Körteknik RR, instruktionsbok

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Nada
Tjo!

Det finns mängder med trådar om detta, vilket givetvis är bra! Läste även Munkens fina blogg om detta. Men finns det inga färdiga utbildningsmaterial/manualer/instruktionsböcker eller vad man ska kalla det, där detta gås igenom? Dels där alla moment bryts ner och analyseras, vad som händer när man gör vad och vad man bör göra beroende på vad man vill uppnå. Samt nån typ av steg för steg genomgång av vad som ska göras och i vilken ordning; start, inför kurva, i kurva, utgång kurva osv. Det skulle vara jävligt smutt att ha en sån att utgå ifrån och falla tillbaka på när det börjar bli rörigt i skallen. Författaren får ju gärna vara meriterad och erkänt kunnig förstås.

Twist of the wrist?

FÖR mycket teori kan vara av ondo, speciellt i början. Det är en massa moment som ska knytas ihop och det handlar ändå till största delen om känsla. Du går i en fälla om du tror att du ska kunna läsa dig snabb. Lagoma doser teori kombinerat med mycket körning är vägen till framgång :)

Alex Lind har väl även en seriös Roadracingskola. Han har ju varit borta på i på Racingskolan som Twist of the wrist författaren har startat (i USA)

Tror att projesering och bli medveten om vad man gör genom att filma sig själv ändå är det klart bästa. precis som Don Quixote säger så kan det lätt bli lite förvirrande om man börjar tänka för mycket.

FÖR mycket teori kan vara av ondo, speciellt i början. Det är en massa moment som ska knytas ihop och det handlar ändå till största delen om känsla. Du går i en fälla om du tror att du ska kunna läsa dig snabb. Lagoma doser teori kombinerat med mycket körning är vägen till framgång :)

Håller med. Minns vad Christian Nilsson (Vann std 600 ett år) sa till mig för många år sedan: "Du måste ha en avsikt med varje träningspass". Med detta menade han att man sk träna något specifikt varje pass, inte bara åka ut och gnaga. Och jag tror det kan ligga en del i det. Och då kan en bok, en artikel, ett snack med någon snabb, ge lite input, lite inspiration, som kan få en att höja sig en nivå, komma vidare.

Snyggt ord förresten, "lagoma"... Heter det så?

Håller med. Minns vad Christian Nilsson (Vann std 600 ett år) sa till mig för många år sedan: "Du måste ha en avsikt med varje träningspass". Med detta menade han att man sk träna något specifikt varje pass, inte bara åka ut och gnaga. Och jag tror det kan ligga en del i det. Och då kan en bok, en artikel, ett snack med någon snabb, ge lite input, lite inspiration, som kan få en att höja sig en nivå, komma vidare.

Herr Nilsson är en seriös gosse som senare tog stegeet upp till supermotarden. Han har även kommit topp 5 i något heat i 125cc cross VM. Han lämnar lite åt slumpen.

Har även upptäckt att det är bra att ha någon som säger åt en vad de ser när man kör. Ofta vet man vad man behöver utveckla men att nåogn säger samma sak gör det lite tydligare för en själv.

Hur ofta ber du en vän att kritisera ditt körpass för att hitta utv möjligheter?

Jag tror han skrev fel. Verbet "lagoma" (eh?) funkar bättre med betydelsen: Att träna fokuserat och inte bara lagoma runt i bekväm takt. :hojraket

Jag hade förmånen att få åka lite med Alex Lundh förra veckan så jag passade på att ställa alla dumma frågor jag kunde komma på. Svinbra.

Last edited:
En till bok som jag brukar bläddra i när jag sitter å skiter:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844256979

Beskrivning:

A practical guide to motorcycle racing technique, suitable for racing and track day enthusiasts at various levels. It covers topics ranging from starting and accelerating to braking, cornering, overtaking and even crashing.

full kontroll är bra att läsa, inte så mycket för RR förare kanske, men en del info finns att hämta.

Au contraire my friend! Det är i början man ska köra teori för att lära sig rätt beteende.

CSS är scientologi applicerat på motorcykling. Det visste väl alla redan?

FAKK! Betyder det att jag på level 4 kommer att få lära mig om hur min kurvtagning påverkas av traumatiska minnen från tidigare liv, orsakade av fientliga utomjordiska civilisationer som hjärntvättat thetanerna med olika "implantat"? :gråta

Au contraire my friend! Det är i början man ska köra teori för att lära sig rätt beteende.

Visst låter det bra att säga vad du säger men tänkt dig själv att du är rätt rutten på att köra på bana och det är miljoner intryck som ska filtreras ute på banan. Att då dessutom ha 800 sidor nyläst teori i huvudet som man ska försöka omsätta i praktiken är garanterat en god väg till katastrof.

Klart man ska ha grunderna i körteknik klara innan man ger sig ut i början, men lagomA (lagoma är i det här fallet ett adjektiv :) ) doser hävdar jag fortfarande är bäst.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti