Körprov MC: Lågfartsbana

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Har funderat mycket på sistone i samband med att jag hjälper tjejen o ta mc-kort...

Lågfarten. Hur upplever folk på 2 hjul den egentligen? Jag måste säga att jag tycker den är fullständigt meningslös, när dom kuggar folk för att dom sätter ner fötterna 1-2 gånger.

Vad har det med trafiksäkerhet att göra, just att man inte får sätta ner fötterna? Hur många på mc idag skulle klara det idag, på stubben, utan att få smygöva lite innan?

Åsikter höres.
 
I början av varje säsong efter jag tog kortet har jag ALLTID satt ner fötterna och varit osäker, nu går det ju mer på rutin men minst en gång i veckan när man är ute och kör i trafiken så sätter jag ner dom (alltså i onödan). hade nog inte klarat manöver banan idag utan att smygöva, håller sällan så låg fart när jag kör, inte ens när jag lane-splittar.

Provet i säg: meningslöst? Kanske. Tekniken man lär sig = Bra :tummenupp

Men de är ju så illa tvunget att om hon skall ta kortet måste hon öva så de sitter klockrent, det är väl deras "mått" på att man klarar av att hantera den i såpass låg hastighet att risken för att välta är stor. det är ju sällan man välter en hoj av misstag i 20km/h+ det kanske tillomed är svårt att välta i den farten? vad vet jag, aldrig testat att köra omkull än ^^
 
är väl mest för att visa att kan har någorlunda kontroll på hojen, man kmr ju kanske inte krypköra speciellt mycket ute i trafiken.
sen blir man inte kuggad om man råkar sätta ner fötterna en gång eller två, bara man klarar högfarten och trafiken så bryr dom sig inte om lågfarten, om man inte är totalt usel på lågfart såklart :)

jag klarade den första gången nu när ja övat inför uppkörningen, och har inte åkt hoj på ca 10 år, så ja tror att nästan alla här som åker atm klarar det galant.
 
Svaret är enkelt. Dom vill givetvis se om du ens är kapabel till att köra ett 2hjuligt fordon, Vissa är ju inte gjorda för det. Sätter man ner foten 10 gånger när man kör krypbanan så behövs mer träning. Vet dock inte i vilken situation i trafiken du ska kunna hantera hojjen utan att sätta ner fötterna en ändå gång? Håller med dig, tycker det är sjukt överkurs!
 
Tycker som du.:tummenupp Körkortsutbildningen ska väl handla om att lära sig köra på ett säkert sätt.
Undrar hur många som har dödats i trafiken för att man har kör i knappt styrfart :confused:
 
Väldigt bra kunskap när man kör inne i stan eller andra platser med mycket trafik, människor osv. Om man måste sätta ner fötterna hela tiden så riskerar man att tappa hojen om man kommer i ett dåligt läge med för hög vinkel.

För att hantera hojen måste man kunna krypköra helt enkelt. Det kommer med träning.

"Hur många på mc idag skulle klara det idag, på stubben, utan att få smygöva lite innan?"

- Om det inte är direkt efter vintern utan man fått åka i 2 veckor innan tror jag 90 % skulle klara lågfarten (utan att ha tränat på just det).
 
Last edited:
Det är ett bra sätt att se hur du hanterar hojen. PuNckt
 
Dom är både roliga och smått otroliga alla de här reglerna som nya mc förare nuförtiden tvingas genomgå rent kursmässigt som t ex att man inte får sätta ner en fot under vad som kallas lågfartskörning !?.Själv brukar jag sträcka på benen under långkörning i betydligt högre fart vilket kanske inte heller är tillåtet ... som om man nu brydde sig. :crash

http://www.couriermail.com.au/news/...-man-being-fined/story-fnihsrf2-1226808354990

2ur6xdf.jpg
 
Visst är det ett bra kvitto på att man kan hantera hojen, men tycker faktiskt att det läggs lite för mkt fokus på det.

Hellre att man satsar mer fokus på en "riktig" högfarts bana, kanske nån typ av körning på halt underlag skulle vara nyttigt också.
 
Pendlar genom stan varje dag i rusning. Fixar man inte krypkörningen är man inte redo för det i alla fall....
 
Verkar som att det finns blandade åsikter. Jo jag är fullt för att man ska kunna krypköra, dock är jag emot det kravet dom ställer att man inte får sätta ned fötterna. Har hört folk som har blivit kuggade på det, och det känns orättvist. :dummer

jag lämnar debatten här för samhället att fortsätta eller avsluta :)
 
Både högfart och lågfarts proven är sätt att mäta hur väl man kan hantera hojen och inget annat.

Har du några goda idéer om andra prov man kan göra för att mäta detta är du välkommen att presentera dom.

Att ha fullgod kontroll på sitt tvåhjuliga motorfordon i både hög och låg fart är inte lätt.

