hej anki
vet inte riktigt hur jag ska tolka det här....... blir både lite förvånad och besviken
för att förklara lite vad en körkorts utbildning innebär, vi ska hjälpa en kund/elev att klara av ett körkort, japp absolut! det finns en kursplan som vv. har fastställt som ett krav för oss utbildare att eleverna ska klara av innan uppkörning. ut ifrån den har skolorna utarbetat en individuell undervisningsplan som vv. godkänner. den undervisningsplanen ska skolorna följa. alla moment i den ska vara uppfyllda till en godkänd nivå!
DESSUTOM ÄR KRAVEN PÅ VAD SOM SKA UTBILDAS PÅ, STÖRRE ÄN DET SOM SKA KOLLAS VID PROV!
hur skolorna lägger upp undervisningsplanen beror ofta på skolans geografiska förutsättningar, trafikmiljö osv.
vi har planerat hela utbildningen utifrån att vi vill veta att eleverna klarar av mc'n i de trafik miljöer som dom kommer att utbildas i och så småningom klara sig själva i! vi har en egen manöverbana i direkt anslutning till skolan, många andra har tyvärr inte den förutsättning. det innebär att vi slipper ha en massa utomstående trafik runt omkring eleverna innan dom är redo för det, och att eleverna kan lära sig hantera en mc på ett bra sätt innan dom börjar bombas med info/tipps på hur man överlever trafiken på ett säkert sätt.
tittar man på hur uppkörningen ser ut så använder vv. manöverprovet som en nivå kontroll, känner förarprövaren att dom inte litar på en elevs kunskaper, så avbryts provet där! alltså INNAN det över huvud taget är tal om köra med den aspiranten i trafik!
någon skrev i tråden att dom redan första lektionen utan att tidigare suttit på en mc fick börja direkt i trafik....... i mina ögon är det i stort sett tjänste fel av den läraren, nu tror jag för visso inte att den läraren släppte eleven på E4 i rusning det första han gjorde utan troligen började på ett relativt lungt område, som sagt det är olika förutsättningar på olika ställen i landet!
för att återgå till dig anki, så får jag försöka ransaka mig själv efter som det är med mig du kört dom flesta lektionerna, om jag sagt eller gjort något som du uppfattat som opassande så ber jag verkligen om ursäkt!
jag kan mycket väl ha utryckt mig med att "så kom min sköna, så rullar vi ner till gården" t.ex i början av utbildningen ville du bli hanterad som en "nybörjare" när vi ännu inte låtit dig köra över vägen ner till manöverbanan. och om du tycker att bli kallad för "min sköna" är kränkande så var det absolut inte så det var avsett!
att du sedan har tillbringat 11 lektioner på gården runt/runt i 20 km/h ???????????

om du vill kan jag scanna in ditt elev kort så att du får se vad du har gjort på lektionerna, villket är att lära dig förstå hur en mc fungerar, vad krypkörning är, försökt få dig att få krypkörningen att fungera med x antal olika tipps trix och övningar, den började du få hyffsad koll på. serpentin bana, teknik tipps osv. bromsning lika så.
så runt/runt i 20 km/h

var kom det ifrån?
så åter igen visst vi SKA hjälpa eleverna till ett körkort MEN:
vi har även ett jätte stort ansvar i att ni kommer att överleva

och ha skoj med hoj!

mm.
vad jämnför folk en körkortsutbildning med? är det en rättighet att ha ett kk? hur många utbildningar som ni ska klara resten av livet med klaras av på +/- ett dygn? vad kostar en utbildning för livet/ vad är livet värt? osv.
om man tänker till lite på hur debatterna går tex. här på SH blir man ännu mer förvirrad

i ena tråden efter den andra även olycks trådar får trafik skolor kritik för att " det fick inte jag lära mig på skolan" osv. i nästa tråd gnälls det över att man får lära sig för mkt
lite besviken blir jag också över att du inte har tagit upp dessa grejor med mig för att förhoppningsvis ha kunnat få till en bra fungerande lösning.
sköt om dig och lycka till anki! är det något du undrar så hör av dig, du vet numret till skolan eller skicka mig ett pm. här
mvh. ola