Körkort på livstid

Det finns en ganska intressant undersökning från SCB som pekar på sambandet mellan män i åldern 19-24 med körkort, under givna tidsperioder, ställt mot andelen allvarliga trafikolyckor som inträffar under samma tidsperiod, bland annat. Den talar ett ganska tydligt språk. Tyvärr hittar jag inte länken just nu..

Men visst är det konstigt va? Då man enligt trådskaparen i den åldern borde vara som bäst på att köra bil, då kunskaperna knappt kan dateras fem år bakåt i tiden? Mycket märkligt. Känns lite som twilight-zone, eller hur? Logiken bara föll, platt som en häst.

Satt just och letade efter samma sak. Det finns en del på VTI:s hemsida. Det är som jag antar att du antyder, dom värsta stolpskotten som orsakar mest elände finns i åldersgruppen upp till 25år. Hittade även en publikation om ett förslag att göra om prövotiden för körkort just på grund av dessa.
Sen verkar det inte spela nån roll om dom sitter på hoj eller i en bil, dom är lika farliga ändå. Nä, årligt körkortsprov för all upp till 25år så vi får bort en del med farligt beteende, så kan vi gamlingar färdas lite lugnare sen....

Syn och läkarundersökning likt kraven för tung trafik vore väl rätt rimligt ställda? Klydda med uppkörningar osv är väl inget nödvändigt, läkarn sladdar väl gamlingarna förbi ändå för att hämta potenshöjande och annat "gott till helgen" :D

Nä, årligt körkortsprov för all upp till 25år så vi får bort en del med farligt beteende, så kan vi gamlingar färdas lite lugnare sen....

"Vi" under 25 år är jävligt bra på ögontjäneri.
Tror de flesta har tekniken så vi lätt klarar ett körprov.
Det är de äldre som kanske övat in en felaktig teknik som behöver deltaga i körprov.
Istället för prövtid borde personer under 25 år vara tvungen att köra med GPS eller liknande.
Det behövs även mer lärdom om risker i trafiken

Ja prövotiden är väl inte till någon större nytta?

Visst, man är av vägen ett litet tag, och måste göra en ny uppkörning, men som sagt så är väl inte skickligheten det stora problemet här?

Och ingen jag känner har kört lugnare för att de haft prövotid...

Det enda jag tror har någon effekt på något i trafiken är fler poliskontroller och patrullerande polisbilar/motorcyklar!

Risken att åka fast i en kontroll utanför de stora vägarna är ju skrattretande liten!!

Sen kan höjd försäkring hjälpa en del, men det tar nog ändå i fel ände, de mest intresserade och de som kör mest kommer att fortsätta betala, och de som kör minst och lugnast, och därmed är säkrast, kommer att lägga av...

Med följden att antalet olyckor per motorcyklist kommer att öka ännu mer, och vi få ännu mer artiklar i aftonbladet om hojdöden....

Tvinga folk som åker dit för fortkörning på kurs och "uppkörning".
Hade hellre pröjsat 4000 på körlektioner om jag fått en bot än att bara "ge" bort det till staten.
Statlig trafikskola som tar hand om fartsyndare.

Tvinga folk som åker dit för fortkörning på kurs och "uppkörning".
Hade hellre pröjsat 4000 på körlektioner om jag fått en bot än att bara "ge" bort det till staten.
Statlig trafikskola som tar hand om fartsyndare.

Visst, bra tänkt egentligen, men hur många av fortkörarna skulle inte klara en uppkörning om de ansträngde sig?

De som inte skulle klara en uppkörning är otroligt nog underrepresenterade i trafikolyckor, särskilt allvarliga sådana.

Visst, bra tänkt egentligen, men hur många av fortkörarna skulle inte klara en uppkörning om de ansträngde sig?

De som inte skulle klara en uppkörning är otroligt nog underrepresenterade i trafikolyckor, särskilt allvarliga sådana.

Efter många år i trafiken så skulle jag hellre hävda att det är de som i unga år lärt sig hantera fordon just genom att tangera gränserna som senare gör det möjligt för de som inte klarar av trafiken att undvika olyckor och då just därför att den första gruppen är mer allerta och klarar av undanmanövrar när de som inte kan köra klantar sig, ser incidenter för jämnan och att klantarna klarar sig beror på att övriga trafikanter agerar.

Vad jag däremot är för är att man borde göra återkommande teoriprov och i samband med det även manöverprov på halkbana, fickparkering eller liknande, genom detta förfarande skulle trafikanter som inte innehar tillräcklig kompetens sållas ut och därmed skulle de även bli medvetna om sina brister. Att det finns folk som kör för fort kommer man aldrig att komma åt på annat sätt än genom poliskontroller längs vägarna. Plåtpoliserna är bara löjliga, notoriska fortkörare vet ju var de står och tittar mer efter polisen än efter trafiksäkerhetsmässigt viktigare saker, det senare är nog något som många i trafiken gör sedan minst överträdelse leder till kraftiga böter. VV/Polisen är helt fel ute genom sin focusering på fart.

Jo det är klart de skulle klara en uppkörning.
Men att tvinga dem köra 3-4 timmar av deras fritid med en gnällig kärring som predikar om hur dåliga människor de är när de kör för fort. Skulle kanske ge dem en tankeställare

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman