Körkort 2009

Kom precis hem från mc-handlarn nu. Har köpt en hjälm som ska fungera som julklapp från päronen. Blev en helsvart Arai, dyr som aset men passformen vatt ju gudomlig så den va helt klart värd pengarna (jag pröjjsade för halva :P )

Najs najs! Ska själv iväg efter nyår och kompletera min utrustning med byxor, handskar och skor! Kul men dyra inköp...
 
Jag hade aldrig suttit på en hoj innan jag gick till körskolan.
Såhär mycket kostade mitt mitt besök på körskola:

Testlektion: 1st ( 660kr )
Gårdslektion: 12st ( 660kr/st )
Säkerhetskontroll: 1st ( 660kr (
Introduktion trafik: 1st ( 1320kr )
Trafik: 7st ( 1320kr/st )
Landsväg: 1st ( 1320kr )
Utbildningskontroll: 1st ( 660kr )
Uppkörning: 1st ( 1320kr+1500kr )

Gjorde allt på en månad.
Körskolan tjänade bra med pengar på mitt besök, och jag fick en jävligt bra utbildning.. helt klart värt pengarna.

Fyfan strax under 25 000:- ouch....tror jag pröjsade runt 6000:- totalt för mitt...:pannkyss hehe
 
jaa asså det är ju där skon brukar klämma! pengar är alltid en problem om man inte är ingmar kamprad för han tycks använda sina pengar till att tända brasan hemma istället för att använda dom till något kul och vettigt....

men men, hur är det nu om man är van vid hojen sen en bra tid tillbaka, teorin under kontroll och man kört bil så att man vet redan hur allt fungerar i trafiken? vad är det då man bör lägga pengarna på när det kommer till utbildning? ska man göra en vild chansning och försöka köra upp utan att ha tagit några lektioner? eller ska man börja nöta sig igenom 10 mc-körlektioner till våren som alla är lika dana?
har beslutsångest över hur jag ska gå tillväga!
 
Jag hade aldrig suttit på en hoj innan jag gick till körskolan.
Såhär mycket kostade mitt mitt besök på körskola:

Testlektion: 1st ( 660kr )
Gårdslektion: 12st ( 660kr/st )
Säkerhetskontroll: 1st ( 660kr (
Introduktion trafik: 1st ( 1320kr )
Trafik: 7st ( 1320kr/st )
Landsväg: 1st ( 1320kr )
Utbildningskontroll: 1st ( 660kr )
Uppkörning: 1st ( 1320kr+1500kr )

Gjorde allt på en månad.
Körskolan tjänade bra med pengar på mitt besök, och jag fick en jävligt bra utbildning.. helt klart värt pengarna.

Jag hade aldrig heller suttit på en hoj innan jag kom till körskolan.
Mitt kort gick totalt på ca 6000:-

* Gjorde teorin privat utan lektioner under vintern så när jag kom till körskolan var det bara att börja köra.
* Tog några lektioner på konbanan
* Tog några färre lektioner i trafiken
* Körde sedan upp utan problem
 
men men, hur är det nu om man är van vid hojen sen en bra tid tillbaka, teorin under kontroll och man kört bil så att man vet redan hur allt fungerar i trafiken? vad är det då man bör lägga pengarna på när det kommer till utbildning? ska man göra en vild chansning och försöka köra upp utan att ha tagit några lektioner? eller ska man börja nöta sig igenom 10 mc-körlektioner till våren som alla är lika dana?
har beslutsångest över hur jag ska gå tillväga!


Jag sitter i ungefär samma sits som du, har klarat terorin och har samtidigt snart 2,5 års erfarenhet av bilkörning i trafiken. Sen har jag ett par år på nacken med moppekörning också om det räknas.

Jag har nog tänkt att övningsköra med farsgubben en hel del hemma först så man har det grundläggande klart för sej så slipper man gå igenom det på körskolan och slänga pengar i sjön. Sen kan man ta ett par stycken lektioner med dom t.ex konkörning och gå igenom allt som kommer att komma på körprovet.
 
