Körkort...

micce33

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Snart en streetfighter
Hejsan!
Jag hörde från en snubbe att om man inte tar körkort i år för mc så måste man vänta i 6 år innan man för köra större hojar än 600cc oavsett ålder innan...
Vet nån om det stämmer, för jag har inte läst det nånstans?
Låter helt sjukt...

MVH Micke

Det är på förslag att man inte ska få ta tung kort på en gång utan ska bli tvungen att ta mellan kortet först och sen köra mellan hoj i två år innan
det blir tungt... Precis som för dom som kör upp på mellankort idag...
Fast det är bara ett förslag och än så länge så är det bara ett förslag...
Enligt min bilskola så kommer det inte att ske inom en alltför snar framtid...
Iaf inte i år och inte innan juli 07... Fördelen med demokrati (ibland) är ju att det tar tid att få igenom regeländringar... :D
Och skulle dom få igenom det så kommer det garanterat att vara en övergångstid. Annars kommer nog några inkl. undertecknad att bli lite irriterad
eftersom jag inte har kort idag men har en 1100...

Vad jag har hört ska en ny regel gälla från och med våren, ( men är inte säker på att det stämmer). Läste i Aftonbladet i vintras/våras att en ny EU regel skulle införas där det innebär att om man tar mellan-kort ska man få vänta 2 år till tung, alltså precis som innan.

Skillnaden var att för att kunna ta tung direkt skulle man vara tvungen att vara fyllda 24 år istället för dagslägets 21.

Någon som hört samma?

Kopierat från SMC:s sida
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/europa.asp

"Samtidigt pågår en ny översyn av gällande körkortsregler och EU-kommissionen har nyligen lämnat ett förslag till ett tredje körkortsdirektiv. Det kommer det att betyda fyra körkortsklasser: ett körkort för moped, att körkortet för lätt mc är oförändrat vid 16 år, att mellanklasskörkortet blir kvar men med en effekthöjning till 35 kW samt att direktinträde till tungt mc-kort blir först vid 24 år! Dessutom föreslås att man måste köra tre år med mellan-klasskort och därefter avlägga ett nytt körprov innan man får köra tung motorcykel. "

Bara ett förslag än så länge...
Finns en massa info på SMC:s sida om det här förslaget samt länkar till förslag och FEMA

Det blir hårda bananer om det genomförs. Skönt att man redan har A obeg ;)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti