Körstil

JenMik

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2020
Ort
Helsingborg
Hoj
2007, Triumph, Speedmaster
Hej,

Man är ju aldrig för gammal för att lära sig, eller hur?

Har kört Customhoj i flera år och är på väg över till Sporthojar. Frågan
gäller hur forumsmedlemmarna som gjort samma "resa" ändrade körstil/körteknik och vilka misstag ni gjorde och vad ni lärde er?

På förhand tack,
Jens
 
Jag har ingen som helst erfarenhet av det du frågar om, men den enda gången jag någonsin suttit på en custom märktes ju en rad skillnader.
Väldigt generellt kan man väl säga att kraften i en motor på en "sport"hoj utvinns genom höga varvtal.
Generellt sett är det kanske inte jättemycket sprutt i motorn under 3000varv. Sen börjar det gradvis hända grejer.
Därmed inte sagt att de är klena. Min gamla härk, cbr:en, går ju att köra iväg på 3:ans växel från stillastående, om man nu tycker sånt är kul.
Men det innebär generellt att när man kör en sporthoj så får man växla mer.
Generellt är ju också sporthojarna gjorda för suveräna kurvtagningar vid race i höga hastigheter.
Det finns inget som tar emot när man lägger ner den i en kurva, som tex fotplattor, avgasrör etc.
Kanske behöver man till och med lägga ner den lite mer än med än custom, men det vet jag inget om.
Så, växla mer, använd varvtalen mer, eventuellt lägg ner hojen något mer än du är van vid.
Men va vet ja:glömdet
 
Har inte gjort resan från custom till sporthoj.
Vad jag sett bland customåkare är att de har en förkärlek
att använda bakbromsen.
 
Har inte gjort resan från custom till sporthoj.
Vad jag sett bland customåkare är att de har en förkärlek
att använda bakbromsen.
 
Gick från hd till ninja. Lite läskigt i början men bättre bromsar å stadigare sving på ninjan.
Så det var en lätt match:tummenupp
 
Ärligt så är en bra förare oftast alltid just det oavsett fordon.

Annars så skulle jag säga att det bara är att boka en bandag med smc som är överlägsna för de som är lite osäkra. Du bor ju i rätt del av landet så du har ju flertalet att välja på Anderstorp, Knutstorp och Falkenberg.

Annars är ju uppenbara skillnader motorkaraktär som tagits upp, körställning där du måste lära dig att knipa med benen inte luta dig på armarna och spänna magen för att sitta bra. Bromsarna är en väldigt stor skillnad där custom generellt har underdimensionerade bromsar medans sporthojar har det motsatta förutsatt att du köper en hoj efter 2005. Bakbromsen används marginellt.
 
hej
tja en skillnad är ju att man kör fortare i kurvorna med sph, custom lite lagom fart ,duger med att följa kurvan med kroppsviken som "kurvmedel" .
behöver inte utnyttja hela vägens bredd /apex .

sph i hög fart "motstyr" du för att vinkla in den mot apex och använder hela den synliga vägen bredd för att göra kurv radien så stor som möjligt
.men vad vet jag,:rodnar har en massa hojar men ingen ren sph/rääser
 
Har inte gjort resan från custom till sporthoj.
Vad jag sett bland customåkare är att de har en förkärlek
att använda bakbromsen.

Jag har kört motocross hela livet och när jag senare också köpte en cb1000r 2009 för massa år sedan som visserligen inte e en sporthoj men väldigt sportig med mina mått mätt så slet jag ut bakbromsbelägg på löpande band.

Men nog hängde jag med kompisarna ändå, även på bana :)
 
Tror inte att man behöver nörda ner sig i detta, det är bara att köra och vara glad. "Körstilar"...så väldigt märkvärdigt är det inte att åka mc.
 
Tror inte att man behöver nörda ner sig i detta, det är bara att köra och vara glad. "Körstilar"...så väldigt märkvärdigt är det inte att åka mc.
Njao. Visst, så märkvärdigt är det inte att ta sin lugna mysiga söndagstur innehållandes många naturupplevelser på precis vilken motorcykel som helst.
Men om man, säg, har ägnat de första tio åren av sitt hojliv åt att köra en, jag hittar på, yamaha 1100 dragstar, till att plötsligt gå och köpa en, jag hittar på, Mv Agusta F3 800, så kan det vara inte bara lite småkul i sig, utan rent utav en aning, vad ska vi säga...fysiskt hälsobefrämjande att nörda ner sig lite.
"Kan man köra Lastbil kan man köra Ferrari"
Visst, gaspedal är gaspedal, och växelspak är växelspak. Men...

(skrev jag just att Dragstar är en Lastbil?:va)
 
Tror inte att man behöver nörda ner sig i detta, det är bara att köra och vara glad. "Körstilar"...så väldigt märkvärdigt är det inte att åka mc.