Jag hade aldrig suttit på en hoj innan jag gick till körskolan.
Såhär mycket kostade mitt mitt besök på körskola:

Testlektion: 1st ( 660kr )
Gårdslektion: 12st ( 660kr/st )
Säkerhetskontroll: 1st ( 660kr (
Introduktion trafik: 1st ( 1320kr )
Trafik: 7st ( 1320kr/st )
Landsväg: 1st ( 1320kr )
Utbildningskontroll: 1st ( 660kr )
Uppkörning: 1st ( 1320kr+1500kr )

Gjorde allt på en månad.
Körskolan tjänade bra med pengar på mitt besök, och jag fick en jävligt bra utbildning.. helt klart värt pengarna.

Vilken konstig skola som tar betalt för varje grej man ska lära sig:confused:

Där jag körde var 1 lektion på 3 timmar och kostade 1100.
Och då fick man göra allt.
 
Skrev upp och klarade teorin på morgonen, var nervös som en tok men det gick bra. Innan jag valde att rätta provet så gick jag genom alla frågor en sista gång för att kontrollera att jag inte kryssat i fel svar och då passade jag dumt nog även på att ändra svar på några frågor - givetvis var det på dessa som svaren var fel. Tänk att man aldrig lär sig att man inte ska ändra på sina svar.
 
jaa asså det är ju där skon brukar klämma! pengar är alltid en problem om man inte är ingmar kamprad för han tycks använda sina pengar till att tända brasan hemma istället för att använda dom till något kul och vettigt....

men men, hur är det nu om man är van vid hojen sen en bra tid tillbaka, teorin under kontroll och man kört bil så att man vet redan hur allt fungerar i trafiken? vad är det då man bör lägga pengarna på när det kommer till utbildning? ska man göra en vild chansning och försöka köra upp utan att ha tagit några lektioner? eller ska man börja nöta sig igenom 10 mc-körlektioner till våren som alla är lika dana?
har beslutsångest över hur jag ska gå tillväga!

Skit i körskola i så fall. Har du hoj och dessutom redan är "van vid den" så skit i körlektioner. Bygg upp egna banor hemma, och testkör dom. Klarar du dom finns det ingen anledning att gå i körskola. Klart att det kanske underlättar men du bör klara det ändå. Uppkörningsmannen sa till mig att det inte spelar "ett jävla skit" roll hur mycket bil man kört, men jag tror ändå att det spelar in en del så det är knappast en nackdel.
 
Finns en film på en äldre herre på en harley nånting (orka ha koll på deras modeller också?) som kör lågfartsbanan (serpentinerna) utan problem, och jag kan tänka mig att hans hoj inte är den smidigaste i kvarteret.
Filmen hittade jag här på SH, kommer dock inte alls ihåg var :va

Ja kan säga att det stämmer, har problem med min monster 600 på lågfartsbanan som faen.. Sätter den kanske 1 av 10... Även farsan hade stora problem med hans monster 900 som kört hoj sen han var 16.. Men sen testade jag hans HD och fyfan va enkelt det var. Nemas problemas över huvud taget liksom. :va

Men för min del blir det att köra med trafikskola ändå tror jag.
 
Skit i körskola i så fall. Har du hoj och dessutom redan är "van vid den" så skit i körlektioner. Bygg upp egna banor hemma, och testkör dom. Klarar du dom finns det ingen anledning att gå i körskola. Klart att det kanske underlättar men du bör klara det ändå. Uppkörningsmannen sa till mig att det inte spelar "ett jävla skit" roll hur mycket bil man kört, men jag tror ändå att det spelar in en del så det är knappast en nackdel.

Tror absolut att det hjälper jag med, ska du ut i trafiken så är det väl mer fördelaktigt att ha erfarenhet än inte, även om det är på 4 hjul. Man har ju lärt sig vad man ska prioritera och vad man ska leta efter på ett helt annat sätt än när man var ny med körkortet.
 
Jag hade väl själv runt 22 lektioner/3 uppkörningar-ca 25 000 spänn.

Körde upp i Gbg.

I efterhand var det ju värt vartenda öre =)... Tänker knappt på att jag har mckort numera.
 
Hopplöst ibland!!

Varför är det så långt kvar till våååren? Känns inte riktigt som man hör hemma här på "riktigt" förrän man har kortet i sin hand. Sitter o glor i teoriboken med ena ögat o andra härinne. Man får inte ens köra sin egen hoj :(
Suck,,,,,
 
Varför är det så långt kvar till våååren? Känns inte riktigt som man hör hemma här på "riktigt" förrän man har kortet i sin hand. Sitter o glor i teoriboken med ena ögat o andra härinne. Man får inte ens köra sin egen hoj :(
Suck,,,,,

Då är vi två...
Börjat lite med att köpa utrustning nu=) köpte mig en hjälm igår...
läser också teorin nu... tänkte skriva den nu under vintern så det är klart iaf..
 
Då är vi två...
Börjat lite med att köpa utrustning nu=) köpte mig en hjälm igår...
läser också teorin nu... tänkte skriva den nu under vintern så det är klart iaf..

Jo, vi är nog många som längtar efter våren. Men jag tror särskilt vi som är på g att ta mc-kortet :)
Hoppas att teorin kommer att gå bra, känns bara sååå segt att tragla sig igenom dessa böcker. Ska börja på teorilektioner i feb. Hoppas det sätter fart på motivationen :yoparty
När allt är klart ska det ut o kööööras :banana
 
MC-kort våren 2009 är det som gäller! Och till sommaren blir det en roadtrip till Island med en nyinförskaffad KTM 640 Adventure, tur att man har kört cross i några år :)

Vad är det då man borde tänka på inför lappen? Hur ser reglerna ut? Är det samma som med bilkörkortet (som jag redan har) att man har en månad (eller är det kortare?) på sig att klara både teorin samt uppkörningen?

Mycket som måste fixas innan dess, strypa hojen, besiktiga den, köpa skyddsutrustning mm. :rolleyes:
 
MC-kort våren 2009 är det som gäller! Och till sommaren blir det en roadtrip till Island med en nyinförskaffad KTM 640 Adventure, tur att man har kört cross i några år :)

Vad är det då man borde tänka på inför lappen? Hur ser reglerna ut? Är det samma som med bilkörkortet (som jag redan har) att man har en månad (eller är det kortare?) på sig att klara både teorin samt uppkörningen?

Mycket som måste fixas innan dess, strypa hojen, besiktiga den, köpa skyddsutrustning mm. :rolleyes:

Dom nya reglerna gäller bara för B-kortet, klarar du teorin för A är den giltig i ett år =)

Välkommen till Tråden!
 
Själv sumpade jag en uppkörning hösten 2007 (kraschade under högfartsbromsen) fick vänta hela långa vintern ...nya friska tag! 2008-04-30 vart nog bästa dan förra året!:-)
lycka till allihopa ...och ge inte upp 15 tusen ...eller 25 tusen ...vad är det delat på alla roliga mil man har framför sig!?:-)
 
Jag gjorde så att jag körde så in i bomben privat under sommaren och nötte in de banor man ska köra på min hoj (ZX9-R) men skrev in mig på körskolan och tog några lektioner där. Tyckte det var vettigt att göra mängdträningen privat och samtidigt kunna dra nytta av det man lärde sig på skolan. Sen så körde jag upp på körskolans hoj vilken var betydligt mer lättkörd i krypen. Inte kul på sporthoj men klarar man det på ninjan privat så har man god marginal med en körskolehoj.

Så gjorde jag
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top