Körkort @ Motorcyklar

Jullz

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Räjsercykkel
Hej, jag har hört ett antal olika besked av vilken ålder man får ta hojkort!
Hur är det, när får man ta - lätt / mellan / tung hoj?

Lätt: 16 år
Mellan: 18 år
Tung: 21 år

Stämmer detta? :7peta

Är man 18 och tar mellan får man automatiskt tung när man är 20 alltså efter 2 års innehav av mellankort.

Ja. Men har du haft mellankort i två år får du tungt automatiskt. Alltså kan du få tungt redan när du är 20 år.

Okej! Tack för snabba svar :Bugar
Om jag inte tar mellan-kort, då är det 21 som gäller för tung sen då?

mellan finns inte längre. :mattias Vid 18 år får man ta Tungt A kort med begränsning (25kw dockhögst 0,16kw/kg) vilket är stor skillnad mot det som förr var mellan. A begränsat kort har inte heller någon kubikbegränsning.

philsson skrev:
mellan finns inte längre. :mattias Vid 18 år får man ta Tungt A kort med begränsning (25kw dockhögst 0,16kw/kg) vilket är stor skillnad mot det som förr var mellan. A begränsat kort har inte heller någon kubikbegränsning.

Jag tog mitt mellankort -99. Vill minnas att exakt samma regler som du anger gällde då. Har jag fel?

/ Johan

Last edited:
Jullz skrev:
Okej! Tack för snabba svar :Bugar
Om jag inte tar mellan-kort, då är det 21 som gäller för tung sen då?

Men tar du där emot mellankortet när du e 20 eller precis innan 21 så måste du vänta två år ändå.. eller köra upp igen när du e 21 på tung hoj..

Fakkverk skrev:
Jag tog mitt mellankort -99. Vill minnas att exakt samma regler som du nämner gällde då. Har jag fel?

/ Johan
18 års kortet har alltid hetat mellan kortet fram till 96 om jag inte minns fel då det blev nya regler och man började med effektbegränsning istället. Du får köra hur tung hoj du vill fast med viss effektbegränsning och kortet kom att heta A begränsat men som sagt kallas fortfarande mellan i folkmun.

philsson skrev:
18 års kortet har alltid hetat mellan kortet fram till 96 om jag inte minns fel då det blev nya regler och man började med effektbegränsning istället. Du får köra hur tung hoj du vill fast med viss effektbegränsning och kortet kom att heta A begränsat men som sagt kallas fortfarande mellan i folkmun.

Okidoki! Vikt/effektsifrorna är ju samma som när jag tog det och inte hade väl jag några kubikregler att rätta mig efter. Eller, var 750cc max? Tycker mig höra en klocka from a galaxy far, far away.

Fan, minns inte...

Fakkverk skrev:
Okidoki! Vikt/effektsifrorna är ju samma som när jag tog det och inte hade väl jag några kubikregler att rätta mig efter. Eller, var 750cc max? Tycker mig höra en klocka from a galaxy far, far away.

Fan, minns inte...
750cc är högsta tillåtna cc vid uppkörningen :mattias dock ingen begränsning när du väl har kört upp. lägsta kubik vid uppkörningen är 375cc

Så länge effekten är max 25kw ELLER ett förhållande Vikt/Effekt på max 0.16 så kan du köra NÄSTAN vad du vill på A med begränsning.

JKay skrev:
Så länge effekten är max 25kw ELLER ett förhållande Vikt/Effekt på max 0.16 så kan du köra NÄSTAN vad du vill på A med begränsning.

nästan Effekt/vikt ska de va 0,16kW/kg sen som sagt 25kW

lite OT men jag undrar om jag åker dit för olovlig körning- för mycket effekt i hojen.
Är denna olovliga körning lika olaglig som om jag satte mig i en bil och körde?

Ogre skrev:
lite OT men jag undrar om jag åker dit för olovlig körning- för mycket effekt i hojen.
Är denna olovliga körning lika olaglig som om jag satte mig i en bil och körde?

Rent teoretiskt JA...sen att dom kanske inte gör ngt åt det är en annan sak

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back