Körskolan lurar syrran?

Chris Ash skrev:
Borde man inte klara av en uppkörning i en annan bil än körskolans?
Jodå, visst borde man det! Men när hon är inställd på att köra med en bil och sen får höra att man ska köra med en helt annan bil så är det klart hon blir nervös! Det är hon ju redan, det är ju inte rätt!

Ni vet väl själva hur det var när man inte haft körkort så länge och körde en annan bil, det var ju svårt att hitta dragläget och man fickkörringstopp! Fan, det är ju ibland så fortfarande!
Får hon kärringstopp på grund av bilen är annorlunda, blir det ännu en mental block i skallen fast jag vet att hon skulle klarat ändå!

Därför gillar varken jag eller hon att hon ska få köra med en annan bil...

Nåja, avgiften får hon väl betala, nu när jag tänker på det kan jag minnas att jag fick betala en extra avgift när jag körde upp för mc, kan dock inte minnas den när jag körde upp för bil? Jaja, det verkar väl ändå inte mer än rätt! Alla ska väl ha sin del...

Last edited:
pogo skrev:
Jodå, visst borde man det! Men när hon är inställd på att köra med en bil och sen får höra att man ska köra med en helt annan bil så är det klart hon blir nervös! Det är hon ju redan, det är ju inte rätt!

Ni vet väl själva hur det var när man inte haft körkort så länge och körde en annan bil, det var ju svårt att hitta dragläget och man fickkörringstopp! Fan, det är ju ibland så fortfarande!
Får hon kärringstopp på grund av bilen är annorlunda, blir det ännu en mental block i skallen fast jag vet att hon skulle klarat ändå!

Därför gillar varken jag eller hon att hon ska få köra med en annan bil...

Nåja, avgiften får hon väl betala, nu när jag tänker på det kan jag minnas att jag fick betala en extra avgift när jag körde upp för mc, kan dock inte minnas den när jag körde upp för bil? Jaja, det verkar väl ändå inte mer än rätt! Alla ska väl ha sin del...

Jag kan förstå det, men frågan är om man kan använda det som argument till vägverket.

Bilen måste inte ha dubbelkommando vid UPPKÖRNING!!!

Då skulle man ju inte kunna köra upp med sin privata bil vid uppkörningar, anledningen till att man har dubbelkommando vid övningskörning är ju att man inte är utbildad ännu.

Avgiften till bilhyran är helt korrekt!

Jorå det måste den visst.....

Saxat från vv.se

Körprovet
För att kunna utföra körprovet måste riskutbildningen vara genomförd senast dagen innan körprovet. Den behöver däremot inte vara gjord innan kunskapsprovet. En genomförd riskutbildning är giltig i två år.

Den bil som används vid körprovet måste ha dubbelkommando. Du kan låna en sådan bil av oss (Vägverksbil). I den här tjänsten kan du bara boka körprov om du samtidigt lånar bil av oss. Att låna bil vid körprovet kostar 300:-.

Om provet ska utföras med annan bil kontaktar du ett förarprovskontor för bokning.

http://www.vv.se/templates/page3____2940.aspx

Honken skrev:

Saxat från vv.se

Körprovet
För att kunna utföra körprovet måste riskutbildningen vara genomförd senast dagen innan körprovet. Den behöver däremot inte vara gjord innan kunskapsprovet. En genomförd riskutbildning är giltig i två år.

Den bil som används vid körprovet måste ha dubbelkommando. Du kan låna en sådan bil av oss (Vägverksbil). I den här tjänsten kan du bara boka körprov om du samtidigt lånar bil av oss. Att låna bil vid körprovet kostar 300:-.

Om provet ska utföras med annan bil kontaktar du ett förarprovskontor för bokning.

Aha, tack ska du ha!

pogo skrev:
Aha, tack ska du ha!

Och jag som färsking kan även intyga att det till och med finns en paragraf i papperet man får efter klarat/misslyckad uppkörning där det står, " ingripande av lärare" eller liknande. Hoppas hon får kryssa i nej-rutan på den bara :tummenupp

Hur gammal är hon ? :rolleyes:

När jag tog mitt b-kort så övningskörde jag privat med en wolksvagen polo, i körskolan en Renault Laguna och på uppkörningen fick jag en Saab 93, så det var lite jobbigt, men jag körde upp som privatist också, och klarade det på första försöket, utan anmärkningar, men jag fick köringstop på uppkörnings bil 2 gånger, men inspektören sa att det var lugnt eftersom det tar tid och lära sig och känna en ny bil, hoppas hon klarar det.

Honken skrev:

Saxat från vv.se

Körprovet

ohh fan där ser man :) dock hade min gamla 99:a inget dubbelkommando (privatist)

pogo skrev:
Hej!

Syrran ringde nu och undrar om hon kan låna pengar till körskolan...
Hon har missuppfattat lite och inte alls vart uppmärsksam på vad allt kostar...

Nåja... Det är en speciell avgift jag reagerar över!
Hon ska köra upp på onsdag, för B körkort givetvis, men nu IDAG säger hennes körlärare att hon måste betala en extra avgift på 500 kr för hyra av bil bara för det är så många andra som ska köra upp samma dag!
Okej, NEJ! De går jag inte med på! Hon HAR betalt in en avgift för uppkörning till vägverket på 650 kr, i den ska väl bannemig bil ingå?
Jag kan inte minnas att det var annat för mig? Reagerar nu speciellt också eftersom läran sa att hon måste betala hyra för många andra kör upp?!

Kan de göra så här? Jag får inte tag i hennes körlärare nu och jag vill verkligen reda upp det här! Tycker det känns jävligt dumt också då hon får hyra en annan bil som hon aldrig kört, hon är ju inte van vid den... (Är inte nervösiteten straff nog i en uppkörning?)

Hjälp här, den avgiften är väl ändå inte rätt?
Ge mig gärna något att referera till!

Mvh // Peter
I avgiften för "körprov" så ingår VV´s bil.

Så var det när jag tog kortet för B men när jag tog för A så fick man ta skolans hoj om man inte hade någon egen.

VV har oftast egna bilar, men motorcyklar tror jag dom inte har, inte i Uppsala i alla fall.

Men jag är lite osäker på hur det funkar numera med alla avgifterna, när jag ordnade övningskörningstillstådet för B så fick jag betala ganska mycket, men då har jag för mig att "allt" (körprov+bil+teori) var inbakat. Men de var länge sen så jag är inte säker.

Fräd skrev:
Ja, det måste vara dubbelkommando.

Måste det inte alls.
Sist jag körde u pp (för bil) så använde jag morsans. Var ju ett tag sedan, men ändå...

Är väl inget konstigt med att hon får pröjsa hyra, om det inte ingår i något paketpris, men dålig stil att inte upplysa om det tidigare.

Last edited:
Stortryne skrev:
Måste det inte alls.
Sist jag körde upp (för bil) så använde jag morsans. Var ju ett tag sedan, men ändå...

Då får Vägverket sluta ljuga då!

:huvet

Om hon blir nervös av att behöva köra en annan bil och därmed äventyrar säkerheten ställer jag mig frågande till om hon över huvud taget bör få något körkort.

Att det måste vara dubbelkommando i bilen vid uppkörning är relativt nytt. Ca fem år sedan eller något. Så alla gamla gubbar som sitter och säger att det minsann inte behövdes något dubbelkommando när de körde upp för en massa år sedan ska man inte lyssna på. Då behövdes det inte, nu så måste det finnas.

Det är fullt normalt att trafikskolan tar ut en bilhyra vid uppkörningen. Detta dels eftersom att bilen inte kan användas till någon annan körlektion under tiden och dels för att det är sällan som trafikskolornas scheman för körlektioner stämmer överrens med vägverkets scheman över provtider och bilen då blockeras under ett par lektioner vid en uppkörning. Vill man köra vägverkets bil så måste man boka tiden privat och även det kostar en liten slant extra (dock oftast billigare än trafikskolans bilhyra) men då har man nackdelen att man måste köra en bil man aldrig kört förut.

Skall du köra upp med skolans bil så måste du betala hyra för den också. Alla som kör upp betalar denna avgiften. Så är det, det är inget man kan ändra på eller så.
Jag betalade 650kr till vägverket sen 400kr för att låna körskolans bil. Skall du låna vägverkets bil så måste du betala hyra för den också och anmäla detta iförväg.. Thats life

när jag tog körkort för 6 år sen gällde inte dubbelkomando.
inte ens övningsskylt.. de ska ju va som på riktigt..e väl de som e meningen :confused:

ozeo skrev:
när jag tog körkort för 6 år sen gällde inte dubbelkomando.
inte ens övningsskylt.. de ska ju va som på riktigt..e väl de som e meningen :confused:

Tom jag hade övningskörningsskylt och jag tog körkort för 15 år sedan.

Edit:

Tänkte på fel Övningsskylt...sorry.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!