Körteknik - Hjälp att kapa tid!?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haft en trist start på säsongen som inte kom igång förrän i mitten på juni och präglades av lite rädsla efter kracshen i höstas.

Nu har det släppt, och det går äntligen fortare än nånsin. Ligger kanske runt 1.03 på Sviestad eller nåt sånt (haft trasigt laptimern och inte fått fart på transpondern så det är ca tider. PB kanske är 1.02, eller väldigt jämna 1.04.. Men jag vet tider på de jag kör jämnt med).

Hur som helst börjar jag närma mig gränsen både för de däck jag kör och nedläggningsvinkeln. Vad jag vet att jag kan kapa är en del ställen med "dötid", alltså varken gas eller broms. Såklart kan jag på elit-manér förbättra spåren massor också, men den finslipningen känns lite som nästa steg, jag kör nog "ok" iaf.

Vad jag märkt är att jag på flera ställen har lite pissigt drag ut ur böj. Både Esset och Torparn ger mig övre mellanregistret med den växel jag kör. Med högre fart ut (mer nedlägg - bättre spår - tidigare gas) så skulle ju det komma upp lite och tappet kanske inte blir så stort.

Eller så försöker jag köra en lägre växel, men då ska jag tampas med en till nedväxling vilket gör saker instabilt i ingången osv. Och att det blir VÄLDIGT högt varv runt apex etc.

------------------------

Frågan är egentligen. Bör jag bry mig om att försöka kapa 2/10 sek genom att växla ned och få bättre drag ut? Eller borde jag skita i det och satsa på att jobba på spår och gå på gas tidigare för att få mer fart=mer varv=bättre drag och bevara den ynka känsla av stabilitet och lugn jag har i ingången nu?

Svaren får gärna anpassas till en rookie-noob som kämpar sig mot minuten med små små babysteg...

Om det går att ha högre kurvhastighet och därmed få tillräckligt med varv så är det naturligtvis det du ska jobba på, både eftersom det isf ger det bästa slutresultatet och eftersom det ofta är dumt att byta bort stabilitet. Frågan är hur mycket mer fart/nerlägg och därmed varv som finns att hämta, kommer du verkligen hamna rätt i registret?

Det kanske är läge att fundera på drevningen?
Du får också tänka på att ev högre kurvhastighet gör att du behöver mindre drag i utgången eftersom du redan ligger nära släppgränsen när du funderar på drevning.

Om det går att ha högre kurvhastighet och därmed få tillräckligt med varv så är det naturligtvis det du ska jobba på, både eftersom det isf ger det bästa slutresultatet och eftersom det ofta är dumt att byta bort stabilitet. Frågan är hur mycket mer fart/nerlägg och därmed varv som finns att hämta, kommer du verkligen hamna rätt i registret?

Det kanske är läge att fundera på drevningen?
Du får också tänka på att ev högre kurvhastighet gör att du behöver mindre drag i utgången eftersom du redan ligger nära släppgränsen när du funderar på drevning.

Jag är nu drevad ungefär för toppfart på rakan på sviestad, finns liiite marginal men inte mkt. Så ska jag ändra det ska jag gå upp för att lugna ner varvet med ändå en lägre växel.

Jag kör på lägre växel förut, men det var 2-3 sekunder sen. Och nej, finns nog inte jättemkt nedlägg/grepp kvar, däremot kan jag nog ändra spår/påslag så att jag är närmare den gränsen en större del av kurvan och därmed få upp utgångshastigheten, kanske..

Frågan är vad som är lättast och "mest lämpligt" enl. de/er som gjort den här resan?

Utan att upphöja mig till nån räser så brukar jag testa att släppa på lite in i kurvor, skön känsla när det rullar på lite mer än man tycker är lämpligt.

Då bromsar du för tidigt :7peta

;)

Ingångshastighet VET jag att jag kan jobba med. Liksom spårval och dödtid. Det är just nu det här med växelvalet som stör mig lite. Vinsten ut får en kostnad i ingången vilket jag velar om huruvida det är värt att lägga energi, träningar och pengar (kostar att åka hoj) på att försöka få till, eller om det är bättre (mer effektivt) att jobba med andra saker.

