Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jullz skrev:Okej! Tack för snabba svar![]()
Om jag inte tar mellan-kort, då är det 21 som gäller för tung sen då?
philsson skrev:mellan finns inte längre.Vid 18 år får man ta Tungt A kort med begränsning (25kw dockhögst 0,16kw/kg) vilket är stor skillnad mot det som förr var mellan. A begränsat kort har inte heller någon kubikbegränsning.
Jullz skrev:Okej! Tack för snabba svar![]()
Om jag inte tar mellan-kort, då är det 21 som gäller för tung sen då?
18 års kortet har alltid hetat mellan kortet fram till 96 om jag inte minns fel då det blev nya regler och man började med effektbegränsning istället. Du får köra hur tung hoj du vill fast med viss effektbegränsning och kortet kom att heta A begränsat men som sagt kallas fortfarande mellan i folkmun.Fakkverk skrev:Jag tog mitt mellankort -99. Vill minnas att exakt samma regler som du nämner gällde då. Har jag fel?
/ Johan
philsson skrev:18 års kortet har alltid hetat mellan kortet fram till 96 om jag inte minns fel då det blev nya regler och man började med effektbegränsning istället. Du får köra hur tung hoj du vill fast med viss effektbegränsning och kortet kom att heta A begränsat men som sagt kallas fortfarande mellan i folkmun.
750cc är högsta tillåtna cc vid uppkörningenFakkverk skrev:Okidoki! Vikt/effektsifrorna är ju samma som när jag tog det och inte hade väl jag några kubikregler att rätta mig efter. Eller, var 750cc max? Tycker mig höra en klocka from a galaxy far, far away.
Fan, minns inte...
dock ingen begränsning när du väl har kört upp. lägsta kubik vid uppkörningen är 375ccJKay skrev:Så länge effekten är max 25kw ELLER ett förhållande Vikt/Effekt på max 0.16 så kan du köra NÄSTAN vad du vill på A med begränsning.
Zenit skrev:nästan Effekt/vikt ska de va 0,16kW/kg sen som sagt 25kW

Ogre skrev:lite OT men jag undrar om jag åker dit för olovlig körning- för mycket effekt i hojen.
Är denna olovliga körning lika olaglig som om jag satte mig i en bil och körde?
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |