Körkort på livstid

Mycket av den bristande respekten etc är pga okunskap.

I vissa fall är jag benägen att hålla med dig. Men kunskap får man inte av ett körprov eller test var 5:e år, det är mer som ska till. Det blir en rätt bra affär för trafikskolorna detta, att se till att utbilda folket inför deras återkommande prov.

Hur som helst, det finns saker som INTE har med okunskap att göra, utan med... tja... i brist på bättre så kallar jag det idioti. Folk som kryssar mellan filer, folk som smiter vid trafikolyckor, wheelar utanför skolor...:) etc etc, ni kan nog själva komma på hur många exempel som helst på dåliga beteenden som finns där - trots teoretisk eller praktisk kunskap.

Försök att utbilda bort det! Försök få bort det genom prov! Och ärligt talat, är det 88-åringarna som står för merparten av sådant beteende??

Det finns en ganska intressant undersökning från SCB som pekar på sambandet mellan män i åldern 19-24 med körkort, under givna tidsperioder, ställt mot andelen allvarliga trafikolyckor som inträffar under samma tidsperiod, bland annat. Den talar ett ganska tydligt språk. Tyvärr hittar jag inte länken just nu..

Men visst är det konstigt va? Då man enligt trådskaparen i den åldern borde vara som bäst på att köra bil, då kunskaperna knappt kan dateras fem år bakåt i tiden? Mycket märkligt. Känns lite som twilight-zone, eller hur? Logiken bara föll, platt som en häst.

Dessutom är det en kostnad som någon måste betala, antingen alla genom statskassan eller de enskilda trafikanterna. En arbetsdag försvinner var femte år för en väldigt stor del av den arbetande befolkningen, alla ska ta sig till platser där proven utförs, proven i sig ska utföras vilket är en påfrestning för många (jag tog inte mina körprov med en axelryckning iaf och kommer ihåg att många som körde upp samtidigt inte såg ut att ha sitt livs mest roliga dag), och så kostnaden för proven.
Min senaste uppkörning, för MC, tog en halv dag, jag var på jobbet vid lunch, och då körde jag upp i Barkarby och jobbade i Södertälje.
Och jag har väldigt svårt att se problemet? Om man redan har nog kunskap för att hantera sitt fordon korrekt i trafiken så är det ju bara att köra upp och bevisa det, har man det inte ska man inte köra bil/mc/lastbil/etc. Ganska enkelt! Körkort är ingen rättighet, det är ett privilegium!
Men visst, känner du att det är bättre med kraftigt sänkta hastigheter överallt, mycket kraftigare övervakning överallt, regplåt fram på mc och en 300%-ig höjning av trafikförsäkringen då ska ju körkort vara på livstid!
Jag kör hellre upp vart femte år! :fakta

Har man gjort en sån färd som gubben, så räcker det inte att bara ta kortet från honom. Man måste ta hela bilen, för så virrig som han är, så glömmer han förmodligen att han inte har nå´t körkort.

Mycket av den bristande respekten etc är pga okunskap.

Intressant... det trodde jag aldrig. Hur stor del talar vi om i grova mått?

Dessutom. har man kontroller ofta så kommer en del inte att klara det, och där med blir det färre bilister, och absolut färre "jag kör endast på söndagar trafikanter."

Och det är önskvärt för samhället att vi får bort de som bara kör på söndagar? Man får nästan vibben att du vill begränsa folks frihet att röra sig. Du får vara försiktig... går du på lite hårdare om att försöka begränsa folks frihet kommer du snart bli anklagad för att vara en anhängare av vänsterblocket.

Dock så tycker jag vart 5e år är lite väl. Vart 10de räcker gott och väl, och ska naturligtvis gälla från dag ett man tar kortet. Så slipper vi tjatet om åldersdiskriminering.

Vad baserar du den slutsatsen på? Hur kommer det sig att du tycker att fem år är lite väl men att tio år räcker gott?

Det finns gott om 30åringar som inte kört mer än 10 ggr sedan de tog kortet. En sådan vill man INTE möta med hojen, eller bilen eller pedal cykeln för den delen!

Hur kommer det sig? Kör de alla på fel sida vägen och tror att hastighetsskyltar ska dubblas så att de kör 220 på 110-vägar osv? ;) Jag undrar om det inte är mindre säkert att möta en 20-årig gasglad kille som nyligen visat att han kan alla trafikregler och gjort ett körprov.

