körkort

***Cut***
Jag klarar de allra flesta övningarna men blir ändå tillsagd.. " Minst 20 lektioner till innan vi släpper dig i trafik".
***Cut***

Det låter som ett gäng svindlare det där. Jag körde 8 lektioner totalt och klarade mig utmärkt på det.

Hoppas du hittar en bättre skola som inte enbart är ute efter pengar, utan försöker lära folk någonting också.

Lycka till.

Juli.
Ellströms i Märsta är ju helt underbara..och därmed fullbokade hela sommaren.

Hej Anki, Tobbe här med=)
Tibble Trafikskola är den rätta för dig! Ligger i Täby (Norrort)! Lärarna är kanon och det händer grejer varje lektion, fick köra stadskörning första lektionen och det va inga problem sa han, sen tog det iofs ett gäng lektioner för att nöta in undanmanövern och krypkörningen men det kände jag själv att det var befogat!
Kan garantera dig att du kommer bli nöjd där iaf, dom är något dyra men man lär sig mycket. En av killarna är instruktör på nån bankurs för sporthoj åkare o kör även roadracing, mycket bra tips. Fick köra landsväg med dom på bogesund det va lite annorlunda än att köra själv kan jag säga. =) Lycka till!

Tyvärr är det Jarla i ett nötskal, verkar det som.

Jag körde där och det blev bara fler och fler lektioner. Väldigt mycket trafik trots att jag haft B-kort sen -96 och C-kort sen -98. Trafiklektioner där man betalar för hela tiden men bara kör halva tiden, och sitter bakpå andra halvan.

Sen stressade jag ur mig på uppkörningen i undanmanövern (samma kon 2 gånger!) oturligt nog. Då blev jag ordinerad 2 lektioner manövergård och 1 lektion trafik till. "Bara för att", var svaret. Andra uppkörningen gick förstås helt klockrent.

Neh, enda behållningen på Jarla är Ola. En mycket duktig och trevlig lärare.

Förvisso lärde man sig mycket, men i ärlighetens namn är jag ju där för att ta kortet och inte bli trafiklärare själv. :D

Hej alla, tack för alla bra tips. Synd att jag inte såg dom förrän nu då man kom hem från jobbet.

Under dan har jag iaf bokat upp mig på en skola i Bromma som kör på flygfältet istället för Solvallas löjliga parkering. Dom verkade väldigt bra, vi la upp en hel plan.

Mån:säkerhetskontroll och krypkörning
Tis: trafik
Tors: Broms och sepentin..
Mån_ Landsväg
Osv. Dom bokade tilloch med uppkörningen på plats.

Det låter ju bra iaf. Men då är det väl för bra för att vara sant.

Håll tummarna nu för 21:a Maj kör jag upp.

chris: "Kan varmt rekomendera Magnus och Väsby trafikskola."

Han var fullbokad :)

Last edited:
Jag körde för Lötsjö trafikskola förra året "Jakobsberg", dom kan jag med glädje rekommendera. :tummenupp
6 dubbel lektioner sen hade jag lappen i hand.
Riktigt bra lärare där, dessutom har dom barkarby fältet som övnings plats...
Lycka till:tummenupp

Hej alla, tack för alla bra tips. Synd att jag inte såg dom förrän nu då man kom hem från jobbet.

Under dan har jag iaf bokat upp mig på en skola i Bromma som kör på flygfältet istället för Solvallas löjliga parkering. Dom verkade väldigt bra, vi la upp en hel plan.

Mån:säkerhetskontroll och krypkörning
Tis: trafik
Tors: Broms och sepentin..
Mån_ Landsväg
Osv. Dom bokade tilloch med uppkörningen på plats.

Det låter ju bra iaf. Men då är det väl för bra för att vara sant.

Håll tummarna nu för 21:a Maj kör jag upp.

chris: "Kan varmt rekomendera Magnus och Väsby trafikskola."

Han var fullbokad :)
Inte Artrec :tummenner

Jo, Har jag gått på ytterligare en nit nu?

Han som ägde stället sa att dom inte hade världens bästa rykte pga dom lärarna han hade förra säsongen. Han sa att dom hade fått kritik från eleverna och att han hade avskedat hela bunten. Han sa även att han skulle köra med mig personligen när jag berättade om mina erfarenheter.

Fast nu blir jag ju lite nervös igen.

Jo, Har jag gått på ytterligare en nit nu?

Han som ägde stället sa att dom inte hade världens bästa rykte pga dom lärarna han hade förra säsongen. Han sa att dom hade fått kritik från eleverna och att han hade avskedat hela bunten. Han sa även att han skulle köra med mig personligen när jag berättade om mina erfarenheter.

Fast nu blir jag ju lite nervös igen.
Det lät ju lite bättre, har också minnen från den tiden då man tog b-kort att lärarna var katastrofala men om det nu har ändrats så finns det nog inget att klaga på! :tummenupp

Däremot tycker jag att du ska testa Jarla igen, någon lärare måste du ha kommit överens med. Hälften är inget att ha, resten är skitbra och alla är mer eller mindre otrevliga/dryga men det är smällar man får ta.

Mvh

Jag har nog ingen lust med Jarla igen, 11 timmar enbart krypkörning var inget kul. Jag är fullt medveten om att det är säkert lika viktigt som något annat moment i utbildningen men lite variation kan väl inte vara dåligt.

Jag har nog ingen lust med Jarla igen, 11 timmar enbart krypkörning var inget kul. Jag är fullt medveten om att det är säkert lika viktigt som något annat moment i utbildningen men lite variation kan väl inte vara dåligt.

Men herregud :va

Själv har jag haft B-kort sen december -98. Har väl i genomsnitt lagt ca 2000 mil/år bakom ratten sedan dess. Körde min första MC-lektion i onsdags och det var rätt ut i trafiken som gällde. Jag har inte kört något 2-hjuligt med förbränningsmotor sedan jag körde polarns trimmade moppe för 12 år sedan! Sen är ju inte Uddevalla (där jag bor och kör) någon jättemetropol, men det är inte glest på gatorna vid 4 tiden på eftermiddagarna. Jag fick också ägna mig åt konbanan halva lektionen. Nästa lektion ska det tränas på stadstrafik samt mera konbana.

Känns som du borde fått köra i trafiken för länge sedan, iaf enligt mig!

P.S En lektion för mig är 1h 30min, hur är det för dig? D.S

Helander: Olika. jag har kört både 1 timmes pass och 2 timmar. Det gjorde ingen skillnad.

Håller tummarna för att allt ska gå bra den 21 Maj och även fram till dess, Anki.

Skrämmande att läsa om Jarla, då jag själv upplevt samma sak. Den kvinnliga läraren fick mig nästan att ge upp drömmen om A-kortet. Att betala cirka 700.- för en timme på körgården, och dela den tiden med 2 andra elever var helt förkastligt. Dåliga instruktioner gjorde ibland att man utvecklade ett felbeteende som det sedan tog resten av lektionen att jobba bort? Klirr i kassan….
Ryktena gick även bland eleverna på Jarla att den kvinnliga läraren var dålig, så jag såg till att boka upp en av de andra lärarna. Då var redan 8-10 lektioner åt helvete.
Efter det gick allt framåt och på uppkörningen gick det som en dans, men jag förstod att jag blivit utsatt för överinlärning. Klirr i kassan.
Min målsättning var faktiskt att ta körkortet och inte som någon skrev tidigare att bli trafikinstruktör. Att få körkortet ska ju inte betyda att jag är ”färdigutbildad” utan endast att jag får träna vidare på egen hand. Min vidareutbildning vill jag välja själv.
När jag sedan får läsa här på sporthoj om att bromsa med raka stela armar, som man fick lära sig på Jarla, är helt förkastligt blir man ju mörkrädd. På Broms och kurvteknikkursen med SMC i maj, lär jag ju få reda på om det är fler saker jag lärt mig fel…
Samtidigt är det inte roligt att läsa om alla som omkommer och blir allvarligt skadade, och beror det på dålig utbildning så är det min åsikt att det är Länsstyrelsen som ska ändra sina krav. Inte körskolorna som ska bedriva egna korståg och pungslå sina elever.
Jag fick också den uppfattningen att de som betalade med plastkort och aldrig knorrade, fick betala dyrt för sitt körkort. Medan de som var yngre och ”skrapade” ihop pengarna, gick mycket snabbare framåt.
Med facit i handen så skulle jag tagit ledigt och kört en intensivkurs ute ilandet på en gång...

Jag har B-kort sen 9 år tillbaka och kör ca 400 mil i veckan i jobbet, så det känns inte som att jag är en nolla i trafiken..

I Torsdags fick jag göra bromsprov i ösregnet, asfalten var helt slemmig och jag lyckas få sladd i 80 km/h , jag åker INTE omkull utan lyckas balansera upp hojen och stannade utan överdrivet lång bromsträcka. Då säger läraren: -Oj, du har mycket övning kvar, lilla gumman. Du kanske ska ta en paus och träna lite krypkörning.

Är jag bara känslig eller känns det som att det borde finnas bättre lärare?

Ush nu blir jag arg, att han kallar dig för lilla gumman är under all kritik. Det är nedvärderande om det inte sägs på ett ironiskt sätt. Jag tycker du ska fråga den körläraren om han har tid att prata med dig i 5 min sen upplysa honom om att det inte är okej att uttrycka sig nedvärderande och att du är helt säker på att enda anledningen till att du inte får köra i trafiken är att han vill mjölka dig på pengar och det köper du inte. Säg även att du vill reklamera dina senaste 10 lektioner och om du inte får det kommer du anmäla honom konsumetskyddsverket.

Jag tycker att man i regel ska vara snäll och ödmjuk mot folk men när någon försöker trampa på en eller utnyttja en ska man verkligen inte ta det!

Zacke: Det är trist att du också råkade ut för idioter samtidigt som att det är skönt att veta att man inte är ensam. ( Missförstå mig rätt) Hur många lektioner blev det sammanlagt då? Minns du?

Supergirl; Du har helt rätt men tyvärr är jag riktigt bra på att säga vad jag tycker hemma...men undviker gärna att "diskutera" med folk jag inte gillar. Jag försöker tänka. Gjort är gjort. nya friska tag på ny skola.

Last edited:
Jag slutade räkna efter ett tag, men över 20 blev det sammanlagt...

Zacke: Det är trist att du också råkade ut för idioter samtidigt som att det är skönt att veta att man inte är ensam. ( Missförstå mig rätt) Hur många lektioner blev det sammanlagt då? Minns du?

Supergirl; Du har helt rätt men tyvärr är jag riktigt bra på att säga vad jag tycker hemma...men undviker gärna att "diskutera" med folk jag inte gillar. Jag försöker tänka. Gjort är gjort. nya friska tag på ny skola.

Kan bara beklaga:huvet Ngn sa nått om intensivkurs, det är nog det jag hade hoppats på. Blir lite mer rejält då på nått vis, körning hela tiden varvat med läsning. Det hade nog gjort dig gott:D Lycka till!

hej anki

vet inte riktigt hur jag ska tolka det här....... blir både lite förvånad och besviken:va

för att förklara lite vad en körkorts utbildning innebär, vi ska hjälpa en kund/elev att klara av ett körkort, japp absolut! det finns en kursplan som vv. har fastställt som ett krav för oss utbildare att eleverna ska klara av innan uppkörning. ut ifrån den har skolorna utarbetat en individuell undervisningsplan som vv. godkänner. den undervisningsplanen ska skolorna följa. alla moment i den ska vara uppfyllda till en godkänd nivå!

DESSUTOM ÄR KRAVEN PÅ VAD SOM SKA UTBILDAS PÅ, STÖRRE ÄN DET SOM SKA KOLLAS VID PROV!

hur skolorna lägger upp undervisningsplanen beror ofta på skolans geografiska förutsättningar, trafikmiljö osv.

vi har planerat hela utbildningen utifrån att vi vill veta att eleverna klarar av mc'n i de trafik miljöer som dom kommer att utbildas i och så småningom klara sig själva i! vi har en egen manöverbana i direkt anslutning till skolan, många andra har tyvärr inte den förutsättning. det innebär att vi slipper ha en massa utomstående trafik runt omkring eleverna innan dom är redo för det, och att eleverna kan lära sig hantera en mc på ett bra sätt innan dom börjar bombas med info/tipps på hur man överlever trafiken på ett säkert sätt.

tittar man på hur uppkörningen ser ut så använder vv. manöverprovet som en nivå kontroll, känner förarprövaren att dom inte litar på en elevs kunskaper, så avbryts provet där! alltså INNAN det över huvud taget är tal om köra med den aspiranten i trafik!
någon skrev i tråden att dom redan första lektionen utan att tidigare suttit på en mc fick börja direkt i trafik....... i mina ögon är det i stort sett tjänste fel av den läraren, nu tror jag för visso inte att den läraren släppte eleven på E4 i rusning det första han gjorde utan troligen började på ett relativt lungt område, som sagt det är olika förutsättningar på olika ställen i landet!

för att återgå till dig anki, så får jag försöka ransaka mig själv efter som det är med mig du kört dom flesta lektionerna, om jag sagt eller gjort något som du uppfattat som opassande så ber jag verkligen om ursäkt!
jag kan mycket väl ha utryckt mig med att "så kom min sköna, så rullar vi ner till gården" t.ex i början av utbildningen ville du bli hanterad som en "nybörjare" när vi ännu inte låtit dig köra över vägen ner till manöverbanan. och om du tycker att bli kallad för "min sköna" är kränkande så var det absolut inte så det var avsett!

att du sedan har tillbringat 11 lektioner på gården runt/runt i 20 km/h ??????????? :va om du vill kan jag scanna in ditt elev kort så att du får se vad du har gjort på lektionerna, villket är att lära dig förstå hur en mc fungerar, vad krypkörning är, försökt få dig att få krypkörningen att fungera med x antal olika tipps trix och övningar, den började du få hyffsad koll på. serpentin bana, teknik tipps osv. bromsning lika så.
så runt/runt i 20 km/h:va var kom det ifrån?

så åter igen visst vi SKA hjälpa eleverna till ett körkort MEN:
vi har även ett jätte stort ansvar i att ni kommer att överleva:tummenupp och ha skoj med hoj!:tummenupp mm.

vad jämnför folk en körkortsutbildning med? är det en rättighet att ha ett kk? hur många utbildningar som ni ska klara resten av livet med klaras av på +/- ett dygn? vad kostar en utbildning för livet/ vad är livet värt? osv.

om man tänker till lite på hur debatterna går tex. här på SH blir man ännu mer förvirrad:confused: i ena tråden efter den andra även olycks trådar får trafik skolor kritik för att " det fick inte jag lära mig på skolan" osv. i nästa tråd gnälls det över att man får lära sig för mkt:confused: :va

lite besviken blir jag också över att du inte har tagit upp dessa grejor med mig för att förhoppningsvis ha kunnat få till en bra fungerande lösning.

sköt om dig och lycka till anki! är det något du undrar så hör av dig, du vet numret till skolan eller skicka mig ett pm. här:tummenupp

mvh. ola

Hej igen, gott folk.
Jag lägger väl ett sista inlägg i den här gamla tråden då...

Jag klarade uppkörningen idag och är världens gladaste..

Tack alla forumskrivare för bra tips och uppmuntring.

Och ett stort tack till Pia och Christian på Artec MC för en kalasbra utbildning.

Nu syns vi på vägarna...

Hej igen, gott folk.
Jag lägger väl ett sista inlägg i den här gamla tråden då...

Jag klarade uppkörningen idag och är världens gladaste..

Tack alla forumskrivare för bra tips och uppmuntring.

Och ett stort tack till Pia och Christian på Artec MC för en kalasbra utbildning.

Nu syns vi på vägarna...
Grattis Grattis

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey