Körkort - snabbt o enkelt?

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Har lite funderingar om körkortet..
Det är så att jag nyss fyllt 18, pengarna jag kan röra mig med är runt 6-7000, vilket känns ganska tajjt..

Men det jag undrar, från era erfarenheter, om hur snabbt och hur billigt man kan komma undan med sitt körkort? Från den dagen man börjar, tills den dagen man har själva kortet?

Hur mycket gav ni totalt? Lektioner?

Om man fixar teorin så den är klar, hur stor är chansen då om man bokar en tid hos vägverket för uppkörning med egen hoj att man klarar det? Utan att ha kört me körskolan.. eller ska man kanske ta nån lektion där först så man kan grunderna liksom?

Plugga teori hårt & fixa den, övningskör sedan med någon duktig handledare så ofta & mycket som möjligt.

Sedan kan du ta ett par lektioner för att se om du är redo.
Då kan du komma undan med ca 4-5.000:-

Gav 7 lakan totalt för min lapp. Det inkluderade 6 lektioner och alla andra avgifter. Köpte visserligen min hoj innan och körde med farsan, hur kul som helst när båda har varsin hoj. Byggde upp banorna själv och nötte dem tills det satt. De går visst att köra med R-hoj. Handlar om att våga. Så köp mc-boken och leeta reda på en avsides-stripp och börja öva så snart den vita skiten försvinner.

Lycka till. :tummenupp

mp_87 skrev:
Har lite funderingar om körkortet..
Det är så att jag nyss fyllt 18, pengarna jag kan röra mig med är runt 6-7000, vilket känns ganska tajjt..

Men det jag undrar, från era erfarenheter, om hur snabbt och hur billigt man kan komma undan med sitt körkort? Från den dagen man börjar, tills den dagen man har själva kortet?

Hur mycket gav ni totalt? Lektioner?

Om man fixar teorin så den är klar, hur stor är chansen då om man bokar en tid hos vägverket för uppkörning med egen hoj att man klarar det? Utan att ha kört me körskolan.. eller ska man kanske ta nån lektion där först så man kan grunderna liksom?

Har du egen hoj så behöver det inte kosta mer än uppkörningen och teorin och soppapengar till polarena att köra med. Men då får du såklart övningsköra med någon duktig erfaren förare och plugga flitigt på egen hand, vi vill inte ha några drullputtar i trafiken! :D

//Fredde

Mitt gick på 5000 då körde jag 2 dubbellektioner....
Tycker du ska ta ett par lektioner beroende på hur mycket du kört före moppe,cross kanske vad vet jag...
känner ingen som är 18 som bara knallat in och fixat kortet på en handvändning direkt.....
men prova går ju....
lycka till...
ps du köper väl en gixxxxer eller :banana :banana

Att ta någon lektion skadar knappast, det du lär dig mestadels då är hur du ska titta och ha uppsikt över sånt som händer runt omkring, hastighetsanpassning och lite smått som kan vara bra att kunna. Det mästa du lär dig på trafikskolan kan du gott och väl lära digsjälv om du åker ut och övningskör privat, det som kan vara bra att ha gjort hos trafikskolan är just det att de lär dig hur du ska överdriva allt du gör så att kontrollanten nogrant kan se vad du gör, alltså tittar du vänster i en korsning ska du i princip vända huvudet och titta åt höger med ögonen så att hjälmen riktigt vrider sig runt nacken på dig, likaså gäller handen och foten på bromsen och överdriven hastighetsanpassning. Det viktigaste är att du visar att du är riskmedveten vid uppkörningen..
Sen har vi manöverbanan också, den kan du hämta hem ritningar på hos VV.se. Lägg upp lite bröte eller gamla leksaker på en parkering och öva tills du klarar dem. kortet behöver alltså inte bli dyrt. Tog själv 2 lektioner för att vänja mig vid körskolans hoj efter att ha övar privat och sedan körde jag upp. Slutade på runt 3 tusen för min del.

Jag tog mitt förra året och hade aldig suttit på en hoj. Gick intensiv kurs i Västerås som jag verkligen kan rekommendera. Du bor ju långt ifrån V-ås men hitta nåt liknande. Gav 8000 för 16 körlektioner intensivt i 4 dagar sen körde jag upp på måndagen och klarade mig. Teorin hade jag självklart fixat innan. Så 8000 + 750 för lån av hoj + 750 tror jag det va till VV = 9500

Har man kört hoj innan så räcker det nog med ett par körlektioner men se till att du tar de precis innan uppkörningen.

köpte hoj innan ja tog kortet. övningskörde vääldigt mycket på min nsr. hade många handledare! vilket ja tycker va bra. så man inte får höra samma tjat varje gång utan lite olika synpunker på saker o ting. tog 2 eller 3 lektioner.. 3000:- - 3500:- nånting slutade det på totalt. körde upp på en dtr klarade mig fint!
ta nån lektion så du får testa på bromstesterna o banan o det. dumt o klanta sig på det i onödan. tråkigt om det är lång väntetid för att få ny uppkörninstid! glöm inte övningsköringskylten! :pannkyss

Det tog inte mer än 10 minuter sen hade jag fått många bra svar! härligt :)

Jag har kört moped hur mycket som helst, övningskört med farsan på 125a och nu övningskör jag med denna hojjen, har redan försökt med teorin till lätt-mc kort och fick 51 poäng på provet, alltså 1 poäng ifrån :död ... Så jag har böckerna och ( antagligen ) möjlighet att använda datorerna på körskolan.

Och det jag också tänkte på , vad ska dem tro när jag kommer in med en ettrig 2-takts stånka utan backspeglar och har bara kört privat?
Killen jag köpte hojjen av påstog att det var något undantag på denna hojjen att man inte behövde backspeglar äns och det låter lite skumt. Okej, det är väl inget jätteproblem men det finns inte äns några gängor.. är det silvertejp som är lösningen här eller? :tungan

mp_87 skrev:

Jag har kört moped hur mycket som helst, övningskört med farsan på 125a och nu övningskör jag med denna hojjen, har redan försökt med teorin till lätt-mc kort och fick 51 poäng på provet, alltså 1 poäng ifrån :död ... Så jag har böckerna och ( antagligen ) möjlighet att använda datorerna på körskolan.

Och det jag också tänkte på , vad ska dem tro när jag kommer in med en ettrig 2-takts stånka utan backspeglar och har bara kört privat?
Killen jag köpte hojjen av påstog att det var något undantag på denna hojjen att man inte behövde backspeglar äns och det låter lite skumt. Okej, det är väl inget jätteproblem men det finns inte äns några gängor.. är det silvertejp som är lösningen här eller? :tungan
Jag kan nog skicka dig några bilder på hur de ska sitta monterade. Vad gäller din hoj så får du inte köra upp för A begränsad på en 250cc, måste vara minst 375cc. Körde själv 250cc därav fick jag ta några lektioner på trafikskola för att sedan köra upp på deras 650.

mp_87 skrev:

*Inget undan tag, du behöver inte ha spelglar på en hoj mellan 86 och -03.

mp_87 skrev:

MYCKET svårt och tro att du kan klara uppkörningen utan speglar

Skönt o höra att man inte behöver några speglar!

Men inte lika skönt o höra att jag inte kan köra upp på min hoj :S , konstig och dum regel , verkligen ..

Vad ska man ha för utrustning när man kör upp?
Jag har bara skinnjacka och handskar, plus hjälm givetvis.
Tänkte på om man MÅSTE ha skinnbyxor och riktiga boots? eller om man bara kan slänga på några sotra byxor (som ser bra ut?) tex. termos *ler* o ett par feta kängor, bara för uppkörningens skull?

mp_87 skrev:

Men inte lika skönt o höra att jag inte kan köra upp på min hoj :S , konstig och dum regel , verkligen ..

Tänkte på om man MÅSTE ha skinnbyxor och riktiga boots? eller om man bara kan slänga på några sotra byxor (som ser bra ut?) tex. termos *ler* o ett par feta kängor, bara för uppkörningens skull?
Du måste nog till 100% ha backspeglar på uppkörningen, det är jag övertygad om. Skyddsutrustningen vet jag dock inte, skulle förvåna mig om de kan ställa krav på sånt men det är ju din egen säkerhet det handlar om, klart du ska ha skydd på dig.

mp_87 skrev:

Där måste sitta speglar på hojen,,, och man måste ha ryggskydd + allt annat när man kör upp...

ViRuZ skrev:
...och man måste ha ryggskydd + allt annat när man kör upp...
Det finns inget lagkrav på ryggskydd i trafiken så det är fullständigt orimligt att det skulle vara ett krav vid uppkörning.

Du skall ha godkännd skyddsutrustning på dig när du kör upp, står det i boken har jag för mig. Och jag är ganska säker på att dom menar en HEL uppsättning. Vad gäller körningen så tycker jag att körskolan är överskattad. Den informationen du får där kan du enkelt snappa upp på andra ställen om du är lite lyhörd. Prata med alla du känner som har mc kort osv. Går du in på vv´s hemsida så har du konbanorna där. TRÄNA på dom. Även om du kuggar någon gång för att du kör privat så kommer du betydligt billigare undan. Lycka till :tummenupp

RedBaron skrev:
Det finns inget lagkrav på ryggskydd i trafiken så det är fullständigt orimligt att det skulle vara ett krav vid uppkörning.

Jag vet det,, men när jag skulle köra upp så sa inspektören till mig att sätta på mig ryggskyddet annars kunde jag ställa hojen på stödet,, tydligen så kör dom inte med några elever om man saknar skydd,, varför vet jag inte kan bara tänka mig att dom vill skydda sig så gott det går

mp_87 skrev:

Du måste ha ryggskydd och utrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Hade en kompis som kom och skulle köra upp i grova arbetsbyxor, han fick inte ha dom utan fick låna ställ av en annan i uppkörningsgruppen.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti