Körkort 2011

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På fråga 2, ringde du och fråga eller hur fick du reda på denna info? :)
Skulle ju vara guld o slippa ta riskutbildningarna eftersom jag redan har A1 och ska ta A(beg).:rolleyes:

Den riskutbildningen jag gick för mitt kort var väldigt inriktad på risker med MC i trafiken, förutom att handledaren spenderade kanske 20 sekunder med att säga "Droger och alkohol i trafiken är inte bra, men det vet ni redan så nu pratar vi om alla andra risker med MC istället."

Så den riskettan jag gick hade passat väldigt dåligt med bil, och motsvarande för bil hade passat väldigt dåligt för MC.
Bland annat så berättade de att c.a. 48% av skadorna på en hjälm vid olycka är på hakpartiet. (De visade tom en hjälm med skadeområdena utritade med statistik ifylld på områdena).
De visade ställ som folk klotat i och sånt med, och förklarade varför skydden var viktiga i samma sväng.
Sedan togs saker som körning i grupp upp, och andra mer praktiska saker att tänka på.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Är det någon från uppsala som tänker ta lätt mc kort 2011?
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
På fråga 2, ringde du och fråga eller hur fick du reda på denna info? :)
Skulle ju vara guld o slippa ta riskutbildningarna eftersom jag redan har A1 och ska ta A(beg).:rolleyes:

har för mig att dom sa så när jag var på utbildningen, men jag kan ha fel på den frågan, gå in på länken jag skickar å läs, jag får den texten till att du måste göra riskutbildningarna, men det lättaste är att ringa körskolan och kolla, dom bör ju veta=)
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Jag klarade teorin idag. Nu är det den eviga väntan efter våren...:D

Grattis till provet=)
Jag klarade mitt i måndags känns så jävla skönt:tummenupp
Håller med dig det blir en jävla jobbig väntan =/


Inskickat av Hoken78
på fråga 1 svarar jag ja, så fick jag det förklarat iafall=/
på fråga 2 svarar jag nej, har man redan hojkort och skall levla upp så skall man inte behöva göra riskutbildningarna

På fråga 2, ringde du och fråga eller hur fick du reda på denna info?
Skulle ju vara guld o slippa ta riskutbildningarna eftersom jag redan har A1 och ska ta A(beg).
__________________
Det stämmer om man haft lätt mc och vill ta tung behöver man endast göra körprovet för det:yoparty Finns att läsa här http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/
 

mayeah

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Z750
Iofs men att de har föreslagit 80 nya avgifter känns lite sådär. Men men, blir körkort nästa år oavsett vilken höjning det blir :p
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Är det någon från uppsala som tänker ta lätt mc kort 2011?

Jag ska köra upp för mellankort så tidigt som möjligt i vår. Det lätta kortet har jag haft sen den 19 aug. i år...:banana

Bor några mil norr om stan så det blev mycket privatköra för min del. Men de "stadslektioner" jag tog, tog jag vid Liljeborns skola (Smedsgränd vid fyrisån) . Kan rekomendera dem varmt, instruktörer med skön attityd! Märkte ju rätt snart att farsan fuskade ganska mycket (lat jävel) när man körde hemma.:gnissla

Och om riskutbildningarna kan jag med rimligt stor säkerhet säga att man inte behöver ta om någon av dem mellan A1 och A OM man gjorde dem för sitt A1. Tog man A1 innan risk1,2 infördes måste man ta dem innan man kan levla upp en nivå.

Jävla krångel... men risk 2:an var kul! Fick ju köra ostrypt hornet 600...:näsblod
 
Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Jag ska köra upp för mellankort så tidigt som möjligt i vår. Det lätta kortet har jag haft sen den 19 aug. i år...:banana

Bor några mil norr om stan så det blev mycket privatköra för min del. Men de "stadslektioner" jag tog, tog jag vid Liljeborns skola (Smedsgränd vid fyrisån) . Kan rekomendera dem varmt, instruktörer med skön attityd! Märkte ju rätt snart att farsan fuskade ganska mycket (lat jävel) när man körde hemma.:gnissla

Och om riskutbildningarna kan jag med rimligt stor säkerhet säga att man inte behöver ta om någon av dem mellan A1 och A OM man gjorde dem för sitt A1. Tog man A1 innan risk1,2 infördes måste man ta dem innan man kan levla upp en nivå.

Jävla krångel... men risk 2:an var kul! Fick ju köra ostrypt hornet 600...:näsblod

Fan va najz då lär man ju stöta på dig någon gång ute på vägarna =)
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Bara så ni vet så har dom gjort om uppkörningsprovet inför 2011!

Ni som kommer köra upp kommer att få köra den här banan på tid!
Självklart kommer den här dumma idén från USA.:mad:

[YOUTUBE-ID]in3_aJbpkA0[/YOUTUBE-ID]















Skojar bara, ni kan vara lugna =)
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Bara så ni vet så har dom gjort om uppkörningsprovet inför 2011!

Ni som kommer köra upp kommer att få köra den här banan på tid!
Självklart kommer den här dumma idén från USA.:mad:

[YOUTUBE-ID]in3_aJbpkA0[/YOUTUBE-ID]















Skojar bara, ni kan vara lugna =)


Jaha får väl köpa mig en sisådär 300 konor då så man kan börja öva:näsblod
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Jag hade aldrig kört hoj innan jag köpte min egna. Körde ett par gånger ute hos mamma på landet på en grusväg fram och tillbaka i juli. 5 gånger kanske? Vägen var så kort att det knappt gick att växla upp, haha!
Tog min första riktiga körlektion i början av augusti. Klarade uppkörningen 7 oktober 2010. Teori och uppkörning på tung (Bandit) på första försöket... Hade nog kunnat göra det fortare, men hade lite semester sen innan inplanerad i september (ca två veckor sammanlagt).
Så om man ger sig fan på det, går det att fixa på max två månader.

Ang hojjar på körskolan. Här i stan (Växjö), kör man tung är det Banditen (650) som gäller, ska man ha mellanklass är det Gladiusen, strypt som man kör. Fick testa den lite (en ostrypt) trots att jag körde upp på tung och en Gladius blir det sen när ekonomin tillåter!
 

Nordh

Road 288
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 954 RR -02
Jag tog A1-kortet 2008, och tänker i år ta A-beg. Min fråga är om det fortfarande är så att jag inte behöver skriva teorin igen, eller har det ändrats?
Läste någonstans att de bara gäller i 2år sen måste jag skriva de ändå.. Hur ligger det till?
 

godisbiten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki z750 -09
Jag tog A1-kortet 2008, och tänker i år ta A-beg. Min fråga är om det fortfarande är så att jag inte behöver skriva teorin igen, eller har det ändrats?
Läste någonstans att de bara gäller i 2år sen måste jag skriva de ändå.. Hur ligger det till?

Teorin gäller i 1 år
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Teorin gäller i 1 år

Ja, men det är under förutsättningen att du inte klarar uppkörning. Har man avlagt ett godkänt körprov är teorin permanent.

Jag tog A1-kortet 2008, och tänker i år ta A-beg. Min fråga är om det fortfarande är så att jag inte behöver skriva teorin igen, eller har det ändrats?
Läste någonstans att de bara gäller i 2år sen måste jag skriva de ändå.. Hur ligger det till?

Har du redan ett godkänt körkort med A1 så ska du bara behöva göra uppkörningar för den högre behörigheten. Alltså inget nytt teoriprov.
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Jag hade aldrig kört hoj innan jag köpte min egna. Körde ett par gånger ute hos mamma på landet på en grusväg fram och tillbaka i juli. 5 gånger kanske? Vägen var så kort att det knappt gick att växla upp, haha!
Tog min första riktiga körlektion i början av augusti. Klarade uppkörningen 7 oktober 2010. Teori och uppkörning på tung (Bandit) på första försöket... Hade nog kunnat göra det fortare, men hade lite semester sen innan inplanerad i september (ca två veckor sammanlagt).
Så om man ger sig fan på det, går det att fixa på max två månader.

Ang hojjar på körskolan. Här i stan (Växjö), kör man tung är det Banditen (650) som gäller, ska man ha mellanklass är det Gladiusen, strypt som man kör. Fick testa den lite (en ostrypt) trots att jag körde upp på tung och en Gladius blir det sen när ekonomin tillåter!

oktober den sjunde 2010, helt klart den bästa dagen förra året :D
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Tänkte fixa lappen så fort som det bara går. ställde mig i kö för att börja köra direkt när väglaget tillåter. Tullinge trafikskola. ngn som har kört hos dom? herrn, i receptionen verkade trevlig iaf och ganska skönt att dom har egen bana och grejjer runt knuten.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top