Körprov MC: Lågfartsbana

...som någon skriver, de borde nästan höja kraven. Det går inte en dag utan att man frågar sig "hur i h-vete fick han/hon körkortet". På riCktigt.

För att vara så mycket gnäll om hur jEtesvåra proven är, och onödiga, etc, så körs det förjäkla illa.

Det som absolut saknas, är mer aktiv körning, mer jävlaranamma, lite rätt väg är väl risk-momenten, tyvärr är väl fokus på "drugs are bad mmmmkay", istället för "så här tar man en kurva ordentligt, och varför det känns bättre med gas ur böj.." (om jag tolkat polarna som gått genom det där rätt, jag tog mitt kort innan risk dök upp).

Iaf. Med tanke på hur många som knappt kan hantera sina hojar, så kan inte uppkörningen vara så svår... ;)
 
Hojkörning går ut på att man använder blicken rätt, har gaskontroll och planerar sin körning, och allt det visar man att man klarar av i lågfarten. Sen är nästa steg att vara snabb på det, och ha lite tajming, och det visar i högfarten. Sen är man redo att visa att man kan hantera allt det där i en trafikmiljö också. Kan man inte hantera hojen när det går långsamt kan man inte hantera den när man ska göra samma saker på kortare tid heller :fakta
 
Det som absolut saknas, är mer aktiv körning, mer jävlaranamma, lite rätt väg är väl risk-momenten, tyvärr är väl fokus på "drugs are bad mmmmkay", istället för "så här tar man en kurva ordentligt, och varför det känns bättre med gas ur böj.." (om jag tolkat polarna som gått genom det där rätt, jag tog mitt kort innan risk dök upp).

Riskettan är drugs bad, du dör dIreCKt om du kör över skyltad hastighet o.s.v.

Men den risktvåan var (i alla fall den jag gick) väldigt mycket fokus på bromsning/bromssträckor, men även vad händer när du släpper gas/bromsar i kurva. Och det i praktiska tester, mycket hojåka var det där. Motstyrning var uppe och vi testade olika sätt att få hojen att gå dit man ville. Effektivast (precis som förväntat) var att trycka med pekfingret på styret så att man tippade åt det håll man skulle svänga.

Jag var den enda i vår grupp som gick omkull, men det var klantigt. Försökte stanna uppe på krönet i en backe med vikten ner mot backen. Alla lärde sig att det var dumt att göra så :crash Det är långt ner till marken när man lutar ner mot backen...
 
Skulle nog klara av det bättre idag än när jag tog kortet men då är jag en av dem som har det som sport att inte sätta ned någon fot vid rött eller kö utan att krypa sakta. Sedan har jag också ett trångt garage och kör året runt.

Ser också att det fyller en viss funktion, hantering av gas/koppling, blick och kontroll.

För min del kunde det gärna också vara ett par varv på en knixbana, då kan man verkligen se hur kurvtagning, kontroll och blick är. Börja med lite krypkörning sedan ut på banan ett par varv med obligatoriskt bromsprov på rakan för att sedan ge sig ut i trafiken en sväng. Why not?
 
Skulle nog klara av det bättre idag än när jag tog kortet men då är jag en av dem som har det som sport att inte sätta ned någon fot vid rött eller kö utan att krypa sakta. Sedan har jag också ett trångt garage och kör året runt.

Ser också att det fyller en viss funktion, hantering av gas/koppling, blick och kontroll.

För min del kunde det gärna också vara ett par varv på en knixbana, då kan man verkligen se hur kurvtagning, kontroll och blick är. Börja med lite krypkörning sedan ut på banan ett par varv med obligatoriskt bromsprov på rakan för att sedan ge sig ut i trafiken en sväng. Why not?

Det lät helt klart som en roligare uppkörning med knix ^^! :fyllisar
 
Lågfart och snäva svängar är det mycket av om du kommer till Italienska alpvägar!
Vägarna kan luta så mycket i svängen att ett försök att fota leder till att
hela skiten ramlar i backen.
 
Som skrivits är väl faran att för mycket av utbildningstiden går till något som är mindre viktigt. Ungefär som att 40% av tiden man tar B-kort ägnas åt fickparkering och att motorbromsa exakt rätt inför korsning.
 
Det jag tycker är märkligt är att man inte skall använda sig av några bromsar i lågfarten då särskilt korrekt användning av bakbromsen i en sådan situation hjälper till att stabilisera och lugna ner hela hojen vilket göra att man lugna sig med användandet av gas och kopplingskontroll och därmed spara mer på grejerna.
 
Skulle nog klara av det bättre idag än när jag tog kortet men då är jag en av dem som har det som sport att inte sätta ned någon fot vid rött eller kö utan att krypa sakta. Sedan har jag också ett trångt garage och kör året runt.

Ser också att det fyller en viss funktion, hantering av gas/koppling, blick och kontroll.

För min del kunde det gärna också vara ett par varv på en knixbana, då kan man verkligen se hur kurvtagning, kontroll och blick är. Börja med lite krypkörning sedan ut på banan ett par varv med obligatoriskt bromsprov på rakan för att sedan ge sig ut i trafiken en sväng. Why not?

Håller ned dig, jag har oxå gjort det till en sport att inte sätta ner fötterna vid rödljus och dylikt. Känns bra att ha balansen och kontrollen på hojen även i väldigt låg hastighet. (NEJ JävlaPeter det är INTE för att jag inte når ner med fötterna för det gör jag). :mad:
 
Personligen tycker jag att man har bättre kontroll utan att sätta ned fötterna annat än när man står helt still. För ärligt talat, om man åker i "promenadfart" hur mycket användning har man av att sätta ner fötterna då? Sen har vi dom där 56-åringarna å äldre som fick A-kortet på köpet. Ser ju för djävligt ut när dom sitter å "paddlar" med fötterna vid stopp å start å vinglar å håller på. Om jag får generalisera, då är det ganska lätt att se vilka som har tagit MC-kort å vilka som aldrig lärt sig via instruktör. Så jag tycker absolut att krypkörning har sin plats i utbildningen. Risk 2:an? Kankse... Men Risk1:an? Näe det är bara för att suga pengar ur eleverna.
 
Mer fokus på lågfart ftw!
För vad är det du måste använda för klara det? Blick, gaskontroll, sen svängpunk/ta ut svängarna.

ok ok det här är skittråkigt att öva på, jag dÖr! :zpy


Men sen tänker du:
-Fan va ballt om jag kunde vara lika cool som alla andra korvmojs-hängare och åka fort i kurvorna
med stil och klass!

Ja då får du nog öva på blick, gaskontroll och sen svängpunkt :fakta


Jag säger det igen, öva in det i lågfart så det sitter i benmärgen så kan du föra över det till lite högre farter sen :tummenupp
 
Mer fokus på lågfart ftw!
För vad är det du måste använda för klara det? Blick, gaskontroll, sen svängpunk/ta ut svängarna.

ok ok det här är skittråkigt att öva på, jag dÖr! :zpy


Men sen tänker du:
-Fan va ballt om jag kunde vara lika cool som alla andra korvmojs-hängare och åka fort i kurvorna
med stil och klass!

Ja då får du nog öva på blick, gaskontroll och sen svängpunkt :fakta


Jag säger det igen, öva in det i lågfart så det sitter i benmärgen så kan du föra över det till lite högre farter sen :tummenupp

Så från 5 km/h till 150 km/h är samma sak då ? Nä lägg ner krypkörning på uppkörning .. då jag parkar hojen i stan så kör jag oftast fram o backar bak MED fötterna .. jävla nötter som sätter regler vid uppkörning ..
 
Folk har ju väldigt konstig syn på lågfarten här...

Det dom kollar på i lågfarten är kopplingskontrollen, kan du köra på dragläget och inte rycka samt hålla ett stadigt tempo med hjälp av kopplingen? Sätter du ner foten en gång så bryr dom sig inte mycket. Bromsar du ner farten och fortsätter köra i ett kontrollerat tempo så låter dom dig göra det.

Jag gjorde uppgraderingen från A1 till A2 i måndags och satte ner foten i svängen på lågfarten, körde vidare och när jag var klar med banan frågade han hur jag tyckte att det gick. "riktigt dåligt tycker jag, kan köra om den om du vill" svaret jag fick var "Nä, det där gick ju riktigt bra, du visade att du kunde hantera kopplingen och planeringen av hur du skulle köra banan." Det var bara gå vidare och köra högfarten.

Jag fick dock byta däck mellan bankörningen och ute i trafik :rodnar

Det folk säger att dom blir kuggade för och det dom faktiskt blir kuggade för brukar oftast vara två olika saker.
 
Kopplingskontrollen ? fan kommer du iväg med hojen så har du väl kontroll på kopplingen ? varför nöta koppling ? om du parkar i ditt garage så gör du väl fan inte 10 svängar o duttar med koppling ? nä dom e hjärndöda på det där kontoret där dom bestämmer ….
 
Kopplingskontrollen ? fan kommer du iväg med hojen så har du väl kontroll på kopplingen ? varför nöta koppling ? om du parkar i ditt garage så gör du väl fan inte 10 svängar o duttar med koppling ? nä dom e hjärndöda på det där kontoret där dom bestämmer ….

Du klarar helt enkelt inte av att manövrera hojen i krypfart om du inte behärskar det. Det har inte med garage att göra utan med balans och finmotorik.
 
Kopplingskontrollen ? fan kommer du iväg med hojen så har du väl kontroll på kopplingen ? varför nöta koppling ? om du parkar i ditt garage så gör du väl fan inte 10 svängar o duttar med koppling ? nä dom e hjärndöda på det där kontoret där dom bestämmer ….

Vissa här inne borde troligen inte ha körkort.
 
Skulle du sen komma till en bana av något slag så är det uppskattat av depåpersonal och övriga deltagare om du kan hantera hojen i anbefalld krypfart in i depåboxen och runtikring deltagare samt deras hojar. I synnerhet KNIX-banorna som tenderar till att ha mycket trängre depåer.

Vilken idiot som helst kan köra fort rakt fram. Speciella idioter kan välja om de ska köra långsamt eller snabbt och svänga samtidigt. :)
 
I slutet av träningen minns jag att det nästan var en masochistisk njutning att nöta de två banorna i timmar, 4km/h-3km/h-2km/h.

Vad körde du på? Hastighetsvisningen på trafikskolans hoj slocknade när den kom under 5 km/h. Gamla analoga mätare har inte uppslösning så att du kan se om du kör 3 km/h.

Enligt den trafiklärare jag hade ska provet inte köras i 2-4 km/h. Det skulle köras i 5-6 km/h och ingenting annat. Absolut inte i 8 km/h.

Håller ju på med garagevändningen? De sa ju inga fötter i marken? :o:fyllisar

Garagevändning är avskaffad. Det hade ju inte varit fel om de som deltar i diskussionen även vet var som nu förtiden ingår i provet. :7peta


Lågfart/krypfast ska gå långsamt. Visst. Kan någon förklara varför 8 km/h är så förfärligt ruskigt fort? Hur fort går ni? På industritomten där min arbetsplats finns har vi mätning och visning av hastighet för att truckarna inte ska överskrida tillåtna 20 km/h. När jag kom gåendes så mättes min hastighet. :) Jag gick i 8 km/h!

Klart hojen ska framföras tryggt, säkert och långsamt på uppkörningen av lågfartsbanan. Men varför denna låsning vid en siffra? 5 km/h är rätt. 8 km/h är fel. :va

Slira på kopplingen? Äh? :va
Inte mer än nödvändigt. :) Jag kör med torrkoppling. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top