Körkort 2010

Williamst

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
daytona
Har en kvinnlig bekant som jättegärna vill ta MC körkort. Problemet är bara att hon är 1,55m lång vilket gör det svårt för henne att nå ner till marken på en MC. Finns det någon skola i göteborg som har möjligheterna att lära ut till en 1,55m lång individ?
Jag hörde med "kul på hjul" som är en av de mest kända och dom hade inte möjlighet till det så då tänkte jag att det ser rätt mörkt ut:gnissla
Någon som har några rekommendationer annars?
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Har en kvinnlig bekant som jättegärna vill ta MC körkort. Problemet är bara att hon är 1,55m lång vilket gör det svårt för henne att nå ner till marken på en MC. Finns det någon skola i göteborg som har möjligheterna att lära ut till en 1,55m lång individ?
Jag hörde med "kul på hjul" som är en av de mest kända och dom hade inte möjlighet till det så då tänkte jag att det ser rätt mörkt ut:gnissla
Någon som har några rekommendationer annars?

Har inte stenkoll men vet att min skola har en sänkt bmw fs650 med låg sadel. Vet tyvärr inte hur kort man kan vara.. Tror dock att den är strypt till 25 kw (Begränsad A).. Ring och hör. Aktiv Trafikskola heter den =)
MVH
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
[QUOTE

Kanske formulerade mig lite fel. Det kanske inte är många kostnader som blir billigare, men du får bl.a lägre försäkringskostnader plus att du kör upp med en mellanhoj istället (med tanke på vikt BÖR det vara lättare?). Jag gjorde iaf två budgetar för alla kostnader för mellan och tung inkl. hoj och på total'en blev mellan billigare.
:tummenupp:)

// Oliz - ber om ursäkt för eventuell förvirring :död[/QUOTE]

Naaa det där behöver nödvändigtvis inte bli rätt:va Då det flesta försäkringsbolagen väljer att försäkra på full effekt oavsett om den är reggad på 25kw eller ej. Så du kan faktiskt råka ut för att du sitter med ett mellankort å 25kw hoj men har ändå samma f-kostnad som en full effekt:tungan
Bara så du inte lurar dig själv:)
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Det är sjukt, jag är inte det minsta nervös inför uppkörningen och jag va inte det inför teorin heller.. Det kommer väl komma extra hårt sen när det väl är dags! :huvet
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Uppkörning imorn, 13.00

Hade 4 timmar körskola idag, fick prova alla konbanor, manöver och bromstest 2 timmar och sedan stad/landsväg 2 timmar. Läraren tyckte det såg väldigt bra ut på manöverproverna.

Men på landsvägen sa han att jag "använde hela vägen" för sällan. Han vill att jag ska köra så rak linje som möjligt genom kurvorna när det är klar sikt även fast farten 70 känns lite lågt för att använda så bred vägbana..

Blir man inte kuggad om man är för extrem och hänger i fel fil lite väl ofta? :S
 

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
17/5 gör jag R2:an på Stora Holm i Göteborg. Det kan nog bli både roligt och lärorikt, men svider lite i plånboken. 2900 kr kostar det i Göteborg.

Sen har jag teoriprov den 21/5 och efter det ska det bokas körprov så snabbt det bara går. Har tagit en lektion på Linnégatans trafikskola och ska ta två till hade jag tänkt (har kört ganska mycket privat så jag tror att två till ska räcka). Körskolan har tydligen fasta inbokade tider på onsdagar och det verkar inte så svårt att få en tid.

Jag återkommer naturligtvis om hur det gick på Stora Holm och teorin!
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Uppkörning imorn, 13.00

Hade 4 timmar körskola idag, fick prova alla konbanor, manöver och bromstest 2 timmar och sedan stad/landsväg 2 timmar. Läraren tyckte det såg väldigt bra ut på manöverproverna.

Men på landsvägen sa han att jag "använde hela vägen" för sällan. Han vill att jag ska köra så rak linje som möjligt genom kurvorna när det är klar sikt även fast farten 70 känns lite lågt för att använda så bred vägbana..

Blir man inte kuggad om man är för extrem och hänger i fel fil lite väl ofta? :S

Tror inte du blir kuggad om du hänger ut i andra filen när det är fri sikt...Jag har uppkörning 08:15 imorrn och önskar dig lycka till...:)

Det är sjukt, jag är inte det minsta nervös inför uppkörningen och jag va inte det inför teorin heller.. Det kommer väl komma extra hårt sen när det väl är dags! :huvet

När ska du köra upp? Good luck!!!
 
Last edited:

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
19/5 så gör jag Risk 2an. 3500:- Fattigare blir man men man får hoppas att det blir lärorikt.

Skriver Teorin 24/5 och det tror jag väl ska gå utan några problem får man väl hoppas, sen trodde läraren att det skulle bli omkring 3 - 7 dagar väntetid på uppkörningen.

Det som är kvar är lågfart + högfartprovet, ska nöta det så mycket så jag kan köra det med förbundna ögon. Att köra ute i trafiken är jag inte alls nervös för, har gått galant hittills, han har väl inte hittat något som man kan anmärka på direkt. Minns väldigt mycket av det jag fick lära mig när jag tog bilkortet för 6 år sedan, hur och vart man ska kolla. Är nästan samma sak rakt igenom fast nu får man tänka på att ha bromsberedskap lite oftare.

Med lite tur har man kortet innan Maj månad är slut :banana
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Tror inte du blir kuggad om du hänger ut i andra filen när det är fri sikt...Jag har uppkörning 08:15 imorrn och önskar dig lycka till...:)



När ska du köra upp? Good luck!!!

Tackar!! Jag kör upp på torsdag. Ska ut och köra 4 timmar med skolan på onsdag och 2 timmar innan uppkörningen. Lycka till själv! :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Går det att köra upp med en sporthoj? Är det mycket svårare? Är det någon som har gjort det?

Har nämligen en sh och jag tänker inte skriva in mig på någon körskola. Får väl bli att låna någons hoj isf, och jag känner inte många med 125 icke-sporthoj :gnissla
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Vi var tre i Malmö idag och alla klarade sig. Helt underbar känsla! Nu ska det letas hoj!
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Yeeeeeeeeesss!!!!! Fyfan vilken känsla och köra lagligt med hoj...:)
 

Gatman

Who the heck is Batman?
Gick med
25 Apr 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Gatpod ZX6R edition
Grattis på er :tummenupp :tummenupp Ta en sväng för mig med.

Själv ska jag köra risktvåan imorgon :) Sen är det "bara" skrivning o uppkörning kvar.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top