på allvar.

Måste coachen vara snabbare än eleven?

Mikael Nilsson= värdelöst! "Du ska köra lite snabbare överallt!!"
TACK för tipset Micke!:tummenupp

Den analysen val väl rätt och riktigt eller hur? Men varför följde du inte upp med följdfrågan, HUR?

Haha, kommer ihåg den pratstunden som kan sammanfattas med att Andy är en bra mycket bättre säljare än vad han är coach och duktig i att analysera andras körning.

Haha, kommer ihåg den pratstunden som kan sammanfattas med att Andy är en bra mycket bättre säljare än vad han är coach och duktig i att analysera andras körning.

Nåja. Liknande diskussioner fördes under Gelleråsen nu senast, och det var snarare som så att det går att köra väldigt fort även utan att köra "enligt CSS teorier" snarare än att det var den enda sanningen.

Oavsett vad man tycker fungerar är det väl upp till var och en. CSS gav mig så jävla mycket att det är helt sjukt, så jag kommer att köra vidare på level 4 med dem, utan att tveka. Betyder det att jag inte tar in tips från folk som har andra uppfattningar som uppenbarligen fungerar för dem? Självfallet inte. Jag lyssnar på alla som har tips som bevisligen fungerar, testar och ser vad som passar mig. Vem vet, kanske blir jag snabb någon gång, sådär om tio år eller så, också? :)

En bra coach ser vad man gör fel och kan ge BRA återkoppling vad man bör förändra. Den påpekar direkt när man återfaller i gamla synder osv.

Om coachen alltid måste vara bättre än eleven är Usain Bolt bara näst snabbast i världen på 100 meter.

En bra coach ser vad man gör fel och kan ge BRA återkoppling vad man bör förändra. Den påpekar direkt när man återfaller i gamla synder osv.

Om coachen alltid måste vara bättre än eleven är Usain Bolt bara näst snabbast i världen på 100 meter.

Jo,förvisso,men om nu coachen besitter den magiska tekniken som gör mig snabbare varför är jag då snabbare än han?

I Bolt-fallet är det ju fysiken det hänger på,där kan ju tekniktips från någon långsammare men tekniskt fulländad coach hjälpa men på hojen borde coachen åtminståne kunna prestera ett varv snabbare än den han ska hjälpa om han nu är så mycket bättre rent tekniskt eller tänker jag fel?

Är hans teknik så överlägsen om han själv inte klarar att prestera bättre än den han ska hjälpa?

Är inte alls emot att ta hjälp och tips av andra men är man på likvärdigt material så borde ju den som är snabbast kommit längst utvecklingsmässigt.

Ja ja,bara min åsikt,i slutänden är det ju trots allt personen på just sitt material som bestämmer exakt hur det måste se ut för att funka och inte en färdig mall.

Henrik

Jo,förvisso,men om nu coachen besitter den magiska tekniken som gör mig snabbare varför är jag då snabbare än han?

I Bolt-fallet är det ju fysiken det hänger på,där kan ju tekniktips från någon långsammare men tekniskt fulländad coach hjälpa men på hojen borde coachen åtminståne kunna prestera ett varv snabbare än den han ska hjälpa om han nu är så mycket bättre rent tekniskt eller tänker jag fel?

Är hans teknik så överlägsen om han själv inte klarar att prestera bättre än den han ska hjälpa?

Är inte alls emot att ta hjälp och tips av andra men är man på likvärdigt material så borde ju den som är snabbast kommit längst utvecklingsmässigt.

Ja ja,bara min åsikt,i slutänden är det ju trots allt personen på just sitt material som bestämmer exakt hur det måste se ut för att funka och inte en färdig mall.

Henrik

Det handlar inte om att tränaren ska kunna prestera bättre än sin elev, det handlar om att kunna identifiera förbättringsområden och känna till metoderna hur eleven ska bli bättre. Det gör en bra tränare, och det kräver teoretisk kunskap.

Eftersom varje elev har olika förutsättningar måste träningen anpassas till eleven, men du strävar alltid mot ett ideal.

Praktik i all ära, men det är teorin som ger praktiken mening och mål.

Det handlar inte om att tränaren ska kunna prestera bättre än sin elev, det handlar om att kunna identifiera förbättringsområden och känna till metoderna hur eleven ska bli bättre. Det gör en bra tränare, och det kräver teoretisk kunskap.

Eftersom varje elev har olika förutsättningar måste träningen anpassas till eleven, men du strävar alltid mot ett ideal.

Praktik i all ära, men det är teorin som ger praktiken mening och mål.

Förstår vad du menar men om nu den som ska hjälpa mig med mina fel,vilka är många,är långsammare än mig,hur kan han och jag då veta att det jag gör är fel och han har rätt?
Han kanske skulle testa vad jag gör istället,vem vet,han kanske blir snabbare själv....

Och,teori i all ära,utan praktik som går utanför de teoretiska ideérna så är det ju bara en mall hur någon vill att det ska se ut,inte en absolut sanning.

Henrik

Måste coachen vara snabbare än eleven?

Nej. Men det ställer betydligt större krav på legitimiteten.

Jag jobbar som lärare till vardags och jag har gjort det i flera år, och en sak har jag lärt mig och det är att jag måste skaffa mig en legitimitet INNAN jag börjar predika. Jag måste vara trovärdig. I ämnet matematik gäller det att visa att man KAN mycket, att man visar på smarta lösningar TIDIGT i undervisningen. sedan lyssnar eleverna. I ämnet engelska brukar jag nämna att jag bott i Australien i två och ett halvt år, berätta om några lärdomar/misstag jag gjort under min tid där, sedan lyssnar de för jag är någon som KAN!

Om en förare snabbare än mig säger "Fan vad sent du slår på ut ur Esset!!!" så lyssnar jag med vidöppna öron. Om Bosse Blejd med sin "assnabba" Honda säger samma sak petar jag lugnt vidare i näsan, gäspar och går därifrån.

Alltså, ska en förare långsammare än mig ge MIG goda råd så måste han/hon ha djävligt coola referenser för att jag ska lyssna. Typ vara instruktör på CSS. Då skulle jag åtminstone sluta peta näsan.

Den analysen val väl rätt och riktigt eller hur? Men varför följde du inte upp med följdfrågan, HUR?

Jag var kanske lite otydlig; Det var just den frågan jag ställde. "HUR ska jag sänka mina varvtider med en sekund?". Och då svarade Micke
"Du ska köra lite snabbare överallt". Och du har rätt, det kanske är det som ska göras, lite snabbare överallt. Det jag hade hoppats på var något i stil med "Kör fortare in mot apex" eller något sådant...:) Någon enkel snabbfix licksomm

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...