Körkort 2009

Nyss hemkommen från första lektionen!
Hade, som jag skrev tidigare, haft en del problem med att jag välter inåt när jag krypkör å svänger. Läraren gav mig en massa bra tips som skulle tagit mig ett bra tag innan jag kommit på själv, och bitarna föll på plats en efter en, klarade ett par "garagevändningar" men det var fortfarande en del tippande inåt.
Är sjukt taggad nu när det känns lite mindre omöjligt att ta sig runt konbanan.
Ska ut å nöta privat i helgen å förhoppningsvis ta en till lektion på måndag :)

Sitter å jagar uppkörningstid just nu. "just nu är det många som ringer till oss, försök igen senare..." :död

EDIT: sådär ja, 16e juni i barkarby. ngt sent, men de får man ta. iaf ett område jag känner till. hade jag hamnat i tullinge hade jag varit vilse på 2 röda...
 
Last edited:
Nyss hemkommen från första lektionen!
Hade, som jag skrev tidigare, haft en del problem med att jag välter inåt när jag krypkör å svänger. Läraren gav mig en massa bra tips som skulle tagit mig ett bra tag innan jag kommit på själv, och bitarna föll på plats en efter en, klarade ett par "garagevändningar" men det var fortfarande en del tippande inåt.
Är sjukt taggad nu när det känns lite mindre omöjligt att ta sig runt konbanan.
Ska ut å nöta privat i helgen å förhoppningsvis ta en till lektion på måndag :)

Sitter å jagar uppkörningstid just nu. "just nu är det många som ringer till oss, försök igen senare..." :död

EDIT: sådär ja, 16e juni i barkarby. ngt sent, men de får man ta. iaf ett område jag känner till. hade jag hamnat i tullinge hade jag varit vilse på 2 röda...

Det där med att du välter, menar du att du VÄLTER omkull cykeln eller bara att du lutar så mkt inåt att du måste sätta ner fötterna?
 
Nyss hemkommen från första lektionen!
Hade, som jag skrev tidigare, haft en del problem med att jag välter inåt när jag krypkör å svänger. Läraren gav mig en massa bra tips som skulle tagit mig ett bra tag innan jag kommit på själv, och bitarna föll på plats en efter en, klarade ett par "garagevändningar" men det var fortfarande en del tippande inåt.
Är sjukt taggad nu när det känns lite mindre omöjligt att ta sig runt konbanan.
Ska ut å nöta privat i helgen å förhoppningsvis ta en till lektion på måndag :)

Sitter å jagar uppkörningstid just nu. "just nu är det många som ringer till oss, försök igen senare..." :död

EDIT: sådär ja, 16e juni i barkarby. ngt sent, men de får man ta. iaf ett område jag känner till. hade jag hamnat i tullinge hade jag varit vilse på 2 röda...

dyos: När hojjen "välter" inåt så gasar du lite lätt så kommer du märka att den rätar upp sig. Lycka till! vi har alla haft ett rent h-e på krypet.
 
Dyos: Mer gas... knip knäna runt tanken (jag fick ett löv som skulle sitta kvar) och sen parera eventuella fel med gas, koppling och fotbroms.

Sen kan du faktiskt boka dina uppkörningar på nätet.
 
Dags för nästa lektion på måndag - ska se till att få bokat en tid då, annars bokar jag själv! Var så nära att köpa en Z1000 -09 idag, men besinnade mig. Det blir en billig 20000:- hoj denna första säsong. Tror jag... :)
 
Dyos: Mer gas... knip knäna runt tanken (jag fick ett löv som skulle sitta kvar) och sen parera eventuella fel med gas, koppling och fotbroms.

Sen kan du faktiskt boka dina uppkörningar på nätet.
Det där måste vara väldigt individuellt vad man tycker är bäst. Jag gjorde allt annat än knep med benen när jag krypkörde..
 
Det där måste vara väldigt individuellt vad man tycker är bäst. Jag gjorde allt annat än knep med benen när jag krypkörde..

Nja, jag ville verkligen inte knipa med benen... de for ut hela tiden och då tog läraren (Ola på Jarla) och satte ett löv mellan låret och tanken... då lärde jag mig att hålla i cykeln med benen och inte med händerna/armarna.
 
Till alla som svarade på mitt förra inlägg;

Jaa, jag fick en hel del tips av läraren som sagt. De som gjorde mest skillnad för mig va:
1. att "trycka" ifrån sig styret (tex trycka ifrån höger handtag när man ska svänga vänster istället för att dra vänstersidan till sig. Annars "drar" man ner hojen inåt i kurvan.
2. att flytta överkroppen inåt när man känner att det är påväg att tippa och således trycker man ut hojen med höften, och
3. att hålla dragläget, börjar man fippla för mkt med kopplingen blir det mer svaj. Börjar man tippa inåt så är det bara att släppa upp kopplingen å få upp lite mer fart.

Samt självklart hålla blicken högt och dit man ska. jag märkte själv att jag vred huvudet dit jag skulle i början av svängen, sen fastnade blicken på de jag satt den på och fukkade således upp resten av svängen, gäller att hålla blicken rörlig.

Hjälpte också att knipa åt med knäna runt tanken och förankra sig där, men det var nog det som jag kände gjorde minst nytta.

Och nej, jag tappade aldrig omkull hojen, men som sagt. tippade så pass att jag va tvungen att sätta ner foten.

Krister: Nej, de e de man inte kan. Går endast att boka uppkörning för B online. Teorin går däremot.
 
Last edited:
Nja, jag ville verkligen inte knipa med benen... de for ut hela tiden och då tog läraren (Ola på Jarla) och satte ett löv mellan låret och tanken... då lärde jag mig att hålla i cykeln med benen och inte med händerna/armarna.
Finns antaligen många vägar till framgång :)
 
Alla har vi våra svårigheter och det vore konstigt om allas var samma.
Så öva på och lyssna på lärarna.

Men som du beskriver så blicken, den är superviktig.

Men det roligaste är den lektion då man bara känner att *klick* där satt det... och man sedan funderar över varför man inte fattade det snabbare.
 
Nån som vet när man vet om man kryper tillräckligt långsamt? (När har man uppnått en godkänd snigelfart enligt vv?)

En annan sak: Har hittills justerat fart/balans enbart med koppling, tills igår när jag fick veta av att man ska justera mest med gas utifrån ett svagt dragläge. Det blir ett jäkla gasande tycker jag, men det borde kanske ge bättre/mer direkt kontroll av fart och balans jmf. med att enbart justera med kopplingen. Med gaskontroll så tenderar det att bli rätt så ryckigt och ibland ökas farten tycker jag. Vad har den eminenta expertpanelen i denna tråd för synpunkter?
 
Nån som vet när man vet om man kryper tillräckligt långsamt? (När har man uppnått en godkänd snigelfart enligt vv?)

Typ promenadfart. Det viktiga är att man visar att man har balans på hojen och kan ta sig runt konerna med god kontroll.

En annan sak: Har hittills justerat fart/balans enbart med koppling, tills igår när jag fick veta av att man ska justera mest med gas utifrån ett svagt dragläge. Det blir ett jäkla gasande tycker jag, men det borde kanske ge bättre/mer direkt kontroll av fart och balans jmf. med att enbart justera med kopplingen. Med gaskontroll så tenderar det att bli rätt så ryckigt och ibland ökas farten tycker jag. Vad har den eminenta expertpanelen i denna tråd för synpunkter?

Jag körde själv mest med kopplingen. Den lektion jag körde CB750 så kunde man ju strunta i rullen och köra helt med kopplingen, annars med BMW F650:n så var den för känslig och tjyvstoppade hemskt gärna om man inte höll den på lite lagom varv. Farten reglerades dock mest med kopplingen där också. Förutom om man höll på att trilla inåt, då var tvungen att dra på lite för att resa upp sig igen.

/Anders
 
Nån som vet när man vet om man kryper tillräckligt långsamt? (När har man uppnått en godkänd snigelfart enligt vv?)

En annan sak: Har hittills justerat fart/balans enbart med koppling, tills igår när jag fick veta av att man ska justera mest med gas utifrån ett svagt dragläge. Det blir ett jäkla gasande tycker jag, men det borde kanske ge bättre/mer direkt kontroll av fart och balans jmf. med att enbart justera med kopplingen. Med gaskontroll så tenderar det att bli rätt så ryckigt och ibland ökas farten tycker jag. Vad har den eminenta expertpanelen i denna tråd för synpunkter?

Godkänd snigelfart är när kontrollanten kan promenera bredvid och granska dig. Samtidigt betyder det inte toksakta heller, fick tipset att man inte skall göra det onödigt svårt för sig... när jag körde upp satte jag ned foten vid vändningen så jag fick göra om krypövningen... tänkte då på att inte göra det onödigt svårt så tog microskopiskt lite mer fart och då gick det galant.

Fick lära mig att utnyttja dragläget och sen hålla något mer gas än tomgång.
 
Idag klarade jag teorin! :2cool

Grattis där!

Godkänd snigelfart är när kontrollanten kan promenera bredvid och granska dig. Samtidigt betyder det inte toksakta heller, fick tipset att man inte skall göra det onödigt svårt för sig... när jag körde upp satte jag ned foten vid vändningen så jag fick göra om krypövningen... tänkte då på att inte göra det onödigt svårt så tog microskopiskt lite mer fart och då gick det galant.

Fick lära mig att utnyttja dragläget och sen hålla något mer gas än tomgång.

Jag är intresserad av vad Mr VV-Gubbe säger om reglering av farten där bakbromsen ingår. I vissa skrivelser kan man läsa att man INTE får använda sig alls av broms, endast gas och koppling. Men så berättar andra om att deras körlärare minsann sagt att de ska använda bromsen också för att balansera upp hojen. Vad är rätt vad är fel (om det nu finns något sånt)?
 
Grattis där!



Jag är intresserad av vad Mr VV-Gubbe säger om reglering av farten där bakbromsen ingår. I vissa skrivelser kan man läsa att man INTE får använda sig alls av broms, endast gas och koppling. Men så berättar andra om att deras körlärare minsann sagt att de ska använda bromsen också för att balansera upp hojen. Vad är rätt vad är fel (om det nu finns något sånt)?

Bra fundering där! Har också fått det berättat för mig att man kan använda sig av fotbromsen för att balansera upp hojen vid vändningen tex. Sedan hör man från andra håll att inte broms skall användas alls.

Platsen där min skolas konbaner körs lutar rätt mycket så där måste man i princip bromsa för att inte rulla för snabbt på vissa ställen. Men detta problem kanske inte finns ute Barkarby tex?
 
Man får använda bakbromsen till viss del för att få ner farten. Om banan skulle luta lite grann åt ett håll så är det självklart att man får använda bambromsen, så att inte hojen rullar iväg för fort. Annars kan vändningen bli jobbig:näsblod
 
Skit i bromsen så är du ju på säkra sidan. Håll kopplingen i ett konstant läge och justera gasen för önskad fart.
 
Har för mig att jag använde bakbromsen... men ytterst jättelite om så var fallet.
Grejen är att när ni är klara för att köra upp för trafikskolan så har ni säkert nött krypmomentet så pass att ni klarar er runt den med dragläget.
I början använde jag bakbromsen jättemycket och vinglade lite grann... i slutet så bromsade jag inte alls utan bara körde på dragläge.

Och ja, barkarby är plan utan lutning... är inte särskilt många landningsbanor/startbanor som har nån lutning att prata om. ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top