Körkort 2009

Fråga. Vändningen vid högfartsprovet.
Är det något krav hur snabbt man tar den. Skall man trycka sig igenom eller är det ok att nita ner och ta den ganska lugnt?
 
Fråga. Vändningen vid högfartsprovet.
Är det något krav hur snabbt man tar den. Skall man trycka sig igenom eller är det ok att nita ner och ta den ganska lugnt?

Vändningen skall utföras snabbt men ännu viktigare är det att accelerera upp till 50 km/h så snabbt det bara går efter vändningen, försök att ha 50 km/h redan vid andra eller tredje konen (räknat från vändningen alltså). Lycka till!
 
När körde du? Fm eller em? Jag körde också upp i malmö den 25:e och allt gick galant tills det var ungefär 5 minuter kvar av trafikdelen. Då fick jag hjärnsläpp. Mer idiotisk omkörning än den jag gjorde får man leta länge efter. Blev kuggad, precis vad jag hade förväntat sig efter den missen.

Grattis och ta det lugnt på vägarna i sommar!


Jag körde på förmiddagen var där ute redan 06.30! Ajdå det var ju synd bättre lycka nästa gång :)
 
Fråga. Vändningen vid högfartsprovet.
Är det något krav hur snabbt man tar den. Skall man trycka sig igenom eller är det ok att nita ner och ta den ganska lugnt?

TIll oss sa han att det inte är vändning i lågfart (som den i lågfartsbanan), dock så vänder jag rätt långsamt ändå, dvs jag ligger inte ner och gasar mig igenom. Varken min körlärare eller VV har sagt något om det...
 
Tjooo,
I Torsdags fick man körkortet:P
Va den enda av oss som körde upp som klarade banan på första försöket, alla andra välte nån kon eller bromsade för hårt. Men alla fick körkort tillslut.
Tycker inte ni som håller på o tar kort behöver oroa er speciellt mycke kör man lungt o med huvudet så går det fint. Jag tog 2 körlektioner o sen körde hemma och det gick fint:P
Har varit riktigt gott väder att snurra runt på bågen i nu, och hela semestern ligger framför en=)
Lycka till nu ni andra som är kvar!
 
Hej alla! Jag är rätt ny här och måste erkänna att jag inte orkade läsa mer än de första sidorna på tråden då jag insåg att den var över 100 sidor lång :) Bara att hoppa till sista sidan tänkte jag och köra en presentation ist.

Bor i Uppsala, bokade tid för teoriprovet cirka 10 dagar innan provtillfället. Under den tiden läste jag genom boken MC-boken från STR samt gjorde teoriövningar ur diverse MC-teoriprogramvaror som jag hittade på nätet. Det var verkligen nödvändigt för mig att först boka, för att få lite press på mig själv att få fingrarna ut och börja läsa :) Klarade iaf till slut teorin! Pjuh! :banana

Nu funderar jag mest på vilken hoj och tillbehör jag kommer behöva. Tänkte köpa en Kawasaki z750, ta upp hojen till norrland och övningsköra i eget tempo där. Sedan avslutningsvis ta några lektioner och göra uppkörningen. Man har ju bara ett år på sig...
 
Tjooo,
I Torsdags fick man körkortet:P
Va den enda av oss som körde upp som klarade banan på första försöket, alla andra välte nån kon eller bromsade för hårt. Men alla fick körkort tillslut.
Tycker inte ni som håller på o tar kort behöver oroa er speciellt mycke kör man lungt o med huvudet så går det fint. Jag tog 2 körlektioner o sen körde hemma och det gick fint:P
Har varit riktigt gott väder att snurra runt på bågen i nu, och hela semestern ligger framför en=)
Lycka till nu ni andra som är kvar!

grattis och tack för orden..de behövs för jag kan bli så jäkla hispig:)

kan berätta för den som läst mina inlägg och vet att plats nummer två, stället som lutar så körde jag konbanan på ikväll och först höll jag på att ge upp- gråtfärdig..
vi var där för att träna med t-rutan som finns ritad där av körskolan. men till slut satt den på nåder.OCH jag vet att på mitt gamla ställe sätter jag den direkt så när jag satte den på nya stället vart jag först glad..och lättad...sen missnöjd för jag hade ju bara klarat en gång(typiskt mig)

så med saft och lite vila(svetten rann som om jag stod i duschen) så försökte jag igen och igen och på nåder sätter jag den och nu förstår jag varför det är svårt.

min bakbroms tar lite sämre för den är i trumma(så har min handledare förklarat att broms i trumma tar lite sämre) och med sådan lutning som det är där så tycker jag att jag rullar för fort, så jag tappar gasen, kopplar, tappar dragläget försöker bromsa och om jag bromsar liite för hårt då blir det ryck och pang i backen..

så till slut fatta jag galoppen så jo...jag är nog nöjd ändå...mitt mål var fixar jag där fixar jag den var som helst....:D

maken och mina handledare tror att jag fixar lappen...det återstår att se:)
 
TIll oss sa han att det inte är vändning i lågfart (som den i lågfartsbanan), dock så vänder jag rätt långsamt ändå, dvs jag ligger inte ner och gasar mig igenom. Varken min körlärare eller VV har sagt något om det...

Ungefär vad jag funderade på. Man behöver alltså då inte trycka sig igenom utan man kan ta svängen lite lugnare. Givetvis inte som lågfart.

Jag bromsar mig in i vändningszonen och frirullar ungefär 3/4 av vändningen och gasar mig ur sista 1/4-delen.
Ingen lågfartsvändning med det känns som det går betydligt långsammare än den vändning man ser på youtube....
 
Fixa kortet i tisdags :D :D:D:D

Måste bara berätta en rolig sak som hände mig när jag skulle köra upp i torsdags, Fick belysningen som säkerhetskontroll.. Glömde dock stänga av varningsblinkersen så jag körde krypkörning med dom på :yoparty

haha jag gjorde en liknande grejj i tisdags .
VV killen säger till mej att göra säkerhetskontroll "lager"
o jag börjar fint med bakdäcket o kolla swingen . men tro fan att jag glömmer o ställa hojen på centralstödet :D står där o drar som en idiot tills han säger .
Blir de inte lättare om du ställer den på C stödet :)
Men han bara skratta så de va lugnt ;)
 
Last edited:
Ungefär vad jag funderade på. Man behöver alltså då inte trycka sig igenom utan man kan ta svängen lite lugnare. Givetvis inte som lågfart.

Jag bromsar mig in i vändningszonen och frirullar ungefär 3/4 av vändningen och gasar mig ur sista 1/4-delen.
Ingen lågfartsvändning med det känns som det går betydligt långsammare än den vändning man ser på youtube....

Precis så gör jag också...

Dock; på uppkörningen så gick det plötsligt långsammare än vanligt (ville vara säker på att komma runt) och han klagade inte.

Blev lite förvirrad innan efter att ha läst/sett alla som går efter mentaliteten "snabb vändning". SÅ jag frågade min lärare om han tyckte min vändning var för långsam men han sa att den var kanon. Detta är i GBG (kanske skiljer sig mellan olika städer.... gjorde ju det i nåt annat ämne)
 
Klarade teorin i dag. Bokat uppkörning i Ljungby om en månad. Någon som vet hur de brukar lägga rutterna där?
 
ni som kört upp: undanmanövern, vilket håll fick ni svänga i undanmanövern?

skulle vara intressant och se om det är nån sida som är mer prioriterad hos VV att man ska göra undanmanövern åt.:)
 
ni som kört upp: undanmanövern, vilket håll fick ni svänga i undanmanövern?

skulle vara intressant och se om det är nån sida som är mer prioriterad hos VV att man ska göra undanmanövern åt.:)

Vänster första uppkörningen och höger andra.
 
ni som kört upp: undanmanövern, vilket håll fick ni svänga i undanmanövern?

skulle vara intressant och se om det är nån sida som är mer prioriterad hos VV att man ska göra undanmanövern åt.:)

Höger. Enligt min körlärare det "vanligaste" hållet men det är nog bra att kunna båda.
 
:tummenupp
Men ojsan vad spydigt det blev, det känns lite onödigt. :rolleyes: Här ska vi vara snälla och krama varann :krama Jag känner igen mig i de tankarna helt, jag känner mig på ett sätt inte ett dugg mogen (och emellanåt känner jag att jag kör minst lika säkert och korrekt som de flesta jag ser på vägarna så jag borde bli godkänd...) och ibland tänker jag att det är lika bra att räkna med att kugga för att 1: inte bli så förbannat besviken 2: kunna slappna av och därmed öka chansen att klara mig. För jag vet att det till 99% är nerverna som är även mitt problem. Körskoleläraren sa när jag berättade att jag bokat en tid i mitten av juli att NEJ det går ju inte, du är ju nästan klar, var bara att boka om så nu har jag uppkörning nu i veckan. Det är väl bäst att lita på att körskoleläraren (alt. handledarna) som sett en massa elever kan avgöra om man är mogen eller ej?
 
Träna åt båda håll så skall du se att det går vägen:tråkad :rolleyes:

jo ja ahr tränat bägge håll och kan den men jag har märkt att jag är något bättre att ta den till vänster. men som sagt jag klarar bägge håll:)

kul å läsa att det faktiskt verkar vara just 50-50 om vilket håll det blir:D
 
jo ja ahr tränat bägge håll och kan den men jag har märkt att jag är något bättre att ta den till vänster. men som sagt jag klarar bägge håll:)

kul å läsa att det faktiskt verkar vara just 50-50 om vilket håll det blir:D

Ett tips i all vänlighet till dig och alla snart-köra-upp:are...
Ta en paus från den här tråden, typ.. sista veckan innan uppkörningen. :)

Tråden är kanonbra, och jag fick mkt tips härifrån som var till stor nytta under min körträning.. men det är lätt att man får onödigt mkt ångest och det är lätt att uppkörningen låter som en större grej än vad den egentligen är..

När man läser om en del som kuggat (no offense till er då vissa säkert faktiskt haft otur) så låter det som att vv-inspektörerna är ute efter att sätta dit dig, och att folk gör ETT minimalt misstag och kuggar på det.. Jag har mkt svårt att se att det är så..

Många som kuggar har förmodligen bara för lite timmar i sadeln så att det ser osäkert och okontrollerat ut, även fast de själva anser sig vara mini-rossis, och då är det lätt att peka ut ETT enda misstag som kugganledningen även om det egentligen var helheten som inte var bra.. de har itne varit redo helt enkelt.

Jag vet med mig att jag gjorde en del småmissar på min uppkörning, men det var inget han klagade på, och det gick fint ändå..

Så för att komma till tipset.. istället för att oroa sig över varenda liten grej som kan gå fel, och ställa in sig på att det kommer gå fel och att man är kass..

Tänk istället på att du faktiskt kan köra, du sätter konbanan i 9 fall av 10, så varför skulle den va svår? Fundera på varför du överhuvudtaget skulle kugga när du faktiskt kan köra? (om man kommer på nåt så är d bara öva extra på det), övning ger färdighet. Efter avklarad uppkörning så var jag förbannad på att jag oroat mig för nånting som inte var avancerat eller konstigt alls. Det var bara köra som man alltid gör. (dock med laglig hastighet) :)

Det är INTE svårt. Lycka till alla! :)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top