Körkort 2008

Linkan_85

Guest
Men man ska först bromsa med bakbromsen så man får ner hojen för att sedan bromsa med både fram och bak.... förstår inte riktigt vad problemet med bromsningen är? 2 kugga när jag körde upp på just bromsningen och banorna... Kan man bromsa från 30 så kan man bromsa från 100.... det är ju samma teknik!!!:pannkyss
 

Nordh

Road 288
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 954 RR -02
är det nån av er som ska ut i kväll och åka? själv tängte jag dra en repa ska försöka lura med en polare:yoparty

Själv så är jag ganska sliten efter dagens äventyr och så hänger jag väll inte med er snabba grabbar.
Men någon annan solig dag så åker jag gärna.
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
...
Sedan tänker jag för mycket precis innan själva bromsningen; koppla samtidigt som man bromsar, blick långt fram, ge fan i att låsa framhjulet, ge fan i bakbromsen, raka armar etc.
Jag tror att jag gör det svårare än vad det egentligen är. Men det är ju så jävla irriterande.

Man ska ju använda bakbromsen vid inbromsningarna på uppkörningen.... Så verkar ju onödigt att träna in att "ge fan i bakbromsen".....
Att däremot låta bli att låsa bakbromsen kan ju vara en sak att tänka på vid uppkörningen....
 

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
SÅJA! :yoparty

Då hade man en bokstav till på körkortet :) allt har gått PERFEKT förutom att jag fick göra om krypkörningen en gång!

Har redan kört en sväng :D
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Last edited:

arsenik

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
säffle
Hoj
suzuki gsxr600-02
Uppkörning med XTZ 750 alt. Africa Twin?
Sitter och kollar på en allround-hoj som man även kan ha när man gör uppkörningen (kommer ta kortet som privatist). Har en Thundercat idag men den kan jag inte använda vid uppkörningen.
Nu funderar jag på hur det skulle funka med en Yamaha XTZ750 Super Tenere eller Honda Africa Twin som uppkörnings- övningshoj?
Vad tror ni?


Jag hade en africa twin när ja körde upp idag...och ja fixa de men den är i tyngsta laget tycker ja med en match vikt på 250 pannor men de e väll en smak sak... Men oavsett så har ja numera mc-kort känns JÄVLIGT GÖTT att ha fixat de lycka till nu alla andra som kör upp snart...
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Nej, men fokus ska väl ligga på frambromsen när man bromsar 90 km/h. Jag har en viss benägenhet att passa på att låsa bakhjulet också.




Ja, och det är där som jag inte riktigt kopplar...

Jag låste bakhjulet vid min 90-bromsning på provet men bara en sekund eller så. Blev godkänd ändå. Däremot kan jag garantera att du INTE blir godkänd om du bara bromsar med frambromsen, då lär du dig fel just nu.

Min lärare pratade om "tripp-trapp-trull"-effekten. Dvs i 90 och du skall genomföra en tvärnit, släpp gasen, titta långt bort, ta en djupt andetag (då rätar du automatiskt på ryggen), knip med knäna, sen kommer det han snackade om, (1) bromsa först med bakbromsen lite lagom så hojen "sätter till sig", (2) sen börjar du bromsa med handbromsen och (3) direkt efteråt klämmer du in kopplingen, bygg upp ett tryck i frambromsen, släpp av på bakbromsen, knip åt hårdare och hårdare på frambromsen (och eftersom du inte klämmer åt allt vad du kan direkt är det ingen risk för låsning), sen rätt var det är så står du still. Svårare än så är det inte, men försök komma över rädslan, få in vanan kring hela processen då det inte finns tid att tänka "hur var det nu jag skulle göra" när det väl är dags. Öva öva och öva till det sitter!

Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
Jag har fått dessa tips av min lärare:
1. Bromsa innan konen, det tar en sekund från att man tänker; nu ska jag bromsa, till att man verkligen bromsar. I 70 är det ca 21m och i 90 ca 27m som ni vet... Detta resulterar i kortare bromsstrecka på provet.
2. Kör i 85 när du ska göra 90 bromsen, man ser ingen skillnad på 90 och 85.

Disclaimer: Jag har inte kört upp än! :)
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Körkortsexpress

GRATTIS!!!!:yoparty

Jag skall dit 10 Juni o spendera en vecka där...skall köra med Magnus jag med...så det känns ju skönt att de e en reko kille.

Vad var det för småmissar du gjorde (förutom bakhjulslåsningen)? *nyfiken

Ställde de några situationsanpassade frågor på uppkörningen?

Hur lång var uppkörningen?

Några almänna tips om skolan , samhället eller körningen där?


Funderar på att sova nån annanstans .....vette faen om jag kan sova med kollo känslan närvarande....kommer ihåg de gamla Taekwondo lägren jag var på.....ingen hit :D

Har inte övat mycket innan 2 tillfällen nyligen o sen cross bakgrund....så det blir en intressant upplevelse *tjohoo

Böjar faktiskt fundera lite lätt vad jag gett mig in på *haha...får köra avslappningsövningar fom idag o fram till uppkörningen så går det nog bra *haha

Jajaaa...man måste ju försöka....=))))))



Ok, då får väl jag också sälla mig till skaran som kan kalla sig mc-förare. Körde upp igår i Västerås och var den enda som gick vidare från manöverbanan och fick komma ut i trafiken. :yoparty

Gjorde naturligtvis några småmissar men eftersom vägverket ser till helheten så gick det bra även om det var fruktansvärt nervöst!

Jag körde upp tillsammans med Körkortexpress.se , kan varmt rekommendera dem och då specielllt mc-läraren Magnus, deras ägare. En proffsigare, lugnare och mer metodisk person får man leta efter. På de fyra dagar jag var där var varje dag en aha-upplevelse. Jag bodde i deras elevlägenhet tillsammans med en hop andra körkortstagare (mest b-kort) och det var rena kollo-känslan. :)

I vilket fall som helst är jag en lycklig man nu, och även om jag hade kul så var det stentufft. Öva massor innan du åker dit är ett bra tips, annars är det lätt att tappa sugen då tempot är väldigt högt.

Lycka till alla som håller på med a-kortet! :tummenupp
 
Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag låste bakhjulet vid min 90-bromsning på provet men bara en sekund eller så. Blev godkänd ändå. Däremot kan jag garantera att du INTE blir godkänd om du bara bromsar med frambromsen, då lär du dig fel just nu.

Min lärare pratade om "tripp-trapp-trull"-effekten. Dvs i 90 och du skall genomföra en tvärnit, släpp gasen, titta långt bort, ta en djupt andetag (då rätar du automatiskt på ryggen), knip med knäna, sen kommer det han snackade om, (1) bromsa först med bakbromsen lite lagom så hojen "sätter till sig", (2) sen börjar du bromsa med handbromsen och (3) direkt efteråt klämmer du in kopplingen, bygg upp ett tryck i frambromsen, släpp av på bakbromsen, knip åt hårdare och hårdare på frambromsen (och eftersom du inte klämmer åt allt vad du kan direkt är det ingen risk för låsning), sen rätt var det är så står du still. Svårare än så är det inte, men försök komma över rädslan, få in vanan kring hela processen då det inte finns tid att tänka "hur var det nu jag skulle göra" när det väl är dags. Öva öva och öva till det sitter!

Lycka till! :tummenupp



Tack för tipsen! Ska ut och träna hela nästa vecka, om vädret tillåter. Regn kan jag köra i, så länge det inte snöar.


På tal om snö... Vad händer om det snöar på uppkörningsdagen? Blir körprovet uppskjutet då? Jag har ingen större lust att ligga på sladd genom konerna.
 

Linkan_85

Guest
Shit vad alla skriver och är oroliga med bromsningen och konbanorna. Dom på uppkörnignen bryr sig inte om man bromsar innan lr efter konen, dom vill bara se att du kan klara av att bromsa kontrollerat och köra manöverbanan ok.... När jag körde upp så välte han som körde banan innan mig konerna och blev kuggad, själv så välte jag oxå en kona och behövde inte köra om. För det är inte grejen att kunna bromsa innan ett speciellt märke lr nått sånt. det är att vissa att man kan manuverera hojjen på ett bra sätt!!!!!
 

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
Husa fs650e
Min lärare sa alltid att jag skulle lägga allt focus på bromsningen med frambromsen. Lägg bara an bakbromsen. Att öva korrekt bromsning där man faktiskt andvänder båda kan man ägna sig åt efter att man klarat lappen och det inte kostar 12kr/min att öva på det :)
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har uppkörning på måndag och har en liten fråga.
På pappret står det att motorcykelns slagvolym inte får understiga 700cc osv. men min är mellanklassreggad och jag tänkte köra upp för mellan.
Innebär detta några problem eller blir det bara mellan automatiskt för att jag har en mellan? De kan inte neka mig för att jag har mellan eller?

Mvh
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Har uppkörning på måndag och har en liten fråga.
På pappret står det att motorcykelns slagvolym inte får understiga 700cc osv. men min är mellanklassreggad och jag tänkte köra upp för mellan.
Innebär detta några problem eller blir det bara mellan automatiskt för att jag har en mellan? De kan inte neka mig för att jag har mellan eller?

Mvh

Din är mellanklassreggad och du ska köra upp för A-beg. (mellanklass)?, då är det inga problem:tummenupp
För att köra upp för mellanklass så får motorcykelns slagvolym inte undersitga 375 cc (tror jag det var:va ), däremot så finns det ingen gräns för hur mångakubik den får ha.

Så du kan sova lungt:pannkyss
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Din är mellanklassreggad och du ska köra upp för A-beg. (mellanklass)?, då är det inga problem:tummenupp
För att köra upp för mellanklass så får motorcykelns slagvolym inte undersitga 375 cc (tror jag det var:va ), däremot så finns det ingen gräns för hur mångakubik den får ha.

Så du kan sova lungt:pannkyss

Okej, tack!
Men har jag fattat rätt att det inte är någon skillnad på uppkörningen? Minns inte att jag fick välja mellan begränsad eller tung när jag anmälde mig, därför blir jag lite konfunderad.
Kommer jag dit med en mellan får jag köra upp för mellan, kommer jag med en tung får jag köra upp för tung? :)

Mvh
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top