marten_larsson
Mårten
Mycket av den bristande respekten etc är pga okunskap.
![]()
Mkt bra skrivet!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
![]()
Min senaste uppkörning, för MC, tog en halv dag, jag var på jobbet vid lunch, och då körde jag upp i Barkarby och jobbade i Södertälje.Dessutom är det en kostnad som någon måste betala, antingen alla genom statskassan eller de enskilda trafikanterna. En arbetsdag försvinner var femte år för en väldigt stor del av den arbetande befolkningen, alla ska ta sig till platser där proven utförs, proven i sig ska utföras vilket är en påfrestning för många (jag tog inte mina körprov med en axelryckning iaf och kommer ihåg att många som körde upp samtidigt inte såg ut att ha sitt livs mest roliga dag), och så kostnaden för proven.
Dessutom. har man kontroller ofta så kommer en del inte att klara det, och där med blir det färre bilister, och absolut färre "jag kör endast på söndagar trafikanter."
Dock så tycker jag vart 5e år är lite väl. Vart 10de räcker gott och väl, och ska naturligtvis gälla från dag ett man tar kortet. Så slipper vi tjatet om åldersdiskriminering.
Det finns gott om 30åringar som inte kört mer än 10 ggr sedan de tog kortet. En sådan vill man INTE möta med hojen, eller bilen eller pedal cykeln för den delen!
Att ha körkort är ingen rättighet som många tycks tro. Det är bara skyldigheter inblandade.
Men, natrutligvis löser det inte alla problem, men det är en markering av politiker att trafiken inte är en slentianmässig transportsträcka. Man måste börja någonstans för att bygga upp respekten igen.
Förr i tiden var ju bilarna rätt kassa så problemet var självreglerande. Men i dag känner sig förarna odödliga i sina plåtburkar och att köra i 110 eller 150 ger ungefär samma feedback från bilen - dvs ingen. Så respekt för fart kommer när de haft sin första högfarts olykca, så dags då...
Min senaste uppkörning, för MC, tog en halv dag, jag var på jobbet vid lunch, och då körde jag upp i Barkarby och jobbade i Södertälje.
Och jag har väldigt svårt att se problemet? Om man redan har nog kunskap för att hantera sitt fordon korrekt i trafiken så är det ju bara att köra upp och bevisa det, har man det inte ska man inte köra bil/mc/lastbil/etc. Ganska enkelt! Körkort är ingen rättighet, det är ett privilegium!
Men visst, känner du att det är bättre med kraftigt sänkta hastigheter överallt, mycket kraftigare övervakning överallt, regplåt fram på mc och en 300%-ig höjning av trafikförsäkringen då ska ju körkort vara på livstid!
Jag kör hellre upp vart femte år!![]()
Japp! Oavsett vad det står på skyltarna kan jag köra hur fort jag vill, jag kan köra i 300 förbi en fartkamera också. Däremot skulle jag med ökat riskmedvetande förstå att ett visst trafikbeteende kanske inte är lämpligt. Precis som att många olyckor är orsakade av okunskap. Där är jag ganska övertygad om att en kontinuerlig koll och uppdatering skulle göra stor skillnad.Menar du på fullaste allvar att uppkörning var femte år skulle ha ens i närheten av samma trafiksäkerhetshöjande effekt som den klump andra förslag du radar upp?![]()
Det är väl klart att det är ett besvär. Eller kan dessa prov lösas genom att man inte tar någon tid från människor? Jag kanske är för inskränkt i mitt tänkande för att se din geniala lösning?Klart som tusan att det är ett bevär.
Dessutom är det en kostnad som någon måste betala, antingen alla genom statskassan eller de enskilda trafikanterna. En arbetsdag försvinner var femte år för en väldigt stor del av den arbetande befolkningen, alla ska ta sig till platser där proven utförs, proven i sig ska utföras vilket är en påfrestning för många (jag tog inte mina körprov med en axelryckning iaf och kommer ihåg att många som körde upp samtidigt inte såg ut att ha sitt livs mest roliga dag), och så kostnaden för proven.
Det är väl inte för mycket begärt att du redovisar hur många olyckor du anser detta skulle förhindra när du förespråkar införandet av dessa regleringar? Jag vet inte om jag tror för gott om människor, men jag tror i vart fall inte att du skulle föreslå en långtgående och kostsam reglering utan att ha någon uppfattning om hur fördelarna ser ut.
Jag har lite dålig koll på olycksstatistiken för människor som kör så lite som du skriver. Kanske kan du presentera några siffror så att det blir lättare att diskutera (med tanke på att du tar upp det som ett problem)?
Som jag ser det, dvs en spekulation innan du presenterat den fakta du har, är det lämpligt att vi en gång kontrollerar individer när de tar sitt körkort. Därefter är det upp till individen att bedöma sin förmåga och jag tror att problemet är rätt litet med människor som är riktigt rostiga på bilkörning och sedan slänger sig ut i trafiken. De "övningskör" istället med sig själva för att få upp vanan igen.
Jag håller med dig om att många olyckor inträffar p.g.a. ouppmärksamhet och aggressivt beteende i trafiken. Men vi måste väl också vara överens om att det inte upptäcks vis en uppkörning? Ouppmärksamhet inträffar sällan när man sitter på helspänn i en uppkörningssituation givetivs. Och aggressivt beteende upptäcks inte heller givetvis (hur många av det här forumets besökare skulle ha ett körkort om uppkörningskontrollanterna kunde upptäcka sådana psykologiska faktorer?).
Gubben som tråden handlade om från början var helt säkert senil och förvirrad
därför borde hans läkare alternativt nån annan i hans närhet sett till så att han inte kört.
Läkare har faktiskt den skyldigheten men fullföljer sällan det tyvärr
Intressant... det trodde jag aldrig. Hur stor del talar vi om i grova mått?
Nej, ingen rättighet. Det är dock en väldigt viktig frihet för många människor att kunna transportera sig. Speciellt för de som inte bor där kollektivtrafiken är riktigt bra.
Och det är önskvärt för samhället att vi får bort de som bara kör på söndagar? Man får nästan vibben att du vill begränsa folks frihet att röra sig. Du får vara försiktig... går du på lite hårdare om att försöka begränsa folks frihet kommer du snart bli anklagad för att vara en anhängare av vänsterblocket.
Vad baserar du den slutsatsen på? Hur kommer det sig att du tycker att fem år är lite väl men att tio år räcker gott?
Citat:
Det finns gott om 30åringar som inte kört mer än 10 ggr sedan de tog kortet. En sådan vill man INTE möta med hojen, eller bilen eller pedal cykeln för den delen!
Hur kommer det sig? Kör de alla på fel sida vägen och tror att hastighetsskyltar ska dubblas så att de kör 220 på 110-vägar osv?Jag undrar om det inte är mindre säkert att möta en 20-årig gasglad kille som nyligen visat att han kan alla trafikregler och gjort ett körprov.
Ja, nollvisionen och alla miljarder som är nerplöjda helt bortom all sans och vett i trafiksäkerhetsarbete pekar ju inte på att trafiken och dess säkerhet tas på allvar.
hur många här tror att de på fullaste allvar åker sporthoj efter pensions ålder? En redigare hoj kräver ju lite mer av sitt sällskap än en glidare...
Jag vet ju IOFS inte om föraren var över eller under 65, men dåligt omdöme hade han, och olycka orsakade han.
[YOUTUBE-ID]PBBXgqZd1tc[/YOUTUBE-ID]
Det kanske är fler grupper som borde tas av körkortet för att dom som grupp är olycksbenägna?
Folk äldre än 65 ser man sällan på jobbetPå jobbet har vi ett stort antal olyckor med tjänstefordonen och utan undantag är det de yngre som vållar dessa.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |