Körkort 2009

Ett tips i all vänlighet till dig och alla snart-köra-upp:are...
Ta en paus från den här tråden, typ.. sista veckan innan uppkörningen. :)

Tråden är kanonbra, och jag fick mkt tips härifrån som var till stor nytta under min körträning.. men det är lätt att man får onödigt mkt ångest och det är lätt att uppkörningen låter som en större grej än vad den egentligen är..

När man läser om en del som kuggat (no offense till er då vissa säkert faktiskt haft otur) så låter det som att vv-inspektörerna är ute efter att sätta dit dig, och att folk gör ETT minimalt misstag och kuggar på det.. Jag har mkt svårt att se att det är så..

Många som kuggar har förmodligen bara för lite timmar i sadeln så att det ser osäkert och okontrollerat ut, även fast de själva anser sig vara mini-rossis, och då är det lätt att peka ut ETT enda misstag som kugganledningen även om det egentligen var helheten som inte var bra.. de har itne varit redo helt enkelt.

Jag vet med mig att jag gjorde en del småmissar på min uppkörning, men det var inget han klagade på, och det gick fint ändå..

Så för att komma till tipset.. istället för att oroa sig över varenda liten grej som kan gå fel, och ställa in sig på att det kommer gå fel och att man är kass..

Tänk istället på att du faktiskt kan köra, du sätter konbanan i 9 fall av 10, så varför skulle den va svår? Fundera på varför du överhuvudtaget skulle kugga när du faktiskt kan köra? (om man kommer på nåt så är d bara öva extra på det), övning ger färdighet. Efter avklarad uppkörning så var jag förbannad på att jag oroat mig för nånting som inte var avancerat eller konstigt alls. Det var bara köra som man alltid gör. (dock med laglig hastighet) :)

Det är INTE svårt. Lycka till alla! :)

Håller med dig absolut. Jag hade jätteångest innan uppkörning och sen när det var dags var jag jag tvärnervös och det kändes som det var omöjligt att klara alla krav som jag läst om. Sen när jag körde upp var det "plätt lätt" och en hel del missar men det var inga problem.

Så jag håller med om att läs inte får nära inpå uppkörningen. Jag fick massor med tips här som är superbra inför uppkörningen som jag inte klarat mig utan.

Also Tyresöbo

Njae.. tror inte det ger så mkt annat än att du lär dig banan (vilket du kan göra ändå genom att läsa teoriboken).

För en del är vikten på hojen det stora bekymret och det får du ju ingen erfarenhet av från cykel.. Sen den stora grejen är väl faktiskt själva krypkörningen.. dvs att mh a gas och koppling lyckas hålla en låg, jämn fart.. samt hur du kan reglera balansen med lite gaspådrag. Inte heller något som du kan öva med vanlig cykel.

Kolla hellre om du kan låna en hoj av någon.. behöver ju inte vara en 1000cc, vilken tung hoj som helst funkar för att få in snitsen.

Gah, måste få tag i en hoj :gnissla

Jaddååå!!! fixade Teorin idag! 58 rätt!
Nu är det bara att fokusera på körningen ytterligare!
Har lite problem med hur jag ska skära i svängarna, men det kommer!

Då var man på gång på riktigt med MC-kortet då. Teoriprovet avklarades i tisdags och första lektionen på körskolan hade jag idag på morgonen. Första gången på hoj för min del, inte ens åkt moppe eller sånt innan. Men det var förvånansvärt lätt att komma in i det, började med att åka bakpå hojen till en stor parkering och öva bromsning, svänga osv. Sen hoppa läraren upp bakpå hojen och jag fick göra samma övningar igen. Sen vart det till att ge sig ut i trafiken och börja köra litet lätt stadstrafik på vägen tillbaka till körskolan. Enda negativa är att det är några veckor till nästa lektion, men då blir det många lektioner på kort tid och sen uppkörning i september någon gång. Kommer blir hur skönt som helst när man sitter med lappen i handen! :banana

Då var man på gång på riktigt med MC-kortet då. Teoriprovet avklarades i tisdags och första lektionen på körskolan hade jag idag på morgonen. Första gången på hoj för min del, inte ens åkt moppe eller sånt innan. Men det var förvånansvärt lätt att komma in i det, började med att åka bakpå hojen till en stor parkering och öva bromsning, svänga osv. Sen hoppa läraren upp bakpå hojen och jag fick göra samma övningar igen. Sen vart det till att ge sig ut i trafiken och börja köra litet lätt stadstrafik på vägen tillbaka till körskolan. Enda negativa är att det är några veckor till nästa lektion, men då blir det många lektioner på kort tid och sen uppkörning i september någon gång. Kommer blir hur skönt som helst när man sitter med lappen i handen! :banana

Haha! Grymt! Gjorde teorin i slutet av april men började köra idag, första gången på MC för mig också! Har visserligen tagit ett par turer på en moped, men inte fler än jag har fingrar. :yoparty

Övade start/stopp/sväng och bromsning på en asfaltsplan innan han plockade ut mig på lite 35/50-vägar genom Norrköping. Grymt känsla! En dryg vecka till nästa lektion och uppkörning i slutet av augusti! :tummenupp

Letade igenom körskolans förråd av kläder och kom ut iklädd alldeles för stora och slitna tygbrallor med en alldeles för kort skinnjacka (tidigt 90-tal?), kan inte vara någon skön syn där inte. Får investera i egna kläder rätt snart tror jag... Men vad tusan ska man köra i då det är 30 grader och strålande solsken?

Lycka till med körandet!

körkortet taget! :D wohoo!!

Grattis! :yoparty

Fixade uppkörningen idag, känns fantastiskt bra :)

Grattis, visst är det härligt! :D

Letade igenom körskolans förråd av kläder och kom ut iklädd alldeles för stora och slitna tygbrallor med en alldeles för kort skinnjacka (tidigt 90-tal?), kan inte vara någon skön syn där inte. Får investera i egna kläder rätt snart tror jag... Men vad tusan ska man köra i då det är 30 grader och strålande solsken?

Lycka till med körandet!

Kul att du har kommit igång!
Gällande kläder så är det bara och bita ihop, dricka vatten och dra på sig skinnstället. :gnissla :D Nu är det ju aningen svettigare och ligga på konbanan och nöta än att vara ute och köra på vägarna, men safety first!

Haha! Grymt! Gjorde teorin i slutet av april men började köra idag, första gången på MC för mig också! Har visserligen tagit ett par turer på en moped, men inte fler än jag har fingrar. :yoparty

Övade start/stopp/sväng och bromsning på en asfaltsplan innan han plockade ut mig på lite 35/50-vägar genom Norrköping. Grymt känsla! En dryg vecka till nästa lektion och uppkörning i slutet av augusti! :tummenupp

Lycka till med körandet!

Vilken körskola har du? Jag kör på Arres

PS. Du kommer trots glädjen känna en viss besvikelse när du fixat det.. Jag kom tillbak, han sa: "körningen är godkänd".. sen hände egentligen ingenting..
för inspektören är det en dag på jobbet, för mig var det slutet på ett månadslångt "projekt" med övning, funderande osv.. man hade på nåt sätt förväntat sig applåder, jublande folkmassor osv.. men det "hände" verkligen ingenting. :|

HAHAHAHAHA! Så klockrent!
Stämmer precis!!! :)

Ni två måste väl vara dem enda som saknar att vara körkortsaspiranter:va :rolleyes:

Ni två måste väl vara dem enda som saknar att vara körkortsaspiranter:va :rolleyes:

Näe, det handlar inte om det. Det var själva ögonblicket när man blev godkänd. Samma sak när jag tog bilkort en gång i tiden.

Vet inte varför man inbillar sig att det skulle vara som att ta studenten på nytt:fyllisar

Har haft 4 lektioner, uppskrivning imorrn :), har framför allt problem med lågfarten, fick bromsproven godkända i tisdags iaf :)

Lågfarten är ganska enkel när man kommer på det. Upp med blicken. Hojen går dit du tittar. (Ja alltså inte upp i luften men väl höger/vänster :tummenupp) Slappna av i kroppen. I början spände jag mig och försökte tvinga runt cykeln. Det går inte! Det var någon som skrev att man ska "sitta som en säck potatis". Funkade för mig. :)

Tog mitt körkort imorse här i Skövde! kändes grymt bra iom att jag går på semester idag också :D Så nu blir det åka av....

För er som ska köra slappna bara av och kör som ni brukar när ni övar! Haka inte upp er på detaljer, de vill ju bara se att man kan behärska hojjen ordentligt och de kollar på helheten!

Lycka til så ses vi på vägarna i sommar!

caoo!

Lågfarten är ganska enkel när man kommer på det. Upp med blicken. Hojen går dit du tittar. (Ja alltså inte upp i luften men väl höger/vänster :tummenupp) Slappna av i kroppen. I början spände jag mig och försökte tvinga runt cykeln. Det går inte! Det var någon som skrev att man ska "sitta som en säck potatis". Funkade för mig. :)

TAck :tummenupp, ska jag ha som mantra, "tänk dej som en säck potatis :D" ist för use the force. Mm, tror du har rätt iaf, är alldeles för spänd och ALLDELES för otålig, kör ju inget privat alls än heller. Blir så ilsk när det strular och jag inte klarar av det jag vill

Tappade behörigheten för A1, traktor och bil med mindre än 30 timmar kvar på prövotiden i slutet av Maj efter en fortkörning, en dag innan uppköring för A som såklart fick ställas in. Sommarens hojäventyr blev/är i stort sett förstörda, back to scratch och precis avklarat nya obligatoriska riskettan plus halkbana igen. Letar uppkörningstider för fullt men finns inte förens mitten av Augusti, verkar väldigt knivigt för mc också, nu måste jag dessutom göra kunskapsprov för A vilket jag med mitt A1 kvar hade sluppit.

Det suger jävligt hårt men ska på det igen, även om jag bara hinner köra knappt en månad i slutet av sommaren.

:huvet

Tjohoo, jag klarade teorin, 60 av 65 :banana, boka uppkörning på måndag :D

Tappade behörigheten för A1, traktor och bil med mindre än 30 timmar kvar på prövotiden i slutet av Maj efter en fortkörning, en dag innan uppköring för A som såklart fick ställas in. Sommarens hojäventyr blev/är i stort sett förstörda, back to scratch och precis avklarat nya obligatoriska riskettan plus halkbana igen. Letar uppkörningstider för fullt men finns inte förens mitten av Augusti, verkar väldigt knivigt för mc också, nu måste jag dessutom göra kunskapsprov för A vilket jag med mitt A1 kvar hade sluppit.

Det suger jävligt hårt men ska på det igen, även om jag bara hinner köra knappt en månad i slutet av sommaren.

:huvet

Fan va sånt suger :gnissla

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...