Kört två gånger, cirka 300 kilometer - Kommer krascha

830mil på mätaren ung&dum klarar mig ännu:banana

Det finns inget som säger att man måste krasha. Detta är nån missuppfattning som folk här på sporthoj har att alla jagar tider på bana och tror dom är Rossi eller nån vägsträcka och tror dom är Gowstrajdär.

Min gode far har kört MC i nästan 40 år och han har aldrig varit i backen. Varför? Försiktighet och medvetenhet. Gasa där man gasa kan, vara uppmärksam på omgivningen, osv. Kör man med marginaler (stora marginaler) så behöver man inte vara orolig att falla på eget grepp.

Jag tycker inte att det finns någon charm i att köra så mycket på gränsen att man känner sig rädd. Gör man det så är det dags att sänka tempot.

Låter kusligt att alla skulle krascha förr eller senare, för mig är det att möta en bil eller plantera hojen i en valfri stolpe/fundament.

Men att vurpa på någon grusväg eller lägga den ner i en kurva hör nog hojåkandet till, behöver inte betyda mer än ett blåmärke och repig hoj.

Jag passade på att krascha med min gamla Crescent Compact :) Att den lever ännu är ett mirakel! Första gången va jag 15 år nyss fyllda, kom i sketahög fart ner för en backe och skulle hoppa, då kom en bil så jag slog i frambromsen i luften ned svängt framhjul. När jag landade fick jag lära mig att en moppe kan slå runt 2 varv i luften och landa hyfsat oskadd, och att det gör jävligt ont att ramla så... Men varför surade dom alltid ner sig när man reste upp dom?? Gör ju ont att kicka när man slagit i kickbenet ;)

Zukkan har jag bara tappat en gång, i ren trötthet (fällde inte ner stödet tillräckligt), men då höll det på att gå illa... Hade inte kopplingskåpan varit i tjock gjutalu hade all olja runnit ur och då hade det vart slutet på resan :( Nu blev det bara ett skitfult märke :(
Men hoppas jag slipper klota värre än så ;)

Benägenheten att krascha är högst individuell så länge det inte beror på yttre faktorer. Kör man med insidan och successivt flyttar upp gränserna så kommer man att klara sig rätt bra. Det är åtminstone något jag inbillat mig under alla år och inget har fått mig att ändra synsätt.

Begreppet "krascha sig snabb" har nog funnits så länge folk kört motorcyklar och kanske ännu längre tillbaka. Det finns nog en viss sanning i det, men det har ett pris i form av personskador. Ligga man och pressa gränserna på allmänna vägar. Då slutar det sannolikt med en krasch förr eller senare. Om man kör en sporthoj eller något annat på två hjul med motor har nog ingen betydelse om man är en individ som bedöms ha stor benägenhet att krascha.

På bana, om det sen är racerbana, crossbana eller ett endurospår, kan man kanske säga att det hör till med lite vurpor då och då. När man kör där handlar det ju faktiskt om att pressa både sig själv och hojen närmare gränsen för vad man klarar av.
Det gör det INTE i trafiken.

Hag har totalt åkt ca 1500 mil på hoj, utan en krasch. Visst är jag grym? :krama

Edit: när jag tänker efter så tog jag lätta mc kortet vid 16 års ålder, bilkort vid 19 års ålder och jag kör mkt maskin och bil / mc på vägar och i stadstrafik. Men jag har fan aldrig kraschat! :S bortsätt från vissa dikesåkningar dårå när man plogar och det är diken som är dolda på 1 meters djup under snön. Men det är ju inte att krasha heller! :hihi

Last edited:
Se till att skaffa en svindyr hoj och nöj dig med halvförsäkring så kraschar du inte...om du dessutom tänker på:

1. Jag vill inte dö
2. Andra trafikanter ser inte mig och kör lite som de vill
3. Ha respekt för kalla däck, lägg inte ner för mycket
4. Ha stor respekt för grus och annan skit som ligger på vägen.
5. Regnvåt körbana är att jämföra med vinterväglag för bil
6. Träna på saker du inte kan utanför den normal trafiken (ex wheelies)
7. När du kör i Småland och Skåne, se upp för Fasantuppar som helt plötsligt dyker upp på 70-vägarna. Helvete va nära det var igår :gnissla

Känner massor av riktigt styva snubbar både på bana och i trafik som aldrig lagt sina hojar. Men visst...vill du knäcka bästa stuntfilmer på youtube får du nog räkna med att smaka lite asfalt.

Kör förnuftligt och ha kul. :tummenupp

Haft körkort sen 95. Hade aldrig kraschat, sen köpte jag en motard 10 minuter senare låg både jag och hojen på glid över asfalten i 70-80 km/h. Haltade i två månader men inga skador som inte läkte. Hojen kostade 500:- att laga.

Kör man lugnt är det rätt svårt att vurpa anser jag då ska man klanta sig rejält. Däremot om man är fart glad och vill bli snabbare och snabbare så kommer oftast vurpan/orna till slut:rolleyes:

Kör man sporthoj så är man ju oftast den senare typen tyvärr:)

Fick höra det också "-Du kommer klota för eller senare". Typ tappa hojen vid trafiklyse, eller låsa framhjul vid grus på asfalt. Men ramla, det kommer du. Gick ungefär en vecka, ställde ifrån mig hojen på en gräsplätt. Kändes stadigt, men när jag kom tillbaka hade hojen lagt sig försiktigt. Sprucket blinkersglas och en lite spricka i kåpan. Men fick svaret. Sådärja nu var det avklarat. Så det var ju ruggigt lindrigt:D
Det klassas inte riktigt som klotning om man har parkerat hojen, gått därifrån, och den ramlar när man sitter och fikar någon annanstans :7peta Inte ens fjårtisarna vid korvmojen blir impade av det :fakta

Det är bara tuffa grabbar som resonerar så, kör som oss andra istället så mininerar du riskerna = båda hjulen i backen och hjärnan i hjälmen.

ett gäng gånger har man dragit över och sladdat omkull, dock bara med motard. då man körde sh hände inget, för då respekterar man kraften i hojen mer.

Ja, precis det jag menar. Hur kan folk resonera så? Är det för att när man väl har gjort det blir man inte lika rädd när det händer? - Personligen har jag oftast ett rätt lugnt trafiksinne och blev tex. inte rädd när en tupp sprang över gatan. Man borde väl vilja undvika sin krasch?

Jag har inte kraschat sen jag körde cross..

Nu har jag klarat 12 säsonger och ett antal tusen (inspirerade) mil utan olyckor. Det har varit lite för nära ett par (och just ett par, inte 35) gånger.

Det jag väntar på är att klota på bana, pressar man gränserna går man tids nog över dem.

Började just på säsong nr. 2 för min egen del. Hände inget ifjol och har klarat mig hittills i år , men det kommer nog ... lanesplitting på 50väg i ~100, insmitningar i rondeller , oftatst 200+ på landsväg pekar ju på att nåt ska hända :död :D

Sen har vi ju det där med att "bara köra på 75% av sin egen förmåga", eftersom det är ungefär upp till dit man kan lära sig något. Med tillägget att "man lär sig inget genom att vara rädd".

....säger "dom kloka" iaf, och personligen har jag inte tänkt att (medvetet försöka) motbevisa den tesen!

Passar även på att instämma i "ta SMC-kurs"-kören. Finns mycket att lära på en go-cart bana! :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka