körkort

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
Jag har a1 kort och tänkte att jag skulle ta mellan kortet nu innan vintern.
När jag kommer in till samma körskola som jag tog a1 kortet på så säger han att jag måste göra ny teori för mellan. Jag blev fundersam för jag trode bara att jag skulle behöva göra uppkörning till mellan och sen skulle jag automatiskt få tung när jag fyller 20. Han sa då att alla nya behörigheter måste man göra teori prov för. Han sa även att om jag inte ville vänta tills jag var 20 för att få tung kunde jag göra en till uppkörning och få tung innan. Nån som jag hjälpa mig att få redan på vad jag igentligen behöver göra ? inga chansningar nu tack:)

fick reda att jag hade rätt :tummenupp jag behöver bara göra uppkörning.
den dagen fick jag även gjort en lektion på kon banan. det enda jag behöver träna på är inbromsningarna som jag vill låsa framhjulet på hella tiden:tungan
måste säga att jag blev förvånad när kawasaki er5 som jag körde hade bra mycket sämre köregenskaper än min föra hoj som var en honda nsr125r -91 :tomten


/Blommen
 
Last edited:
Blommen skrev:
2375695 Jag har a1 kort och tänkte att jag skulle ta mellan kortet nu innan vintern.
När jag kommer in till samma körskola som jag tog a1 kortet på så säger han att jag måste göra ny teori för mellan. Jag blev fundersam för jag trode bara att jag skulle behöva göra uppkörning till mellan och sen skulle jag automatiskt få tung när jag fyller 20. Han sa då att alla nya behörigheter måste man göra teori prov för. Han sa även att om jag inte ville vänta tills jag var 20 för att få tung kunde jag göra en till uppkörning och få tung innan. Nån som jag hjälpa mig att få redan på vad jag igentligen behöver göra ? inga chansningar nu tack:)


/Blommen
Hmmm, lurigt. Jag vet inte hur reglerna är nu, men när jag tog mellankort (1997 :rolleyes: ) så gjorde jag bara en uppkörning. Ingen teori eftersom jag redan hade kort för lätt hoj. När jag haft mellankortet i 2 år så blev jag automatiskt uppflyttad till tung.
 
din körskolelärare är full av skit... gick från lätt till mellan för en månad sen och inte fan behövde jag göra någon teori :tummenupp
 
Blommen skrev:
2375695 Jag har a1 kort och tänkte att jag skulle ta mellan kortet nu innan vintern.
När jag kommer in till samma körskola som jag tog a1 kortet på så säger han att jag måste göra ny teori för mellan. Jag blev fundersam för jag trode bara att jag skulle behöva göra uppkörning till mellan och sen skulle jag automatiskt få tung när jag fyller 20. Han sa då att alla nya behörigheter måste man göra teori prov för. Han sa även att om jag inte ville vänta tills jag var 20 för att få tung kunde jag göra en till uppkörning och få tung innan. Nån som jag hjälpa mig att få redan på vad jag igentligen behöver göra ? inga chansningar nu tack:)


/Blommen

Han är ute och cyklar.
Jag har haft A1kort sen när jag blev 18 körde jag upp för mellanklass. Detta övergår till tung mc obegränsad 2 år efter dagen jag tog kortet.
Din körlärare borde byta jobb...
 
Troligtvis har han rätt men det beror på hur länge du haft kort..

Taget ur mc boken.
Om du haft A1 eller A behörighet med begr. kortare tid än 2 år och vill skaffa dig ett körkort för en tyngre motorcykel behöver du endast avlägga nytt körprov...

Så troligtvis är du äldre än 21 och haft ditt kort mer än två år..
 
Thyg0d skrev:
2375736 Troligtvis har han rätt men det beror på hur länge du haft kort..

Taget ur mc boken.
Om du haft A1 eller A behörighet med begr. kortare tid än 2 år och vill skaffa dig ett körkort för en tyngre motorcykel behöver du endast avlägga nytt körprov...

Så troligtvis är du äldre än 21 och haft ditt kort mer än två år..

nä jag är 18 fyllde 22juni ,så om jag har haft mitt körkort mer än 2år så måste jag göra teoriprov också :argpådato
 
Som jag har förstått det ja...
Misstänker att det är för att det ändras så mycket regler och dom hittar på
nya skyltar hela tiden... :D

Rätt mycket som förändrats sen jag tog mitt B kort för 12 år sen... :D

Förhoppningsvis har ni fler tider än vi i sthlm har... För två veckor sen
var våra teoritider den 19/9... Hade ruskig tur och fick en avbokad
teoritid den 16/8... Så det kan löna sig att ringa varje dag och helst flera
gånger och hoppas på att nån har avbokat...

//Per
 
Last edited:
Thyg0d skrev:
2375829 Som jag har förstått det ja...
Misstänker att det är för att det ändras så mycket regler och dom hittar på
nya skyltar hela tiden... :D

Rätt mycket som förändrats sen jag tog mitt B kort för 12 år sen... :D

Förhoppningsvis har ni fler tider än vi i sthlm har... För två veckor sen
var våra teoritider den 19/9... Hade ruskig tur och fick en avbokad
teoritid den 16/8... Så det kan löna sig att ringa varje dag och helst flera
gånger och hoppas på att nån har avbokat...

//Per
såg på mitt förarprovsprotokoll att jag tog kortet 2005 05 03
då borde jag väll inte behöva göra om teori provet?

/Blommen
 
Nope... då har du ju till maj 07 på dig...
Så det är väl bara att boka tid... Sen kan jag tänka mig att lite
övning på banorna kanske kan vara rätt bra så du vet hur du ska köra dom..
 
Thyg0d skrev:
2375929 Nope... då har du ju till maj 07 på dig...
Så det är väl bara att boka tid... Sen kan jag tänka mig att lite
övning på banorna kanske kan vara rätt bra så du vet hur du ska köra dom..


japp :) jo jag har en tid nu på onsdag som jag skall upp till konbannan


tack för svaren Per:pannkyss

/Blommen
 
anytime...

Personligen önskar jag att någon kunde kopiera sina köra mc kunskaper till mig
när jag ska köra upp... :D Nåt av bakhjulsåkakillarna kanske kan
låna ut sin balans och dylikt när det är min tur... :D
 
Thyg0d skrev:
2375990 anytime...

Personligen önskar jag att någon kunde kopiera sina köra mc kunskaper till mig
när jag ska köra upp... :D Nåt av bakhjulsåkakillarna kanske kan
låna ut sin balans och dylikt när det är min tur... :D

jo det är ju konbannan man är orolig för :tungan
hoppas det går bra iaf!
kör du på din gsxr?

/Blommen
 
Jodå... Jag kör inte upp förens jag är Gud på det...
Blir så jävla nervis ändå så då behöver jag lite överkunskaper...
Och sen skadar det ju inte att kunna mer än som behövs för just uppkörningen...

Kommer inte att köra upp på gsxr:n...
Alldeles för svår att styra runt koner med och svängradien är ju
inte optimal direkt... Sen kan ajg tänka mig att farbror uppkörningskille
kan bli grinig om man kommer med en sporthoj...
1. Avis (naturligtvis)
2. Jag får mer att bevisa eftersom det är en sporthoj
3. Han blir avis... Igen...
4. Svårare än det behöver vara
5. Psykologiska faktorer för kotrollant. Kommer jag på en skolcykel så vet
han att jag har övat "på rätt sätt" och därmed kanske tillåter mer
6. Psykologiska faktorer för mig, han kan ju blir mindre grinig... :D
7. Frågar han så ska jag köra en kromsläde med 600 kubik eller nåt
annat störtfånigt... med typ 2,5 häst :D

Ja ev. så kanske jag har läst för mycket psykologi men va fan...
Funkar det så funkar det... :D
 
Thyg0d skrev:
2376064 Jodå... Jag kör inte upp förens jag är Gud på det...
Blir så jävla nervis ändå så då behöver jag lite överkunskaper...
Och sen skadar det ju inte att kunna mer än som behövs för just uppkörningen...

Kommer inte att köra upp på gsxr:n...
Alldeles för svår att styra runt koner med och svängradien är ju
inte optimal direkt... Sen kan ajg tänka mig att farbror uppkörningskille
kan bli grinig om man kommer med en sporthoj...
1. Avis (naturligtvis)
2. Jag får mer att bevisa eftersom det är en sporthoj
3. Han blir avis... Igen...
4. Svårare än det behöver vara
5. Psykologiska faktorer för kotrollant. Kommer jag på en skolcykel så vet
han att jag har övat "på rätt sätt" och därmed kanske tillåter mer
6. Psykologiska faktorer för mig, han kan ju blir mindre grinig... :D
7. Frågar han så ska jag köra en kromsläde med 600 kubik eller nåt
annat störtfånigt... med typ 2,5 häst :D

Ja ev. så kanske jag har läst för mycket psykologi men va fan...
Funkar det så funkar det... :D

haha exakt så har jag tänkt också om uppkörning med sporthoj:tungan

lycka till iaf!

/Blommen
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top