Kört två gånger, cirka 300 kilometer - Kommer krascha

Jag skulle nog säga ut i skogen med en offroad. Kör lite stigar och sånt. Där lär man sig undvika stora stenar och när man stannar så måste man kolla djupet på marken så man når ner till backen t.ex.

Jag har lärt mig kontrollera hojen på så vis. Trafikregler och sånt är ju en annan femma att lära sig. Men just att ha kontroll över hojen är stort framsteg. Och sen en sån där SMC kurs folk gnäller om också.

och hur blir du bättre på gata med att köra offroad? 2 helt olika hojar och körsätt,


Sitt på ena halvan av röven, ut med knäet, luta dig ordentligt och motstyr, så blir det en baggis
 
och hur blir du bättre på gata med att köra offroad? 2 helt olika hojar och körsätt,


Sitt på ena halvan av röven, ut med knäet, luta dig ordentligt och motstyr, så blir det en baggis

Skulle nog påstå att blicken och gaskontroll + motstyra är de viktigaste :tummenupp
 
Skulle nog påstå att blicken och gaskontroll + motstyra är de viktigaste :tummenupp

jasså :va

Kanske inte tänker på det men när jag kör som jag gör finns där alltid marginal att luta och svänga mer :)

gaskontroll existerar nte på 2-taktare! f.ö skön hoj du har :tummenupp
 
Last edited:
Nej Rainey och Doohan hade inte en aning om gaskontroll och det gick ju bra ändå...:tummenupp
 
Nej Rainey och Doohan hade inte en aning om gaskontroll och det gick ju bra ändå...:tummenupp

Din profilbild talar väl för sig själv på vilken sida av vägen du spenderar mest :tungan

(inget illa menat kunde bara inte motstå tillfället)

Vad ja förstått är gaskontroll att hålla det jämt genom början av kuvan och sen öka ut mot slutet? och sen göra det så gott man kan för snabbast tider
 
doohan.jpg


Appropå Doohan, detta som kallas gällivarehäng?

Vad ja förstått är gaskontroll att hålla det jämt genom början av kuvan och sen öka ut mot slutet? och sen göra det så gott man kan för snabbast tider

Gäller inte bara för snabba tider, även för att köra "säkert". Du håller hojen stabil genom att ha en bra gaskontroll.
 
Last edited:
Sitter du på hojen och intalar dig själv att du kommer krascha, så är ett tips att lägga den energin på att koncentrera dig på trafiken istället!
 
Ta de :banana. jag har gjort samma skit. Lärde mig tyvärr inget av de, föröver ett brustet ego.

Jag var dock med när bästa polaren totalkrachade sin hoj förra året och bröt en jävla massa ben, punkterad lunga mm, han hade tur som klarade sig. Alla borde vara med om de. Då förstår man att de inte är några leksaker. Familj och vänner är de som får lida. Kan vara värt att tänka på innan man gasar över sin förmåga.

Vill du gasa över din förmåga. Vänta tills du har kortet och kan boka tid för bankörning . Då minimerar du risker för alla övriga. Gata är inte en racingbana. Att sträva efter att göra sin första vurpa låter idiotiskt.

De gör oftast jävligt ont och man blir inte bättre förare av de. Snarare sämre till en början. Men man lär sig av sina idiotiska vurpor. De har jag gjort. Och är glad att ingen behövt lida för mina idiotiska påhitt.:Bugar

Istället för att bli en i statistiken. Lär dig åka och njut av de. :)
 
vad jag tycker är viktigt. först kunna köra mc :). sen det nästan allra viktigaste var i god dagsform. en sån där glad dag där allt flyter på. och du har betalat alla räkningar öch gjort allt som du skall göra är gjort. inget i bakhuvudet som upptar dina tankar. då kommer du att köra bra:) utan att göra dumma korkade misstag i trafiken. sen finns motsatsen ,"tror att mestadels olyckor sker i en människas liv när ma är såhär"och det är på dåligt humör. känner sig inte riktigt i form tankar o blick är lite långt bort på nåt vis. trött. stressad. inget går som det skall. du har en massa saker som upptar dina tankar om inte i medvetandet så ligger det i undermedvetandet " OCH TAR EDGEN UR DIG " det är risigt ekonomiskt/ tjejen/pojkvän etc... då ber du om att göra något dumt i trafiken, eller inte vara uppmärksam nog för att unvika en olycka . capische. lyssna på pappa rickard så skall allt gå fint fint :)

"jag har aldrig kraschat med mc. men drömde om det, så jag sparkade av mig täcket och tok vaknade utav det:/ det gjorde susen ,körde betydligt lugnare efter det :)
 
Om du är den teoretiska typen, så skulle jag rekommendera Twist of the Wrist av Keith Code (googla). Kan tyckas tidigt i din karriär, men det som finns i den boken fungerar mycket bra även i låga hastigheter.

Lite inspirerande kvällsläsning skulle jag tro. :)
 
När du kommer på dig själv med att puttra runt och tankspritt fundera på hur killen/tjejen du just köpte en kaffe av ser ut naken, eller funderar på vad du ska äta till middag.. DÅ finns det risk att krascha.
Tar du en hojen till Bulten el. dyl. och båmmbaRR järnet så har du koll. Kanske inte på arga Lisa som hällt grus i ett krön, men du är mer öppen för saker.

Saker sker när man slarvar. Avsiktligt eller inte. Jag tappade min hoj senast idag.
Saker händer och delar tillverkas. Ta det bara lugnt och tänk inte på det.
 
Nej Rainey och Doohan hade inte en aning om gaskontroll och det gick ju bra ändå...:tummenupp

Jag tror nog det är precis det de hade..

doohan.jpg


Appropå Doohan, detta som kallas gällivarehäng?



Gäller inte bara för snabba tider, även för att köra "säkert". Du håller hojen stabil genom att ha en bra gaskontroll.

Hahahaha...den där bilden är bara för grym, den brukar alltid komma upp här på SH när ämnet är sittställning. :hihi :yoparty
Alla mer eller mindre emulerar det där i början, man sitter snett över hojen, med knät viftandes efter kontakt med asfalten, och allt blir tok. :hihi
Det kallas utveckling, ta en kik på de raska pojkarna inom MotoGP idag...
 
Haha! Underbart! Skapligt nerlägg:tummenupp

..det är just det, nog för att det gick fort nog då...men hade han suttit lite vettigt hade det gått fortare ändå.
Inte nog med att han inte behövt det nedlägget (mer gummi i marken...) så hade han kunnat lyfta hojen i utgången med bibehållen sväng och gått på gas hårdare och tidigare.

Utveckling. :mattias
 
och hur blir du bättre på gata med att köra offroad? 2 helt olika hojar och körsätt,


Sitt på ena halvan av röven, ut med knäet, luta dig ordentligt och motstyr, så blir det en baggis
Jag har trampcyklat 200 mil i vinter, det har gjort att jag håller klart högre tempo på bana med racehojen, och kör betydligt mycket mjukare på både gata och bana. Jag har fått en helt annan balans i kroppen, och har jobbat stenhårt med spårval, blick och stabilitet, och det ger som sagt resultat. Allt på 2 hjul bygger i grunden på samma principer, sen är det detaljer som skiljer i slutändan mellan olika grenar.
 
och hur blir du bättre på gata med att köra offroad? 2 helt olika hojar och körsätt,


Sitt på ena halvan av röven, ut med knäet, luta dig ordentligt och motstyr, så blir det en baggis

Gegga är enormt effektivt för gaskontroll, och hojkontroll öht. :fakta

Och dina körtips är sådär heta. :D
 
Ta det lugnt istället och njut under färden. Sluta tänka på att krascha. träna, träna och öva sen finns det kurser/utbildningar på SMC, så fixar det sig. Om nu olyckan skulle vara framme så är det bara på det igen och resa på sig upp igen....... !!:D:):tummenupp
 
Hörde talas om en Norrman som körde utan glasögon pga at då såg han inte allt grus utan körde som vanligt i kurvorna

Haha! Måste jag fan testa...:näsblod
Ibland ser man inte kurvan för allt grus.

Jag har testat! Förra året, i början av min mc-karriär körde jag utan glasögon. Min handledare undrade vafan jag körde fortare än honom för i kurvor med massa grus. Jag svarade -Vilket grus? :huvet

Efter det skaffade jag glasögon, och jävlar vilken skillnad det blev! :tungan

Nu kör jag bara utan glasögon när jag sitter på Enduron. Ganska skönt att slippa behöva tänka på hur marken ser ut..Allt lixom flyter ihop och jag kan lyfta blicken lite högre. :banana
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top