Körkort 2009

Undrar lite över denna säkerhetskontroll dom vill att man gör på uppkörningen nån som har tipps om det ? vart kan man läsa om det ? gärna nätet..eller ska man fråga körskoleläraren. ?
 
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?
Om man river första konen när man kommer in från undanmanövern så behöver man börja gå in i banan igen vid undanmanövern tidigare. Börja gå ut mot undanmanövern redan i korridoren innan och sedan någonstans kring mitten av korridoren och undanmanövern så börjar man gå in igen (se bilden nedan). Det fick jag lära mig och det gick ju bra.

Vad gäller hastigheten på vägen tillbaka så är det 50 så snart som möjligt igen. Det är inte så märkvärdigt, så varför ge förarprövaren anledning att anmärka på det?
 

Bifogat

  • mc-undanmanover.png
    mc-undanmanover.png
    6.3 KB · Visningar: 45
Grattis till dig! :tummenupp

Ja hur gick det för mig..? Inte en glad tjej som skriver detta. :död
Allt började j*vligt fel, redan FÖRE provet.... förlängde säkert livet på dom som satt utanför o väntade på uppkörning samt alla kontrollanter. "hahahaha Dumma jävla blondin" tänkte nog de flesta... Jaja, det bjuder jag på, jag e inte den som inte vågar visa mig dum o alla kan väl för fan göra fel. Tappade hojen :banana .........
Min kontrollant o jag hamnade väl ganska snett redan från början. Tänker inte skylla ifrån mig men jag fick aldrig något konkret svar varför jag kuggade. Han va inte nöjd med något. Lågfarten satte jag (men enl. kontrollanten för vingliga svängar...). ua på bromsningarna o serpentinen. Sen efter det for vi ut o körde. Kändes bra o jag gjorde precis som jag gjort med min lärare. När vi kom tillbaka sa han bara: Sofia, du behöver verkligen träna mera... Mina taggar växte utåt o mina finska lejon väcktes. Blev ASförbannad. :mad::mad::mad: Jaha, säkerthetschecken kunde ha varit bättre, krypkörningen instabil i sväng, jag hade tittat ner i asfalten när jag skulle ut från grusväg på 70väg (det va en hög asfaltskant som jag sneglade ner på), tydligen hade jag kommit över på mötande ngn ggn, var o när kunde han inte säga när jag frågade. Kanske jag tog en tupplur då för jag minns det inte... Sedan sa han att han uppriktigt hade varit rädd när vi körde i villaområdet. jaha? Körde aldrig mer än 25. Vid det här laget va jag så less så jag orkade inte lyssna mer. Kanske jag skulle hålla på med biljard istället? :död

Revansch på onsdag men just nu känner jag mig bara bläääää vill inte.

Som någon sa: det räcker inte med att bara vara söt, man måste ha lite talang också. :tummenupp Tack för den!

Lite vodka innanför västen hade inte skadat nu, men är fast på jobbet... Fler som känt sig så här efter kuggning? :död

Tappade du hojjen på uppkörningen ?
 
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?


På körskolan fick vi lära oss att inte gå in rakt framifrån, utan lite diagonalt med "gung" i hojen. Det blir inte lika svårt med undanmanövern och har man "gunget" är det ju bara att fortsätta med slalomen :D

@ salander, "lånade" din fina bild, hope you don't mind :krama
 

Bifogat

  • mc-undanmanover.png
    mc-undanmanover.png
    7.6 KB · Visningar: 47
Idag fick jag göra undanmanövern i verkligheten när en bil körde rakt ut framför mig :näsblod

Tur dom var petiga med den samt bromstekniken på körskolan, annars hade det gått illa
 
Om man river första konen när man kommer in från undanmanövern så behöver man börja gå in i banan igen vid undanmanövern tidigare. Börja gå ut mot undanmanövern redan i korridoren innan och sedan någonstans kring mitten av korridoren och undanmanövern så börjar man gå in igen (se bilden nedan). Det fick jag lära mig och det gick ju bra.

Vad gäller hastigheten på vägen tillbaka så är det 50 så snart som möjligt igen. Det är inte så märkvärdigt, så varför ge förarprövaren anledning att anmärka på det?

Detta måste väl vara helt fel teknik. Först fuska i början med att gå in snett och sedan en mjuk sväng vid väjning och sedan en kraftigare och sen knyck för att komma in igen ???

Det jag fick att fungera bäst (självlärd) var att göra en ordentlig "knyck" vid ingången (sista av de två parkonorna innan manövern) och då får man gott om tid för tillbaka gången. Tillbaka knycken påbörjade jag då direkt i nivå med de 4:a konorna.
Med den tekniken hade jag ungefär 95% lyckade körningar i 55 km/h. Alltså i snitt 1 miss på 20... jo jag räknade faktiskt:rolleyes:
 
Last edited:
Menar så här alltså (röda linjen).
Tryck till cykeln ordentligt. Följ inte med med överkroppen utan rör på höften.
 

Bifogat

  • mc-undanmanover2.jpg
    mc-undanmanover2.jpg
    44.3 KB · Visningar: 48
Last edited:
Detta måste väl vara helt fel teknik. Först fuska i början med att gå in snett och sedan en mjuk sväng vid väjning och sedan en kraftigare och sen knyck för att komma in igen ???

Det jag fick att fungera bäst (självlärd) var att göra en ordentlig "knyck" vid ingången (sista av de två parkonorna innan manövern) och då får man gott om tid för tillbaka gången. Tillbaka knycken påbörjade jag då direkt i nivå med de 4:a konorna.
Med den tekniken hade jag ungefär 95% lyckade körningar i 55 km/h. Alltså i snitt 1 miss på 20... jo jag räknade faktiskt:rolleyes:
Det finns såklart många vägar som leder till Rom. Tekniken jag beskrev var den trafikskolan jag körde med lärde oss och det gick ju bra. Lyckas man inte mjukt och fint vid undanmanövern kan det vara svårt att behålla jämn hastighet genom och efter undanmanövern också. Man kan kalla det "fusk" som du skrev, eller kalla det att göra det så lätt som möjligt för sig. De flesta lär föredra det senare.
 
På körskolan fick vi lära oss att inte gå in rakt framifrån, utan lite diagonalt med "gung" i hojen. Det blir inte lika svårt med undanmanövern och har man "gunget" är det ju bara att fortsätta med slalomen :D

@ salander, "lånade" din fina bild, hope you don't mind :krama

Såhär har jag också blivit lärd (hm, blev visst ingen bild), iaf att om undanmanövern till höger, kör in i de första 4 konorna från höger, blir lättare med gunget :), sen att jag lägger för snäva spår är ju en annan femma :rolleyes:, buss på långsamma banan igen, brrr, var iaf ute på övningstur på egna hojen igår, GÖTT :D
 
Det finns såklart många vägar som leder till Rom. Tekniken jag beskrev var den trafikskolan jag körde med lärde oss och det gick ju bra. Lyckas man inte mjukt och fint vid undanmanövern kan det vara svårt att behålla jämn hastighet genom och efter undanmanövern också. Man kan kalla det "fusk" som du skrev, eller kalla det att göra det så lätt som möjligt för sig. De flesta lär föredra det senare.

Jag syftar på att undanmanövern skall visa att man klarar en bil som sticker ut nosen. I skarpt läge så kan man inte planera manövern som du blev lärd.

Och den tekniken du visar med mjuk undanmanöver så hade jag 70-80% statistik i 50. Jämfört då med 95% i 55 km/h

Samma teknik man ser här. ca 35 sekunder in i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=-h75stFKX34

Fast jag knycker lite tuffare och jobbar mer med höften.:tummenupp
 
Last edited:
Då har man äntligenfixat kortet :yoparty

riktigt nervös var man, men bara man behöll total fokus på uppgiften så gick det bra. Onödigt bökigt att köra upp för MC imo, men men.. nu är det klart iaf :banana
 
Då har man äntligenfixat kortet :yoparty

riktigt nervös var man, men bara man behöll total fokus på uppgiften så gick det bra. Onödigt bökigt att köra upp för MC imo, men men.. nu är det klart iaf :banana

Grattis!!!
Körde du upp i Gävle?
Isf några tips?
/ från en som har uppkörningen framför sig....:banana
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top