Kanske kan/borde gå på gas hårdare mkt tidigare och få mer fart ut på så sätt, det skulle ju också mjuka upp problemet :gnissla

Jag är nu drevad ungefär för toppfart på rakan på sviestad, finns liiite marginal men inte mkt. Så ska jag ändra det ska jag gå upp för att lugna ner varvet med ändå en lägre växel.

Jag kör på lägre växel förut, men det var 2-3 sekunder sen. Och nej, finns nog inte jättemkt nedlägg/grepp kvar, däremot kan jag nog ändra spår/påslag så att jag är närmare den gränsen en större del av kurvan och därmed få upp utgångshastigheten, kanske..

Frågan är vad som är lättast och "mest lämpligt" enl. de/er som gjort den här resan?

Fundera, noga och exakt, Vad det är som begränsar dig att köra fortare.

Vad är det som hindrar dig att lägga på mer gas och tidigare, vad är det som hindrar dig att bromsa senare och släppa upp tidigare och därmed ta mer fart in i böj.

Troligen känns inte hojen "bra" nog men du har fullt upp med att försöka köra fortare så du inte märker det.

Ta någon böj du känner dig trygg i så du kan slappna av och koncentrera dig på vad hojen säger till dig när du går in, lägger på gas och när du laddar ut, testa varv efter varv med olika ingångar gaspåslag och hur tidigt du ger fullt.

När du kan sätta ord på vad det är som hindrar dig så fråga erfaret folk vad och hur du ska justera för att ta dig förbi hindret, tror du tjänar mest tid(både runt banan och körtid)på att börja jobba med chassit.

Fundera, noga och exakt, Vad det är som begränsar dig att köra fortare.

Jag är feg & farträdd?

Jag hade problem fram till nyss med att hojen blev flängig i fram vid påslag i utgångarna, lite mer retur bak och mer förspänning löste det, vilket också gav en rejäl uppjackning i tempot.

Kanske är det inget problem, bara jag som är feg :( Känner mig bara sådär besviken i utgångarna när det liksom inte smäller till utan tar 30 meter innan det verkliga draget kommer, känns som man tappar massor på det.

Får prova att lita mer på bakdäcket och gasa mer helt enkelt kanske. Får nog massa chanser att öva på det nästa helg på mantorp, finns ju fler såna böjar där än på sviestad :)

Måste göra mig lite konkurrenskraftig nu och försöka växa upp :D

Fundera, noga och exakt,

När du kan sätta ord på vad det är...

Fast bra reminder.. Jag har alltid varit ganska analytisk, men sista tider när tempot har ökat så har jag liksom tappat det lite och börjat slarva med saker och kört på taktiken "tjör ba´", vilket iofs gått rätt bra i förhållande till att jag ändå kapat nån halv sekund per träning eller så.

Det här, och de tidigare fjädringsproblemen är dock sånt som kändes som att det kräver en lösning mer seriös än att bara få mer bantid, mod och högerhand.

...man kan inte låta bli att göra en reflektion. Ta det på rätt sätt från en vän. :)

Har du KUL när du kör? För mig är det nyckeln, igår på ATT hade jag kul, och filade på detaljer, och det gav mig mer än något annan körning hittills i år. :)

En dag på åsen minns jag, då gick jag ut för att åka fort helvit satan fan, och det blev bara pannkaka. :huvet

Jag slappnade av och njöt mest igår, och visste vad jag ville prova.

Kanske är det inget problem, bara jag som är feg :(

Trodde jag med ända tills jag började fundera på vad som hände mer exakt, höjde några mm bak och ökade returen fram så han höll spåret igenom och ut ur böj, jag "fegade" med gasen mest för han understyrde upptäckte jag.

Märkte jag inte av när jag låg max och försökte köra fortare, hade fullt upp med att hålla mig kvar då. :D

Vad jag märkt är att jag på flera ställen har lite pissigt drag ut ur böj. Både Esset och Torparn ger mig övre mellanregistret med den växel jag kör. Med högre fart ut (mer nedlägg - bättre spår - tidigare gas) så skulle ju det komma upp lite och tappet kanske inte blir så stort.

Låter som att prio ett är omdrevning. Dreva inte för rakan, dreva för kurvorna. Speciellt på r6:a (som du kör va?) som är spetsig. Om du får problem in i böj får du jobba med att hantera det, t.ex med mellangas, eller bara acceptera att det kastar och far. Du måste ha drag ur böjarna!

Vilka växlar kör du på?

Jag känner en hyfsat snabb snubbe (låga 58:or) som körde r6:a, han körde på samma växlar som jag gjorde på min cbr: 2:an genom esset och torparn, 2:an genom nya vänstern, 2:an i högern därefter och 3:an ut på rakan. Det är meckigt in i kurvorna då, dock, mycket högt varv när man börjar svänga in, jag jobbade med mellangas och kopplingskontroll.

Nu börjar det bli svårt att ge bättre råd över nätet men om det nu finns möjlighet att ge massa mer gas mycket tidigare borde det inte vara smartare att använda iaf en del av den marginalen till högre fart genom böjen?

Jag ser ofta att folk gasar hårdare och tidigare när dom vill bli snabbare. Resultatet är ofta att man omedvetet tappar fart i ingången och mitt i böjen eftersom det blir läskigt att åka fort där om man ska så på så där hårt och tidigt.
Dessutom leder den körstilen till att när det väl släpper bak så vill bakhjulet spinna upp för att "komma ikapp" det rejäla gaspådraget vilket leder till tvära släpp som är svårare att rädda. Går det i stället fortare genom böjen så ligger man närmare gränsen och gasar mindre vilket ger ett mjukare släpp som man kan "rida ut" bara genom att sluta rulla på mer gas.

Vet inte om ovan stämmer på just det här fallet men det kan kanske vara tänkvärt.

Har du KUL när du kör?

Nej fan, jag är livrädd :D

Jo jag har kul. Sist kämpade jag med ingången till esset, vilket renderade i att jag åkte på escapen typ 15-20 ggr och skrattade irriterat varje gång över att jag är en feg råtta som inte vågade vika in. Jag är lite i ett "utveckling är kul" stadie där pangande är underordnat framsteg. Hojen kastar, bakhjulet hänger i luften i bromsningarna och det kasar lite då & då. Men jag börjar tycka det är ok, det ger inget rus längre. Jag vill bara bli bättre, få med mer fart in och sluta göra de där tusentals småmisstagen man gör överallt.

Trodde jag med ända tills jag började fundera på vad som hände mer exakt, höjde några mm bak och ökade returen fram så han höll spåret igenom och ut ur böj, jag "fegade" med gasen mest för han understyrde upptäckte jag.

Märkte jag inte av när jag låg max och försökte köra fortare, hade fullt upp med att hålla mig kvar då. :D

Ord..

Kanske är så, måste klura på det. Ingångarna känns bra såsom jag kör nu iaf. Hårdare broms längre in i böj kommer säkert ställa till nya problem, men det får jag ta då. Det studsat lite in i esset men det är ju rätt ojämnt där så det ingår väl lite. Känns ok ändå.

Det är utgångarna... Och jag har liksom inget problem i dem, kliver på gas rätt mjukt, men inser på slutet att jag "gått miste" om påslag och pangar på fullt då när det är "för sent", men allt stabilt ändå. Dock finns då inte så mkt effekt där då vilket blir irriterande.

Känslan är nog faktiskt att jag är rätt nöjd med hojen som den går nu. Styr in bra, håller spår även om jag missar apex ibland men jag vet inte om jag kan skylla hojen på det :D Tror jag är feg på att bryta ned till maxgränsen tillräckligt snabbt/tidigt bara. Och jag tycker att den håller spåren riktigt bra under påslag också, framförallt jämfört med hur det var på gatdäck, då gick det fan på tvären ut.

Låter som att prio ett är omdrevning. Dreva inte för rakan, dreva för kurvorna. Speciellt på r6:a (som du kör va?) som är spetsig. Om du får problem in i böj får du jobba med att hantera det, t.ex med mellangas, eller bara acceptera att det kastar och far. Du måste ha drag ur böjarna!

Vilka växlar kör du på?

Jag känner en hyfsat snabb snubbe (låga 58:or) som körde r6:a, han körde på samma växlar som jag gjorde på min cbr: 2:an genom esset och torparn, 2:an genom nya vänstern, 2:an i högern därefter och 3:an ut på rakan. Det är meckigt in i kurvorna då, dock, mycket högt varv när man börjar svänga in, jag jobbade med mellangas och kopplingskontroll.

Nej, Honda 600RR.

Har 46-drev bak tror jag, fram vet jag pinsamt nog faktiskt inte.

Kör både torparn och esset på 3an, båda går att ta på 2an men då är det 13k rpm IN i böj. Egentligen gillar jag det bättre i utgångarna, för släppen då blir liksom snällare när det inte kan varva ut så mkt innan varvstopp. släpper det på 9k så smäller det till mkt mer..

Nya böjen också ja.. Där kör jag också 3an, och har dåligt drag uppför backen.

Har precis lärt mig mellangasa efter att ha börjat bromsa med 2 fingrar (nytt för i år), men framförallt torparn är läskig på det, råkar rycka lite i bromsen ibland och det kan gå åt helvete har jag en känsla för, och det går rätt fort där :gnissla

Nu börjar det bli svårt att ge bättre råd över nätet men om det nu finns möjlighet att ge massa mer gas mycket tidigare borde det inte vara smartare att använda iaf en del av den marginalen till högre fart genom böjen?

Jag ser ofta att folk gasar hårdare och tidigare när dom vill bli snabbare. Resultatet är ofta att man omedvetet tappar fart i ingången och mitt i böjen eftersom det blir läskigt att åka fort där om man ska så på så där hårt och tidigt.
Dessutom leder den körstilen till att när det väl släpper bak så vill bakhjulet spinna upp för att "komma ikapp" det rejäla gaspådraget vilket leder till tvära släpp som är svårare att rädda. Går det i stället fortare genom böjen så ligger man närmare gränsen och gasar mindre vilket ger ett mjukare släpp som man kan "rida ut" bara genom att sluta rulla på mer gas.

Vet inte om ovan stämmer på just det här fallet men det kan kanske vara tänkvärt.

Jag går nog på gas rätt mjukt från apex, men kommer som ovan sagt till en punkt där jag inser att jag "missat chansen" och pangar. Dock är det den punkt där det BORDE va full gas, och att jag bara missat massa under resan dit. Så snabbare på gas är nog det som saknas.

Lite rundare spår, framför allt i ingången kanske skulle hjälpa också, men som sagt känns det lite som nästa resa när minuten är betydligt närmare. Man måste krypa innan man kan gå :)

Nej, Honda 600RR.

Har 46-drev bak tror jag, fram vet jag pinsamt nog faktiskt inte.

Kör både torparn och esset på 3an, båda går att ta på 2an men då är det 13k rpm IN i böj. Egentligen gillar jag det bättre i utgångarna, för släppen då blir liksom snällare när det inte kan varva ut så mkt innan varvstopp. släpper det på 9k så smäller det till mkt mer..

Nya böjen också ja.. Där kör jag också 3an, och har dåligt drag uppför backen.

Har precis lärt mig mellangasa efter att ha börjat bromsa med 2 fingrar (nytt för i år), men framförallt torparn är läskig på det, råkar rycka lite i bromsen ibland och det kan gå åt helvete har jag en känsla för, och det går rätt fort där :gnissla
Kör du på 3:an i torparn så låter det som om du har feldrevat alternativt kan köra på tvåan. Nu kan jag inte drevningar på cbr men om det går på stopp i t ex esset på tvåan prova att dreva ner till 45 och kör på tvåan och se om det fungerar bättre.

Verkar som att majoriteten är ganska enig.

Jag ska prioritera effekttillgång och lösa eventuella följder av det när de kommer.

Ska testa att dreva upp lite. Problemet är att min nästa körning på lms är KM :gnissla

Ska börja labba lite. Har satsat på bantid bara fram till nu. Ska testa att börja anteckna också kanske så man har koll på sina problem från gång till gång :)

Tack för tips & hjälp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...