Körkortsprov ett lotteri

Hoppsan skrev:
Du talade precis om varför du blev kuggad. Inbromsning och undanmanöver ska göras i ett moment men INTE samtidigt för då räcker det med att låsa ett däck i 0,5 sek för att tappa kontrollen (speciellt i regn). Tacka den snälle inspektören för att han inte ville se dig klota lånehojen!

Då kanske jag körde helt kasst eller hade en oseriös uppkörningsinspektör men jag låste också upp framhjulet en halvsekund på serpentinen men blev ändå godkänd.
 
Första gången jag körde upp för bil så fick jag en jävla sur gubbe. Först fick en brud köra och hon var helt åt helvete kass, hon gjorde flera fel som hon själv påpekade, höll på att krocka på en motorvägspåfart och hela middevitten, en annan satt rätt stel i bilen.

Därefter min tur, jag tyckte allt gick som smort förutom en runt-hörnet parkering som inte gick helt hundra, dock satte jag den rätt bra, men kanske inte på första. (Hörnet var över 90 grader... spetsigt o knepigt,idag sätter jag den klockrent så oroa er inte)

Gissa, jodå, hon blev godkänd, inte jag.. Både mina föräldrar, min körskolelärare med flera blev väldigt förvånade. Körskoleläraren mumlade ngt om att: ja den där har inte alla i stallet...

Därefter så fick man ju vänta på uppkörning, under den tiden tog två av mina kompisar körkort, klarade det på första, ja o jävlar vad dom INTE KAN KÖRA BIL! Jag är livrädd när jag åker med dom, har upplevt allt från att köra i motsatt riktning till omkörningar vid dubbelt heldragna linjer i ett skymt krän.... :kocko :kocko

Så visst... det där beror nog på vem man kör upp med. Har därefter kört upp med en snubbe som heter henrik på vägverket i Hbg... det är en RIKTIGT bra kille(han kuggar folk också jaaaaa...)
 
sweborn skrev:
Har man övat banan i ösregn så har man lärt sig att inte låsa bakdäcket trots vattenlager på banan. Kör man 16-17 sekunder på torrt underlag skall inte vatten behöva öka tiden, fästet räcker till gott och väl.
Men öva i regn gör man ju inte frivilligt.

Hmm, om jag kör på en bana som stått på samma ställe hela sommaren då
tror jag nog att fästet med ett vattenlager på banan är sämre än samma
bana kruttorr. Bara teorier förstås :)

(tänker, vatten, gummirester, fart, broms, sväng, acceleration, etc. iaf om man ska köra den på 16-17 sek på vattenlager)
 
cleaner skrev:
Hmm, om jag kör på en bana som stått på samma ställe hela sommaren då
tror jag nog att fästet med ett vattenlager på banan är sämre än samma
bana kruttorr. Bara teorier förstås :)

(tänker, vatten, gummirester, fart, broms, sväng, acceleration, etc. iaf om man ska köra den på 16-17 sek på vattenlager)

Jo men fästet räcker. Det är ingen teori.
 
Ett litet smart tips till er som inte har tagit kortet än och blir oroliga av dessa skräckhistorier om hjullåsning:
Kör upp på en hoj med ABS.
Detta är alltså ett tips för att ta kortet, alltså inte ett tips för att köra så bra som möjligt...
Många är t.e.x. rädda för att låsa i 90 bromsningen och vågar inte ta i ordentligt. Med ABS kan du ju mosa bromshandtaget, det låser ändå inte.

Vidare kan sägas att somliga vv-gubbar inte verkar veta vilka hojar som har ABS, på min uppkörning blev han jätteimponerad av bromsningarna, både i banan och själva bromsproven. Hur svårt är det att ta i så mycket man orkar?

Lycka till.
 
dim skrev:
Ett litet smart tips till er som inte har tagit kortet än och blir oroliga av dessa skräckhistorier om hjullåsning:
Kör upp på en hoj med ABS.
Detta är alltså ett tips för att ta kortet, alltså inte ett tips för att köra så bra som möjligt...
Många är t.e.x. rädda för att låsa i 90 bromsningen och vågar inte ta i ordentligt. Med ABS kan du ju mosa bromshandtaget, det låser ändå inte.

Vidare kan sägas att somliga vv-gubbar inte verkar veta vilka hojar som har ABS, på min uppkörning blev han jätteimponerad av bromsningarna, både i banan och själva bromsproven. Hur svårt är det att ta i så mycket man orkar?

Lycka till.

Fast då brakar man ju i asfalten om man senare måste bromsa hårt med en hoj utan ABS ?
 
sweborn skrev:
Fast då brakar man ju i asfalten om man senare måste bromsa hårt med en hoj utan ABS ?


Jag sa ju att det var att tips för att ta kortet inte att lära sig bromsa bra utan ABS, det var bara ett tips, sen är det upp till var och en om man vill göra så.

F.ö. använder vissa körskolor ABS-hojar, verkar lite oseriöst i så fall.
 
sweborn skrev:
Fast då brakar man ju i asfalten om man senare måste bromsa hårt med en hoj utan ABS ?
Ja men braka i asfalten gör man förr eller senare ändå! Han gav ju ett tips på hur man ska ta sig igenom uppkörningen lite lättare. Hela uppkörningen är nästan ett skämt ändå.
 
dim skrev:
Jag sa ju att det var att tips för att ta kortet inte att lära sig bromsa bra utan ABS, det var bara ett tips, sen är det upp till var och en om man vill göra så.

F.ö. använder vissa körskolor ABS-hojar, verkar lite oseriöst i så fall.

Ja, när jag körde upp pratade de två körskolelärare som var där med varandra, om en tredje skola som körde med ABS-bromsar. Som sagt, man slipper det som jag kände mest allvar inför, att bromsa bra utan att slå sig.
 
HanneZ skrev:
Ja men braka i asfalten gör man förr eller senare ändå! Han gav ju ett tips på hur man ska ta sig igenom uppkörningen lite lättare. Hela uppkörningen är nästan ett skämt ändå.

Mitt mål är att inte braka i asfalten över huvud taget, även om det är naivt. :)
 
sweborn skrev:
Har man övat banan i ösregn så har man lärt sig att inte låsa bakdäcket trots vattenlager på banan. Kör man 16-17 sekunder på torrt underlag skall inte vatten behöva öka tiden, fästet räcker till gott och väl.
Men öva i regn gör man ju inte frivilligt.

Men! Ska det vara så svårt att förstå poängen eller???

Jag körde försiktigare (typ ca 19 sek) för att öka marginalerna. Det låg ett vattenlager PÅ banan. Inte blöt bana. Om du tror att du har lika bra grepp om du kör "under" vatten som vid torrt väglag så vet du ju inte alls vad du pratar om. :7peta

Dessutom övar man väl inte körbanan i "vattenplaningsförhållanden". Kanske att det är lite blött på banan, men inte ösregn!

Dessutom missar du ju hela poängen endå! :3freak Grejen är ju att vid de två olika uppkörningarna så var inspektörerna HELT OLIKA. Okensekventa.

Jag förstår inte varför många besserwissers ska leka bror duktig o mena på att klarar man inte ALLT så ska man inte ha kortet. Herregud, folk e ju nybörjare när de kör upp. De är inte proffs för fan. De ska vara tillräckligt bra för att få kortet och det ska kunna köra trafiksäkert !! Om man råka låsa ett hjul men kompenserar för det och fixar banan galant endå, inom tidsramen, vad exakt är problemet?!?! :kocko
 
Zee skrev:
Men! Ska det vara så svårt att förstå poängen eller???

Jag körde försiktigare (typ ca 19 sek) för att öka marginalerna. Det låg ett vattenlager PÅ banan. Inte blöt bana. Om du tror att du har lika bra grepp om du kör "under" vatten som vid torrt väglag så vet du ju inte alls vad du pratar om. :7peta

Dessutom övar man väl inte körbanan i "vattenplaningsförhållanden". Kanske att det är lite blött på banan, men inte ösregn!

Dessutom missar du ju hela poängen endå! :3freak Grejen är ju att vid de två olika uppkörningarna så var inspektörerna HELT OLIKA. Okensekventa.

Jag förstår inte varför många besserwissers ska leka bror duktig o mena på att klarar man inte ALLT så ska man inte ha kortet. Herregud, folk e ju nybörjare när de kör upp. De är inte proffs för fan. De ska vara tillräckligt bra för att få kortet och det ska kunna köra trafiksäkert !! Om man råka låsa ett hjul men kompenserar för det och fixar banan galant endå, inom tidsramen, vad exakt är problemet?!?! :kocko

Problemet?
 
Zee skrev:
Men! Ska det vara så svårt att förstå poängen eller???

Jag körde försiktigare (typ ca 19 sek) för att öka marginalerna. Det låg ett vattenlager PÅ banan. Inte blöt bana. Om du tror att du har lika bra grepp om du kör "under" vatten som vid torrt väglag så vet du ju inte alls vad du pratar om. :7peta

Dessutom övar man väl inte körbanan i "vattenplaningsförhållanden". Kanske att det är lite blött på banan, men inte ösregn!

Dessutom missar du ju hela poängen endå! :3freak Grejen är ju att vid de två olika uppkörningarna så var inspektörerna HELT OLIKA. Okensekventa.

Jag förstår inte varför många besserwissers ska leka bror duktig o mena på att klarar man inte ALLT så ska man inte ha kortet. Herregud, folk e ju nybörjare när de kör upp. De är inte proffs för fan. De ska vara tillräckligt bra för att få kortet och det ska kunna köra trafiksäkert !! Om man råka låsa ett hjul men kompenserar för det och fixar banan galant endå, inom tidsramen, vad exakt är problemet?!?! :kocko

Problemet är folk som inte kan inse att deras förmåga inte räcker till och låter försvarsmekanismer och undanflykter ta över. I sina försök att förklara misslyckandet gnäller man på allt (trafikinspektörer, regn, lånehoj etc) utom det egentliga skälet till underkännandet, det egna tillkortakommandet.
Dessa undanflykter skapar problem för kommande körkortsaspiranter då dessa hört så många historier att dom inte vet hur dom ska göra för att bli godkända.
Istället för att gnälla på dagens examinationssystem så kom med förslag på hur det skulle bli bättre!

Inspektörerna får fortfarande köra bil efter. Det handlar om arbetsmiljö (lite skillnad på att sitta på hojen 40 timmar i veckan i kallt ösregn och en uppkörning på 45 minuter).
 
Hoppsan skrev:
Problemet är folk som inte kan inse att deras förmåga inte räcker till och låter försvarsmekanismer och undanflykter ta över. I sina försök att förklara misslyckandet gnäller man på allt (trafikinspektörer, regn, lånehoj etc) utom det egentliga skälet till underkännandet, det egna tillkortakommandet.


Så du tror alltså inte att vädret etc. spelar någon som helst roll för en nybörjare på uppkörningen?
 
Red skrev:
Hoppsan skrev:
Problemet är folk som inte kan inse att deras förmåga inte räcker till och låter försvarsmekanismer och undanflykter ta över. I sina försök att förklara misslyckandet gnäller man på allt (trafikinspektörer, regn, lånehoj etc) utom det egentliga skälet till underkännandet, det egna tillkortakommandet.


Så du tror alltså inte att vädret etc. spelar någon som helst roll för en nybörjare på uppkörningen?
Så du tror alltså inte att inspektören själv har kört i det gällande vädret och haft fler uppkörningar i samma väder och vet vilka begränsningarna är?
 
Problemet är när inspektörerna vet om begränsningarna men skiter i det. Om det ösregnar kan man väl be de som kör upp att ta det lite lugnare.

Problemet är när inspektörerna är okensekventa i sina sätt att testa de som kör upp. Visst, lite olika måste det få vara. Men inte så stora olikheter, i bedömningar o vad som egentligen gäller, som det är idag. Det är problemet.
 
Fan va roligt det skulle vara att ha en uppkörning idag. Ta tex bromsprovet från 90 km/h. Tänk er uppkörningsförättarens min när man kommer inrullande på en hög stoppie med bara ena handen på styret :yoparty

Eller kör konbanan på bakhjulet i krypfart :Bugar

Eller garagevändningen utan att alls hålla i styret :tummenupp Bara fråga hur många varv det var medan man drar på sig handskarna.... :D
 
för nåt år sen diskuterades d vilt på jobbet om at "beställa" CE-kort från grekland eller annat mindre nogräknat land för en viss summa. d var visst nån som mutade och fixade lite o så fick man ett körkorthem i brevlådan som man visst skulle kunna byta mot svenskt här hemma. nån annan som hört denna historia? om de mot al förmodan skulle vara sant måste man väl kunna göra samma med A-kort?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top