Körskolan lurar syrran?

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Syrran ringde nu och undrar om hon kan låna pengar till körskolan...
Hon har missuppfattat lite och inte alls vart uppmärsksam på vad allt kostar...

Nåja... Det är en speciell avgift jag reagerar över!
Hon ska köra upp på onsdag, för B körkort givetvis, men nu IDAG säger hennes körlärare att hon måste betala en extra avgift på 500 kr för hyra av bil bara för det är så många andra som ska köra upp samma dag!
Okej, NEJ! De går jag inte med på! Hon HAR betalt in en avgift för uppkörning till vägverket på 650 kr, i den ska väl bannemig bil ingå?
Jag kan inte minnas att det var annat för mig? Reagerar nu speciellt också eftersom läran sa att hon måste betala hyra för många andra kör upp?!

Kan de göra så här? Jag får inte tag i hennes körlärare nu och jag vill verkligen reda upp det här! Tycker det känns jävligt dumt också då hon får hyra en annan bil som hon aldrig kört, hon är ju inte van vid den... (Är inte nervösiteten straff nog i en uppkörning?)

Hjälp här, den avgiften är väl ändå inte rätt?
Ge mig gärna något att referera till!

Mvh // Peter

Jag betalde "hyra" för både bil och mc, 1000 spänn. Men inte för att det var flera som körde upp. Det där lät lite konstigt

Jag betalade hyra för körskolebilen när jag körde upp för 7 år sedan.
Vägverket har sin ekonomi och körskolan sin...

Hoppas hon fixar det, i vinterväglag och allt... :tummenupp

Jag betalade 500kr för lån av bil vid uppkörning. Här i Falun har alla trafikskolor en sådan avgift. Vad jag vet kostar det även pengar att låna bil av Vägverket. Helt normalt. Däremot låter det onekligen mysko att hon ska behöva betala 500kr för att "så många andra kör upp samma dag". Är detta inte en ordinarie avgift dom har så skulle jag på inga villkor gå med på att betala något som dom hittat på.

Dom får väl prioritera uppkörningar. Det gjorde då min körskola.

Last edited:
De menar väl att hon hyr bilen av trafikskolan, utan bilen tappar de ju inkomst och vill hon köra med deras bil på uppkörningen får hon väl betala dem för det. Vägverkets avgift är något annat.

Jag tror att ni blandat ihop de lite bara...

Dvs att bilen hyrs av skolan eller av VV..
Men att det inte är en "ont om bilar betala mer" summa utan en låna bil avgift

VA? Stämmer det?
Ja, de måste de väl göra då! Att jag inte kunde minnas det?

Fan va sur jag blir...

När jag körde upp med bil lånade jag en vägverksbil eftersom jag körde upp privat och då gick det på 945kr.

På mc körde jag upp med en trafikskolehoj och för det fick jag punga ut med 1000 spänn till skolan :3freak

pogo skrev:
men nu IDAG säger hennes körlärare att hon måste betala en extra avgift på 500 kr för hyra av bil bara för det är så många andra som ska köra upp samma dag!
Okej, NEJ! De går jag inte med på! Hon HAR betalt in en avgift för uppkörning till vägverket på 650 kr, i den ska väl bannemig bil ingå?

Mvh // Peter

Om jag inte har helt fel så hyr hon bilen av körskolan, och inte av vv.
Avgiften på 650 är väl för att besiktningsmannen ska gå igenom hennes körprov.

pucko skrev:
Om jag inte har helt fel så hyr hon bilen av körskolan, och inte av vv.
Avgiften på 650 är väl för att besiktningsmannen ska gå igenom hennes körprov.

låter korrekt..

jag fick hyra bil för 400 å mc för 600 eller nått liknande till uppkörning.. + körprovsavgiften

När jag tog B-behörighet -89 så betalade jag en summa till körskolan, men då fick jag en "lektion" precis innan det var dax för uppkörning.

heimdal skrev:
låter korrekt..

jag fick hyra bil för 400 å mc för 600 eller nått liknande till uppkörning.. + körprovsavgiften
Jahopp... Det är väl bara att betala! :( Men att hon ska få köra en annan bil känns faktiskt inte rätt heller! Hon var skitlessen för de så jag ska ändå ringa å prata vett med körläraren! :gnissla

pogo skrev:
Jahopp... Det är väl bara att betala! :( Men att hon ska få köra en annan bil känns faktiskt inte rätt heller! Hon var skitlessen för de så jag ska ändå ringa å prata vett med körläraren! :gnissla

måste de va dubbelkommando på uppkörning? för man kör ju inte med den röda skylten då heller... så jag tycker de borde gå med vilken somhelst

heimdal skrev:
måste de va dubbelkommando på uppkörning? för man kör ju inte med den röda skylten då heller... så jag tycker de borde gå med vilken somhelst

Ja, det måste vara dubbelkommando.

pogo skrev:

Borde man inte klara av en uppkörning i en annan bil än körskolans?

Som flera andra redan har skrivit kan även jag bekräfta att det inte alls är ovanligt att man även får betala för hyra av uppkörningsbilen. Har man en egen bil går det ju bra att ta den, förutsatt att den är utrustad med dubbelkomando, hur ofta man nu har det på en privatbil :va

Tyvärr, tråkigt/dyrt men sant :(

Klart man betalar för att hyra bilen under uppkörning visste inte det fanns ngt annat alternativ. Du kanske körde upp privat och slapp därmed den avgiften.
Att dom sa "att många andra ska ha bilen" verkar konstigt.

Licious skrev:
Att dom sa "att många andra ska ha bilen" verkar konstigt.

Är dom många som skall köra upp i samma bil så är ju den bilen låst ifrån att dra in pengar på körlektioner som betalar försäkring,soppa,skatt och lön för körskoleläraren.

Fullt normalt tycker jag.

Även om du kör upp privat tillkommer 300kr i bilhyra.. vägverkets bil

Upp med plånboken bara

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...