körkort

Anki_J

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
GSX 750 F
Hej, eftersom jag är ny här så har jag inte lärt mig att "hitta" på forumet..ni får hejda mig om jag under fel rubrik..

Jag ville höra mig för om lite olika trafikskolor. Jag har tagit 11 lektioner på en skola jag inte alls var nöjd med. Man kanske inte ska nämna namn. (Jarla). På dom timmarna har jag fått köra i 20 km/h runt, runt på en parkering. Lärde mig inget annat. Bytte skola, där hände det iochförsig lite mer och jag har väl egentligen inget elakt att säga om dom men.. Jag klarar de allra flesta övningarna men blir ändå tillsagd.. " Minst 20 lektioner till innan vi släpper dig i trafik".

Jag är fullt medveten om att ingen av er som läser kan avgöra hur jag kör...
Jag ville bara ha lite tips om bra skolor och hur det var när ni tog körkort..

Hej, eftersom jag är ny här så har jag inte lärt mig att "hitta" på forumet..ni får hejda mig om jag under fel rubrik..

Jag ville höra mig för om lite olika trafikskolor. Jag har tagit 11 lektioner på en skola jag inte alls var nöjd med. Man kanske inte ska nämna namn. (Jarla). På dom timmarna har jag fått köra i 20 km/h runt, runt på en parkering. Lärde mig inget annat. Bytte skola, där hände det iochförsig lite mer och jag har väl egentligen inget elakt att säga om dom men.. Jag klarar de allra flesta övningarna men blir ändå tillsagd.. " Minst 20 lektioner till innan vi släpper dig i trafik".

Kör du nåt privat?
Har du B-kort ?

Isånafall ska du fan inte behöva 20 kon-bane lektioner till tycker jag innan du får köra i trafik.
Tycker dom ska skita i att refera till när du kan köra i trafik.
Se till att du får köra lite trafik nu så du får lite omväxling!

Last edited:
Jag har B-kort sen 9 år tillbaka och kör ca 400 mil i veckan i jobbet, så det känns inte som att jag är en nolla i trafiken..

I Torsdags fick jag göra bromsprov i ösregnet, asfalten var helt slemmig och jag lyckas få sladd i 80 km/h , jag åker INTE omkull utan lyckas balansera upp hojen och stannade utan överdrivet lång bromsträcka. Då säger läraren: -Oj, du har mycket övning kvar, lilla gumman. Du kanske ska ta en paus och träna lite krypkörning.

Är jag bara känslig eller känns det som att det borde finnas bättre lärare?

Herre jävlar, låter som ett par riktiga tölpar.:huvet

Mitt tips är att du tar en intensivkurs i en något mindre stad/by. Personligen tog jag mitt kort i Malung och jag kan ju bara säga det bästa om Rolf (han som undervisar MC nämligen). Mycket trevlig kille i alla avseende. Tog mitt kort på 16 lektioner (inget B-kort sen tidigare) även om det innebar en del privatkörning också.

Lycka till!:tummenupp

Det är en bra lösning men nu är jag ensamstående med två småbarn så en vecka eller två på annan ort kan jag inte fixa.. Jag kan komma ifrån jobbet under dan och ta lektioner i princip närsom helst annars.

Kan någon rekomendera en skola i stockholmsområdet? gärna norrort..

Hej Anki. Tobbe här....

Är det fortfarande strul med körskolorna ??

Hade det inte varit så långt bort hade Farsta varit klockren..
Både jag och fia tog ju lappen där och har inget annat än bra att säga om dom...

Jag tycker ju att du ska sätta lite press på dom..

Låter som om dom vill bara komma åt stålarna och inget annat...

Tjena Tobbe, är du här?

Jodå, alla vill ha mina pengar. Jag vill ju bara lära mig att köra. Hur svårt ska det vara att hitta en bra skola? Synd att du och Fia inte får övningsköra med mig..ju fler desto bättre..

Tjena Tobbe, är du här?

Jodå, alla vill ha mina pengar. Jag vill ju bara lära mig att köra. Hur svårt ska det vara att hitta en bra skola? Synd att du och Fia inte får övningsköra med mig..ju fler desto bättre..

Jo jag e överallt...:D

Faan att det ska vara så svårt att hitta en vettig körskola i norrort...
Har du kollat Väsby och sollentuna osv ??

Hur lång tid e det kvar innan danne för köra med dig då ??

Juli.
Ellströms i Märsta är ju helt underbara..och därmed fullbokade hela sommaren.

Har faktiskt varit i samma sits som du, gick även jag på Jarla och kände
att tiden bara gick och gick. (8-10 lek)
Självfallet utvecklades man och jag vill verkligen inte racka ner på JARLA men
tid tar det....(På Jarla ska man vara färdig med konbanorna innan man bör vistas i trafik, vilket är bra samtidigt som det är jätteviktigt att öva i trafik då detta också ger färdighet och mognad i trafiken....
Bytte till Väsby Trafikskola som efter en lektion berömde mig för min körning
och sa att jag var redo för uppkörning.
2-3 lek senare hade jag körkort!!!

Kan varmt rekomendera Magnus och Väsby trafikskola.

MVH Chriz

jäkla utsugartrick av dom :mad:

ja körde i eskilstuna och totalt 10 lektioner om ja kommer ihåg rätt det är inklusive rep övning samma dag som uppkörning verkar som dom försöker suga ut allt som finns av stockholmarna :(

utrycket

Sa han verkligen "lilla gumman"?
Skulle min gamla bilskolelärare kallat mig "lilla gubben", skulle anmärkningsvärda saker ske. Fortroendekapitalet av honom som lärare skulle fara fullständigt slutförbrukat.:confused:

Det är inte det minsta ovanligt och man reagerar ju knappt längre.. På Jarla om dom skulle skjutsa en så lät det: "hoppa upp min sköna så drar vi iväg nånstans" och min gamla billärare för 9 år sen sa att det var ok att ta av sig tröjan när man backade..

Jag börjar komma till det stadie då dom kan kalla mig vad dom vill, bara jag kan boka en uppkörning snart.

lärare-elev

Hmm, jag är själv lärare på gymnasiet och skulle jag få veta att någon kollega kallat en kvinnlig elev lilla gumman så är det troligt att det skulle bli konsekvenser. Utredning hos elevhälsan för elevmobbning skulle jag tro, åtminstone om det skedde mer än en gång. Allvarlig tillsägelse kolleger emellan första gången.

Förstår om du inte bryr dig, men det är väl nästan sorgligare att du hört det så ofta att det gått så...

FYFAN för sådant beteende och ordval...

Hmm, jag är själv lärare på gymnasiet och skulle jag få veta att någon kollega kallat en kvinnlig elev lilla gumman så är det troligt att det skulle bli konsekvenser. Utredning hos elevhälsan för elevmobbning skulle jag tro, åtminstone om det skedde mer än en gång. Allvarlig tillsägelse kolleger emellan första gången.

Förstår om du inte bryr dig, men det är väl nästan sorgligare att du hört det så ofta att det gått så...

FYFAN för sådant beteende och ordval...

haha min ekonomi lärare kalla tjejer för både lilla gumman å kärring, å va gjorde skolan? vet ej de hade möten med honom men han verkade vara den starkare parten psykiskt..

Övnings kör med någon du känner!!! Ja ja körde en sommar, å klarade uppkörningen utan lektioner! hitta bara balansen på hojen...

Jag gick på Jarla för fem år sedan, det dödade mitt sug att ta mc-kort för den gången. Har de fortfarande kvar de gamla kawa 550orna?
I slutet av förra sommaren tog jag tag i det igen, på St.Eriks trafikskola, vid st.eriksplan. De kör ute på barkarby och det tog mig ungefär tio lektioner innan lyckad uppkörning.

Kan också tillägga att jag bromsade omkull på blött i 90km/h med blodvite som följd, men det var inget lilla gumman där, bara upp igen och bromsa vidare tills det gick utan skrap!

Tjena Tobbe, är du här?

Du har inte funderat på att hålla dig till en enda körlärare istället? Den möjligheten finns om man har svårt med flera. Pröva Janne! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT