Körkort 2010

GÖÖÖÖÖTT, klarade körningen idag!

Förarprövaren -Tyckte du detta gick bra?

Jag -Jeepp, finns inget att klaga på.

Förarprövaren -Då så, här har du lappen.

Jag -Tack som fan!


Körde hem snabbt som fan, ca 1.5tim. (halmstad -jönköping).
Bredsladd med bilen på parkeringen, hoppade ur, hoppade jämfota in i lägenheten, startade datorn, surfade in på transportstyrelsen och ställde på cykeln, ringde till försäkringen. Sen ropade jag till bruden HEEEEj, jag drar ut!! tja! smälde igen dörren, kutade ner till garaget, startade mcn, drog till statoil och fyllde på soppa sen stack jag iväg!!!:yoparty

Livets bästa dag!!

Fy fan va gött det låter, och hoppas verkligen jag får känna på den känslan snart!!! Grattis.

(borde ja göra nåt annat än o hänga i denna tråden o va avundsjuk? Svar JA)
 
GÖÖÖÖÖTT, klarade körningen idag!

Förarprövaren -Tyckte du detta gick bra?

Jag -Jeepp, finns inget att klaga på.

Förarprövaren -Då så, här har du lappen.

Jag -Tack som fan!


Körde hem snabbt som fan, ca 1.5tim. (halmstad -jönköping).
Bredsladd med bilen på parkeringen, hoppade ur, hoppade jämfota in i lägenheten, startade datorn, surfade in på transportstyrelsen och ställde på cykeln, ringde till försäkringen. Sen ropade jag till bruden HEEEEj, jag drar ut!! tja! smälde igen dörren, kutade ner till garaget, startade mcn, drog till statoil och fyllde på soppa sen stack jag iväg!!!:yoparty

Livets bästa dag!!


Jag kan inte förklara med ord hur avundsjuk jag är nu :näsblod

FY FAN FÖR DIG!!:yoparty Grattis!!
 
Håller på med mc kort jag ockås.
Vilken VÄNTE tid hos körskolan, har nästan en månad till nästa körlektion :S
Alla vill ta körtkort nu verkar det som..
 
Har uppkörning på tisdag så ni får hålla tummarna...jag e fan ett nervvrak nu känns det som..:(
Några tips inför uppkörningen? Jag har 2 lektioner på måndag också så jag hoppas dom hjälper.
 
Har uppkörning på tisdag så ni får hålla tummarna...jag e fan ett nervvrak nu känns det som..:(
Några tips inför uppkörningen? Jag har 2 lektioner på måndag också så jag hoppas dom hjälper.

Det är svårt att ge bra tips när man inte vet hur du kör ;) Ta det bara lugnt så ska det gå bra, det vill säga att du kan köra hoj :tummenupp
 
Grattis till alla som tagit kortet.

Jag tog ju mitt förra året och är lite nyfiken på dom nya reglerna hur funkar dom är det bra/dåligt lätt/svårt ?
 
Tjoo!

Jag ska ta mitt mckort nästa vår och håller nu på att välja mc. Har alltid varit förtjust i just supermotar och liknande hojar. Kommer mest övningsköra med fassan men tänker även ta några lektioner. Har rätt stor erfarenhet sedan innan, cross och 2 års moppekörning.

Riktigt sugen på en Aprilia Sxv 550, men den hojen räcker ju bara till A1, tung motorcykel med begränsad effekt alltså.

Hur fungerar det sen då, måste jag bara köra upp med en mc över 700 kubik för att få behörighet A då eller går det automatiskt över till A efter 2 år? Har hört nått snack om det iaf..

Tacksam för svar!
 
Tjoo!

Jag ska ta mitt mckort nästa vår och håller nu på att välja mc. Har alltid varit förtjust i just supermotar och liknande hojar. Kommer mest övningsköra med fassan men tänker även ta några lektioner. Har rätt stor erfarenhet sedan innan, cross och 2 års moppekörning.

Riktigt sugen på en Aprilia Sxv 550, men den hojen räcker ju bara till A1, tung motorcykel med begränsad effekt alltså.

Hur fungerar det sen då, måste jag bara köra upp med en mc över 700 kubik för att få behörighet A då eller går det automatiskt över till A efter 2 år? Har hört nått snack om det iaf..

Tacksam för svar!

Är det inte så att om man ska ta A-obeg så måste man även övningsköra en som passar dom kriterierna (alltså en tung hoj på minst 700 cc etc). Jag är inte helt säkert på att det är så men jag har för mig att jag har läst det,, rätta mig gärna om jag har fel! :tungan
 
Är det inte så att om man ska ta A-obeg så måste man även övningsköra en som passar dom kriterierna (alltså en tung hoj på minst 700 cc etc). Jag är inte helt säkert på att det är så men jag har för mig att jag har läst det,, rätta mig gärna om jag har fel! :tungan

Mja vad man övningskör på för hoj spelar väl ingen roll, bara man gör uppkörningen med en tung mc?

Hursomhelst, kanske är det bättre att ta för tung mc direkt..:rolleyes:

Fyller 21 i år så får ju ta tung nästa vår. Vad ska man köpa för hoj då? Kawasaki er6 ligger ju bra till prismässigt!:) Men den saknar ju 50cc..
 
r1 & r2 avklarade utan problem. Teori den 11 maj. im on my way!

Har en fråga som handlar om lågfartsdelen, figur två. Man ska ju stanna mellan två koner innan man fortsätter köra en bit och vänder. I både teoriboken och på körkortsportalen så står det endast "samt stannar vid dubbelkonerna". Jag antar att man självklart inte skall sätta ner fötterna men den informationen framgår ju ingenstans så jag har inte fått det bekräftat känner jag. Vad är det som gäller när man skall "stanna" vid dubbelkonerna? Någon som kanske vet? :)

Hursomhelst, kanske är det bättre att ta för tung mc direkt..

Fyller 21 i år så får ju ta tung nästa vår. Vad ska man köpa för hoj då? Kawasaki er6 ligger ju bra till prismässigt! Men den saknar ju 50cc..

Jag är 22 i år och tar mellankortet med min 600cc. Har åldern inne för tung men väljer att ta mellan ändå. Enbart pga att många kostnader är billigare i och med att det just är en mellanhoj. Så det behöver inte alltid vara "bättre" att ta tungt direkt :) Sen efter två år blir det tungt hursom. Det negativa som jag ser det skulle väl vara att du inte kan få maxhastigheterna eller accelerationen men jag kan säga att en sportslig mellanhoj har ganska mycket att bjuda på också.

// Oliz - är man såhär nervös inför teorin.. hur ska det bli vid uppkörningen? :'(
 
Är det inte så att om man ska ta A-obeg så måste man även övningsköra en som passar dom kriterierna (alltså en tung hoj på minst 700 cc etc). Jag är inte helt säkert på att det är så men jag har för mig att jag har läst det,, rätta mig gärna om jag har fel! :tungan


Du får övningsköra med en lastbil om du så vill.. bara du kör upp med en 700cc med minst 25kw.

r1 & r2 avklarade utan problem. Teori den 11 maj. im on my way!

Har en fråga som handlar om lågfartsdelen, figur två. Man ska ju stanna mellan två koner innan man fortsätter köra en bit och vänder. I både teoriboken och på körkortsportalen så står det endast "samt stannar vid dubbelkonerna". Jag antar att man självklart inte skall sätta ner fötterna men den informationen framgår ju ingenstans så jag har inte fått det bekräftat känner jag. Vad är det som gäller när man skall "stanna" vid dubbelkonerna? Någon som kanske vet? :)



Jag är 22 i år och tar mellankortet med min 600cc. Har åldern inne för tung men väljer att ta mellan ändå. Enbart pga att många kostnader är billigare i och med att det just är en mellanhoj. Så det behöver inte alltid vara "bättre" att ta tungt direkt :) Sen efter två år blir det tungt hursom. Det negativa som jag ser det skulle väl vara att du inte kan få maxhastigheterna eller accelerationen men jag kan säga att en sportslig mellanhoj har ganska mycket att bjuda på också.

// Oliz - är man såhär nervös inför teorin.. hur ska det bli vid uppkörningen? :'(


Vid figur två SKA du stanna och sätta ner båda fötterna innan du kör vidare. Alltså ska du stanna två gånger. Står väl klart och tydligt i boken? Personligen tyckte jag att den banan är betydligt lättare än den andra.. Fick även göra den på uppkörningen förra veckan =)

Grattis till alla som tagit kortet.

Jag tog ju mitt förra året och är lite nyfiken på dom nya reglerna hur funkar dom är det bra/dåligt lätt/svårt ?

Vilka regler tänker du på? risk 1 och 2?
 
Last edited:
Du ska sätta ner en fot i marken vid varje dubbel kona,vilken väljer du själv:tummenupp
 
Har uppkörning på tisdag så ni får hålla tummarna...jag e fan ett nervvrak nu känns det som..:(
Några tips inför uppkörningen? Jag har 2 lektioner på måndag också så jag hoppas dom hjälper.


Vad skojjit, lycka till.

Tips.. Va inte nervös, en kille i min grupp körde ap bra innan uppkörningen sen rasade allt..

Förarprövaren förväntar sig inte ett konstnummer utan vill bara se så att man kan behärska en motorcykel på ett säkert vis. Det är inte hela världen om du tappar balansen vid krypen och sätter ner en fot eller får motorstopp, dom gör en helhets bedömning. Keep that in your mind!!

Ett fett tips är att visa att man är beredd på fara genom att lägga upp fingrarna på handbromsen.

Ett annat tips är att vrida på skallen ordentligt och vara tydlig på att man har bra uppsikt runt om eftersom att han inte ser dina ögon.
 
tack för svaren angående stoppen vid dubbelkonerna. :Bugar MINST 1 valfri fot då. Jag tycker också personligen att den övningen/banan är lättast, även om jag tränat nu med att stanna och hålla balansen utan några fötter alls i och för sig hehe :dummer

Vilka kostnader tänker du på då?
Försäkring? Du vet väl att du kan köpa och köra en "mellanhoj" oavsett om du har obegränsat körkort eller ej
Kanske formulerade mig lite fel. Det kanske inte är många kostnader som blir billigare, men du får bl.a lägre försäkringskostnader plus att du kör upp med en mellanhoj istället (med tanke på vikt BÖR det vara lättare?). Jag gjorde iaf två budgetar för alla kostnader för mellan och tung inkl. hoj och på total'en blev mellan billigare.
:tummenupp:)

// Oliz - ber om ursäkt för eventuell förvirring :död
 
LYCKA TILL IMORGON!!! :)

Glöm inte att andas och såklart koncentrera dig på vad du gör ;)
Jag var väldigt nervös, även om jag vet att jag kan köra mc, det bara kroppen som reagera på sitt eget sätt, kontrollanten sa åt mig att räkna till 10 och ta 4 djupa andetag innan jag började *hehe*

Tänk på din placering och håll hastigheten (dvs kör inte FÖR sakta). Accelerera upp i rätt hastighet fort.
Håll koll på alla skyltar.
Blicken är väldigt viktig, att du tittar dit du ska.
Och i trafiken får du nästan överdriva med att vrida på huvudet.
När jag körde upp så vinkade kontrollanten till mig för att se om var uppmärksam på det. Då kollade jag speglarna, döda vinkel, blinkade åt höger och körde mot väggrenen och innan jag hann stanna så sa han: kör
Och då kollade jag speglarna, döda vinkeln, blinkade åt vänster och så fortsatte jag köra.
Som sagt lycka till och hoppas vi synes ute på vägarna =)



Har uppkörning på tisdag så ni får hålla tummarna...jag e fan ett nervvrak nu känns det som..:(
Några tips inför uppkörningen? Jag har 2 lektioner på måndag också så jag hoppas dom hjälper.
 
Tack för alla tips! Idag körde jag sämre än nånsin pga. jag har fått hjärnspöken men det redde ut sig på slutet och då körde jag som en gud så...imorrn sätter jag den nog...:tuttar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top