Körkort 2011

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Ska börja med teori 4e januari sen övningsköra och ta kortet så fort som möjligt :D
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Här sitter man med B-kort o har precis bytt till sig en CBR 600.

Hur f-n ska man hinna ta ett körkort innan sommaren som det är nu?

Synundersörkningar, riskkurser som måste göras innan teori o hela köret.
Ett MC kort känns hopplöst långt borta för en som precis fått upp tanken för det när säsongen är över och körskolorna ligger i ide.
Man tycker jag att åtminstone riskettan kunde avverkas under vintern men icke. :huvet


jag började lite så smått med mitt kort i april eller maj, hade de i slutet av juli. så helt hopplöst e de inte, bara lite:p
 

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Här sitter man med B-kort o har precis bytt till sig en CBR 600.

Hur f-n ska man hinna ta ett körkort innan sommaren som det är nu?

Synundersörkningar, riskkurser som måste göras innan teori o hela köret.
Ett MC kort känns hopplöst långt borta för en som precis fått upp tanken för det när säsongen är över och körskolorna ligger i ide.
Man tycker jag att åtminstone riskettan kunde avverkas under vintern men icke. :huvet

Tog ca 2månader för mig att ta kortet fick det i handen 20100531:banana

och det var i luleå så längre söderut borde det inte vara nå större problem att få de så man hinner köra
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
"Synundersörkningar, riskkurser som måste göras innan teori o hela köret."

Det dära är ingenting! Boka in sig tidigt. Synundersökning är bara en(1) gång och det tar inte ens 5 minuter.
 

Christian.

Guest
Kan det vara något att ta en sån här "intensiv" kurs nu på höstkanten?
Jag har ändå kört en del mil...
Är det värt? Någon som har erfarenhet av deras utbildning?
Skulle vara skönt att få skriva upp under vintern!

http://www.sterikstrafikskola.se/erbjudandemc.htm

Tycker väl den intensiv inte låter så värst intensiv, men det e ju gött o få fixat all riskutbildning och teori innan våren, dom gäller ju i 5 och 1 år.
4 lektioner på manöverbana kanske kan räcka för dig, men sen e det ju trafikdelen också...men har du B-körkort så bör du ju klara den rätt lätt om du kört hoj förut dvs. Annars e det ju bara o ta några extra lektioner när uppkörningen närmar sig! :)
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Klarade uppkörningen idag! Fyfan va skönt! Jag var så sjukligt nervös och har nog aldrig kört så dåligt som jag gjorde.

- Glömde bromsvätskan på kontrollen, och det visade dig att vätskan bak låg PRECIS på gränsen. Han var tveksam om han ville låta mig köra ens men det gick gå.

- Gjorde lågfartsbanan riktigt ostabilt, men utan fötter i. Hade det varit slalombanan hade det varit kört.

- Smäller ner en kon på högfarten och missar att runda en kon i slutet.

- Får ett försök till men får kramp (!) i låret. Får gå av och stretcha lite och klarar sen banan bra.

- Utlöser ABS på 70km/h inbromsning och får t.o.m. lite sladd på hjulet.. med abs. Klarar den och även 90km/h på nästa.


Sen hade jag tur så in i helvete. Fick köra landsväg o motorväg nästan hela vägen. Typ några minuter inledande tätort.

Ja fyfan glad var jag att jag klarade, hade aldrig godkänt mig själv. Nerverna spökade som aldrig förr och jag skakade mer eller mindre i hela kroppen under körningen (och väntetiden).
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Klarade uppkörningen idag! Fyfan va skönt! Jag var så sjukligt nervös och har nog aldrig kört så dåligt som jag gjorde.

- Glömde bromsvätskan på kontrollen, och det visade dig att vätskan bak låg PRECIS på gränsen. Han var tveksam om han ville låta mig köra ens men det gick gå.

- Gjorde lågfartsbanan riktigt ostabilt, men utan fötter i. Hade det varit slalombanan hade det varit kört.

- Smäller ner en kon på högfarten och missar att runda en kon i slutet.

- Får ett försök till men får kramp (!) i låret. Får gå av och stretcha lite och klarar sen banan bra.

- Utlöser ABS på 70km/h inbromsning och får t.o.m. lite sladd på hjulet.. med abs. Klarar den och även 90km/h på nästa.


Sen hade jag tur så in i helvete. Fick köra landsväg o motorväg nästan hela vägen. Typ några minuter inledande tätort.

Ja fyfan glad var jag att jag klarade, hade aldrig godkänt mig själv. Nerverna spökade som aldrig förr och jag skakade mer eller mindre i hela kroppen under körningen (och väntetiden).

Grattis, men skriver du inte i fel tråd nu, prova å skriv i körkort 2010 istället^^
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Ett tipps till er som vill få kortet fort, boka risk 1 samt 2 själv vänta inte på att körskolan ska göra det åt er. Där sparar ni en jävla massa tid. Jag tog mitt kort på en månad detta året jag låg på bara bokade lektioner så fort det blev lediga och bokade risk 1 och 2 själv fick dock åka 15 mil för att göra dom men klart värt det.

Ett bra ställe att göra dom på är Fartvindens trafikskola i halmstad.
Dom kör både 1an och 2an OFTA! Jag fick tid till både risk 1 och 2 dagen efter jag ringde och ville boka dom. Samt att handledarna var mycket bra där.

