Körkort 2009

Ja får du den lätta banan är det bara att gratulera. Jag körde med trafikskola och vi "värmde upp" lite precis innan vv-gubben kom på den "svåra" lågfartsbanan och högfartsbanan.

Satte oss ner och prata med vv-gubben och han sa synd hörni, jag hade tänkt mig den andra banan. Ajaj tänkte jag, hade aldrig kört den och det slutade med ett "Du, jag har faktiskt inte den blekaste om hur den här banan går till" sa jag till vv-gubben som fick gå banan åt mig och berätta hur jag skulle göra medans jag kollade på. Men pisslätt var den iaf, var aldrig nära att faila. Antagligen för att jag kunde den andra som är svårare och de bygger på samma princip, dvs att kunna framföra motorcykeln i krypfart
 
Krypkörning handlar inte om några balanskonster som hör hemma på cirkus, du skall kunna krypköra med din hoj för att visa att du har kontroll över den... att stanna och stå still utan att sätta ned en fot är överkurs.

Jo men VV inspektörerna tar det här med krypkörning till extremer tycker jag. man kan ju hävda att ingenstans i trafiken måste du krypköra och aldrig sätta ner fötterna, så det är ett ganska orealistiskt prov. Då var den gamla garagevändningen mer realistisk, du ska kunna vända din moppe på en ganska smal gata.
 
Bromsprovet

Hur kan man bedöma om man kan stanna
motorcykeln så snabbt som möjligt med kortaste
möjliga bromssträcka ?????
Måste ju vara MC beroende också....
Min gamla Honda 750 från 1982
bör nog ha längre bromssträcka än
de flesta moderna hojar.

Är det som en del andra saker i körprovet
"inspektörberoende" och ej mätbart ??? :confused:
 
klart att du ska. du ska boka uppkörning, och helst alla körlektioner i tät följd strax innan uppkörning. Minst 2-3 gånger i veckan

Körskolan hade bara en tid i april (idag) och resten av lektionerna har jag i maj. skulle kunna ha en lektion nästa tisdag, dock har en viss skolstyrelse satt in nationella provet i engenska b då:huvet
har uppkörning den 4 juni iallafall :tummenupp
 
Last edited:
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Så nu är det bara att hämta ut Daytonan imorn då :D

Hur kan man bedöma om man kan stanna
motorcykeln så snabbt som möjligt med kortaste
möjliga bromssträcka ?????
Måste ju vara MC beroende också....
Min gamla Honda 750 från 1982
bör nog ha längre bromssträcka än
de flesta moderna hojar.

Är det som en del andra saker i körprovet
"inspektörberoende" och ej mätbart ??? :confused:

Så här gick det till på min uppkörning idag...
Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!
 
Last edited:
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Så nu är det bara att hämta ut Daytonan imorn då :D



Så här gick det till på min uppkörning idag...
Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!


Grattis Nash:tummenupp :)
 
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Så nu är det bara att hämta ut Daytonan imorn då :D

Grattis! Var körde du upp? Nu får du komma med några heta tips på trafikdelen :-)
 
Var till vägverket nyss, fått uppkörning 1;a Juni.. hade väl hoppats på någon i Maj men det är ju inte jättesent heller..
 
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Så nu är det bara att hämta ut Daytonan imorn då :D



Så här gick det till på min uppkörning idag...
Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!

Grattis :D

Själv hade jag min första körlektion idag, grymt kul =)
Men hade lite problem med vändningen när man krypkörde....
Ska man luta kroppen eller ska man luta hojjen?
 
JIPPI!!! Jag klarade teoriprovet idag. :) Andades nog inte ett andetag på de trettio minuterna jag va i salen så nästa sak för mig blir väl fridykning. ;D

Pippi
 
Grattis alla som klara det!
Några enkla tips till oss som ska köra upp inom en snar framtid?
Har uppkörning om en vecka ;D
 
JIPIIE haha, klarade uppskrivningen idag 59/65 :)

Uppkörning är bokat till 5/5, så sjukt taggad nu haha
Det blir inte bättre av att jag har en far som ringer var och varannan dag från Falun och säger att han är ute och glider :D

Nej snart är det dags att avverka den 70 mil långa resan från Falun till Malmö med min 929'a
 
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Så nu är det bara att hämta ut Daytonan imorn då :D

Då var jag nummer 3, woohooo!! :D
Lär nog bli några mil idag, ska ut på en gång :banana

Stort grattis till hojkorten! :yoparty

Jag hade min andra lektion idag. Denna gång satte jag lågfart 1 bra, testade lågfart 2 första gången; kräver aningen mer övning. Kände mig rätt klen efter 2 veckors sjukdom hemma. Hoppas vara fullt pigg och återhämtad snart så jag kan nöta mer lågfart privat.

Körde därefter högfartsbanan med undanmanöver, gick faktiskt kanon redan från början. Därefter lite trafik innan hemfärden.
 
...Jag hade min andra lektion idag. Denna gång satte jag lågfart 1 bra, testade lågfart 2 första gången; kräver aningen mer övning. Kände mig rätt klen efter 2 veckors sjukdom hemma. Hoppas vara fullt pigg och återhämtad snart så jag kan nöta mer lågfart privat.

Körde därefter högfartsbanan med undanmanöver, gick faktiskt kanon redan från början. Därefter lite trafik innan hemfärden.


Högfarten tycker jag är det enklaste, ösa på trean sen växla ner till tvåan i jämnhöjd med sista konen och glida genom vändningen och ösa på igen :)

vid lågfarten så föredrar jag "slalom-banan" lite mindre stopp och skit i den, men båda flyter på bra nu.

Ska köra imorgon bitti samt torsdag och torsdag nästa vecka, sen uppkörning.
 
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Så nu är det bara att hämta ut Daytonan imorn då :D



Så här gick det till på min uppkörning idag...
Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!

Ett stort grattis! :)
 
Äntligen första lektionen för min del också.
Fick börja med stad och landsbygdskörning. Fartvinden känndes bra på 100 vägen :)
Hade väldiga problem med blinkersen glömde att stänga av den hela tiden. Bara att öva.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top