Körkortsprov ett lotteri

Jag är inte ett dugg förvånad.. Här i stan hade vi våran "Kugg-Erik", en försupen trafikinspektör som tydligen tyckte om att kugga dom flesta som kom i hans väg. Jag hade dock turen att klara mej undan honom.....
Det är väl med trafikinspektörer som med allt annat... Good cop, bad cop...
 
BMW R90s skrev:
Den inspektör du får när du ska göra din uppkörning har större
betydelse för ditt resultat än dina kunskaper.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=492424

Hoppas det inte beror på att några är för snälla.
Jag trodde att jag hade max oflyt, när jag dels fick Västerås hårding, och dels hade han med sig en aspirant som skulle se på hur man bedömer en elev :huvet
 
Det sura är ju när man kuggas orättvist, för då måste man punga ut med ytterligare X tusen spänn. I onödan.

När jag körde upp spöregnade det. Att bromsa kraftigt till typ stillastående med lånehojen i 50 blås o svänga samtidigt (körbanans sista moment) på 3 mm vattenunderlag är inte helt trivialt. Jag låste ett av däcken i mindre än 0.5 sekunder, men det räckte. Kuggad. :mad: Ingen pardon här inte. Gör om, gör bättre.

Andra uppkörningen och 2000+ kr senare (lån av hoj + en körlektion + uppkörningstid) så, gissa, det pissa ner igen!! :gnissla Detta var i oktober. DENNA gången bad uppkörningsgubben mig att "ta det lite lungt". Kör efter väderlag. Håll en "sisådär 35-40 km/h istället för 50" i bantestet. Sure. Hygglo. Det gick galant. Av de tre som körde upp denna ösregniga dag var jag den enda som klarade det.

Slutsats: Att köra upp ÄR lotteri! :kocko Det tråkiga är att man måste betala MER pengar när man kuggar... Satans surt.
 
Zee skrev:
När jag körde upp spöregnade det.
Det där är inte lotteri, det är svenskt väder (realistiskta förhållanden?). :3freak
Förarprövarnas skiftande kvalité och bedömningsgrunder är däremot ett gissel. Men nu måste de åtminstone åka hoj. Förut kunde de sitta i en bil bakom å mysa å kugga elever som vinglade pga vindpust. De kände ju inget i bilen... :kocko
 
Det var snö när jag körde upp :crash

Jag hävdar att om man kan köra upp, får man kortet. Någon gång har det väl vart tur eller otur hos vissa... Men men.
 
BMW R90s skrev:
Den inspektör du får när du ska göra din uppkörning har större
betydelse för ditt resultat än dina kunskaper.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=492424

Ja, så fungerar större delen av landet. Finns sällan regler att följa och i de få fall det finns så accepteras det oftast av myndigheterna att de inte följer dem. Vi som är drabbade är lika korkade. Vi får inte ens lära oss i skolan hur man överklagar ett beslut. Å det vet inte lärarna heller. De är mer intresserade av att sitta i ring och sjunga "Zoom-gali-gali-gali Zooom gali-gaaaaaaali"
 
Last edited:
Om man tycker man körde bättre den gången man blev kuggad än den gången man blev godkänd så e de ju något som e fel.
 
I Linköping där skillnaden är störst, har en trafikinspektör godkänt 81 procent av alla uppkörningar medan kollegan bara har godkänt nästan hälften, 45 procent.

Gäller de här siffrorna Mc? isf kan jag meddela att jag testat båda inspektörerna, med en dags mellanrum...
 
Zee skrev:
När jag körde upp spöregnade det. Att bromsa kraftigt till typ stillastående med lånehojen i 50 blås o svänga samtidigt (körbanans sista moment) på 3 mm vattenunderlag är inte helt trivialt. Jag låste ett av däcken i mindre än 0.5 sekunder, men det räckte. Kuggad. :mad: Ingen pardon här inte. Gör om, gör bättre.


Du talade precis om varför du blev kuggad. Inbromsning och undanmanöver ska göras i ett moment men INTE samtidigt för då räcker det med att låsa ett däck i 0,5 sek för att tappa kontrollen (speciellt i regn). Tacka den snälle inspektören för att han inte ville se dig klota lånehojen!
 
Stolt jag blir att jag fixat båda min uppkörningar på Farsta då som är hårdast i landet. Dessutom med den hårdaste uppkörningsförättaren, ökände Allan.
 
Jaja, det e mycket gnäll också. Gör det rätt så blir du godkänd (med undantag till 4,6% som faktiskt gör rätt och blir underkända för vv-människan får för lite sex)
 
eisbaer skrev:
Stolt jag blir att jag fixat båda min uppkörningar på Farsta då som är hårdast i landet. Dessutom med den hårdaste uppkörningsförättaren, ökände Allan.

BromsVÄTSKE Allan? :lol :lol :lol
 
eisbaer skrev:
Lär det va, finns nog bara en, djävulen själv =)

:D Han menar på att det INTE heter bromsOLJA, utan bromsVÄTSKA. Stenhård på den punkten. Tydligen ruggigt hård på alla andra punkter också, hade turen och fick glada-Lasse. :tummenupp
 
Zee skrev:
Slutsats: Att köra upp ÄR lotteri! :kocko Det tråkiga är att man måste betala MER pengar när man kuggar... Satans surt.



När jag körde upp för cirka en månad sen så hade jag en j-vla tur med uppkörningsförättaren.
Jag antar att han såg att jag kunde köra hoj men att jag var grymt nervös, så när jag skulle göra min garagevändning åt vänster gick allt bra men åt höger fotade jag första försöket , andra försöket körde jag över linjen :brinnerup , då kom han fram till mej och sa "GÖR OM , GÖR RÄTT". :7peta

Jag tänkte genast -vilken satans tur att jag fick ett försök till.
Och vad händer när jag ska "gå ur garaget" , jo jag rätar inte upp så att jag går ut rakt utan fortsätter svänga lite till. :pangihuve

Uppkörningsförättaren går fram till mej och säger -Jag vet att du kan klara detta , så vi kör slalombanan och bromsproven nu så får du ta höger svängen efteråt.

Bromsproven och slalombanan satt klockrent , även fjärde högervändningen satt och allt gick bra till slut. :banana

Så det finns en del uppkörningsförättare som är underbara. :Bugar :Bugar :pannkyss
 
AleX skrev:
Om man tycker man körde bättre den gången man blev kuggad än den gången man blev godkänd så e de ju något som e fel.
Du menar när en som inte har körkort ska bedömma sina egna kunskaper...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top