Att ha körkort är ingen rättighet som många tycks tro. Det är bara skyldigheter inblandade.

Nej, ingen rättighet. Det är dock en väldigt viktig frihet för många människor att kunna transportera sig. Speciellt för de som inte bor där kollektivtrafiken är riktigt bra.

Men, natrutligvis löser det inte alla problem, men det är en markering av politiker att trafiken inte är en slentianmässig transportsträcka. Man måste börja någonstans för att bygga upp respekten igen.
Förr i tiden var ju bilarna rätt kassa så problemet var självreglerande. Men i dag känner sig förarna odödliga i sina plåtburkar och att köra i 110 eller 150 ger ungefär samma feedback från bilen - dvs ingen. Så respekt för fart kommer när de haft sin första högfarts olykca, så dags då...

Ja, nollvisionen och alla miljarder som är nerplöjda helt bortom all sans och vett i trafiksäkerhetsarbete pekar ju inte på att trafiken och dess säkerhet tas på allvar :rolleyes:.

Min senaste uppkörning, för MC, tog en halv dag, jag var på jobbet vid lunch, och då körde jag upp i Barkarby och jobbade i Södertälje.
Och jag har väldigt svårt att se problemet? Om man redan har nog kunskap för att hantera sitt fordon korrekt i trafiken så är det ju bara att köra upp och bevisa det, har man det inte ska man inte köra bil/mc/lastbil/etc. Ganska enkelt! Körkort är ingen rättighet, det är ett privilegium!

Jag är givetvis villig att ompröva min ståndpunkt... det är kanske värt besväret. Men varför skriver ni inte hur många olyckor ni anser att det skulle spara? Det är något suspekt att propagera för ett förslag utan att peka på hur stora vinsterna är.

Men visst, känner du att det är bättre med kraftigt sänkta hastigheter överallt, mycket kraftigare övervakning överallt, regplåt fram på mc och en 300%-ig höjning av trafikförsäkringen då ska ju körkort vara på livstid!
Jag kör hellre upp vart femte år! :fakta

Menar du på fullaste allvar att uppkörning var femte år skulle ha ens i närheten av samma trafiksäkerhetshöjande effekt som den klump andra förslag du radar upp? :eek:

Om vi nu ska agera som trygghetsnarkomaner är det kanske bättre att börja med just de förslag du radar upp. Själv är jag inte trygghetstörstande och kan acceptera 1000 döda per år för den fina förmån trafiken är för vårt samhälle och för individernas frihet att röra sig över landet.

Skulle det inte kunna funka med ett teoriprov som man gör hemma, kommer ett formulär hemskickat med ett antal frågor som man fyller i och skickar tillbaka , om man sen kan svaren, hittar dom i sin gamla körskolebok, eller på internet, poängen är väl att få follk till att läsa lite trafikregler och tänka till lite.

Jo folk kommer att fuska (med det också) :)

Menar du på fullaste allvar att uppkörning var femte år skulle ha ens i närheten av samma trafiksäkerhetshöjande effekt som den klump andra förslag du radar upp? :eek:
Japp! Oavsett vad det står på skyltarna kan jag köra hur fort jag vill, jag kan köra i 300 förbi en fartkamera också. Däremot skulle jag med ökat riskmedvetande förstå att ett visst trafikbeteende kanske inte är lämpligt. Precis som att många olyckor är orsakade av okunskap. Där är jag ganska övertygad om att en kontinuerlig koll och uppdatering skulle göra stor skillnad.
Men visst, vi hojåkare är rätt bra på det här med utbildning, många tränar på bandagar och går bla SMCs kurser, som ju handlar mycket om beteendet i trafiken. Men vi är ju inte direkt ensamma där ute, och vi alla lägger oss till med olater förr eller senare.

Gubben som tråden handlade om från början var helt säkert senil och förvirrad
därför borde hans läkare alternativt nån annan i hans närhet sett till så att han inte kört.
Läkare har faktiskt den skyldigheten men fullföljer sällan det tyvärr.
En person som är senil har ingen sjukdomsinsikt så det måste vara nån annan som ser till så att bilen ställs för gott.
Senilitet kan slå till på en gång nästan så att man skulle ha återkommande prov eller läkarkontroller med exempelvis 5 års mellanrum gör ingen som helst nytta.
Två månader innan detta hände kanske han var pigg i huvet.
Min egen far hade såna problem och vi hade ett he-te att få honom att sluta köra.
Hans läkare var för feg för att skicka in pappren, farsan blev ju förstås förbannad när vi sa att han var olämplig att köra.
Vi var livrädda att han skulle ställa till med nåt tex missa en stopplikt eller liknande men jag var aldrig orolig för att han skulle köra på nån eftersom han körde så sakta.
Han var ungefär lika farlig som en älg har jag tänkt efteråt, det var risk att han skulle bli påkörd av nån som kunde alla regler och visste att han skulle stanna vid stopptecknet och därför inte lättade på gasen.

Det är väl klart att det är ett besvär. Eller kan dessa prov lösas genom att man inte tar någon tid från människor? Jag kanske är för inskränkt i mitt tänkande för att se din geniala lösning? ;) Klart som tusan att det är ett bevär.

Ja, för den som ska göra provet blir det en förändring i vardagen. Men jag ser det som ett större besvär att inte få köra bil, så det är en förändring jag är villig att göra.

Dessutom är det en kostnad som någon måste betala, antingen alla genom statskassan eller de enskilda trafikanterna. En arbetsdag försvinner var femte år för en väldigt stor del av den arbetande befolkningen, alla ska ta sig till platser där proven utförs, proven i sig ska utföras vilket är en påfrestning för många (jag tog inte mina körprov med en axelryckning iaf och kommer ihåg att många som körde upp samtidigt inte såg ut att ha sitt livs mest roliga dag), och så kostnaden för proven.

Hur lång tid det skulle ta och kostnaden för det vet jag inte. Men man kan väl jämföra det med bilbesiktningen. För vissa tar det längre tid än för andra, särskilt momentet med att ta sig till och från anläggningen. Visst kan proven vara ansträngande men jag tror inte att det är lika farligt som när man tog körkortet.

Det är väl inte för mycket begärt att du redovisar hur många olyckor du anser detta skulle förhindra när du förespråkar införandet av dessa regleringar? Jag vet inte om jag tror för gott om människor, men jag tror i vart fall inte att du skulle föreslå en långtgående och kostsam reglering utan att ha någon uppfattning om hur fördelarna ser ut.
Jag har lite dålig koll på olycksstatistiken för människor som kör så lite som du skriver. Kanske kan du presentera några siffror så att det blir lättare att diskutera (med tanke på att du tar upp det som ett problem)?

Som jag ser det, dvs en spekulation innan du presenterat den fakta du har, är det lämpligt att vi en gång kontrollerar individer när de tar sitt körkort. Därefter är det upp till individen att bedöma sin förmåga och jag tror att problemet är rätt litet med människor som är riktigt rostiga på bilkörning och sedan slänger sig ut i trafiken. De "övningskör" istället med sig själva för att få upp vanan igen.

Hur många olyckor som inträffar med den här typen av förare vet jag inte. Exemplet jag tog upp var mer menat som att den personen nog inte var en lämplig bilförare. Inte att han var en olycka som bara väntar på att hända. När det gäller att känna sin förmåga så är vi människor lite väl över optimistiska i alla åldrar. Alla är inte som ST0FFEs mamma och inser att jag kanske inte är lämplig i trafiken. Inlägg nr 11 utan det finns för många som FJ1200 skriver i inlägget nedanför.

Jag håller med dig om att många olyckor inträffar p.g.a. ouppmärksamhet och aggressivt beteende i trafiken. Men vi måste väl också vara överens om att det inte upptäcks vis en uppkörning? Ouppmärksamhet inträffar sällan när man sitter på helspänn i en uppkörningssituation givetivs. Och aggressivt beteende upptäcks inte heller givetvis (hur många av det här forumets besökare skulle ha ett körkort om uppkörningskontrollanterna kunde upptäcka sådana psykologiska faktorer?).

Du har en poäng där, det är svårt att hitta aggressivt beteende vid en uppkörning, ouppmärksamhet är tror jag är lättare att hitta, även om provtagaren sitter på helspänn. Men som jag sa tidigare, jag skulle vara nöjd om man gjorde något. Läkarkontroller, syntest, prov av reaktions förmågan, kunskaps prov eller körprov. Vad som helst, för jag anser att det finns för många i trafiken som inte borde vara där. Hur många olyckor som orsakas av dessa personer vet jag inte och kan inte visa på någonstans heller.

Gubben som tråden handlade om från början var helt säkert senil och förvirrad
därför borde hans läkare alternativt nån annan i hans närhet sett till så att han inte kört.
Läkare har faktiskt den skyldigheten men fullföljer sällan det tyvärr

Yep, och ganska nyligen var det en artikel om precis detta. Har för mig att den finns inlänkad någonstans här på sporthoj.

Det var iallafall så att läkare drog sig för att göra den typen av anmälning eftersom dom skulle få minskat förtroende hos patienterna.

Intressanta åsikter.

Jag måste tillägga att den kategorin trafikanter som man tillsynes ser har det ansträngt när de vistas i trafiken borde ifrågasättas. De jag syftar på är de som man ser sittandes i sina bilar med stolen långt framdragen o ryggstödet uppdraget i 90gr vinkel eller mer! Ansiktsutrycket ser ut som det Ola Skinnarmo hade när han stod på nordpolen i -80 och 20m/s motvind:D

Alltid 40! på 30 OCH 50 väg.. ökar farten när de är på väg o bli omkörda.. närmar sig vägbanans mitt just när man är sida vid sida..

stannar helt i en t-korsing när de ska svänga av o de har raktfram alternativet alt högersväng att välja på för övr ingen trafik förutom du som är bakom.. ja kort sagt de som har titeln "Mr/Ms Noclue" Jag är tveksam till att de på ett presumtivt omprov skulle klara sig särskillt bra. Den typen ska bort direkt" på brasse brännström vis.

Samt de som har rosafärgade ID-kort, dvs man tog KK en gång men sen har det inte vart nån körning o tala om de senaste 20 åren.

Men det lär väl dröja för dom kommer säkert känna sig kränkta el nåt annat subjetivt strunt.. o då går det ju inte att agera.

Intressant... det trodde jag aldrig. Hur stor del talar vi om i grova mått?

Mellan tummen och pekfingert... :rolleyes:
Duh...

Nej, ingen rättighet. Det är dock en väldigt viktig frihet för många människor att kunna transportera sig. Speciellt för de som inte bor där kollektivtrafiken är riktigt bra.

Och det är önskvärt för samhället att vi får bort de som bara kör på söndagar? Man får nästan vibben att du vill begränsa folks frihet att röra sig. Du får vara försiktig... går du på lite hårdare om att försöka begränsa folks frihet kommer du snart bli anklagad för att vara en anhängare av vänsterblocket.

Nu är du ute på felspår.

Att ha körkort och framföra ett fordon innebär ett visst ansvar. Det är ingen rättighet att ha körkort. Man tar en licens för att få framföra ett visst fordon. Varför skulle just denna licensen gälla livet ut när andra licenser där folk dör i hundratal kräver omtagningar och bevis för att man dels behärksar vad man gör och att man är uppdaterad med senaste säkerhetsföreskrifter etc.
Det är ju inte så mkt jobb att hålla sig uppdaterad. Och det är rimligt att kräva att VV förenklat för allmänheten att ta del av nyheter som sker på lagfronten gällande körkot, trafiklagar, etc.

"Söndagsförare" är ett uttryck och jag menade inte bokstavligen "folk som bara kör på söndagar".

Och du, friheten sitter inte i körkortet.
Men det krävs lite mer plannering om man inte har ett kör kort, eller en bil/Mc. Jag är inte ute efter att begränsa folks frihet blah blah blah, etc etc. Men du vet vad man säger, med frihet kommer ansvar. ;)

Vad baserar du den slutsatsen på? Hur kommer det sig att du tycker att fem år är lite väl men att tio år räcker gott?

Personlig åsikt. Det är min frihet att ha sådna.

Citat:
Det finns gott om 30åringar som inte kört mer än 10 ggr sedan de tog kortet. En sådan vill man INTE möta med hojen, eller bilen eller pedal cykeln för den delen!

Hur kommer det sig? Kör de alla på fel sida vägen och tror att hastighetsskyltar ska dubblas så att de kör 220 på 110-vägar osv? ;) Jag undrar om det inte är mindre säkert att möta en 20-årig gasglad kille som nyligen visat att han kan alla trafikregler och gjort ett körprov.

Tänk lite innan du skriver.
Om du inte gör en sak på 10 år, en sak som du dessutom inte var speciellt bra på till att börja med. Hur troligt är det då att du har behållt den kunskapen?
Och då menar jag inte att personen medvetet bryter mot lagarna, för jag är övertygad om att denne är rätt medveten om sina begränsningar och kör försiktigt. Men det hjälper föga att vara försiktigt om hälften av det man gör är fel och trafikfarligt. Har man inte kört bil på länge är det rätt mycket koncentration som går åt till att framföra bilen/mc'n i sig, och på det ska lägga alla trafikregler, hålla koll på andra trafikanter, etc. Och trafikregler ändras. Det är bla av den aledningen jag anser att återkommande upskrivningar borde vara en naturlig del av ett körkort.

Ja, nollvisionen och alla miljarder som är nerplöjda helt bortom all sans och vett i trafiksäkerhetsarbete pekar ju inte på att trafiken och dess säkerhet tas på allvar :rolleyes:.

På vilket sätt har alla dessa miljarder påverkat dig som privatperson?
Jag är nyfiken, för jag har inte märkt något.
Förutom att det har blivigt ett par extra vajerräcke vägar och att det finns fartkameror på väg mot flygplatsen - men de har suttit där så länga jag kan komma ihåg.

Jag har phet huvudvärk så om svaren är otrevligt formulerade på något sätt så skyller jag på huvudvärken...
:hej :krama

hur många här tror att de på fullaste allvar åker sporthoj efter pensions ålder? En redigare hoj kräver ju lite mer av sitt sällskap än en glidare...

Kunde inte låta bli att svara :gnissla Tror du verkligen på fullaste allvar att alla har så taskigt omdöme redan vid 65 år :va

En snubbe gjorde komback i roadracing vid 60 och tvålade dit duktigt många i startfältet, jag tror han kom plats 13 i debuten

Jag vet ju IOFS inte om föraren var över eller under 65, men dåligt omdöme hade han, och olycka orsakade han.

[YOUTUBE-ID]PBBXgqZd1tc[/YOUTUBE-ID]

Det kanske är fler grupper som borde tas av körkortet för att dom som grupp är olycksbenägna?

På jobbet har vi ett stort antal olyckor med tjänstefordonen och utan undantag är det de yngre som vållar dessa.

Killar i 20-22års åldern är de allra sämsta bilförarna då de tar stora risker och kör vårdslöst samtidigt som de själva tycker att de är gudar bakom ratten.
Jag har även sett hur mognaden ökar med ålder och vid 25-27år så orsakar killar mest småskador som att backa och skrapa sidor mot pelare i garaget.

Jag tycker att det borde vara obligatorisk fortbildning (och uppkörning) med minst 10års mellanrum och var 5:e efter 65...

Jag vet ju IOFS inte om föraren var över eller under 65, men dåligt omdöme hade han, och olycka orsakade han.

[YOUTUBE-ID]PBBXgqZd1tc[/YOUTUBE-ID]

Det kanske är fler grupper som borde tas av körkortet för att dom som grupp är olycksbenägna?

Vilken jävla film!! Helt fantastiskt!! Mätarn syns ju dåligt på filmen men såvitt jag förstår gick det åtminstone en bit över 100 knutar när polarn kraschade?? Och mer fantastiskt, klarade sig så bra att han kunde gå efteråt.... Jaja..

På jobbet har vi ett stort antal olyckor med tjänstefordonen och utan undantag är det de yngre som vållar dessa.
Folk äldre än 65 ser man sällan på jobbet :)

Men visst är det som du säger, killar i 20 årsåldern kan nog vara rätt så överrepresenterade i krockstatistiken.

Den här frågan har varit uppe en hel del.
Varför inte ha en obligatorisk uppdatering av trafikregler vart 3é år.
En lära man som körkorts innehavare är tvungen att delta i..
Ta om lappen,nja.
Tycker det funkar kanon därute som det e, Någon enstaka gång man ser någon dåre eller någon som gör nåt misstag. men i det stora hela :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman