Körkort 2009

Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?

Vilken körskola i stockholm är det? Så man vet vilken man absolut INTE ska boka in sig på efter vintern när det är dags för mig att börja
 
Körde upp i torsdags och klarade det. :) Hade försökt boka tid för körlektioner i flera veckor innan men fick bara svaret "MC-läraren är på semester ring senare", "det är så fullbokat nu det finns ingen tid ledig.. bla bla.."

Konbanorna gick inget vidare. Fick motorstopp i lågfartsbanan (hojens fel inte mitt), och behövde inte köra om den. Det hade regnat i flera timmar så asfalten var blöt och man är inte van att bromsa hårt på blöt väg, så på bromsdelen på högfartsbanan råkade jag låsa bakhjulet. Fick köra den en gång till och välte en kon på undanmanövern :gnissla, och lyckades låsa framhjulet vid bromsdelen. Uppkörningsmannen var jävligt schysst så jag fick köra vidare och göra bromstesten från 70 och 90. Tog det lugnare då och det gick bra. Han hade ett litet snack med mig om att jag var lite het på bromsen när jag låste hjulen, men eftersom det gick bra på 70/90 bromstestet så fick jag köra vidare till trafikdelen, och den gick utmärkt. :tummenupp

Ångrar inte att jag gjorde allt på egen hand eftersom totalkostnaden för körkortet hamnade på just under 2000 kr (uppkörning 1500 + körkortstillstånd 220 + teoriprov ca 200).

Grattis. Kör lugnt. :yoparty
 

Du skrev att läraren har en GS 650.. Är det Håkan på Erikslust du kör med så har du inget att oroa dig över. Släpper han iväg dig till uppkörning så har du vad som krävs för att klara uppkörningen. Utan tvekan. ^^

Sitter lågfartsbanorna som en smäck och om allt det andra också känns bra så har jag inget att tillägga. Det är viktigt att ta det softish när man väl står och ska köra upp. Blir man stressad eller nervös kan det, i för höga doser, påverka balans och körning grymt mycket. :rolleyes:

Lycka till och fixa detdär kortet på onsdag! :tummenupp :yoparty
 
Har uppkörning bokad 16 September så man är väl bland de sista den här säsongen antar jag :)
Hade tid den 10e först men då hade körskolan lyckats dubbelboka men hade lite flax och fick ny tid nära.
Tagit två lektioner med körskola, konbanan tyckte han att jag inte behövde träna på och på högfartsprovet antecknade han bara "bra"
Började köra konbanan med RFen och det gick ju bra till slut men jäklar vilken skillnad det var att köra med körskolans Bumse, det var ju som att cykla runt.
Sen har jag lyckats övningsköra 280 mil under sommaren och haft bilkort i 12 år.
Det känns som det jag skulle kunna ha problem med är placeringen på vägen och bromsprovet, då jag inte testat det med den hojen. Nu har den ABS iofs så jag antar att det är till att lägga foten på bakbromsen o sen pallnita fram?
Placering har jag nog hajjat ändå iofs genom att läsa den här eminenta tråden.
 
Hur länge håller ett teoriprov för mc idag är det som förr 1 år ? Eller är det som med bil idag att man måste köra upp direkt?
 
Körde upp i tisdags,18:e...Hyfsat nervöst det var...:gnissla
Men körningen klarade jag av och kortet är i mitt ägo!!!:yoparty
Var ledig från jobbet i 1,5 dagar och avverkade ca 33 mil under två eftermiddagar...:banana
 
Nu ska vi se vad det kostade för mig att ta kortet.

Förutsättningar:
Ingen egen hoj, ingen utrustning. Inte heller någon att övningsköra privat med, bortsett från mormor, men hon kunde mindre än jag när det gäller att köra, däremot satt hon ofta bakpå i unga dagar.

Har spenderat ungefär 50 meter (+-10m) på en klasskompis moped när jag var 14. Övriga hade helt enkelt inte moped där jag växte upp. Ingen övrig erfarenhet av att köra tvåhjulingar.

Tog B-kort för 3,5 år sedan, gjorde lumpen som strdisfordonsbefäl/-förare, och lägger drygt 1500 mil bakom mig varje år. Frågan är om jag inte gjorde fler mil än så när jag övningskörde... :va

Synundersökning gjordes (75:-) och skickades in till länsstyrelsen för ansökan om körkortstillstånd (220:-).

Köpte STR's MC-boken (171:-) pluggade teori hemma och satte den direkt hos VV (220:-).

Körde manöverbanor, trafik och lånade kläder hos trafikskolan. Totalt 10 st 80 min lektioner á 1250:- = 12'500:-.

Hyrde MC från körskolan till uppkörningen (750:-) och körde upp (1500:-).



Sammanfattat:
Optiker: 75:-
Avgifter VV & länsstyrelsen: 1940:-
Körlektioner: 12 500:-
Hyra MC uppkörning: 750:-

Totalt: 15 265:-


Siktade på 10k, men utan att övningsköra privat är det nog svårt.
 
Du skriver om mig ju!:D:D men nästan exakt samma för mig minus de 50 metrarna på en kompis moppe :yoparty

landade på 18 tusen allt som allt då jag fick panik över manöverbanan och tog tre extra lektioner veckan innan uppkörningen.
 
Du skriver om mig ju!:D:D men nästan exakt samma för mig minus de 50 metrarna på en kompis moppe :yoparty

landade på 18 tusen allt som allt då jag fick panik över manöverbanan och tog tre extra lektioner veckan innan uppkörningen.

Tack, höll också på att få panik över lågfartsbanorna, men det räckte med att min lärare sa till mig att jag faktiskt skulle klara det. :)

Nu är det hojen som fattas, men säsongen känns nästan slut, så under vintern kommer det letas upp en sporttouring att leka med nästa sommar. :yoparty
 
Du skrev att läraren har en GS 650.. Är det Håkan på Erikslust du kör med så har du inget att oroa dig över. Släpper han iväg dig till uppkörning så har du vad som krävs för att klara uppkörningen. Utan tvekan. ^^

Sitter lågfartsbanorna som en smäck och om allt det andra också känns bra så har jag inget att tillägga. Det är viktigt att ta det softish när man väl står och ska köra upp. Blir man stressad eller nervös kan det, i för höga doser, påverka balans och körning grymt mycket. :rolleyes:

Lycka till och fixa detdär kortet på onsdag! :tummenupp :yoparty

Det var Lars-Åke på Lantz i Helsingborg jag hade. Jag kör privat, men vill ta lite trafiklektioner för att få en professionel åsikt så att säga.

Ska ut och köra om 35 min, fint väder, ska bli trevligt. Blir privatträning på konbana och allmän körning antar jag.


(Detta inlägget skulle jag ha skrivit långt tidigare idag, vid 12 tiden ungefär)
 
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?

Låter som ett konstigt upplägg med lektionerna. Skolan jag gick på så betalade vi 1000:- för 80 min lektioner med en lärare på två elever och två cyklar, fast man var ute 120 min. För manöverbanorna så körde man ensam ut eller hem. Rena trafiklektioner/landsväg var 120 min, och kostade en ca 1300, men då var ensam elev med en lärare på var sin cykel.

Landade själv på en 15-16 lektioner totalt trots en del vana sen tidigare. Rätt mycket mitt eget "fel" då jag lekte/testade alldeles för mycket på manöverbanorna. Hur blir det om jag lutar kroppen så här, eller cykeln, jämt drag i denna svängen eller bara lite tomgångsvarv osv osv. Alldeles för mycket vel helt enkelt istället för att bara göra det.

Väl på uppkörningen kändes det som ett visst mått av överträning när man väl gjorde momenten, men nervositet man kände var av det bra slaget. Jag visste ju mycket väl att jag kunde alla delar bra.

Ligg på instruktören och fråga vad dom vill se i dom olika momenten för att ni skall komma vidare. Har du min talang för att vela och experimentera är det lätt hänt att man övertränar sönder något som redan funkar.
 
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?


Samma sak hände mig i borlänge! Jag stod ut två lektioner sen blev jag 100% privatist. Lurendrej är det minsta man kan säga... jag övade privat o fixade kortet galant.
 
Har uppkörning bokad 16 September så man är väl bland de sista den här säsongen antar jag :)
Hade tid den 10e först men då hade körskolan lyckats dubbelboka men hade lite flax och fick ny tid nära.
Tagit två lektioner med körskola, konbanan tyckte han att jag inte behövde träna på och på högfartsprovet antecknade han bara "bra"
Började köra konbanan med RFen och det gick ju bra till slut men jäklar vilken skillnad det var att köra med körskolans Bumse, det var ju som att cykla runt.
Sen har jag lyckats övningsköra 280 mil under sommaren och haft bilkort i 12 år.
Det känns som det jag skulle kunna ha problem med är placeringen på vägen och bromsprovet, då jag inte testat det med den hojen. Nu har den ABS iofs så jag antar att det är till att lägga foten på bakbromsen o sen pallnita fram?
Placering har jag nog hajjat ändå iofs genom att läsa den här eminenta tråden.

Körde också upp med ABS.. Kanon smidigt.. bara bromsa stenhårt.. hackar det släpper man lite bara.. hur lugnt som hällst..

Lycka till!
 
Last edited:
Tack, höll också på att få panik över lågfartsbanorna, men det räckte med att min lärare sa till mig att jag faktiskt skulle klara det. :)

Nu är det hojen som fattas, men säsongen känns nästan slut, så under vintern kommer det letas upp en sporttouring att leka med nästa sommar. :yoparty

Ännu ett sammanträffande, blev en VFR800 för mig :D, kan rekommendera den starkt. Men något jag rekommenderar ÄNNU mer är att provköra så mycket du bara kan! Titta runt i alla mc-butiker som finns inom räckhåll och testa alla möjliga varianter, allt från en KTM motard till en R1 skall provköras. Dels får du ju köra några mil och ha jäkligt skoj, men framförallt får du känna på allt så du vet vad du verkligen vill ha :tummenupp
 
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?
 
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?

Jag tror inte det.

Kommer inte ihåg när vi började övningsköra, men det var denna säsongen. Beror nog en hel del på din erfarenhet sedan tidigare.

Jag har kört mycket 2hjulat sedan jag var liten hos farmor, och tog mitt körkort i december förra året, så trafikreglerna kan jag rätt väl.

Skulle tro att det var svårare om man saknade mc/mopederfarenhet och tog körkort för, säg 10 år sedan.

Dock så har jag inte mitt körkort än, men har uppkörning på onsdag :gnissla
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top