Men du kanske tycker att kraven körförmåga skall sänkas? Jag tycker snarare det motsatta ;) Skall man döma av hur illa folk i allmänhet kör både bil och mc borde alla vara tvungna att ta om sina kort sådär vart 10 år.
 
Både högfart och lågfarts proven är sätt att mäta hur väl man kan hantera hojen och inget annat.

Har du några goda idéer om andra prov man kan göra för att mäta detta är du välkommen att presentera dom.

Att ha fullgod kontroll på sitt tvåhjuliga motorfordon i både hög och låg fart är inte lätt.

Men du kanske tycker att kraven körförmåga skall sänkas? Jag tycker snarare det motsatta ;) Skall man döma av hur illa folk i allmänhet kör både bil och mc borde alla vara tvungna att ta om sina kort sådär vart 10 år.

nu hoppas jag inte det är fortkörning du pratar om utan bara idioti i trafiken :7peta annars ligger man pyrt till :gnissla
 
Tycker inte man ska stirra sig blind på fotnedsättningen. Förarprövaren försöker få sig en uppfattning om vilken vana och färdighet man har att hantera motorcykeln. Det innebär att ha en kinetisk förståelse för motorcykeln och dess relation till manöverreglagen samt färdigheten att hantera dessa.

Mitt tips skulle därför vara att inte enbart stirra sig blind på de där manöverbanorna. Varva in lek med motorcykeln på en stor plan istället med olika övningar, exempelvis från att köra så sakta som det bara går i en rak linje, köra runt i en så snäv cirkel som möjligt i olika hastigheter och bygg upp en rolig konbana som du lär dig köra på tid.

Hela den här hysterin med lågfartsdelen är egentligen körskolornas fel. Det är rena kassakon för dem utan någon direkt risk eller kostnad. Det enda som behövs är att man får leka lilte med cykelhelvetet...
 
För hela manöverprovet så är det dessutom min uppfattning att man gör sig själv den största tjänsten om man visar på ett gott självförtroende mellan momenten. Som exempelvis att våga använda gasen för att snabbt komma upp i fart, att ta högfartsprovet pang på och framför allt att vara jävligt stadig under bromsproven. Glöm inte lätta/släppa på bromsarna precis innan stoppögonblicket för att få stjärna i kanten!
 
Lågfarten är inte direkt för att kontrollera hur långsamt man kan köra, utan för att kontrollera gaskontroll, balans och annat liknande. Att sätta ner foten är inte det som gör att man blir kuggad, det är snarare att man inte ger ett förtroendegivande intryck av att vara i kontroll av hojen.
Jag körde till och med fel väg på lågfarten och behövde inte ens köra om den. :3freak Jag påtalade iofs mitt eget fel direkt när jag stannade efter avslutad vända, och instruktören tyckte att det inte verkade behövas någon extra vända ens.
Lågfarten är värt att nöta tills den sitter ordentligt, inte för att det är bra att kunna köra förbaskat långsamt (även om det är kul att se hur länge man kan låta bli att sätta ner fötterna vid rödljus varje gång) utan för att det är en bra övning i balans och kontroll. Tråkigt och varmt som fan att göra, men bra.
 
I slutet av träningen minns jag att det nästan var en masochistisk njutning att nöta de två banorna i timmar, 4km/h-3km/h-2km/h. När har man nytta av det sen? Ptja, händer att jag vänder på en snäv plats med passagerare där bak, starta eller vända i låg hastighet med snäv marginal i brant backe, köra bland bilarna i rusningen som nämnts, löjla sig vid rödljusen med att vara den siste som sätter ner fötterna, som också nämnts. Väldigt tydligt blev det tex vid Rapidos mcmässa då jag prokörde Mv Agusta F3 och Hayabusa, aldrig suttit på såna hojar förut, livsfarliga monster juh. Det var tjockt med folk som promenerade överallt, ytan sluttade, nästan ingen plats, stort sluttande gupp neråt vänster följt av skarp högersväng för att komma vidare ut, med 50 pers i vägen. Där satt man på en 260kg 195hk Hayabusa eller helvilda F3:an och kröp iväg snällt och lugnt i 3km/h, stannade om nån kom i vägen, och var glad att det var så enkelt. Hela vägen ut från området vare belamrat med folk och hojar och branta smala backar och skarpa svängar tills man kom ut på vägen. Det här var bara ett av de tydligare exemplena på när krypkörningsskillsen behövdes, att kunna manövrera omkring där utan fara för varken sig själv, hojen eller folket omkring. Jag minns att det nästan var ett irritationsmoment i början att ägna så mycket lektionstid åt det där, men rätt som det är så dyker situationen upp där man måste behärska det där till fullo även ute i verkligheten.
 
Tror den största meningen med det hela är att lära sig titta dit man ska, i t.om de knasigaste situationerna.
Men visst var det svettigt i början allt :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top