Körkort - snabbt o enkelt?

mp_87 skrev:
Har lite funderingar om körkortet..
Det är så att jag nyss fyllt 18, pengarna jag kan röra mig med är runt 6-7000, vilket känns ganska tajjt..

Om man fixar teorin så den är klar, hur stor är chansen då om man bokar en tid hos vägverket för uppkörning med egen hoj att man klarar det? Utan att ha kört me körskolan.. eller ska man kanske ta nån lektion där först så man kan grunderna liksom?

Jag hade ingen egen hoj så jag kunde inte köra privat, men jag klarade mig på under 6000:- med allt på körskola.
Även om du kör privat så är mitt tips att köra några lektioner på körskola, bra att ha någon som skäller o gnäller om man gör fel.

Lycka till :tummenupp

Kostade mig 1250 kr o ta mitt kort.
Lämpet o 1xtra skrivning.
Körde en 40 mil på landnings banan här hemma, lekte runt mest o lite garage svängar.

mp_87 skrev:
Okej, pröjsar du då? =)

Det är ingen r1a jag ska slanga med i 200+ på motorvägen, jag ska ha min lilla motard o busa med i stan bara, därför tycker jag, personligen, att det räcker med skinnjacka, handskar och hjälm. Kanske ryggskydd också iofs. ...
Känns lite surt att behöva köpa en massa saker jag inte har råd med eller vill ha bara för en uppkörning :s

edit: Mina inkomster : 700kr / mån , Studiebidrag ...

har man inte råd att köpa, har man heller inte råd att köra

Orkar inte läsa alla inlägg men delar med mig av min lilla erfarenhet..

Mitt kort kostade ca 3000 (exl bensin o sönderslirad koppling :) )... jag tycker absolut att du skall ta 3-4 lektioner, fanns många smågrejer man själv inte tänkte på som "läraren" kunde rätta till relativt snabbt o enkelt.

Ska du öva på konbanan själv så sätt ut spannar eller dyligt, konerna på uppkörningen är ca 50 cm höga (övade med sten inför första uppkörningen vilket gjorde att jag slog i knäna :( ).

lycka till!

budgetera in ca 2500k ifall du skulle kugga uppkörning! dagens prövare är så jävla nitiska! min var det i alla fall, det slutade med att trafikskolorna här i halland fick idioten suspenderad av vägverket pga att han var alldeles för nitisk! vad jag förstod så kuggade han ungefär 8 av 10, enligt mig helt sinnes!!! själv åkte jag på start i backe (bommade dragläget och rullade tillbaks ca 5 cm) det tyckte han räckte för att kugga mig. sen kryssade han inte ens i hälften av alla moment jag fick göra på uppkörning och å är det ju inte så svårt att kugga en elev då prövaren skall göra en helhetsbedömning. protesterade hejvilt direkt på plats men va fan hjälpte det, ringde även vägverket för att överklaga beslutet men till ingen nytta och senare visade det sig att jag hade rätt men skit i det nu är kortet i hamn så nu ska jag upp till borås där idioten bor å bränna gummi på hans uppfart he he he, lycka till iaf :tummenupp

jo just det! totalt betalade jag ca 9K med en extra uppkörning! kanske inte billigaste men ändå och då körde jag enbart på skolan.

Last edited:
Tänk på att från 060101 så måste du och din handledare gå en kurs tillsammans innnan ni får övningsköra ihop....

/Carin

ViRuZ skrev:
Jag vet det,, men när jag skulle köra upp så sa inspektören till mig att sätta på mig ryggskyddet annars kunde jag ställa hojen på stödet,, tydligen så kör dom inte med några elever om man saknar skydd,, varför vet jag inte kan bara tänka mig att dom vill skydda sig så gott det går

körde du upp på r6an?

watson skrev:
Tänk på att från 060101 så måste du och din handledare gå en kurs tillsammans innnan ni får övningsköra ihop....

/Carin

för bil ja

Inte tagit en körlektion för varken A1 kortet lr B kortet o inte kuggat en uppkörning hittils.
Så det har blivigt välldigt billigt för mig :) o Snabbt mja fick B kortet 9 dar efter ja fyllde 18 :banana
Bara Mellankortet kvar nu som ska sitta om 1 månad o 9 dar.

Finns bara 1 sak o göra övningsköra privat MYCKET. :tummenupp

Last edited:
Vilken skryttråd!

Jag övningskörde ingenting och tog inga lektioner och körde upp på en R6 sm var knepig att få runt i lågfarten.. "Detta gick ju galant, du har kört mycket va?," :tuttar :tuttar

Motin skrev:
Nopes gäller endast B-kortet
Hehe, du tog orden ur munnen på mig. Frugan ska börja ta mc-kort i vår och vi fick tipset att skippa den däringa handledarutbildningen eftersom den var obligatorisk endast för B-kort, och helt inriktad på bilkörning.

RedBaron skrev:
Du har helt rätt i det. Jag var lite förundrad över kravet bara. Det måste vara nytt för 2006 i så fall för ingen av de jag känner som körde upp 2005 hade ryggskydd.

Nope. Det var krav redan förra året.

Jag är lite förundrad över alla spekulationer. Det är ju bara att gå till VV:s site och läsa innantill. Det är ju DE reglerna och förordningarna som gäller, både vid uppkörning och i trafiken.

http://www.vv.se/vtk är en bra länk...

mp_87 skrev:
Okej, pröjsar du då? =)

Det är ingen r1a jag ska slanga med i 200+ på motorvägen, jag ska ha min lilla motard o busa med i stan bara, därför tycker jag, personligen, att det räcker med skinnjacka, handskar och hjälm. Kanske ryggskydd också iofs. ...
Känns lite surt att behöva köpa en massa saker jag inte har råd med eller vill ha bara för en uppkörning :s

edit: Mina inkomster : 700kr / mån , Studiebidrag ...

Har du ramlat på cykeln nån gång? Snubblat och rivit upp knäna?
Busa med motard då är det ÄNNU viktigare med helställ, eftersom du kommer köra omkul mer än en gång
På vilket sätt är det viktigare med jacka eller handskar framför byxor? Köp en billigare hoj istället

watson skrev:

/Carin

Dessutom gäller det inte dom som redan har lämp

På mitt bilkörkort så betalade jag 200 spänn ( eller vad det nu var för uppskrivningen? ) + 1400 för halkkörning och 940 för uppkörning. Inga körlektioner och det gick hur bra som helst. Mitt 125 kort vart ännu billigare. Kör upp för mellan i vår och har inte några planer att ta någon körlektion då heller.

@Heli:
Hade inte diskuterat detta fenomen med min man, men nu vet jag oxå att det bara handlar om B-kortet (trodde att det handlade om alla behörigheter). Ni äro allsmäktiga i upplands-bro! :Bugar :tungan

/Carin

tuppjuck skrev:
Nope. Det var krav redan förra året.

Jag är lite förundrad över alla spekulationer. Det är ju bara att gå till VV:s site och läsa innantill. Det är ju DE reglerna och förordningarna som gäller, både vid uppkörning och i trafiken.

http://www.vv.se/vtk är en bra länk...
1/1 2005 gäller det tydligen ifrån: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Uppenbarligen så bryr de sig inte om att kolla det.

philsson skrev:
Du måste nog till 100% ha backspeglar på uppkörningen, det är jag övertygad om. Skyddsutrustningen vet jag dock inte, skulle förvåna mig om de kan ställa krav på sånt men det är ju din egen säkerhet det handlar om, klart du ska ha skydd på dig.
Krav på full skyddsutrustning inkl "hårt" ryggskydd. Tror inte det är upp till körskolorna, för när jag körde upp förra året så slog "uppkörningsgubben" mig i ryggen och kollade så att skyddet va på...

watson skrev:
@Heli:
Hade inte diskuterat detta fenomen med min man, men nu vet jag oxå att det bara handlar om B-kortet (trodde att det handlade om alla behörigheter). Ni äro allsmäktiga i upplands-bro! :Bugar :tungan

/Carin

huh ja bor i Värmland ! ;)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2