Angående uppskrivning, ladda ner TEO trafikskola 2010 kör igenom alla olika delarna (GÖR INTE BARA SLUTTEST). Jag körde igenom allt på en dag sedan var uppskrivningen lätt. Finns att ladda ner bland dom snälla piraterna.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon iaf.

// Alexander
 

Christian.

Guest
Klarade uppkörningen idag! Fyfan va skönt! Jag var så sjukligt nervös och har nog aldrig kört så dåligt som jag gjorde.

- Glömde bromsvätskan på kontrollen, och det visade dig att vätskan bak låg PRECIS på gränsen. Han var tveksam om han ville låta mig köra ens men det gick gå.

- Gjorde lågfartsbanan riktigt ostabilt, men utan fötter i. Hade det varit slalombanan hade det varit kört.

- Smäller ner en kon på högfarten och missar att runda en kon i slutet.

- Får ett försök till men får kramp (!) i låret. Får gå av och stretcha lite och klarar sen banan bra.

- Utlöser ABS på 70km/h inbromsning och får t.o.m. lite sladd på hjulet.. med abs. Klarar den och även 90km/h på nästa.


Sen hade jag tur så in i helvete. Fick köra landsväg o motorväg nästan hela vägen. Typ några minuter inledande tätort.

Ja fyfan glad var jag att jag klarade, hade aldrig godkänt mig själv. Nerverna spökade som aldrig förr och jag skakade mer eller mindre i hela kroppen under körningen (och väntetiden).

Grattis till kortet och var glad över att du inte körde upp i Göteborg, för här hade dom nog inte haft lika stort överseende...
Själv kuggade jag i Göteborg, pga dåligt körande...så jag ä int' bitter ;) :D
 

borstis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
nyköping
Hoj
-2000 Honda sp1
Grattis till er alla som ens funderar på att få mc kortet:tummenupp bästa pengar utlägget ni någonsin kommer att göra!! Tog själv kortet -05 kom ihåg att köra med huvudet när lappen är i plånboken:) ps min körskole lärare sa till mig när jag var nervös på uppkörnings dagen, du är bara här på uppkörning för att visa att du lyssnat på mig:yoparty tänk på den:tummenupp:tummenupp
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Är det någon som har koll på när transportstyrelsen öppnar på våren förr uppkörning (körprovet) för mc?
Är det ett fast datum varje år eller skiftar det beroende på väder och vind?
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Är det någon som har koll på när transportstyrelsen öppnar på våren förr uppkörning (körprovet) för mc?
Är det ett fast datum varje år eller skiftar det beroende på väder och vind?

beror väl på vädret framför allt, men södra å mellersta sverige brukar väl dra igång i april iafall, i år drog dom igång i slutet av april=)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
beror väl på vädret framför allt, men södra å mellersta sverige brukar väl dra igång i april iafall, i år drog dom igång i slutet av april=)
Ah ok tack som fan =) Ringde till dom idag och dom trodde på att komma igång i början av maj i år. Tidigast sa hon kunde bli vecka 16 oavsett hur bra vädret var innan:va

Har gjort riskutbildningarna och klarade teoriprovet igår faktiskt.
Tänkte vara tidigt ute och boka uppkörning så man får kortet till sommarlovet.:)
Fast man kunde inte boka tid förns i Februari =/

Nån som har koll på hur tidigt man måste vara ute för att ta kortet? Jag fyller 29 mars och ska ta A1 kort i Uddevalla. Blir det svårt att fixa uppkörning i slutet av april/början av maj.
Tackar i förväg för alla vänliga svar jag hoppas få på dessa frågar och vill ge alla er kortplockare en fet lyckospark inför kommande år! :tummenupp

Har du körkortstillstånd eller gjort dom 2 riskutbildningarna?
 
Last edited:

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Har en fråga,
Om man har gjort riskutbildning 1 för bil måste man gå riskutbildning 1 för mc också?

Tycker det låter märkligt, man blir väl inte påverkad olika av droger och alkohol varelse om du sitter på mc eller bil :va

En annan fråga, om man har A1 körkort och ska ta A(beg) måste man göra riskutbildningarna då?

Förr var det ju bara att köra upp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Till er som ska ta kortet.

Låter säkert klyschigt, men se till att börja i tid!

Tiden går grymt fort där på vårkanten, och det suger att sitta och vänta på att något övningskörnings/handledartillstånd ska bli klart, eller att man ska få en tid för teoriprov, uppkörning osv..

Även fast man kan klara själva kortet relativt fort så är det ändå galen väntetid på en del grejer som behövs ibland.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Har en fråga,
Om man har gjort riskutbildning 1 för bil måste man gå riskutbildning 1 för mc också?

Tycker det låter märkligt, man blir väl inte påverkad olika av droger och alkohol varelse om du sitter på mc eller bil :va

En annan fråga, om man har A1 körkort och ska ta A(beg) måste man göra riskutbildningarna då?

Förr var det ju bara att köra upp

på fråga 1 svarar jag ja, så fick jag det förklarat iafall=/
på fråga 2 svarar jag nej, har man redan hojkort och skall levla upp så skall man inte behöva göra riskutbildningarna
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
på fråga 1 svarar jag ja, så fick jag det förklarat iafall=/
på fråga 2 svarar jag nej, har man redan hojkort och skall levla upp så skall man inte behöva göra riskutbildningarna

På fråga 2, ringde du och fråga eller hur fick du reda på denna info? :)
Skulle ju vara guld o slippa ta riskutbildningarna eftersom jag redan har A1 och ska ta A(beg).:rolleyes:
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top