Haft en trist start på säsongen som inte kom igång förrän i mitten på juni och präglades av lite rädsla efter kracshen i höstas.
Nu har det släppt, och det går äntligen fortare än nånsin. Ligger kanske runt 1.03 på Sviestad eller nåt sånt (haft trasigt laptimern och inte fått fart på transpondern så det är ca tider. PB kanske är 1.02, eller väldigt jämna 1.04.. Men jag vet tider på de jag kör jämnt med).
Hur som helst börjar jag närma mig gränsen både för de däck jag kör och nedläggningsvinkeln. Vad jag vet att jag kan kapa är en del ställen med "dötid", alltså varken gas eller broms. Såklart kan jag på elit-manér förbättra spåren massor också, men den finslipningen känns lite som nästa steg, jag kör nog "ok" iaf.
Vad jag märkt är att jag på flera ställen har lite pissigt drag ut ur böj. Både Esset och Torparn ger mig övre mellanregistret med den växel jag kör. Med högre fart ut (mer nedlägg - bättre spår - tidigare gas) så skulle ju det komma upp lite och tappet kanske inte blir så stort.
Eller så försöker jag köra en lägre växel, men då ska jag tampas med en till nedväxling vilket gör saker instabilt i ingången osv. Och att det blir VÄLDIGT högt varv runt apex etc.
------------------------
Frågan är egentligen. Bör jag bry mig om att försöka kapa 2/10 sek genom att växla ned och få bättre drag ut? Eller borde jag skita i det och satsa på att jobba på spår och gå på gas tidigare för att få mer fart=mer varv=bättre drag och bevara den ynka känsla av stabilitet och lugn jag har i ingången nu?
Svaren får gärna anpassas till en rookie-noob som kämpar sig mot minuten med små små babysteg...
Nu har det släppt, och det går äntligen fortare än nånsin. Ligger kanske runt 1.03 på Sviestad eller nåt sånt (haft trasigt laptimern och inte fått fart på transpondern så det är ca tider. PB kanske är 1.02, eller väldigt jämna 1.04.. Men jag vet tider på de jag kör jämnt med).
Hur som helst börjar jag närma mig gränsen både för de däck jag kör och nedläggningsvinkeln. Vad jag vet att jag kan kapa är en del ställen med "dötid", alltså varken gas eller broms. Såklart kan jag på elit-manér förbättra spåren massor också, men den finslipningen känns lite som nästa steg, jag kör nog "ok" iaf.
Vad jag märkt är att jag på flera ställen har lite pissigt drag ut ur böj. Både Esset och Torparn ger mig övre mellanregistret med den växel jag kör. Med högre fart ut (mer nedlägg - bättre spår - tidigare gas) så skulle ju det komma upp lite och tappet kanske inte blir så stort.
Eller så försöker jag köra en lägre växel, men då ska jag tampas med en till nedväxling vilket gör saker instabilt i ingången osv. Och att det blir VÄLDIGT högt varv runt apex etc.
------------------------
Frågan är egentligen. Bör jag bry mig om att försöka kapa 2/10 sek genom att växla ned och få bättre drag ut? Eller borde jag skita i det och satsa på att jobba på spår och gå på gas tidigare för att få mer fart=mer varv=bättre drag och bevara den ynka känsla av stabilitet och lugn jag har i ingången nu?
Svaren får gärna anpassas till en rookie-noob som kämpar sig mot minuten med små små babysteg...