Körprov MC: Lågfartsbana

Vad körde du på? Hastighetsvisningen på trafikskolans hoj slocknade när den kom under 5 km/h. Gamla analoga mätare har inte uppslösning så att du kan se om du kör 3 km/h.

Enligt den trafiklärare jag hade ska provet inte köras i 2-4 km/h. Det skulle köras i 5-6 km/h och ingenting annat. Absolut inte i 8 km/h.



Garagevändning är avskaffad. Det hade ju inte varit fel om de som deltar i diskussionen även vet var som nu förtiden ingår i provet. :7peta


Lågfart/krypfast ska gå långsamt. Visst. Kan någon förklara varför 8 km/h är så förfärligt ruskigt fort? Hur fort går ni? På industritomten där min arbetsplats finns har vi mätning och visning av hastighet för att truckarna inte ska överskrida tillåtna 20 km/h. När jag kom gåendes så mättes min hastighet. :) Jag gick i 8 km/h!

Klart hojen ska framföras tryggt, säkert och långsamt på uppkörningen av lågfartsbanan. Men varför denna låsning vid en siffra? 5 km/h är rätt. 8 km/h är fel. :va

Slira på kopplingen? Äh? :va
Inte mer än nödvändigt. :) Jag kör med torrkoppling. :tummenupp

Det var aldrig på tal om någon hastighet för mig, det enda de var intresserade av var hur man hanterade hojen på lågfarten.
 
Jag kuggade i trafik så jag fick göra manöverbanorna två ggr, godkänt båda ggr.

Högfart är rätt ok på en normal hoj, lågfart handlar om att lära sig EN hoj, körskolans. Jag sällar mig till dem som tycker att provet är rätt tveksamt, det är i vart fall av stor betydelse vilken hojtyp man har. Not so much på högfarten..
 
Vad körde du på? Hastighetsvisningen på trafikskolans hoj slocknade när den kom under 5 km/h. Gamla analoga mätare har inte uppslösning så att du kan se om du kör 3 km/h.

Enligt den trafiklärare jag hade ska provet inte köras i 2-4 km/h. Det skulle köras i 5-6 km/h och ingenting annat. Absolut inte i 8 km/h.



Garagevändning är avskaffad. Det hade ju inte varit fel om de som deltar i diskussionen även vet var som nu förtiden ingår i provet. :7peta


Lågfart/krypfast ska gå långsamt. Visst. Kan någon förklara varför 8 km/h är så förfärligt ruskigt fort? Hur fort går ni? På industritomten där min arbetsplats finns har vi mätning och visning av hastighet för att truckarna inte ska överskrida tillåtna 20 km/h. När jag kom gåendes så mättes min hastighet. :) Jag gick i 8 km/h!

Klart hojen ska framföras tryggt, säkert och långsamt på uppkörningen av lågfartsbanan. Men varför denna låsning vid en siffra? 5 km/h är rätt. 8 km/h är fel. :va

Slira på kopplingen? Äh? :va
Inte mer än nödvändigt. :) Jag kör med torrkoppling. :tummenupp

Såvitt jag vet så finns ingen hastighet definierad. Det som jag fick höra var att krypkörningen på uppkörningen skulle ske i krypfart. Dvs så låg fart att man var tvungen att justera hastigheten med kopplingen. Det innebär på dom flesta hojar under 10 km/h då det är ungefär så fort det går på ettans växel på tomgång. så ca 5 km/h låter som en rimlig hastighet.
 
Det jag tycker är märkligt är att man inte skall använda sig av några bromsar i lågfarten då särskilt korrekt användning av bakbromsen i en sådan situation hjälper till att stabilisera och lugna ner hela hojen vilket göra att man lugna sig med användandet av gas och kopplingskontroll och därmed spara mer på grejerna.

Har varit med på flera uppkörningar. Och det är tillåtet att använda bakbromsen. I Örebro skulle det inte gå utan att använda bromsen. Banan lutar en del, så utan broms så rullar hojen på alldeles för fort.
 
Körde upp idag. Tycker lågfarten är en bra del i provet faktiskt, mest för att det gör det lättare att köra upp ute i trafiken. Kommer det mötande bil på landsväg till exempel och du ska vänster och måste vänta in bilen som kommer så vill dom att man ska kunna åka sakta istället för att stanna och sätta ned foten, kanske mest p.g.a miljöskäl. Alltså start stopp.

Angående broms så var det absolut tillåtet. Min bedömningsnisse sa att tycker jag det går för fort så hojtar jag till så bromsar ni in.

Det är ingen specifik hastighet man ska köra i. Gångfart, så 3-7 km/tim nånstans. Man kan ju inte åka och kolla på hastigheten när han ska bedöma din blick och kroppsbalans. Jag körde för fort första gången tyckte han så han ville se en till gång bara av princip och då tyckte han det var bra. Inge hastigheter mättes utan det är känsla som gäller. Detta var med en Suzuki DR 650 så attehhh det var inte helt självklart att köra jättelångsamt, välter ju nästan av stånkans karaktär....

Körde som sagt upp idag och klarade det så om någon säger emot så är det fel!!!!! :4skrika :7peta
 
Vad körde du på? Hastighetsvisningen på trafikskolans hoj slocknade när den kom under 5 km/h. Gamla analoga mätare har inte uppslösning så att du kan se om du kör 3 km/h.

Enligt den trafiklärare jag hade ska provet inte köras i 2-4 km/h. Det skulle köras i 5-6 km/h och ingenting annat. Absolut inte i 8 km/h.
Honda hornet, visade ner till 1km/h, hur noggrant det nu var kalibrerat...
Jag använde det där som ett redskap för att pressa ner hastigheten till absurdum bara för att träna.
Men jag tror alla begriper att 2km/h är för långsamt, det ska ju inte ta fem minuter att runda banan lixom...:rolleyes:
 
Enligt den trafiklärare jag hade ska provet inte köras i 2-4 km/h. Det skulle köras i 5-6 km/h och ingenting annat. Absolut inte i 8 km/h.

Jag gick i 8 km/h!
Har väldigt svårt att se dig gå normalt i 8 km/h. Det är snarare snabb promenad/lätt jogg för vissa människor.
8km är vad lite otränade människor springer på en timme.

Min lärare lärde mig/fick mig att klara krypkörningen långt under normal gåtakt.
Min gissning är att 2-4 km/h är lagom hastighet.
 
Jag har kört mellan bilar i Stockholms innerstad varje dag senaste 6 åren ungefär. Men jag klarar inte lågfartsbanan utan att öva många gånger och då på en motorcykel med betydligt mindre svängradie än den jag har nu. :va

Om jag fick köra banan i valfri fart alltså mer än 1-2 km/h (snarare 5-10 km/h), då skulle jag klara den varje gång!

En vän till mig hade en gammal ninja från 86 när jag handledde honom till uppkörningen, den gick inte ens att leda genom banan för att svängraden var för stor (lita på mig vi testade alla möjliga spårval)!


Högfartsbanan där emot tycker jag är riktigt bra, där lär man sig motstyrning och att planera bredden på hojen/kroppen/fötterna när man lutar, samt bromsa/accelerera under manövrering! :tummenupp
 
Jag körde upp för ca 3 veckorsen (klarade det!) Fick göra om lågfarten med serpentin då jag körde ner foten tre gånger eller något. Jag håller med om att den inte har så mycket med säker hantering av en hoj att göra.
Helst inte på sättet hojen skall framföras?!

Den andra lågfarten med portar tycker jag verkar vettigare. Var dock bara 30% av genomförda prov som fick den.

Högfarten tycker jag är mycket vettig däremot.
 
För hela manöverprovet så är det dessutom min uppfattning att man gör sig själv den största tjänsten om man visar på ett gott självförtroende mellan momenten. Som exempelvis att våga använda gasen för att snabbt komma upp i fart, att ta högfartsprovet pang på och framför allt att vara jävligt stadig under bromsproven. Glöm inte lätta/släppa på bromsarna precis innan stoppögonblicket för att få stjärna i kanten!


Men om du lättar på bromsen så får du INTE en korrekt broms, om det är bromsprovet du menar... Stanna på så kort sträcka som möjligt dvs....
 
Men om du lättar på bromsen så får du INTE en korrekt broms, om det är bromsprovet du menar... Stanna på så kort sträcka som möjligt dvs....

Klart man måste släppa av precis innan hugget den sista 1/10 sekunden innan den stannar. Vad fan är det som INTE skulle vara korrekt med det? Allt annat är inte korrekt skulle jag säga.
 
Klart man måste släppa av precis innan hugget den sista 1/10 sekunden innan den stannar. Vad fan är det som INTE skulle vara korrekt med det? Allt annat är inte korrekt skulle jag säga.

Om du ska stanna på så kort sträcka som möjligt är det väl helt oväsentligt om du stannar med ett helvetes jävla ryck.... Om du håller på att smälla med en älg, vill du ha lärd dej att stanna snyggt eller stanna innan älgen sitter i visiret?
 
Om du ska stanna på så kort sträcka som möjligt är det väl helt oväsentligt om du stannar med ett helvetes jävla ryck.... Om du håller på att smälla med en älg, vill du ha lärd dej att stanna snyggt eller stanna innan älgen sitter i visiret?

Det är inget som förlänger din bromssträcka öht och nåt alla (nästan) gör helt naturligt efter ett tag om man inte är helt jävla tappad bakom en vagn och det är samma sak på både bil och mc. Beror på dämparkompression skulle jag tro.
 
...just broms finns det en del finlir bakom, och få tränar.

Man bygger upp trycket raskt, för att droppa av det när farten sjunker.
Att pallnita och hålla den där, kräver a, abs b, stoppiekunskaper c, förmåga att åka med låst framhjul a'la TB21 eller d, all of the above :hihi

Det är precis som med motstyrning, alla gör det...utan att tänka på't.
Men det är samma sak, alla kan göra det mer distinkt, om de vet hur...
 
Om du lär någon att släppa av på bromsen innan stopp så kommer den personen förmodligen göra det i en panik situation, men om du lär någon att inte släppa av förens du står still så kommer den personen med största sannolikhet göra det vid en panik situation...
Stanna snyggt och skönt är en helt annan sak, som självfallet kommer med mera erfarenhet och kontroll...
 
...just broms finns det en del finlir bakom, och få tränar.

Man bygger upp trycket raskt, för att droppa av det när farten sjunker.
Att pallnita och hålla den där, kräver a, abs b, stoppiekunskaper c, förmåga att åka med låst framhjul a'la TB21 eller d, all of the above :hihi

Det är precis som med motstyrning, alla gör det...utan att tänka på't.
Men det är samma sak, alla kan göra det mer distinkt, om de vet hur...


Om du hört någon utbildare säga att du ska pallnita som faan till det tar stop... Se till att det är igen annan som verkligen tror på det.. DireCkt!!
 
Man ska göra en kontrollerad inbromsning!.... Det handlar inte om att pallnita och stanna på kortast sträcka utan att bromsa hårt, ha rätt sittställning, rätt blick, inte låsa hjulen och visa att du har full kontroll under hela inbromsningen.
Givetvis inte mes-bromsa utan hårt och bestämt.
Om du inte släpper upp bromsen precis innan stillastående kan det blir svårt att bibehålla kontrollen genom rycket..
 
Bromsprovet är inte ett prov i att stanna på kortast möjliga sträcka utan ett prov i att visa god kontroll. Där i ligger i att ha förmågan att moderera med bromshandtaget vilket man kan visa genom att få till ett mjukt stopp. Står till och med i körkortsboken.

Om du lär någon att släppa av på bromsen innan stopp så kommer den personen förmodligen göra det i en panik situation, men om du lär någon att inte släppa av förens du står still så kommer den personen med största sannolikhet göra det vid en panik situation...
Stanna snyggt och skönt är en helt annan sak, som självfallet kommer med mera erfarenhet och kontroll...
 
Last edited:
Om man dessutom var närvarande under fysiklektionerna på gymnasiet inser man snabbt att rörelseenergin i det ögonblicket man lättar på bromshandtaget i princip är 0 så det gör ingen som helst skillnad ur "säkerhetssynpunkt".
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top