Körkort - snabbt o enkelt?

iceaway skrev:
Du måste ha ryggskydd och utrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Hade en kompis som kom och skulle köra upp i grova arbetsbyxor, han fick inte ha dom utan fick låna ställ av en annan i uppkörningsgruppen.

Precis. Och kontrollanten lär garanterat inte ha något större överseende vad gäller körning hos en som kommer klädd i helt fel utrustning.
Nej riktig utrustning röstar jag för !

Timon skrev:
Precis. Och kontrollanten lär garanterat inte ha något större överseende vad gäller körning hos en som kommer klädd i helt fel utrustning.

Vår kontrollant kollade visserligen inte om vi hade ryggskydd, men det är ju jävligt dumt att köra utan.

Mitt körkort gick på 2200:-Körde bara privat o hade egen hoj då också :yoparty Fick göra 2 uppkörningar men på den andra kalarade jag det :hihi Har du bara en hoj att träna på så ska det inte va några problem :tummenupp Enda tråkiga e ju teorin :3freak

Lycka till med k-kortet :banana

mp_87 skrev:
Har lite funderingar om körkortet..
Det är så att jag nyss fyllt 18, pengarna jag kan röra mig med är runt 6-7000, vilket känns ganska tajjt..

Men det jag undrar, från era erfarenheter, om hur snabbt och hur billigt man kan komma undan med sitt körkort? Från den dagen man börjar, tills den dagen man har själva kortet?

Hur mycket gav ni totalt? Lektioner?

Om man fixar teorin så den är klar, hur stor är chansen då om man bokar en tid hos vägverket för uppkörning med egen hoj att man klarar det? Utan att ha kört me körskolan.. eller ska man kanske ta nån lektion där först så man kan grunderna liksom?

iceaway skrev:
Vår kontrollant kollade visserligen inte om vi hade ryggskydd, men det är ju jävligt dumt att köra utan.

Ja. Men förstår inte varför man inte ska köpa ett riktigt när man ändå behöver det om man tänkt köra efter uppkörningen?

Timon skrev:
Du har helt rätt i det. Jag var lite förundrad över kravet bara. Det måste vara nytt för 2006 i så fall för ingen av de jag känner som körde upp 2005 hade ryggskydd.

RedBaron skrev:
Du har helt rätt i det. Jag var lite förundrad över kravet bara. Det måste vara nytt för 2006 i så fall för ingen av de jag känner som körde upp 2005 hade ryggskydd.

Nej ryggskydd kan kanske vara svårt för dom att se, men kommer du i arbetsbraller så... :3freak

Timon skrev:
Ja. Men förstår inte varför man inte ska köpa ett riktigt när man ändå behöver det om man tänkt köra efter uppkörningen?

Nej inte jag heller, jag skulle aldrig köra utan ryggskydd, och det borde ingen annan göra heller :)

Timon skrev:

Okej, pröjsar du då? =)

Det är ingen r1a jag ska slanga med i 200+ på motorvägen, jag ska ha min lilla motard o busa med i stan bara, därför tycker jag, personligen, att det räcker med skinnjacka, handskar och hjälm. Kanske ryggskydd också iofs. ...
Känns lite surt att behöva köpa en massa saker jag inte har råd med eller vill ha bara för en uppkörning :s

edit: Mina inkomster : 700kr / mån , Studiebidrag ...

mp_87 skrev:
Okej, pröjsar du då? =)

Det är ingen r1a jag ska slanga med i 200+ på motorvägen, jag ska ha min lilla motard o busa med i stan bara, därför tycker jag, personligen, att det räcker med skinnjacka, handskar och hjälm. Kanske ryggskydd också iofs. ...
Känns lite surt att behöva köpa en massa saker jag inte har råd med eller vill ha bara för en uppkörning :s

edit: Mina inkomster : 700kr / mån , Studiebidrag ...

Tycker du ett skyddsutrustning som t.ex ryggskydd är dyrt.. Tänk då bara på vad din trasiga rygg/kropp kostar dig o samhället den dagen man kanske "klotar". Nej fan fullt skyddad så har man iaf en lite större chans att klara sig bättre..

RedBaron skrev:

När jag körde upp i juli 05 så var det redan krav på att ha ryggskydd. Dom kontrollerade dock inte om jag hade det på mig eller ej.

Det låter konstigt att man får köra upp utan backspeglar eftersom då jag körde upp slutade ena blinkersen att fungera och då fick jag inte köra upp på den hojen, fast man enligt lagen får använda armen om man inte har någon blinkers.

edit: mitt mellankort kostade 2700:-

mp_87 skrev:
...
Okej, pröjsar du då? =)

Det är ingen r1a jag ska slanga med i 200+ på motorvägen, jag ska ha min lilla motard o busa med i stan bara,
...

Är asfalten mjukare i stan? Ska du dessutom "busa" så ökar risken markant för en marksyning. Och andra trafikanter, som kan orsaka en olycka, finns det ju inte heller i staden. :3freak

Även en vurpa i låg fart kan gå illa om du hamnar lite oturligt. Men det är du själv som väljer om din egen hälsa är värd priset av en riktig utrustning.

Last edited:
Jag köpte teorin för 600 kr= fick sitta på "min" körskola o träna på teorin via deras datorer. Räckte för mig, beträffande teorin. Sen så tog jag 2 st 750 kr körlektioner (något som jag ångrar idag då de var helt meningslösa).

Resten av tiden så var jag ute o körde med min privata handledare, ganska mycket kanske 10 turer a 10 mil i all sorts trafik o väder. Sen körde jag upp o tog kortet.

Så det blir väl 2100 kr+bensin.

Mitt råd: kör så mycket det bara går, det är ju kul åxå :tummenupp

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Mycket bra att ha läst igenom för den som tänker ta mc-kort. Särskilt om man tänker göra det som privatist.

Där kan man bland annat läsa:
3.2 Sökanden skall bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

3.4
...
Provfordonet skall uppfylla följande krav
...
· behörighet A, begränsad behörighet
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg

3.5 Körprovet skall inledas med säkerhetskontroll. I denna skall helt eller delvis ingå kontroll av

- bromsar
- hjul och däck
- kraftöverföring
- belysning/reflexer
- styrning
- körriktningsvisare
- signal
- parkeringsstöd
- backspeglar
- lagerglapp (styrlager, baksving och hjullager)
- fjädring/stötdämpare
- motoroljenivå
- nödstoppreglage (om tillämpligt).

Hjälpmedel (checklista) får inte användas.

Jag gav ungefär 6000 för mitt. 4-5 körlektioner tog jag. Hade redan skrivit teorin på vintern innan jag började på körskolan. Lånade hoj hos körskolan.

Skriv teorin klar nu i vinter! Har du trafikvana så är det ju bara att nöta lite balans på konbanan och sen boka uppkörning!

Om du har en privat handledare som är bra så behöver du ju inte köra på körskolan. Men har du inte de så är det ganska bra att köra på körskola. Jag fick många bra tips på min körskola och är ganska nöjd med att jag gick där. Tror inte jag hade klarat uppkörningen annars.

Tyckte det gick rätt snabbt att fixa kortet.

Last edited:
mp87 in da house:

Absolut enklast!!! Finns en snubbe som brukar hänga på Solvalla, fyrkantig som ett kylskåp, massor av tatueringar & en sån där väst med brinnand dödskalle på, vågar du gå fram och snacka med honom så fixar han ett som verkligen funkar, vet inte hur men det är äkta, sist jag hörde låg det på mellan 30-40.000.- och då får du välja namn och behörighet....

DP says: Kanske inte helt etiskt men men.......

Last edited:
DP skrev:
mp87 in da house:

Absolut enklast!!! Finns en snubbe som brukar hänga på Solvalla, fyrkantig som ett kylskåp, massor av tatueringar & en sån där väst med brinnand dödskalle på, vågar du gå fram och snacka med honom så fixar han ett som verkligen funkar, vet inte hur men det är äkta, sist jag hörde låg det på mellan 30-40.000.- och då får du välja namn och behörighet....

DP says: Kanske inte helt etiskt men men.......

30-40.000:-? Då är det ju billigare att ta det på hederligt vis, så varför krångla? :gnissla

Mitt körkort kostade väl ca 6000kr, tre dubbelektioner, sen uppkörning och jag klarade det. Dyrt är o kugga om du lånar hojj av trafikskolan, uppkörning 800 + hojjen 1000kr :död

Häftig hojj du har! Är det 25kw? Vad ligger effekten på från början?

Mvh Bosse

Last edited:
bonard in da house:
30-40.000:-? Då är det ju billigare att ta det på hederligt vis, så varför krångla?

Finns dom som varken har lust eller av andra anledningar inte vill eller orkar ta ett körkort.....

DP says: Är 57'a så jag var bland dom sista som fick A på köpet när man tog B-kort.....

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025