Låter som en farlig inställning till mc-åkandet. Visst, så länge allt går bra och du tuffar på i jämn fart på torrt väglag så är det oftast inga konstigheter. Men tänk den där gången där du stöter på ett oväntat tjälskott så hela hojen vobblar till, du får panik, låser armarna och tvärnitar med resultatet att du åker i diket. Eller när man överraskas av regn på turen, och en bil kör ut mitt framför dig från en utfart du inte sett så du låser bromsarna på den våta vägbanan? Då är det väldigt bra att ha fått möjlighet att öva på att undvika den typen av situationer i säkra sammanhang, som t.ex. en SMC-kurs.
 
OnTopic: en sporthoj är både mer tillåtande och mindre förlåtande än en customhoj, skulle jag säga. Chassit är generellt mycket bättre och körställningen ger dig mer kontroll, vilket ger dig möjlighet till undanmanövrar som inte är lika lätta på customhojen. Samtidigt kommer sporthojen att inbjuda till högre farter (jo, garanterat!) och du kommer inte att uppleva hög fart som lika dramatisk som på customhojen, vilket gör att dina marginaler blir mindre när något händer.

Rent specifikt kring körstil så är det ju egentligen samma mekanik för alla hojar och det som är rätt eller fel på customhojen är lika rätt eller fel på sporthojen (förutom det med bakbroms kanske). Mitt tips är dock att sakta men säkert utforska de möjligheter som sporthojschassit ger dig då allting blir ”tydligare”, bromsteknik, kurvtagning, gaskontroll etc. Customhojen är mer lok som sköter sig själv, sporthojen återgäldar en aktiv förare vilket ger kunskaper som du har med även när du kör andra hojtyper.
 
Låter som en farlig inställning till mc-åkandet. Visst, så länge allt går bra och du tuffar på i jämn fart på torrt väglag så är det oftast inga konstigheter. Men tänk den där gången där du stöter på ett oväntat tjälskott så hela hojen vobblar till, du får panik, låser armarna och tvärnitar med resultatet att du åker i diket. Eller när man överraskas av regn på turen, och en bil kör ut mitt framför dig från en utfart du inte sett så du låser bromsarna på den våta vägbanan? Då är det väldigt bra att ha fått möjlighet att öva på att undvika den typen av situationer i säkra sammanhang, som t.ex. en SMC-kurs.
Det är klart att man ska behärska sin mc, och kunna använda bromsarna och göra en undanmanöver om en situation uppstår. Jag uppfattade Ts som att man skulle behöva lägga sig till med en speciell stil för att köra olika typer av mc. Nu är jag kanske inte rätt person att diskutera detta, eftersom jag bara kört sporthojar från tidigt 80-tal och dessutom kör mc som jag kör bil...
 
Läser Jens inlägg där, #1, och som relativ färsking på motorcyklar kan jag säga att min stil fortfarande koagulerar. Jag kollar mycket på youtube, läser kommentarer, läser på forum, snackar med dom få jag känner som också kör MC, det blir ett spektrum av tips, åsikter och ideer.

Hittills har jag betat av det mesta jag varit nyfiken på, från "billig retromoped-byggsats från Kina" till gamla 80-talshojar som GS450 och GSX750, även tyngre grejer som XJ900.

Senast nu min nya och överlägset smidiga KLX230. Den kan jag sticka iväg med på landsbyggden och känna brisen och solen mot kinderna (och flugorna i munnen), samt kan jag bära upp den i lägenheten om hissen är trasig, och sitta och glo på den i vardagsrummet.

Just "custom" är väl ett ganska brett koncept. Det är 'jazzen' som tar över när ideerna om vad som är 'en skön hoj' ältats sönder, och man låtit koffeinet flöda lite för fritt i verkstan. Underkategorier, som t ex cafe racer, chopper och bobber, har skapats och modifieras tills det blir "konst" av allt. Varje grundstil har ju kommit av ett syfte med dom olika behov och tillämpningar i livet som inkluderar motorcykeln. Dock görs inget utan att tumma på något annat, och till slut blir det bara för konstigt.

Körstil? Som person, på vägarna liksom i livet, ser jag mig gärna som hänsynsfull, gör jag fel har jag inga problem att be om ursäkt och försöka rätta mig. Med vanligt B-kort sedan länge blir det ungefär som att köra bil plus dom marginaler MC generellt kräver.

Rent praktiskt handlar MC, för mig, om att ta sig fram smidigt, inte nödvändigtvis snabbt, ekonomiskt och enkelt. Tänker även på parkering, underhåll, vikten (på hojen nu), om nåt pajar vill jag kunna fixa det i köket. Mest märkbart är nog att mina skogspromenader numera blivit dagslånga vilt-safarin och urban-exploring äventyr, på lediga dagar under solsken som månsken. Min fräcka svarta KLX230 gör det inte lätt att vara hemma i tid, och fördelen med en bokstavligen *lätt MC* gör att den ofta tar mig till ställen dit man bara åker med ett paket Gevalia i ryggsäcken.

Igår sent på kvällen rullade jag spontant ner till en brygga (nånstans i stan), tyst och diskret helt ensam på kajen satte jag mig på bänken i nattljuset och njöt av både stan och hojen samtidigt.
IMG_1265.JPG
 
Last edited:
Oavsett så är det ju rätt ordning du ger dig på...från custom till sporthoj. Jag provade tvärtom, lånade en polares HD och höll på att "köra ihjäl mig" direkt. Det finns ju inga bromsar! :3freak
 
Njao. Visst, så märkvärdigt är det inte att ta sin lugna mysiga söndagstur innehållandes många naturupplevelser på precis vilken motorcykel som helst.
Men om man, säg, har ägnat de första tio åren av sitt hojliv åt att köra en, jag hittar på, yamaha 1100 dragstar, till att plötsligt gå och köpa en, jag hittar på, Mv Agusta F3 800, så kan det vara inte bara lite småkul i sig, utan rent utav en aning, vad ska vi säga...fysiskt hälsobefrämjande att nörda ner sig lite.
"Kan man köra Lastbil kan man köra Ferrari"
Visst, gaspedal är gaspedal, och växelspak är växelspak. Men...

(skrev jag just att Dragstar är en Lastbil?:va)
Ja nästan, hojens rätta namn är Yamaha 1100 Dragstång :)))
 
Oavsett så är det ju rätt ordning du ger dig på...från custom till sporthoj. Jag provade tvärtom, lånade en polares HD och höll på att "köra ihjäl mig" direkt. Det finns ju inga bromsar! :3freak
För att inte prata om när fotplattorna tar i backen när man svänger så bakhjulet släpper greppet.
Totalt livsfarligt :3freak
 
Jag har "min egen" körstil oavsett hoj. Började på en Honda NS125F, det var ofta fullgas och gick brett på grus och i blöta rondeller och korsningar. Sen vart jag sugen på att testa glidare så vart en Virago 250 som mellanklass hoj, lägre toppfart än Hondan men det gick att hoppa lite och leka med den också men den var lite tråkig vad gällde prestanda. Sen vart det en Virago 535, den orkade inte upp på bakhjulet men jäklar så fint den driftade i blöta rondeller med den långa hjulbasen och låga tyngdpunkten. Har låst framhjulet i 80 på torr asfalt och skrapat fotpinnar i kurvorna hängandes på sidan med aphängarstyre.
Sen vart det en Honda CB750 från tidigt 80-tal, enda "riktiga" sporthojen jag haft. Var lite ovant med varven i början men det lärde min sig ganska snart på vägen hem efter köpet i Göteborg till Falun. Körde lika vilt med den också, bromsade ofta upp den på lite ställ in i rondellerna och en gång när det var blött ut ur en rondell gick då så brett att det tog i styrstoppet.

Nu är man "gammal" och invalid så får väl ta det lite lugnare ?
Hade jag inte varit invalid så hade jag kanske kört något sånt här idag
Men nu är jag tvungen att hålla mig till små lätta hojar istället men det är lika kul det också.
 
Jag har "min egen" körstil oavsett hoj. Började på en Honda NS125F, det var ofta fullgas och gick brett på grus och i blöta rondeller och korsningar. Sen vart jag sugen på att testa glidare så vart en Virago 250 som mellanklass hoj, lägre toppfart än Hondan men det gick att hoppa lite och leka med den också men den var lite tråkig vad gällde prestanda. Sen vart det en Virago 535, den orkade inte upp på bakhjulet men jäklar så fint den driftade i blöta rondeller med den långa hjulbasen och låga tyngdpunkten. Har låst framhjulet i 80 på torr asfalt och skrapat fotpinnar i kurvorna hängandes på sidan med aphängarstyre.
Sen vart det en Honda CB750 från tidigt 80-tal, enda "riktiga" sporthojen jag haft. Var lite ovant med varven i början men det lärde min sig ganska snart på vägen hem efter köpet i Göteborg till Falun. Körde lika vilt med den också, bromsade ofta upp den på lite ställ in i rondellerna och en gång när det var blött ut ur en rondell gick då så brett att det tog i styrstoppet.

Nu är man "gammal" och invalid så får väl ta det lite lugnare ?
Hade jag inte varit invalid så hade jag kanske kört något sånt här idag
Men nu är jag tvungen att hålla mig till små lätta hojar istället men det är lika kul det också.
E detta tockendäringa Turbo hojar
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top