Körkort 2009

Hur gör man vid uppkörningen om man ska kolla alla lager på en hoj utan centralstöd?? :va
 
Vad är anledningen till att man ska blinka det sista man gör? Vad gör det om kollar i backspeglarna, sedan blinkar (visar vad man vill) och sedan kollar dödavinkeln?

Jag hade samma fråga till min lärare då jag ansåg att man skall börja med att blinka för att visa vad jag tänker göra för att sedan kolla och anpassa när jag tänker göra det.
Han menade på att det blir oklart när jag tänker göra det jag visar att jag vill göra, du skall titta i spegel o döda vinkel och sedan blinka för att du skall vara säker på att det är ok innan du gör alla andra varse om vad du tänker göra, allt för att undvika onödiga konflikter.

Och du skall inte börja ändra din placering förräns efter du har börjat blinka... så inget glida mot sträcken förräns du har tittat spegel, döda vinkel, blinkat, döda vinkel... sen placering och byte av fil.
 

Tack Pumagirl ! Fy fan vad härligt det är .. jag går runt och luktar som en bränd koppling, men ack vad skönt !

Vad är anledningen till att man ska blinka det sista man gör? Vad gör det om kollar i backspeglarna, sedan blinkar (visar vad man vill) och sedan kollar dödavinkeln?

anledningen är att du blir kuggad om du inte gör som det står i kursplanen. Personligen gör jag antingen eller. oftast blinkar sist av allt.
 
Last edited:
Uppkörning på onsdag.
Kan vara dags att gå igenom säkerhetskontrollen nu :hihi
Lager och det vet jag hur man gör, dock har jag inget central stöd så vi får se.
Belysningen är lätt men där ingick bakcspeglarna och tutan, backspeglarna ska man bara kolla så att dom är hela eller ställa in dom?

Sen är det bromsarna va? men det är bara att kolla så att det finns belägg och att dom tar, samt bromsljuset?

Sen finns det väll bara en punkt kvar och det är drev paketet? kolla så att dreven/kedjan inte är sleten och att kedjan inte är slapp.
 
Uppkörning på onsdag.
Kan vara dags att gå igenom säkerhetskontrollen nu :hihi
Lager och det vet jag hur man gör, dock har jag inget central stöd så vi får se.
Belysningen är lätt men där ingick bakcspeglarna och tutan, backspeglarna ska man bara kolla så att dom är hela eller ställa in dom?

Sen är det bromsarna va? men det är bara att kolla så att det finns belägg och att dom tar, samt bromsljuset?

Sen finns det väll bara en punkt kvar och det är drev paketet? kolla så att dreven/kedjan inte är sleten och att kedjan inte är slapp.

http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY och det finns fler delar.

Det är många fler moment på varje del. T. ex. ska du kolla bromshantagets spel, bromspedalens spel, att bromslamporna funkar, att bromsvajrar/slangar är ok, att du har nog med bromsvätska, att det inte finns några sprickor i skivorna, att det inte finns några ojämna kanter på bromsskivorna (känna me handen) att bromsbeläggen ser ok ut, och att de inte ligger mot skivan i normalt läge (snurra på hjulet och hör).

Sen har du drivpaketet, med kedjespel, kolla kuggar så att de inte är konstigt slitna, och så kommer jag inte ihåg mer. Sen är det motor, olja, att motorn dör om man fäller sidostödet etc .. kolla i boken, dumt att bli hemskickad på grund av det
 
Last edited:
Dags för uppkörning om några timmar, ute i Tullinge. Vare ute och rekade lite idag, dock är jag nu i sista sekund inte helt säker på vart jag ska imorrn när det är dags för uppkörningen. Jag har hört Mässvägen 20, som är vid nån lokal MC-klubb, stämmer detta eller är det någon annanstans jag ska?
 
Lågfartsbana nr2

Alltså den med dubbelkonerna....
Är det så att man skall stanna och stå helt
still vid varje dubbelkon (dvs totalt tre ggr) ?
Utan att ta ned fötterna i marken givetvis

Eller skall man bara bromsa och sakta in vid dubbelkonerna ?
 
Alltså den med dubbelkonerna....
Är det så att man skall stanna och stå helt
still vid varje dubbelkon (dvs totalt tre ggr) ?
Utan att ta ned fötterna i marken givetvis

Eller skall man bara bromsa och sakta in vid dubbelkonerna ?

Stanna, sätta ned foten, och börja om igen till nästa dubbelkon, stanna, sätta ner fotten, och vända och samma sak på sista
 
Stanna, sätta ned foten, och börja om igen till nästa dubbelkon, stanna, sätta ner fotten, och vända och samma sak på sista

Jaså man får sätta ned foten ?!
Är du säker ? :rolleyes:
I så fall är det ju rena "barnleken"....
Tränade i helgen att stanna utan att sätta ned
foten och det var ju inte helt lätt
 
Du får sätta ned foten vid dubbelkonerna, ingen annanstans.
Men jag har fortfarande inte hört om någon som fått köra den lätta krypbanan... det är i stort sett alltid serpentinbanan som gäller.
 
Fanns inget lottsystem när jag körde upp, utan kontrollanten pekade bara på serpentinbanan och sa vilket håll jag skulle börja ifrån.
Kan inte påstå att jag såg den andra banan uppsatt någonstans heller.
 
Fanns inget lottsystem när jag körde upp, utan kontrollanten pekade bara på serpentinbanan och sa vilket håll jag skulle börja ifrån.
Kan inte påstå att jag såg den andra banan uppsatt någonstans heller.

Jag körde upp i Barkarby och åkte dit lite tidigare med körskolan. Man kunde ta sig in på området och se efter vilken bana som var uppställd för dagen. (Även jag fick serpentinbanan, men min kollega fick dock den "lätta" banan...)
 
Du får sätta ned foten vid dubbelkonerna, ingen annanstans.
Men jag har fortfarande inte hört om någon som fått köra den lätta krypbanan... det är i stort sett alltid serpentinbanan som gäller.

Ok ! Tack !
Det var ju skönt att höra att man får hålla en fot i backen
vid dubbelkonerna ...
Märkligt att det varken står i MC boken eller i beskrivningen från
vägverket på körprovet att man får hålla ned en fot.
Står bara att man skall stanna vid dubbelkonerna.
Går ju faktiskt att snabbt stanna och balansera hojen utan att
sätta ned en fot
För privatister så är det ju extra viktigt att denna info borde finnas !
 
Krypkörning handlar inte om några balanskonster som hör hemma på cirkus, du skall kunna krypköra med din hoj för att visa att du har kontroll över den... att stanna och stå still utan att sätta ned en fot är överkurs.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top